Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 januari 2014, 07:54:04 »

Är det inte rätt kännetecknande för en feminist att anse att alla andra gör fel och har fel förväntningar?
"Alla män är talibaner"
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 12 januari 2014, 12:38:55 »

Debatten går viadre:
http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.2239182-fredrik-tenfalt-kunskaper-pa-undantag
Tänk att en gammal feminist kan vara så här klarsynt:
Citera
I själva verket har varningssignalerna om kunskapstillståndet i skolan varit återkommande, men många har av ideologiska skäl avstått från att lyssna.

Att tekniska högskolor som Chalmers tvingas ha introduktionskurser i matematik för att nyantagna elever skall kunna tillgodogöra sig utbildningen har varit välkänt i många år. Bakgrunden är inte att den tekniska högre utbildningen blivit så mycket svårare, utan att den genomsnittliga matematikundervisningen på gymnasiet inte håller måttet.

I september skrev jag en krönika, med anledning av radioprogrammet Kaliber, om tillståndet inom den högre utbildningen. I programmet berättade en universitetslärare som utbildade blivande svensklärare hur hon hade elever som inte klarade av att formulera sig i skrift. Det var särskrivningar och överhoppade ord som gjorde framställningen helt obegriplig. Man kan ju bara tänka sig konsekvenserna när dessa elever så småningom själva skall undervisa.

Det senaste numret av tidskriften Liberal Debatt har begreppet bildning som tema. En av skribenterna är litteraturprofessorn Ebba Witt Brattström, med förflutet i Feministiskt initiativ. Dagens skola har avgjort förstört mångas chanser att ta till sig högre utbildning, skriver hon och citerar en artikel av Ebba Lisberg Jensen vid Malmö högskola om hur studenter inte kan uttrycka sig i skrift och inte förstår enkla instruktioner: Den vanliga kombinationen stort självförtroende men låg självkänsla gör det svårt att hjälpa studenterna vidare eftersom de då känner sig kränkta. Skolan skall leverera kunskapen, det är inte studenten som skall anstränga sig.

Vi svenskar har gjort barnen en otjänst genom att låta dem tro att livet är som ett enda stort dagis, skriver Witt Brattström.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 23 december 2013, 08:06:11 »

Ja, lustigt att alla tror att Ericsson bara sysslade med mobiltelefontillverkning. Det var som mest några procent av den totala omsättningen. Ändå var det oftast stigande/ökande försäljningssiffror på just telefoner som fick börskursen att variera mest...
Det är fortfarande ett ganska välmående telekomföretag.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 december 2013, 04:15:16 »

Självklart kan det finnas skäl för vissa elever att inte vara med på gympan, men när samma elever får sina föräldrar att skriva på hela tiden blir det ett skämt, och just därför måste man ha ett samarbete, skola, föräldrar/barn där man drar upp riktlinjerna och försöker få både skola/vuxna att dra åt samma håll.
Finns det dåligt stöd för gymnastik så kan man slopa den helt eftersom det i princip inte är något som bidrar till lärandet.
Å andra sidan kanske det är det allra viktigaste ämnen i skolan i dessa tider av stillasittande.

Ericsson har inte försvunnit, de är unikt stora: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ericsson
De slutade med de olönsamma mobiltelefonerna, men annars är de väl framme.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 22 december 2013, 22:47:50 »

Är det OK att alltid vara för sjuk för att vara med på gympan?

I vissa fall är skolesport inte bra för elever .... (vissa hjärtesjukdomar).

och gympan var dessutom inte ngt ämne som var med i PISA studien ....


Det med företagen:

Sony Ericsson heter nu bara Sony. Ericsson försvann tyvärr .... bara ett exempel.

Även andra företag som Volvo mår allt sämre ....

.... det var det jag menade.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 december 2013, 05:03:08 »

Att företag köper in varor från Kina beror bara på att det är för dyrt att utveckla saker i Sverige, men framförallt för att det är för dyrt att tillverka saker.
Ofta utvecklas prylarna i Sverige/Europa, men tillverkas i Kina.

När det gäller skolan så tror jag att skolpolitiken rår för bara en liten del av de försämrade resultaten, samhällsutvecklingen måste vara den huvudsakliga orsaken.
Kommunaliseringen av skolan har gjort att det hela tiden sparas pengar.
Att skolan varit en valfråga i flera val nu, har gjort att läroplaner, arbetssätt, VAD lärarna jobbar med, och hur dom gör det har ändrats flera gånger på kort tid, det ger ingen eller dålig struktur och långsiktighet och bidrar inte till ett bättre lärande.

Datorer, surfplattor, smartphones, Data och TV-spel MÅSTE på något sätt göra att ungdomarna får svårare att lära sig, eller att de inte är lika motiverade, eller att deras hjärnas inlärningsförmåga har ändrats på grund av dessa resurser.

Jag tror faktiskt att det är mer eller mindre omöjligt att komma tillbaks dit vi en gång var.

Men om jag får komma med några förslag på lösningar:

Små skolenheter, jag skulle vilja säga MAX 320 elever i en f-9 skola.
(Detta istället för Piteå Kommuns nya principbeslut att en f-9 skola skall ha MINST 320 elever.)
Små klasser, 15-20 elever/klass.
Mer lärare/elever, kanske 2/klass.
Bättre disciplin
Bättre samarbete lärare/skola/föräldrar/elever.

