Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5  (läst 10843 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vonpluring

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« skrivet: 05 december 2012, 19:56:58 »
Har problem med min golvvärme.
Får hela tiden larm om hög returtemp på gt9.
Har provat sakerna som står i instruktionsboken.
Kurvan är inställd på 2.2 och finjustering på 0.
Varmvattentempen är inställd på 40c.
Den inbyggda pumpen står på läge 1 av 3 och dom andra 2 externa står på läge 4 av 4.

Det angående ventilerna är jag osäker på.
Jag har inga element inkopplade på pumpen bara golvvärme.
Bifogar 2 bilder på vad jag tror är ventilerna man kan justera på?
Det är 5st slangar som går ner i backen, bakom muttrarna så kan man justera något. Har ingen aning om hur dom ska stå.

Allting har fungerat bra tidigare men efter att ha lagat en läcka på en slinga som stått avstängd sen i somras har jag nu problem.
Inbyggda pumpen har stått på 2 av 3 tidigare och 1 av dom externa har stått på 3 av 4 och den andra externa vet jag inte.
Provade lite grann med dom inställningarna igår och då fick jag larm inom ett par minuter hela tiden.
Men efter att ha ändrat inbyggda pumpen till 1 och dom andra till 4 så är det iaf bättre. Den kan stå och värma nån timme iaf innan den larmar.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #1 skrivet: 05 december 2012, 21:38:55 »
Med kurva 2.2 borde det var omöjligt att det blir alltför hög returtemperatur. Vad är det för värden på GT1, GT8 och GT9 när pumpen värmer huset? Finns det en bypassledning?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #2 skrivet: 05 december 2012, 21:50:47 »
Tror att du har en bypass som flödet går igenom och direkt tillbaka till värmepumpen. Har du termostater på golv värme slingorna som står stängda?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad vonpluring

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #3 skrivet: 05 december 2012, 22:50:04 »
Har ingen aning om jag har en bypass eller inte. Bifogar ett par bilder om ni kan se på nån av dom.
Inga ventiler är stängda bakom dom där muttrarna. Har skruvat ut dom som jag tror att dom stog tidigare ungefär.

Men har en fundering som jag ringar in på en av bilderna.
Ska det vara så?

GT1 ligger på Från 30.6 och Nuv 21.9.
GT8 och GT9 skiljer varandra ca 5grader.
Alltså när den slår ifrån ligger GT8 på ca 53grader.
« Senast ändrad: 05 december 2012, 23:20:20 av vonpluring »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #4 skrivet: 06 december 2012, 10:50:19 »
Den sista bilder förklarar allt. Det är flöde Ã¥t fel hÃ¥ll i bypassledningen (den som är märkt varm). Minska farten pÃ¥ interna cirkulationspumpen och om det inte räcker öka ocksÃ¥ farten pÃ¥ externa cirkulationspumpen. Det kanske vore idé att kontrollera att det inte är en massa skräp i filtret först. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad vonpluring

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #5 skrivet: 06 december 2012, 11:06:02 »
Den interna står på lägsta 1 av 3 och dom yttre 4 av 4.
Hade ur filtret och gjorde rent det igår. Var smutsigt som fan.
Vad har den ventilen för funktion?
Ska det vara varmt där det är kallt eller kallt där det är varmt?

Om handtaget på ventilen står åt fel håll kan det göra så att jag får mitt problem?
« Senast ändrad: 06 december 2012, 11:17:17 av vonpluring »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #6 skrivet: 06 december 2012, 11:38:22 »
Bägge skall vara kalla, det skall vara ett litet flöde av vatten frÃ¥n den kalla sidan till den varma, sÃ¥ litet som möjligt men ändÃ¥ flöde Ã¥t rätt hÃ¥ll. Eftersom interna cirkulationspumpen stÃ¥r i läge 1 verkar problemet verkar var alltför lÃ¥gt flöde i golvvärmesystemet. Varför finns det tvÃ¥ externa cirkulationspumpar? Kan du beskriva närmare hur systemet är uppbyggt. 

Ventilen är egentligen ingen ventil utan ett filter. Att filtret också fungerar som avstängningsventil beror på att det är ett praktiskt sätt att kunna rensa filtret utan att det kommer ut en massa vatten. Det skall inte gå att ställa vredet åt fel håll. Under drift skall vredet vara parallellt med röret som på bilden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad vonpluring

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #7 skrivet: 06 december 2012, 17:23:47 »
Varför det finns 2st pumpar vet jag faktiskt inte.
Har ett papper där det står nåt om att 180m slang är påkopplat på gamla slingan, det är väldigt svårt att se vad det står.
Om det kan vara så att dom satte dit en till för att slingan är så pass lång? Eller om det kanske kan vara en pump på varje slinga.

