Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tidsstyrning av innetemp?  (läst 1736 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Axelsson C

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Tidsstyrning av innetemp?
« skrivet: 30 december 2010, 19:35:44 »
Finns det någon vinning i att använda tidsstyrning av innetemp?
Alltså sänka 1-2 grader från 06:00 när man kör till jobbet och ha det sänkt fram till 14:00 så att det är varmt igen när man kommer hem?

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tidsstyrning av innetemp?
« Svar #1 skrivet: 30 december 2010, 21:04:41 »
Finns det någon vinning i att använda tidsstyrning av innetemp?
Alltså sänka 1-2 grader från 06:00 när man kör till jobbet och ha det sänkt fram till 14:00 så att det är varmt igen när man kommer hem?


Personligen är jag negativt inställd pÃ¥ sänkning av tempen. För jag tror att man förlorar det pÃ¥ eftermiddagen som man vinner pÃ¥ förmiddagen och även att om det är riktigt kalt sÃ¥ ökar risken för tillägs el mot kvällen.   

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Tidsstyrning av innetemp?
« Svar #2 skrivet: 30 december 2010, 21:34:00 »
Beror lite på, vi kör med luftvärmepump, vår och höst stänger vi av pumpen på natten och kör en ev 1 timme på morgonen, sen kommer solen och värmer huset på dagen

Men tror precis som föregående sa, ej lönt annars, kan vara ide om jag åker bort 2-3 veckor och sänka 10gr.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Tidsstyrning av innetemp?
« Svar #3 skrivet: 31 december 2010, 10:28:25 »
Jag tror att man måste testa nyttan av natt-/dagsänkning av temperaturen med sina egna förutsättningar.

När jag körde med oljepanna som kunde producera långt mycket fler KW än vad en värmepump kan så testade jag både natt- och dagsänkning ett tag. Resultatet blev att jag slutade med det då temperaturen i huset dels sjönk väldigt långsamt vid sänkningen och framförallt tog det väldigt lång tid att öka temperaturen igen. Och då hade jag kanske 20-30KW till mitt förfogande (fast kanske för små element för denna effekt).

Så för mig känns det rätt meningslöst att nattsänka då jag nu med min Greenline C7 bara kan brassa på med 7 billiga KW om jag inte vill komplettera med dyr elkassettvärme. Och det vill jag förstås inte.

Per L 
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!