Man kanske bör ta upp mycket mer än skola och läxor på föräldramötena...
Är det OK att man kommer för sent?
Är det OK att man skolkar?
Är det OK att man stör i klassen?
Är det OK att ha mobilen med sig till skolan?
Är det OK att man sitter vinterklädd i ett 22 grader varmt klassrum?
Är det OK för en 14-åring att spela dataspel till kl 02.00 varje natt?
Är det OK att alltid vara för sjuk för att vara med på gympan?
Är det OK för någon under 18 att dricka alkohol?
Är det OK att barn röker?

Och om man enas om vad som är OK och vad som inte är OK så bör man ha en moralisk/etisk diskussion och försöka komma överens om vad "straffen" skall vara om barnen inte följer reglerna.
Eller rättare sagt, låt mötet bli ett sätt för lärare/föräldrar att dela med sig av vad som har fungerat för dem, och försök sedan att ha en så likvärdig hantering av hur respektlöshet och dålig disciplin skall hanteras.
Har man det kan inte barnen säga "alla andra får", eller "alla andra gör så".

I vår by har vi t.o.m gemensamma regler för när barnen får ta fram cyklarna på våren (fast inte alla föräldrar orkar stå emot)
Enkelt beskrivet, när vägarna är bara och plogkarmarna så pass låga att sikten i korsningarna inte skyms av snön.
Som regel sammanfaller detta rätt bra med valborgsmässoafton ungefär, och visst kan det skilja några dagar, men för alla föräldrar är det en jättestor fördel om man har likvärdiga regler för sånt där.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 19 december 2013, 23:23:26 »

En f.d granne undervisade på Tekniska Högskolan fram till för 7-10 år sedan. Han sade att det var hans uppfattning att det hade skett en märkbar ändring under de sista 10 åren. Elevernas förmåga att lösa problem hade försämrats, de hade svårare att se principen för hur man skulle lösa problemet. Ungefär som en hantverkare som inte kan komma på vad det är för verktyg han ska använda.

Jag får uppfattningen att även företagen importerar t.ex. från Kina eller andra länder och klistrar upp sit märke istället för att utveckla själv.

T.ex. skulle man kunna utveckla nya lekmedel osv. ...  nyaprodukter t.ex. för komfort och hälsa .... och då krävs det ju att man går nya vägar ....
Skrivet av: boek
« skrivet: 19 december 2013, 20:12:18 »

Ja det är helt sant att det skett en märkbar förändring till det sämre vad avser elevernas kunskapsnivå under det senaste decenniet.
För att mota detta så krävs det att åtgärder sätts in så tidigt som möjligt i grundskolan. När eleverna väl nått gymnasiet så är det i de flesta fall för sent.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 19 december 2013, 19:27:33 »

En f.d granne undervisade på Tekniska Högskolan fram till för 7-10 år sedan. Han sade att det var hans uppfattning att det hade skett en märkbar ändring under de sista 10 åren. Elevernas förmåga att lösa problem hade försämrats, de hade svårare att se principen för hur man skulle lösa problemet. Ungefär som en hantverkare som inte kan komma på vad det är för verktyg han ska använda.
Skrivet av: boek
« skrivet: 19 december 2013, 19:04:46 »

Ja det ser verkligen mörkt ut för den svenska skolan.
Elevernas kunskapsnivå sjunker i samma takt som en gråsten som kastas i älven.
De får godkänt i sv, en och ma i grundskolans åk9 för att de ska ha en chans att komma in på sökt program.
Väl där så visar det sig alltför ofta att kunskapsluckorna är för stora för att de ska ha en rimlig möjlighet att hänga med i undervisningen.
De betyg som de givits i åk9 är ingenting annat än luft.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 december 2013, 16:37:04 »

Det kommer att bli värre.
Nu har Piteå Kommun tagit ett principbslut om att skolorna (f-9) i kommunen skall innehålla minst 320 elever, vilket i sin tur innebär att det är adjö till ca 9-15 småskolor i Piteå Kommun, i dessa små skolor fungerar barnen socialt, föräldrar och lärare har en bra kontakt, och skolorna är så små att alla känner alla och sköter sig.

Med färre men större skolor kommer det att bli svårare att ha någon disciplin, eleverna känner inte varandra, lärarna får för många elever för att kunna lära känna eleverna, och att de skall ha en chans att lära känna föräldrarna är uteslutet.

Piteå är inte unik, i många kommuner arbetar man nu efter dessa planer, stordrift för att pressa kostnaderna - och det kan bara sluta på ett sätt, ännu sämre ordning, och än lägre resultat på PISA.

Skrämmande.
Skrivet av: boek
« skrivet: 19 december 2013, 13:30:19 »

Ja, disciplin är viktigt. Precis det menade jag.

Men självklar innebär även disciplin ingen absolut garanti pa att man hamnar lite högre upp pa PISA-studien.
Jo det tror jag faktiskt. Disciplin, som jag beskrivit den,  spelar nog en betydligt större roll än man kan ana.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 19 december 2013, 12:29:17 »

Det här med disciplin i skolan...
Om disciplin är att komma i tid till lektionerna, om disciplin är att ha med sig arbetsmaterial, om disciplin är att inte uppträda störande på lektionerna, om disciplin är att respektera läraren och klasskamraterna och ta ansvar för sina studier, ja, då är det verkligen bra med disciplin i skolan.

Ja, disciplin är viktigt. Precis det menade jag.