Ska jag skruva ut skruvarna så mycket det går bakom dom där muttrarna? Då kan det ju inte bli för lågt flöde?

Att beskriva hur det är uppbyggt är nog näst intill omöjligt då jag inte kan någonting om sånt här.

Kan något ha frusit när ena slingan stått avstängd sen i somras?
Luft nånstans som inte försvinner?
Kan man lufta slingorna på något sätt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #8 skrivet: 06 december 2012, 18:50:08 »
Prova med att öppna ventilerna bakom muttrarna.

Det är inte helt lätt att begripa hur det är kopplat. Vad jag förstår sitter pumpen till vänster på bild 2 i första inlägget på returen. Framledningen går under hyllan skiftnyckeln ligger på men vart det röret tar vägen är inte klart.

Värmebäraren ut frÃ¥n pumpen har mycket hög temperatur. Följ det röret och försök hitta nÃ¥gon shunt där vattnet blandas med svalt vatten sÃ¥ att temperaturen plötsligt sjunker. Det kan gärna inte gÃ¥ ut vatten som är över 50 grader i golvvärmeslingorna. 

Ta gärna några fler bilder på rördragningen så att det syns vart framledningsröret tar vägen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad vonpluring

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #9 skrivet: 06 december 2012, 19:35:56 »
Först och främst vill jag tacka så mycket för hjälpen, det är väldigt uppskattat.

Jag har öppnat alla ventiler ordentligt.
Har knäppt ett par till kort som jag bifogar.
Finns ett par ställen man kan skruva på.

Utloggad vonpluring

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #10 skrivet: 06 december 2012, 19:37:15 »
Alla bilder fick inte plats i förra inlägget.

Har en termometer sitter monterad till vänster om första pumpen.
Ringar in den på en av bilderna.

Sen kom jag på en grej till, i en av garderoberna har jag rören framme som man kan känna på.
Dom 2 som går lodrätt är ganska mycket varmare än dom som går vågrätt.
« Senast ändrad: 06 december 2012, 20:02:33 av vonpluring »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #11 skrivet: 06 december 2012, 21:06:08 »
Röret som går in genom brädan under hyllan (utgående värmebärare), vart går det?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad vonpluring

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #12 skrivet: 06 december 2012, 21:12:11 »
Om du menar det inringade röret så går det till det inringade på bilden efter.

Utloggad vonpluring

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #13 skrivet: 06 december 2012, 22:07:57 »
Vilken givare är det här i menyerna som jag ringat in?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #14 skrivet: 06 december 2012, 22:37:26 »
Den inringade givaren är returgivaren, GT1.

Det finns ett antal ventiler med mässingsvred under det inringade isolerade röret som skulle kunna vara shuntventiler. De gröna rören bakom ventilerna ansluter de till ventilerna? Om de ansluter, vad är det för temperatur på dem, har de ungefär samma temperatur som returledningen (den där GT1 sitter).

Vad är det för årsmodell på installationen?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad vonpluring

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #15 skrivet: 06 december 2012, 23:21:42 »
Ännu lite mera bilder :)

Har tyvärr inget att mäta med men det är bara röret vid mittenvredet som blir varmt.
Och det blir jättevarmt. Varmare än GT1 tempen iaf det är jag säker på.

Dom går in i ventilerna och sen vidare ner i golvet. Har markerat med röd, blå och grön hur dom går.
Och dom går även ihop till ett rör som har grå isolering runt sig som går in i returröret nere vid golvet.

Själva pumpen är insatt 2001.
Men det har varit andra former av uppvärmning tidigare.
Huset och golvslingorna är från 1955.

Ska ventilerna på sista bilden jag ringat in i gult vara öppna helt?
« Senast ändrad: 06 december 2012, 23:33:43 av vonpluring »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #16 skrivet: 07 december 2012, 10:45:08 »
1955, dÃ¥ är det ju nästan teknikhistoria.  Jag visste inte att man höll pÃ¥ med golvvärme pÃ¥ den tiden.  De som arbetar i branschen har förmodligen sett liknande installation men för mig är den en nyhet.

