Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ROT.-frÃ¥ga, arbetstimmar att installera bvp  (läst 1205 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Atteso

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
ROT.-fråga, arbetstimmar att installera bvp
« skrivet: 30 augusti 2009, 22:23:51 »
Har fått en bergvärmepump installerad, Thermia Optimum G2 med borrhål 150m.
Av fakturan framgår att antal arbetstimmar totalt = 80. Det stod inget på den första fakturan som avsåg grävningen.

Tänkte höra hur många arbetstimmar andra har fått uppgivet vid bvp-installation?

104+144 m2, Dalarna, Nibe 1245-10

Utloggad Atteso

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ROT.-fråga, arbetstimmar att installera bvp
« Svar #1 skrivet: 04 september 2009, 21:03:49 »
Ingen?  :-\
104+144 m2, Dalarna, Nibe 1245-10

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: ROT.-fråga, arbetstimmar att installera bvp
« Svar #2 skrivet: 06 september 2009, 02:03:17 »
Verkar som ingen har ett svar åt dej. Det har tyvärr inte jag heller, men vill bara upplysa dej om att följande information finns på Svenska Värmepump Förening's hemsida:

Citera
Av totalkostnaden (alltså inkl värmepump, rör, borrning etc) är det nu beslutat att 30 procent anses som arbetskostnad vid installation av vätskavattenvärmepump (dvs berg-, ytjord-, sjö- och grundvattenvärmepump)
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: ROT.-fråga, arbetstimmar att installera bvp
« Svar #3 skrivet: 06 september 2009, 08:31:20 »
Verkar som ingen har ett svar åt dej. Det har tyvärr inte jag heller, men vill bara upplysa dej om att följande information finns på Svenska Värmepump Förening's hemsida:

Citera
Av totalkostnaden (alltså inkl värmepump, rör, borrning etc) är det nu beslutat att 30 procent anses som arbetskostnad vid installation av vätskavattenvärmepump (dvs berg-, ytjord-, sjö- och grundvattenvärmepump)

Det gäller väl att firman är med på det och fakturerar på det sättet sedan också. Det verkar vara lite olika på den punkten efter vad jag har läst här tidigare (det är ju de som gör avdraget nu, inte kunden).
Men det kanske går att rätta till i efterhand med skatteverket om det har blivit "fel"?
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad zoogian

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: ROT.-fråga, arbetstimmar att installera bvp
« Svar #4 skrivet: 06 september 2009, 23:45:11 »
Verkar som ingen har ett svar åt dej. Det har tyvärr inte jag heller, men vill bara upplysa dej om att följande information finns på Svenska Värmepump Förening's hemsida:

Citera
Av totalkostnaden (alltså inkl värmepump, rör, borrning etc) är det nu beslutat att 30 procent anses som arbetskostnad vid installation av vätskavattenvärmepump (dvs berg-, ytjord-, sjö- och grundvattenvärmepump)

Det gäller väl att firman är med på det och fakturerar på det sättet sedan också. Det verkar vara lite olika på den punkten efter vad jag har läst här tidigare (det är ju de som gör avdraget nu, inte kunden).
Men det kanske går att rätta till i efterhand med skatteverket om det har blivit "fel"?


Den schablonen gäller bara när det är fastpris, installatören kan naturligtvis speca upp det annorlunda, det finns ju fall där de tex måste lägga många timmar på manuell grävning om inte maskin finns osv osv.

men den stämmer nog rätt bra, vi gjorde total installation med pump och element på löpande, gjorde en hel del själv iof, men det slutade ändå på att det var ca 30 % som var arbetskostnad....

Viessmann 300-G 8,4 kW. 180 m borr (ca 170 aktivt), 100 l volymtank. Thermia MBH 300 liter VVB med TWS.

1-plans hus 167 m2 byggt 1988. Konverterat 2009 till vattenburet från Luftburen värme. Viessmann-radiatorer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!