Men självklar innebär även disciplin ingen absolut garanti pa att man hamnar lite högre upp pa PISA-studien.
Skrivet av: boek
« skrivet: 19 december 2013, 10:58:14 »

Det här med disciplin i skolan...
Om disciplin är att komma i tid till lektionerna, om disciplin är att ha med sig arbetsmaterial, om disciplin är att inte uppträda störande på lektionerna, om disciplin är att respektera läraren och klasskamraterna och ta ansvar för sina studier, ja, då är det verkligen bra med disciplin i skolan.
Skrivet av: lars
« skrivet: 19 december 2013, 08:39:06 »

Jag har följt tråden om skolan och har samma erfarenheter. Borde vi inte utveckla tråden och göra så  att vi söker komma fram till vad som behövs för att föra skolan framåt i positiv riktning.  Vi kommer inte framåt med att bara hitta exempel på det som fungerat dåligt.   Vi borde ta tillvara det som är bra men med målet att förbättra det som ej är bra.

Borde vi inte fundera över följande:1) Hur kunde det bli så här- historisk tillbakablick- för att inte göra samma misstag igen.  2) Vad skall vi ha skolan till? Vilka kunskaper behövs? osv.
3) Samarbete hem-skola och ansvarsfördelning. 4)  Hur skall man kunna ge skolan en positiv utveckling? Skolans organisation! Hur organiserar man rekonstruktionen av skolan?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 december 2013, 22:31:21 »

Mmm, men det där tar en hel lektion att gå igenom och förklara, jag tror lärarna är (var) bättre på sånt där än vad vi vanliga dödliga är.
Men du är inte helt fel ute.
Återkoppling till verkligheten.
Kanske bättre att de får svara på frågor om nån skatebordstjärna eller någon fotomodell - om det skall intressera dem.
Eller är själva grejen att det skall vara ointressant?
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 17 december 2013, 22:01:47 »

Här är ett exempel om hur man skulle kunna träna läsförståelse med elever (som vill ha hjälp):

1. Man registrerar ett konto och loggar in sig, t.ex. här:
http://www.hamsterpaj.net/

2. Man tar kontakt med folk som vill ha lite hjälp (läxhjälp) ..... skriver på en tavla där osv.

3. Man väljer en lämplig text som eleverna/ungdomarna ska läsa igenom. Sen ska de svara på frågor kring texten.

t.ex. denna text:

http://www.teknikensvarld.se/2013/11/28/44581/matarskruvad-ford-focus-hos-soderbergs-bil/

4. Eleverna ska svara på frågor kring texten.

t.ex. a) Vilken bil har Rolf Johansson köpt av Söderbergs bil?

b) Vad gjorde Rolf Johansson när servicehäftet inte gav så mycket information om vad som verkligen var gjort vid de olika servicetillfällena?

.... osv. osv.

eleverna ska sen svara på frågorna.
Har de problem kan man ge tipps osv. ...

... varför inte gå ut och hjälpa eleverna om man har idéer och "kan bättre" ... och är rädd för nästa PISA-studien ...
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 17 december 2013, 21:16:12 »

Nja, man kan också träna läsförståelse med eleverna på nätet.

Tidigare fanns det ju Lunarstorm där man t.ex. kunde träda i kontakt med folk (ungdomar) från hela Sverige.
Sen kan man ju t.ex. starta en grupp och visa upp/kopiera in en text (t.ex. från svenska tidningar) och ställa frågor kring den.

Det fungerar ju ... om eleverna vill ha hjälp.

Man kan ju träna varje dag, dvs förbereda en text med frågor kring den (som de ska svara på).

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 december 2013, 21:07:34 »

Mmm, frågan är väl om man alls behöver lägga så mycket tid på geografi, religion, kultur och annat som man kan googla.
Det känns säkert rätt meningslöst för eleverna att plugga in var marocko ligger när de på 10 sekunder kan ta fram det på mobilen, om de av någon anledning vill veta det.
Visst, i en konversation med någon annan som är mer allmänbildad kan det väl upplevas som ett handikapp att man inte kan så mycket (som går googla), men för framtiden så känns det som att det är viktigare att satsa krutet på sånt som verkligen kräver utbildning och en verklig förståelse för sammanhangen, som i t.ex. Samhällsämnen, läsande, skrivande och matematik.

Att kunna söka effektivt, skriva en artikel i wikipedia, eller göra ett inlägg i värmepumpsforum är viktigare för framtida utveckling än att läsa sagor om Jesus, eller vilken å som är den mest sydliga i Sverige.
Skrivet av: tyke
« skrivet: 17 december 2013, 19:21:18 »

Precis, det är ju det där "spelet" som vi ska spela upp inför barnet, att "nu gör du som fröken säger", och hon behöver inte ens nämna att annars får vi gå till rektor, för att det hela ska kännas så jobbigt att man avstår från dumheterna man började med.
För att detta "spel" skall fungera så krävs ju minst att föräldrarna bryr sig.
Eller att föräldrarna ifråga ens blir kontaktade via tolk! Ofta så är det ju den skyldige " skolbarnet" som får agera tolk då föräldrarna inte behärskar Svenska.