Jag gissar att det är sÃ¥ här. En gÃ¥ng i tiden var det en oljepanna som värmde huset. En sÃ¥dan skall hÃ¥llas vid hög temperatur för att inte korrodera. Det var ju mycket svavel i eldningsoljan en gÃ¥ng i tiden. Dessutom vill man ha varmt varmvatten.  Därför var man tvungen att blanda ut vattnet frÃ¥n pannan, kanske 80 grader varmt, med ordentliga mängder svalt returvatten innan man skickade ut det i golvvärmeslingorna. Shuntventilerna mÃ¥ste vara de som syns pÃ¥ översta bilden i sista inlägget. 2001 installerades en värmepump men ingen tänkte pÃ¥ att ställa om shuntventilerna. Det är därför värmepumpen mÃ¥ste arbeta vid sÃ¥ hög temperatur helt i onödan.

Prova med att ställa ventilvreden vertikalt.  Sänk ocksÃ¥ hastigheten pÃ¥ cirkulationspumpen under shuntventilerna till läge 1. Rapportera vad det blir för värden pÃ¥ GT1, GT8 och GT9 när pumpen har gÃ¥tt 10 minuter.

De gula ventilerna skall vara helt öppna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad vonpluring

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #17 skrivet: 07 december 2012, 15:08:15 »
Ja precis att det varit oljepanna tidigare stämmer.

Provat att ställa dom vertikalt då blev det värme i alla 3 iaf.
Ställde pumpen där under till 1.

Pumpen hann köra nästan 6min innan den larma.
GT1 Från 30.8 Nuv 20.9.
GT8 53.7 precis innan den slog ifrån.

Vad kan den ventilen jag ringar in på första bilden vara till för? Verkar stå ungefär i mitten.

Så konstigt allt har ju funkat fint innan med dom tidigare inställningarna.
Den enda skillnaden jag gjort är att koppla på den avstängda slingan igen.
Sättet vi stängde av den läckande slingan var att vrida av ventilen precis före lagningen, stänga av pumpen och skruva in ventilen max bakom muttern jag ringat in på andra bilden.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #18 skrivet: 07 december 2012, 16:41:26 »
Det var tydligen något fel på min teori så det kan var lika bra att återställa allt till utgångsläget. Shuntventilerna skall stå så att de oisolerade rören som går till slingorna blir varma men det skall inte vara något flöde i det isolerade röret för vattnet som går den vägen går direkt tillbaka till pumpen inloppsida.

Jag skall försöka rita upp ett flödesschema utifrån bilderna, det här börjar bli en intellektuell utmaning!

Frågan är som det har fungerat fint tidigare. Det har kanske fungerat men pumpen har nog behövt arbeta vid alldeles för hög temperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad vonpluring

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #19 skrivet: 07 december 2012, 23:12:50 »
Ok ja jag har provat ändra lite på shuntarna.
Har fått pannan att gå rätt så länge nu och alla 3 rören vid shuntarna är hyfsat jämnvarma.
Men fortfarande varm bypass.

Provade en snabbis att strypa flödet lite till inbyggda pumpen, då fick jag en mycket svalare bypass.
Verkar ju konstigt att det kan vara så. Kör ju den inbyggda på läge 1 och dom andra 2 på läge 4.

Är lite fundersam på den där bypassen.
Är den ett måste att ha? Jag menar, om den bara ställer till problem (som det verkar enligt folk på forumet) kan man inte bara plocka bort den mha nån kulventil, backventil eller liknande?
« Senast ändrad: 08 december 2012, 02:13:22 av vonpluring »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #20 skrivet: 08 december 2012, 09:46:17 »
Det går att köra IVT-pumpar utan bypass. Anledningen till att den finns där tror jag beror på att reglersystemet arbetar med en stopp- och en starttemperatur. När pumpen gör varmvatten blir det ingen cirkulation i radiatorkretsen vilket gör att röret där givaren sitter kan svalna rätt snabbt om pumpen står i en sval källare. Pumpen kommer då att börja värma huset igen efter en varmvattenkörning fast det inte behövs.

Men det är inte bypassen det är fel på i det här fallet utan dålig cirkulation i golvvärmekretsen av någon anledning.

