Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Oljeinjektering E9/E12  (läst 63907 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Oljeinjektering E9/E12
« skrivet: 20 januari 2007, 09:35:17 »
Japp! väderomslag i göteborg andra dygnet! Temperatur nära noll och under 0 men med torr luft, tittar på mina E9 och ingen omfattande nedisning.
Inga rapporterade H-16, kollat av med branchkolleger.

Till ämnet oljeinjektering.

Olja köper jag vanlig standard 68 esterolja på 5 litersdunk.
jag använder en gammal köldmedieflaska som rengjorts genom att den påfyllts med en liter olja samt ett kg köldmdium och skakats väl och sen tömts i vätskefas behandlingen har upprepas.

vacuumsugning till undertryck så att oljan kan sugs in med en 1/4tum slang, sen kopplas två vevhusvärmare längst ned på flaskan och den riktiga vacumsugningen kan påbörjas, viktigt använd en torr slang som inte varit i kontakt med oljan,

När trycket minskar och oljan är varm så frigörs fukten i små stötar och detta påskyndas genom att vagga oljan konternuerligt.
När trycket inte längre påverkas av vaggnigen och man nått ca 0,5mbar är flaskan helt torr.

Nu kopplar jag en slang med kemisk nitrogen/nitrogen plus som strömmar ut ur slangen till flaskan och fyller på till 5bars tryck sen är det bara att vända och använda en slang med avstängning.

Injektorns 1/4tum utag ansluts till påfyllnigsstationen och ventilerna öppnas då injektorn hålls upprätt när klar olja kommer ut på toppen så stängs båda
ventilerna och ev nästa injektor fylls på. (viktigt att flaskan stått upp och nedvänd ett par timmar annars finns risk för kvävebubblor)

Den tjocka injektorn rymmer 100ml men eftersom den ligger under påfyllning så kommer 80ml att injekteras.
Under injektering använder jag R-410A som drivgas (gasfas) låt gasen sakta strömma genom slangen då den ansluts till injektorn.

Väldigt viktigt att att maskinen startas i kyldrit och att övre vetilen på maskinen är stängd och att maskien fått suga ned sig i ca 30sek innan injektorn öppnas annars sticker oljan bakvägen ned i flaskan.

När ett tydligt pys hörs från injektorn är den tom.

Jag har införskaffat ett rejält gäng med sk handvärmare OBH NORDICA som återregenereras genom kokning en sådan håller jag på utegivarburen för att lura maskinen att starta upp i kyldrift vid minus.

Det finns mycket bättre injektorer att köpa färdiga där oljan skruvas in under tryck med ml angivning detta rekomenderas i norrland. Används av bilac reperatörer samt det finns även hydraliska dess värre får färdiga ändå byggas om till R-410 A anslutning.

All oljehantering blir sölig men med mina patroner minimeras sölet och svinnet.

Ställ gärna frågor eller hjälp till att förbättra förfarandet och till sist så kan jag säga att har man köpt onzzamaskiner tillsammans med grannen så kan man köpa en oljeliter samt gemensamt fixa till en injekor det finns otaliga sätt att få in oljan tex genom vacuumsugning av rören och sen låta olja sugas in med hjälp av en slang och ett decilitermått.

 



« Senast ändrad: 20 januari 2007, 15:00:12 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Oljeinjektering E9/E12
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2007, 09:37:19 »
Fler bilder!

En extremt bra påfyllnads mängd är 70ml jag fyller dock enbart 80ml numera.
Jag har fyllt följande mängder 70,80,100,

Samt en stackare pÃ¥ 180ml denna som test, inga större protester, den fungerar fint med liten ljudbildsdefekt i form av oljeljud dÃ¥ rotorn rör om i oljan.   
« Senast ändrad: 20 januari 2007, 09:55:24 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Oljeinjektering E9/E12
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2007, 09:51:29 »
Ifall värmepumpen inte är uppmonterad ännu då? ifall den ligger kvar i kartongen, kan man kombinera oljepåfyllningen och vacuumsugningen i ett svep då?
Eller är risken för stor att oljan sugs ut av vacuumpumpen?
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Oljeinjektering E9/E12
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2007, 09:58:56 »
Japp!

Det finns tyvärr risk för detta jag funderar dock på om det klena 1/4tum röret skulle få suga in oljan istället då blir risken noll för detta.

Dvs anslut det grova röret på värmepumpen och doppa det klena i oljan och sug anslut och sug igen!
« Senast ändrad: 20 januari 2007, 10:00:58 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Oljeinjektering E9/E12
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2007, 10:08:42 »
Japp!

Det finns tyvärr risk för detta jag funderar dock på om det klena 1/4tum röret skulle få suga in oljan istället då blir risken noll för detta.