Tyke  :D
Skrivet av: MaxPowerS
« skrivet: 17 december 2013, 19:19:37 »

Tror att skolan kräver en rejäl omställning mot den nya tiden.
Ämnen som går att kolla upp i wikipedia o på nätet mm(minns hur vi på 80talet fick plugga in datum,namn på berg orter mm)borde skäras ner
Lågstadiet ska väl vara ungefär som det alltid varit, fokusera på läs,skriv,matematik gärna i samband med uteaktiviteter. Barn behöver röra på sig
Mllanstadiet ungefär som idag, inriktn på basämnen men med mer inslag av hur det går till i det verkliga livet och ökad satsning på naturvetenskap
Kanske en personlig mentor från årskurs 6 som hjälper till att guida in de små liven i verkligheten
Från 7-9 borde inriktningen ligga på fritt tänkande, naturkunskap på ett kul sätt-ja det går och ännu mer kontakt med verkligheten. Givetvis ska bild,trä,sy,musik finnas kvar även om IT växer
Fortsatt mentorverksamhet
Gymnasiet ungefär som idag, fast med fler guider som agerar bollplank
Mentorverksamhet som ger handfasta tips och råd kan minskas på gymnasiet

Sen varierar det givetvis ,vissa skolor med mycket nysvenskar kräver ju oerhört mycket mer
Föräldrarnas roll är givetvis viktig även om jag gärna ser fler mentorer som guidar på ett annat sätt. Som förälder blir det lätt att bara mata,klä på och gapa på ungarna. Försöker leka och läsa 2tim per dag må-fr med 2,5åringen o 8måningen
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 17 december 2013, 18:41:08 »

Att elever inte "vet hut" beror till stor del på att  skolans och föräldrarnas ansvarsområden inte är tydliga. Detta har idag tagits upp i dagens riksdagsdebatt om skolan vilket måste ses som ett friskhetstecken. Detta är en mycket betydelsefull punkt om man skall få skolan att fungera bra. När ansvarsområdena är klara kommer skolan-läraren-föräldrarna att kunna samarbeta, hjälpas åt, på ett effektivt sätt och då sker en positiv studieutveckling. Då har vi kommit en bit på väg.

Precis, det är ju det där "spelet" som vi ska spela upp inför barnet, att "nu gör du som fröken säger", och hon behöver inte ens nämna att annars får vi gå till rektor, för att det hela ska kännas så jobbigt att man avstår från dumheterna man började med.
Skrivet av: tyke
« skrivet: 17 december 2013, 18:23:46 »

Skillnaden mot hur det var förr och hur det är nu, är att förr så fick ungarna lära sig att veta hut och det redan i hemmet. I dag är det väl ingen som vet vad lära sig att veta hut betyder eller vad det innebär.
Troligtvis har något gått förlorat sedan vi gick i skolan?
Respekten mot våra medmänniskor respekten mot våra medmänniskors ägodelar osv...

Blir nog svårt för nuvarande utexaminerade lärarkår att sätta sig i respekt.
IOM att de troligtvis är lika söndercurlade....

Jag tror det är lite sammanblandning av orsak och verkan där. Att andelen kvinnliga lärare har ökat är nog mer en följd av att läraryrket inte längre har någon status och inte heller är bra betalt. Män tror jag är mer känsliga för det och söker sig till andra yrken.

Men det kanske kan stämma på sina håll. Jag kommer ihåg ett reportage från Malmö i DN där det stod att det förekom att just kvinnliga lärare hade disciplinproblem. Pojkarna ansåg att de inte behövde bry sig om tillsägelser från kvinnor.   

Undrar vad det kan bero på att Malmö utmärker sig  ::)

Tyke  :D
Skrivet av: lars
« skrivet: 17 december 2013, 18:21:09 »

Att elever inte "vet hut" beror till stor del på att  skolans och föräldrarnas ansvarsområden inte är tydliga. Detta har idag tagits upp i dagens riksdagsdebatt om skolan vilket måste ses som ett friskhetstecken. Detta är en mycket betydelsefull punkt om man skall få skolan att fungera bra. När ansvarsområdena är klara kommer skolan-läraren-föräldrarna att kunna samarbeta, hjälpas åt, på ett effektivt sätt och då sker en positiv studieutveckling. Då har vi kommit en bit på väg.
Skrivet av: boek
« skrivet: 17 december 2013, 17:46:51 »

Skillnaden mot hur det var förr och hur det är nu, är att förr så fick ungarna lära sig att veta hut och det redan i hemmet. I dag är det väl ingen som vet vad lära sig att veta hut betyder eller vad det innebär.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 16 december 2013, 18:35:28 »

Jag gick i skolan 20 år senare som sagt, och inte heller då fick jag ngn känsla av militäriskt trams.
Och jag har gjort lumpen till skillnad från de flesta yngre så jag kan jämföra.
Visst, vi fick ställa upp oss på led och se till att vara tysta innan vi kunde gå till matsalen t.ex., men att det skulle lett till mindre nära kontakt med vår fröken eller någon annan på skolan ,det stämmer helt enkelt inte.
Vi hade visserligen en ung fröken, nyutexad, och med en gammal barsk tant hade det kanske varit annorlunda, men generellt, det är för mig mkt klart att de där leduppställningarna, och att man var tvungen att följa vissa regler, helt klart gjorde att man blev förberedd på senare skeden i livet och på att lugna sig själv och sina tankar.
Detta kan inte ha varit ngt negativt!
Om det är detta PIE har velat komma bort ifrån så är de ju helt ute och cyklar!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 december 2013, 17:19:03 »

Men om man inte kan förklara vad man har läst, har man då verkligen förstått det på ett sådant sätt att man kan utnyttja kunskapen?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 december 2013, 10:57:08 »

Mmm, det där med den försämrade läsförståelsen är obegripligt, men kanske kan det bero på att ungdomar idag är så oerhört oerfarna/curlade i saker som rör livet självt, så även om de förstår vad de läser så vet de inte hur de skall förklara sammanhangen, för sammanhangen är för dem helt okända?
Vi torde väl ändå vara eniga om att ungdomar aldrig har läst och skrivit mer än nu, även om det mest är på datorer och mobiler - dom gör ju knappt annat, och skulle ju aldrig fungera alls om de inte förstod vad de läste.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 december 2013, 10:43:52 »