Jag har lyckats konstruera ett flödesschema, det gäller bara att lösa det datortekniska så jag kan skanna det och posta det. Datorn är alldeles ny och det behövs lite drivrutiner har jag upptäckt.
« Senast ändrad: 08 december 2012, 10:39:41 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #21 skrivet: 08 december 2012, 10:58:09 »
Nu tror jag att jag har fått till ett flödeschema som överensstämmer med verkligheten. Det lär inte få något skönhetspris men vi får koncentrera oss på funktionen.

En gång i tiden fanns det en cirkulationspump vid pilen P3. Den såg till att shuntventilerna S1-S3 fick svalt returvatten som blandade ut det varma vattnet från oljepannan. I samband med installationen av värmepumpen tog man bort P3 och ersatte den med P1. Det innebär att idag fyller S1, S2 och S3 ingen funktion. De skall vara inställda så att det inte är något flöde från ventilen direkt ner till returröret. Det är därför lite konstigt att man har isolerat det röret. Isoleringen verkar vara av mer modernt snitt och gjordes förmodligen när värmepumpen installerades, frågan är varför. Det ska ju aldrig vara något flöde i röret.

Det är nÃ¥gra oklarheter. NÃ¥gonstans i röret A mÃ¥ste det finnas en stängd ventil eller annan typ av avstängning, annars skulle röret kortsluta flödet mellan framledning och retur. Förmodligen sitter ventilen nere vid anslutningen till returen, det ser lite konstigt ut där. En annan lite konstig sak är pumpen P2. Varför finns den när de andra slingorna inte behöver nÃ¥gon pump. Är det nÃ¥got speciellt med den slingan? 

Visar termometrarna T1, T2 och T3 samma värde? Temperaturen där skall vara samma som GT8 minus temperaturfallet pga värmeförlusterna i röret. Vad är det för värden på temperaturerna när pumpen går.
 
Problemet är dålig cirkulation i golvvärmekretsen. Flödet där är så lågt att den interna cirkulationspumpen kommer att cirkulera vatten åt fel håll i bypassen. Orsaken är ofta smuts i filtret men det är nyligen rengjort. Är ventilerna på ömse sidor om P1 helt öppna?

Om de är det kan det vara frågan om skräp någon annanstans i rörsystemet som blockerar flödet. Blockeringen borde i så fall finnas någonstans mellan filtret och golvvärmeslingornas anslutning till returledningen. Vad är det för material i golvvärmeslingorna. Är de av gummi, på en bild syns något som ser ut som gummislang, diffunderar syre in i systemet och orsakar korrosion. Har varit med om en cirkulationspump som mer eller mindre har upphört att fungera pga det. Vad var det för färg på skräpet i filtret. Var det brunt eller svart?
« Senast ändrad: 08 december 2012, 11:00:25 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad vonpluring

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #22 skrivet: 08 december 2012, 14:30:05 »
Vilket bra flödesschema, nu fattar jag bättre hur allt är uppbyggt.

Tror inte det finns nån ventil eller liknande i A röret, är inte hemma så kan inte kolla närmare. Får ta och göra det sen.
Det röret är iaf jättevarmt när pumpen kör.

Som det står i ett papper jag har så står det att det är ca 180m extra slang påkopplat på den slingan (som går till en utbyggnad tror jag), kan kanske vara därför det sitter en extra pump?

Angående termometrarna så vet jag inte, får kolla det med sen.

Ventilerna vid P1 är helt öppna.

Det är hård plastslang alltihopa vad jag kan se iaf.
När vi lagade läckan så hade vi plaströret anslutet när vi sågade av det, kan det vara det som gjort nåt stopp nånstans?
Färgen som var i filtret var brunt, såg ut som lera.

Fattar inte hur det kan vara dålig cirkulation.
Ska det vara nån form av frostskydd i systemet?
Innan jag märkte på golvet att det läckte så såg jag på mätaren på exp kärlet att det blev lägre och lägre tryck.
Fyllde manuellt upp kärlet igen med mha en ventil uppe på värmaren.
Höll på så rätt länge innan jag såg att det läckte.
Tänkte om jag blandat ut det så mycket så att det nu inte är nåt frostskydd utan bara rent vatten kvar och då nån slinga har frusit nu när det varit kallt?
Det kanske inte funkar så?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #23 skrivet: 08 december 2012, 19:50:30 »
Det måste finnas någon ventilfunktion i röret A, annars skulle röret kortsluta cirkulationen och golvvärmeslingorna inte få något flöde alls. Är röret verkligen varmt ända ner till anslutningen till returröret? Det skall vara samma temperatur på returen vid P1 som vid P3. Är det flöde i A blir det högre temperatur vid P1. Undersök hur det är med temperaturerna runt A-rörets anslutning till returen!