Jag började skolan i mitten av 1950-talet och undrar vad det är för skola Rickard beskriver. Det är ingen skola jag känner igen. Jag har inget minne av något som skulle kunna rubriceras som disciplin av militäriskt snitt. Inte heller tycker jag att min förmåga att tänka självständigt på något sätt skulle vara sämre än yngre generationers, snarare tvärtom.  Jag ser heller ingen motsättning mellan disciplin och självständigt tänkande. Det är väl snarare så att lugn och ro krävs för eftertanke. Är det hela havet stormar på lektionerna blir det inte mycket tänkt.

 
Troligen är det just detta som gör att vi får allt sämre resultat i skolan, vi har en skola som inte skapar individer som lyder blint utan tänker själva, i tester som t.ex. PISA ger det dåliga resultat, men i verkliga livet kanske det inte är så dumt ändå.
Om det nu är så att vi har en skola som skapar individer som tänker själva borde det ge bra resultat i PISA-testerna. De innebär att lösa problem som man tidigare inte har sett, något som man ofta råkar ut för i verkliga livet. Exempelvis är en del av testet läsförståelse. För personer som har lärt sig tänka borde ett utmärkt tillfälle att briljera. Det är typ av uppgift där det inte går att använda sig av ett i förväg inlärt svar utan man måste analysera texten och utifrån den finna svaret. Det går inte ens, som vad gäller matematiska problem, att lära sig generella metoder för olika typer av problem, så att när man har identifierat vilken typ av problem det är använder man den i förväg inlärda mallen. Men inte ens vad gäller läsförståelse lyckas svenska elever bra. Det enda man kunde se var att vad gällde digital läsförståelse var försämringen inte lika stor som i övriga deltester.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 december 2013, 06:46:52 »

Det var ju nästan militäriska uppställningar med påföljande inmarsch i klassrummet.
Hela upplägget var ju på något sätt att lärarna var övermänniskor, och jag skulle vilja säga att inte en enda lärare knöt an till sina elever på ett mer personligt plan.
Numer är det helt annorlunda, och jag tror det är viktigt att lärare/elever har ett mer mänskligt förhållande till varann.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 15 december 2013, 19:34:11 »

Ok, låter ju intressant!

Men jag fattar inte vilken hemsk skolgång ni alla då i byn hade på 70-talet?
Jag har då inget minne av typ filmen "Hets", eller liknande, där rottingen kom fram regelbundet...
Det var ju långt tidigare, lagen förbjöd ju aga i skolan redan på 50-talet vad jag vet.
Jag uppfattade det enda problemet faktiskt så här efteråt, att många lärare inte ville se när mobbing förekom, de tittade åt ett annat håll och en del sa tom rakt ut att det där får ni sköta själva.. men så är det tydligen än idag..
Då när jag var i skolan tyckte jag förstås att många lektioner vad tråkiga, men faktiskt inte förrän i andra halvan av mellanstadiet och uppåt.
Så några problem med diciplin i lågstadiet såg inte jag till iaf. Och högre upp var det som sagt mest att det var tråkigt, inte att det var för betungande.
Den stora svängningen kom istället när jag kom till gymnasiet, då fick man banne mig slita hårt (4-årig teknisk), men vi hade ju iaf lite studieteknik med oss från grundskolan så de allra flesta klarade sig bra där.
Med tanke på hur lite man idag kan i nian så undrar jag hur dagens elever hade klarat den tidens gymnasieskola...
Så man fick ju göra om den också, och det kan man ju förstå, och så flyttades problemen till högskola o universitet istället...och nu är problemet ute på arbetsmarknaden...

Lycka till med er friskola! Det kan knappast bli sämre än dagens flumskola!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 december 2013, 16:05:50 »

Vi håller ju på att starta en friskola i byn där jag bor, så vi har diskuterat det här rätt mycket, och vi är alla eniga om att det var bättre förr, men att man idag inte kan införa samma typ av disciplin som vi hade på 70-talet, det funkar inte så.
Jag håller dock med dig om att man bör fokusera på läsa, skriva och räkna i lågstadiet, och inte flumma på med någon särskild inriktning som är så populärt nuförtiden.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 15 december 2013, 13:38:31 »

Citera
Troligen är det just detta som gör att vi får allt sämre resultat i skolan, vi har en skola som inte skapar individer som lyder blint utan tänker själva, i tester som t.ex. PISA ger det dåliga resultat, men i verkliga livet kanske det inte är så dumt ändå.

Så du kan inte riktigt släppa drömmen om att allt nog är bra ändå...
Tyvärr, när det gäller grundläggande färdigheter som att lära sig äta, gå, och läsa och skriva, så är det bara diciplin som fungerar dvs försöka och försöka med bra pedagogiskt stöd, tills man faktiskt kan. Och inte ge upp för att det går tungt eller ngt annat verkar roligare.
Så länge man inte inser det, så kommer vi att halka efter.
Sedan, när man väl har baskunskaperna så kan man TILLÄMPA dem på ett fritt och kreativt sätt. Men det är en senare fråga, man kan typ säga att i mellanstadiet så ska man ha de baskunskaper som krävs så att den kreativa delen kan påbörjas.
Det är detta man inte har fattat inom PIE.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 december 2013, 08:17:15 »

Jag har också haft manliga lärare som hade dålig koll på klassen, men rent generellt är min uppfattning av kvinnor är "för snälla" och att det ofta resulterar i stökiga klassrum med mer eller mindre obefintlig respekt för läraren, dåligt tidsutnyttjande, och svårt för de barn som har koncentrationssvårigheter att kunna arbeta.

Självklart finns det genetiska skillnader mellan barnen, alltså, det är stor skillnad på den inlärningsförmåga olika barn har.
Skillnaden i vilken potential olika barn har att bli duktiga, kunniga, kreativa vuxna - är enorm.
Dock, alla barn kan lära sig om de bara blir sedda och får tid att lära sig.

Disciplin är ett tveeggat svärd, vill vi ha medborgare som är uppfostrade att lyda blint eller tänka själva?
Du har rätt i att man på arbetsmarknaden som regel måste rätta sig efter vissa grundläggande regler och normer, men för landets bästa så skall vi nog fokusera på att skapa kreativa och gränslösa medborgare som tänker "outside the box" för att kunna vara en nation som lyckas i en allt mer globaliserad värld - och detta är som jag ser det den stora utmaningen för skolan idag, hur kan få se till att eleverna är disciplinerade, respekterar "de äldre" men samtidigt är kreativa, har god självkänsla, gott självförtroende och tänker på egen hand istället för att bara inrätta sig i ledet och göra som de blir tillsagda.
Att inrätta sig i ledet och göra som man blir tillsagd var viktigt under industrialismen, men blir allt mindre viktigt i den nya tiden, kreativitet, respektlöshet, självförtroende och annorlunda sätt att tänka blir allt mer viktigt för att kunna lyckas, både som individ, och för landet i stort.

Troligen är det just detta som gör att vi får allt sämre resultat i skolan, vi har en skola som inte skapar individer som lyder blint utan tänker själva, i tester som t.ex. PISA ger det dåliga resultat, men i verkliga livet kanske det inte är så dumt ändå.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 14 december 2013, 21:13:45 »

har kvinnorna haft betydligt större problem med disciplinen

Håller inte med!

Vi har haft en lärare (man) som hade stora problem. Han var Ingen respektsperson, det var problemet.

Disciplin och respekt är mycket viktigt i skolan!! Men självklart ska man inte bara skylla på eleverna, även lärarna kan ha vissa fel.
Om eleverna inte klarar årskurserna eller måste repetera en årskurs kostar det en massa pengar aom allmänheten ska betala. Pengar som saknas på andra hål (vården, hälsa).

Dessutoom: I en annan tråd skriver du t.ex. nästa som "allt beror på generna" ... t.ex. om man är tjock eller inte.
Hur ser det ut i skolan. Det Finns klokare elever och mindre kloka .... anser du inte att det beror på generna?

I skolan eller i livet (när man t.ex. vill banta) krävs det disciplin!
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 14 december 2013, 20:14:45 »

Ja, de som styrt skolans utveckling, PIE, har mkt dålig koppling till hur det ser ut i arbetslivet.
Kanske de vill förändra det också, men det är ju inte lika lätt som att förstöra grundskolan...
Resultatet är självklart, i skolan råder en måttståck, eller ingen alls kanske man kan säga, och när barnen sedan kommer ut i arbetslivet så blir de grymt chockade över alla krav som plötsligt ställs på dem.
Curlande föräldrar får fortsätta curla långt upp i 30-års åldern i många fall.
Mambo passar nog rätt bra för de värst utsatta stackarna, så vi har kanske iaf ingen bostadsbrist i reella termer...

Vissa ämnen som man läser i skolan (t.ex. historia, musikundervisning, religion osv.) behöver man sen inte i yrkeslivet. Beror självklart på vad man sysslar med.

Viktigt är dock att man lär sig disciplin .... kanske lite ordning .... punktlighet. Det efterfrågas även i arbetslivet.
I arbetslivet är det viktigt att kunna lära sig nya grejer .... normer, standarder .... och fram för allt ska man kunna lösa problem. .... vara flexibel ...

Skrivet av: Ewald
« skrivet: 14 december 2013, 20:08:13 »

Språket är faktiskt A och O för ett gott studieresultat.

Ja och nej. Kann man inte förstå varenandra är det naturligtvis inte bra. Men fram för allt när det gäller matematik tittar man ofta hur den andra gör .... hur man rknar ... matematik är väl ett eget språk.

På universitet finns det hela mater studier som hölls på engelska. På jobbet har man ofta att göra med folk från andra länder. Viktigt att man förstår varenandra .... och vi ingenjörer använder ofta matematiken och fram för allt ritningen som språk.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 14 december 2013, 15:01:29 »

Ja, de som styrt skolans utveckling, PIE, har mkt dålig koppling till hur det ser ut i arbetslivet.
Kanske de vill förändra det också, men det är ju inte lika lätt som att förstöra grundskolan...
Resultatet är självklart, i skolan råder en måttståck, eller ingen alls kanske man kan säga, och när barnen sedan kommer ut i arbetslivet så blir de grymt chockade över alla krav som plötsligt ställs på dem.
Curlande föräldrar får fortsätta curla långt upp i 30-års åldern i många fall.
Mambo passar nog rätt bra för de värst utsatta stackarna, så vi har kanske iaf ingen bostadsbrist i reella termer...
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 14 december 2013, 12:08:10 »

Vad jag läste en gång ville man ju överhuvudtaget avskaffa betyget i skolan i Sverige?