Att smörjan i filtret var brun är inte bra. Det betyder att det finns syre närvarande. Syre och järn betyder korrosion och bildning av järn(III)-föreningar. Bra smuts skall vara svart, det är en mindre oxiderad form av järnoxid (Fe3O4) som bildas då. Varför började röret nere vid V3 läcka? Hade det korroderat hål på det? Även diffusionstäta plastslangar läcker lite syre och är systemet över 60 år gammalt är frågan hur rören ser ut invändigt.

Det skall inte vara någon form av frostskydd i vattnet. Har det frusit någonstans och slangen har gått sönder kommer trycket i systemet att sjunka på samma sätt som när rörläckan uppstod. Är trycket i expansionskärlet stabilt kan det gärna inte vara något som har frusit sönder.

180 meter slang kan förklara P2, det skulle kanske bli svÃ¥rt att fÃ¥ jämn fördelning av flödet annars, installatören förmodade nog det i alla fall. Den med rött inringade ventilen (inte med pÃ¥ mitt schema) pÃ¥ bild 1376 är säkert installerad för att kunna fördela flödet mellan slingorna. Troligen är slingan ventilen sitter pÃ¥ kortare än de andra. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad vonpluring

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #24 skrivet: 09 december 2012, 02:06:07 »
Har kollat A röret, det är varmt i början och svalt nere precis innan de går in i returen så de verkar vara stopp där.

Ingen aning varför den gått sönder men det var en rätt stor reva i den.

Det isolerade röret som går från shuntarna och in i returen, vad gör det för nytta? Kan man plugga det så det inte går in i returen?
Helst av allt skulle jag vilja ta bort shuntarna helt om dom inte används.
Tycks vara svårt att få allt att lira som de är tänkt.

Hade för övrigt en konversation med en gubbe idag som hållt på med värmepumpar.
Slutade iaf med att han åkte hit och satte en kulventil på bypassen.
Sa allt som du Roland har skrivit till mig men han var tvärsäker på att det skulle lösa mina problem att strypa ner bypassen.
Och visst bypassen är sval och inga mer larm om hög retur.
Men nu istället efter att ha värmt ca 15min har ja följande värden.
GT1 från 34.8 nuv 29.5
GT8 53.6
GT9 29
Pumparna ställde han såhär
Intern 1/3
BÃ¥da externa 2/4

Jag verkar ha väldiga problem att ställa in allt.
Och visst, bypassen är sval men känns ändå olustigt att det är något annat fel i slingan. Vet inte hur jag ska få reda på vad som är fel heller.
« Senast ändrad: 09 december 2012, 02:07:52 av vonpluring »

Utloggad vonpluring

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #25 skrivet: 09 december 2012, 10:55:47 »
Jahopp ny dag nya problem :(
Vaknar och går ut i pannrummet och tittar till allt.
En 16A säkring i proppskåpet har gått.
Automatsäkringar på pannan har gått.
Larmar om strömbortfall, elkassett, motorskydd kb pump, motorskydd kompr.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #26 skrivet: 09 december 2012, 11:19:48 »
Då är A-röret som det ska vara. Det skall vara stopp någonstans i det.

Det isolerade röret och shuntarna fyller ingen som helst funktion. Det är en lämning efter oljepannetiden då de fyllde en funktion. Förmodligen fick de vara kvar för att hålla nere kostnaden när värmepumpen installerades.

Som jag har skrivit tidigare , och som du nu har konstaterat, var det inte bypassen som var problemet utan dålig cirkulation pga blockering någonstans. Det visar den stora skillnaden GT8/GT9. Den skall vara 5-10 grader om tillsatselen inte är inkopplad men är nu över 24 grader. Även med tillsatsel inkopplad är differensen för stor. Det bästa på mycket kort sikt är ställa P1 i läge 4. Lite bättre bör det bli.

Nästa steg är beroende på hur mekaniskt händig du anser dig vara. Jag skulle skruva isär P1 och se hur den ser ut inuti. Det bör gå att göra utan att ta bort pumpen från röret som det ser ut på fotona. Det finns avstängningsventiler på bägge sidor. Det är fyra skruvar som håller ihop pumphuset. Se till att ställa säkerhetsbrytaren så att elen är helt frånkopplad. Det kanske inte är pumpen som är problemet men den ger en uppfattning om hur det kan se ut i systemet. Annars finns ju han med bypassventilen.