Det är ingen bra idé. Betygsättningen är ju nödvändigt. Även i livet sen mäter man sig jämt med andra.

Frågan är mer hur man betygsätter betygen sen. Hur kann även de med sämre betyg ha alla möjligheter t.ex. om de vill läsa på universitetet.

Skola och utbildning blir dessutom allt mer internationell också. Sen blir det allt viktigare att kunna byta utbildning/yrke osv.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 09 december 2013, 18:13:39 »

Man kan leda en häst till vattnet, men man kan aldrig tvinga den att dricka...
Gillar den meningen, har haft hästar och mycket kan man tvinga dom till.. tummenupp

Min brorson är närmast ett geni, han pluggar i Upsala till civilekonom, bor där med allt som det medföljer, men han fattar inte hur den stekta hamburgaren blir så fin när mamma steker dom, hans blir bara brända!!

Min dotter ringde mig i morse, jag var upptagen på jobbet så jag ringer tillbaka ikväll, då kan inte jag svara sa hon, jag pluggar inför tentan..
När hon var i Australien och pluggade fick hon stipendium för sina höga betyg, hon fick även betalt av skolan för att bli stödlärare åt andra elever och det får bara dom med högst betyg..

Redan i årskurs 7 fick hon lov av hennes lärare att plugga hemma på tisdagar, då startade hennes skoldag ca 07.30 och avslutades typ 21-22.00.. Hon gjorde mer på tisdagar än dom flesta av hennes klasskamrater gjorde under hela skolveckan.. det var en sk, friskola "Kunskapskolan" med lärarlösa undervisning, hur nu det går till Sc:,h Nästan allt byggde på självstudier och är man lat som jag, är en sån skola katastrof, för henne fanns det inga begränsningar utan hon kunde köra på maxfart..

När hon lämnade gymnasiet hade hon 1 el 2 VG "Har glömt Sc:,h" och resten MVG, hon fokuserar bara på sina VG och är superbesviken...

Hon åker till skolan på sommarlovet i gymnasiet för att få en inblick i sin nyanställda mattelärare, frågar ut honom om vilken utbildning han har inom mattematiken fast på ett artigt sätt..  Skämspådig

Och ja, hon är supercurlad.. Hon är invandrarbarn, Hon har haft många läralösa lektioner och hon är supertrevlig.. Var hon fått allt ifrån dontknow 
Som sonen säger, hon har inget liv!!!

Jag tror snarare att ungdomarna har viktigare och roligare saker att lära sig via datorn och mobilen än det man lär sig i skolan, vem bryr sig typ!!!

Sonen, han tränade bort stora delar av sin skolgång och gjorde alltid minsta möljiga, fast det har gjort honom till den han är idag! Öppen, trevlig och har lätt för att prata med människor även om det blir stora grupper eller i styrelserum..

Tillbaka till brorsonen: Man vänder hamburgarna när man steker dom, den insikten fanns inte trots att han flyttat hemifrån ::)

Allt är inte att plugga, man måste leva livet också och det säger jag åt dottern..
Skrivet av: boek
« skrivet: 09 december 2013, 18:02:53 »

Ja idag är respekten för läraren som bortblåst.
Annat var förr...
Skrivet av: tyke
« skrivet: 09 december 2013, 17:05:57 »

OBS klasser det var nog det som gjorde att man höll sig i skinnet ;).
Det var nog något som man fruktade mer än lärarens disciplin.

Vet inte hur eran skolgång var? Är själv född 65, lågstadiet var inga problem. En gammal kvinna som lärare av den gamla skolan. Tramporgeln å guldstjärnor. Inget rackartyg där inte. Hon kallades för Häxan men ville nog oss alla väl.

Sedan i fyran vart det busigare. Tills vi fick en ny lärare i femman å sexan. Med lite mer disciplin.

Det jag minns var att det fanns en stor respekt för lärarna. Å andra vuxna som mattanter osv......
Något som nog tyvärr försvunnit på vägen sedan dess... :'(

Tyke  :D
Skrivet av: boek
« skrivet: 09 december 2013, 16:26:40 »

Ja disciplinen är en mycket stark bidragande orsak. Det finns klasser där de som vill studera och lära sig något får sitta med hörselskydd på sig för att minska störningen från gaphalsarna.
Förr fanns det OBS-klasser och hjälpklasser med det ansågs sedermera diskriminerande. Alla elever, med eller utan problem, skulle gå i en klass bestämdes det.

Sedan så påverkas resultatet givetvis av de förkunskaper som eleverna har. Invandrare med få eller inga förkunskaper och stora brister i det svenska språket får det naturligtvis väldigt besvärligt och svårt att kunna följa med i undervisningen.
Språket är faktiskt A och O för ett gott studieresultat. Sedan beror det mycket på om den enskilda individen har viljan att lära. Man kan leda en häst till vattnet, men man kan aldrig tvinga den att dricka...
Skrivet av: Bingoberra
« skrivet: 09 december 2013, 15:40:41 »

10. föräldrar som inte engagerar sig i barnens skolgång.

det tillsammans med punkt 2 tror jag är största orsakerna till att det har blivit som det blivit.

Föräldrarna har inte tid med sina barn sedan smartphones och sociala medier (vp-forat ;-) ) har tagit allt större del av våra liv. När det bara fanns två kanaler så var det roligare att hjälpa barnen med skolan än att se någon torr dokumentär...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 december 2013, 15:26:24 »

Jag kan bara relatera till de lärare jag haft att göra med, och som regel, men inte alltid, har kvinnorna haft betydligt större problem med disciplinen, det har varit väldigt stökigt i klassrummet helt enkelt.
Sånt där kan naturligtvis ingen politiker säga, men de flesta som gått i skolan bör väl ha sina egna erfarenheter att luta sig tillbaka på.
Jag vill bara påpeka att jag även haft manliga lärare som haft problem med disciplinen hos eleverna, dock inte lika ofta.
Och därför kan en allt större andel kvinnliga lärare göra att det blir en inte obetydlig anledning till försämrade resultat.
Kanske i nivå med invandringen, eller t.o.m mer - med detta ämne är som sagt ännu mer tabu än invandringen att ta upp, så det lär inte komma fram någon diskussion om detta, ej heller några åtgärder.
Skall man vara helt ärlig är det en mängd saker som ligger till grund för de allt sämre resultaten, många av dem är tabubelagda, och blir därför svåra att åtgärda, för att nämna några:
(Ingen inbördes rangordning)

1. Invandringen
2. Bortskämda/respektlösa barn som "curlats" sönder av sina föräldrar.
3. Allt mer kvinnodominerat i skolan, kan ge disciplinproblem.
4. Fler av de anställda i skolan (framförallt männen) jobbar med annat än undervisning, större barngrupper.
5. "Dåliga" lärare anställs då vi ökar kraven på behöriga lärare - det finns helt enkelt för få behöriga lärare för att de dåliga skall kunna sållas bort.
6. Fackliga avtal, anställningslagarna, turordningregler o.s.v. gör att dåliga lärare blir kvar och inte kan sparkas, även om det skulle komma loss bättre lärare.
7. Kommunaliseringen som gör att ständigt sparande kommuner sparar på allt de kan, det innebär ofta större klasser, större skolor, billigare mat, sämre städning mm, mm - inget av detta är helt avgörande för resultatet, men totalt sett blir det en försämring som man inte kan bortse ifrån.
8. Lärarna hängs ut som en av orsakerna till de allt sämre resultaten, ger minskad yrkesstolthet, och minskat engagemang, med sämre resultat som följd.
9. Barnen skall lära sig allt mer, inte bara att läsa och skriva, de skall lära sig datorer, mobiler, sociala nätverk, de skall sporta, plugga, spela, ringa, SMS:a, starta företag, forska, föreläsa - både i skolan och på fritiden, jag misstänker att det finns en gräns för hur mycket kunskap en hjärna kan ta åt sig innan den börjar prioritera ned det som anses mindre viktigt, som att läsa och skriva t.ex....

De minsta problemen tror jag har att göra med läroplanen, men den är troligen det enda som kommer att ändras.
Skrivet av: Bingoberra
« skrivet: 09 december 2013, 15:06:54 »

Pojkarna ansåg att de inte behövde bry sig om tillsägelser från kvinnor.   

Det kommer en dag när de blir män och då lyder de  8)
Skrivet av: Roland
« skrivet: 09 december 2013, 15:01:24 »

För stor andel kvinnliga lärare tror jag kan vara en bidragande orsak.

Jag tror det är lite sammanblandning av orsak och verkan där. Att andelen kvinnliga lärare har ökat är nog mer en följd av att läraryrket inte längre har någon status och inte heller är bra betalt. Män tror jag är mer känsliga för det och söker sig till andra yrken.

Men det kanske kan stämma på sina håll. Jag kommer ihåg ett reportage från Malmö i DN där det stod att det förekom att just kvinnliga lärare hade disciplinproblem. Pojkarna ansåg att de inte behövde bry sig om tillsägelser från kvinnor.   
Skrivet av: Bingoberra
« skrivet: 09 december 2013, 13:58:51 »

Huvudsakligen är det andra saker som gör att det går utför.
För stor andel kvinnliga lärare tror jag kan vara en bidragande orsak.
Fast det får man väl inte skriva.

Det där kändes väldigt lågt tycker jag!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 december 2013, 11:42:44 »

HEHE.

Det är ju enkelt.  ???

Det jag menar är att det du föreslår skulle utmynna i Anarki, alla anställningsskyddslagar skulle behöva åsidosättas t.ex.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 09 december 2013, 11:01:06 »

Enligt artikeln och Johan Kant är det mkt riktigt en rad olika negativa faktorer som samverkar till en katastrof.
Det är tyvärr inte så enkelt som att ordna betyg, förstatliga, eller ens byta ut lärarna.
ALLT måste gås igenom från grunden.
Troligen måste man börja med att sparka alla på skolverket och skolinspektionen, för det är tyvärr den genomgående tråden här.
Det är dessa småpåvar som obstruerat mot än det ena, än det andra, och lyckats lura politikerna till den ena korkade reformen efter den andra, samtidigt som man haft en helt egen dold agenda, populärt uttryckt: flumskolan.
Och PIE sitter ju kvar där i skolverket och skolinspektionen,  http://johankant.wordpress.com/2013/09/05/en-skola-at-helvete-del-7-pie-nagra-exempel/ , och blockerar både mätningar och verkliga förändringar, eftersom man vet att man är del av problemet!
Tyvärr är det sedan en lång väg tillbaka och den enda genvägen jag kan se är att vi återgår till LGR 62 eller möjligen LGR 69, och återanställer alla lärare som gillade de läroplanerna bättre, inklusive de pensionerade lärare som orkar + kanske importerar alla svensktalande lärare de har i Finland!
Sedan får vi omskola de lärare som vill och som bedöms användbara.. av de som är kvar, och snabbutbilda nya.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!