Det faktum att det var brun smet i filtret är illavarslande. Jag tolkar det som pågående korrosion vilket med tanke på att systemet är över 60 år gammalt och ett rör redan har gått sönder kan betyda att allt som är av järn i kontakt med vatten sjunger på sista versen. Det är risk för att en rätt omfattande renovering krävs där alla järnrör måste bytas mot koppar. Sen behöver kanske alla golvslingor och värmepumpen spolas rena. Det är möjligt att jag har målat fan på väggen här men det är värsta utfallet. Håll oss informerade om fortsättningen!

Hoppsan, fortsättningen kom medan jag skrev inlägget upptäckte jag när jag skulle posta det. Byt säkring, återställ automatsäkringarna och starta om. Kan det ha varit så att 6 kW tillsatsel har gått in under natten och knäckt säkringen? Som jag ser det finns det ingen möjlighet för pumpen att få upp GT1 till stopptemperaturen så den kommer aldrig att stanna. Om 6 kW är inkopplat, ställ tillsatseffekten i läge 3 kW eller koppla ur den helt!
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad vonpluring

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #27 skrivet: 09 december 2012, 23:32:14 »
Ok vad bra, kommer nån gång ta bort allt skit som inte används.

Det som gick sönder var inte ett rör utan en hård plastslang, ingen aning om varför men den var lagad sen tidigare innan jag köpte huset.

Elpatronen var inställd på läge 2/3, ställde ner den till 1/3.

Har för övrigt goda nyheter.
Efter att ha läst ditt tips om att spola rent golvslingorna gjorde jag ett experiment.
Stängde av pannan, skruvade bort muttern på returen och tog bort skruven man ställer flödet med och öppnade ventilen uppe på pannan som man fyller systemet med så allt vatten åkte nu igenom hela golvslingan och ner på golvet och ner i brunnen bredvid pannan.
Gjorde så en efter en och det kom brunt äckligt vatten och en massa skräp ut ur returerna, fortsatte spola tills det kom rent och fint vatten.

Och nu faktiskt så verkar allt funka som det ska. Under uppvärmning får jag ingen varm bypass med ventilen vi monterade igår öppen.

Inställningarna jag kör med nu är:
Interna pumpen 1/3.
P1 4/4.
P2 3/4.
Shuntarna fullt öppna.
Och ställskruvarna på returerna fullt öppna.

Nåt jag bör ändra på?
Kanske måste kolla värdena igen innan?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med hög returtemp IVT Greenline C5
« Svar #28 skrivet: 10 december 2012, 09:22:35 »
Grattis! Nu skall det bli trevligare elräkningar framöver, att pumpen har fått arbeta vid för hög temperatur kostar. Frågan är hur länge det har varit dålig cirkulation som har orsakat bakflöde i bypassen utan att det har märkts i form av larm.

Det kan vara värt att titta på filtret igen, förmodligen gick det inte att spola ur allt skräp utan en del fanns nog kvar i rören. Blev förresten röret där P1 sitter renspolat?

Tillägg: Ser vid genomläsning att installationen är från -55 i stället för -50 så den har inte fyllt 60 år än vilket jag fick för mig. I vilket fall som helst verkar järnrören ha passerat bäst-före-datum.

Det finns en del kvar att göra. Läs av GT8 och GT9 när pumpen gÃ¥r. Skillnaden skall vara 5-10 grader. Med tanke pÃ¥ att det är golvvärme bör man ligga närmare 5, det kan bli alltför ojämn temperatur pÃ¥ golvet annars. Kontrollera ocksÃ¥ att det är ungefär samma temperatur före och efter den punkt pÃ¥ röret för utgÃ¥ende värmebärare där bypassen ansluter. Det skall vara flöde Ã¥t rätt hÃ¥ll i bypassen när pumpen gÃ¥r men flödet skall vara sÃ¥ litet som möjligt vilket betyder liten temperaturskillnad mellan före och efter blandningspunkten bypass/utgÃ¥ende värmebärare. Sänk hastigheten pÃ¥ P1 tills bypassen blir varm, öka sedan ett snäpp. Är det en klart märkbar temperaturskillnad dÃ¥ gÃ¥r det att strypa bypassflödet med ventilen.  Är det en à tvÃ¥ graders temperaturskillnad före och efter blandningspunkten är det ok.
« Senast ändrad: 10 december 2012, 12:07:12 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!