Dvs anslut det grova röret på värmepumpen och doppa det klena i oljan och sug anslut och sug igen!
Jo, jag tänkte samma scenario lite grann. Tippa i oljan i 1/4 röret. Vacuumet drar ju installatören ändå ur gasröret. Så, om oljan vill sugas ut med vacuumet så måste den ta sig igenom hela innerdelen, vilket känns väldigt orimligt med tanke på att det inte blir något "flöde" vid vacuumsugning.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Oljeinjektering E9/E12
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2007, 10:29:01 »
Hej

Som liten novis undrar jag  - InnehÃ¥ller oljan fukt som ny? Sc:,h

Om den inte gör det kanske det är bättre att använda en mindre "dunk" som man med "injektorn" bryter förseglingen, då borde oljan ju inte hinna binda fukt från luften?

mvh Kgust

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Oljeinjektering E9/E12
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2007, 11:08:55 »
Jag hävdar att de finns mycket fukt redan då den är ny dunken!

Det kan tilläggas att jag skulle hellre fylla på 80ml olja med lite fukt än avstå från påfyllning.
Men eftersom jag ser tendenser på att fukt redan förekommer i oljan på DKE så tar jag till all försktighet.

Jag planerar att göra oljeanalys av befintlig kompressorolja för att se om detta stämmer.
Svaret anges i ppm och säger inte så mycket men får då göras mot olja som fått dra fukt ett tag eller mot torkad olja.
 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Oljeinjektering E9/E12
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2007, 11:24:54 »
Den var ju synd.

Tror tyvärr att det inte är många installatörer som orkar/har tid att göra såsom du gör.

mvh Kgust

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Oljeinjektering E9/E12
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2007, 11:35:44 »
Är det tidsmässigt så kan jag säga att jag fyllde mina första 9 på två timmar.

Att byta kompressor på en enda tar väl ungefär 6 timmar med resor, men ju längre tiden går ju större blir spridningen av dom som inte är påfyllda och ju jobbigare blir det, men man tar bara vad man orkar och dom som ligger bra till för tillfället.

En maskin tar 15minuter med snack + restid.


 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Oljeinjektering E9/E12
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2007, 12:58:06 »
Lägesrapport!

Just efter första inlägget med torr kyla började det kräksnöa i göteborg Jag fick in en H-16 men en som haft felet sedan tidigare ca 1 månad tillbaka, just sådana är viktigt att städa bort ur statestiken.
Jag kollar mina pumpar och visst mycket snö och lite luft över batteriet men inte något H-16 väder.


Emellertid intressant obsevation på pumpen som överfyllts på olja!

Ljudet är harmoniskt och inga bieffektsljud av oljan! Sc:,h 180ml! jag är förvånad och om jag säger att 80ml av dessa är total överfyllning så har även dessa tagits upp i slurkeburk mm.
ljudbilden är harmonisk även under och efter avfrostning inga biljud alls!

Kollade även den andra med 80ml och ljudet är harmoniskt och saknar svetspinneljud. 
« Senast ändrad: 20 januari 2007, 16:18:48 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Oljeinjektering E9/E12
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2007, 13:04:18 »
Felringning resulterade i att jag fick tala med en person som fått Oljeinjektering för några veckor sedan!
Han sa att den största skillnaden var ljudet från utedelen som enligt honom lät mer harmoniskt samt inte lika metalliskt som tidigare, överhuvudtaget lägre.

Skall tilläggas att han fick utbyte av utedelen från e9dke-3 till dke samt oljepåfyllning.

En knäpp liten historia!
Har envist försökt komma i kontakt med en blind man för påfyllning, har varit där ca 6ggr för att han bor så nära på kvällstid men ljuset har inte varit tänt.............
Fick kontakt med grannen som talade om att blinda behöver inga lampor! huvuddunk huvuddunk huvuddunk

Dock var han ju hemma idag med släkt ljus så jag kunde fylla. han klagade på ljudnivån från utedelen som går in via fasaden pumpen sitter på tegelvägg !

Efter påfyllning så bad jag honom lyssna om han kunde höra skillnad, Ljudet nådde inte köket överhuvudtaget och jag testade olika effektlägen så gott det gick han sa att det var en väsentlig skillnad och oroade sig nu om kompressorn tagit skada av detta.

Mitt svar är nej! om inga synliga slitage finns på delarna så finns heller inga skador.

Göteborg kräksnö men inget H-16 väder och finns det installatörer som trots detta får H-16 så lär det vara störobjekt sen tidigare.


 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Oljeinjektering E9/E12
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2007, 14:28:14 »
Göteborg -3grader inga H-16 talade med branschkollega som fått in en idag efter grillning så fick jag reda på att den blinkat tidigare men återstartats
alltså har ej kommit nu, för torrt!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Oljeinjektering E9/E12
« Svar #12 skrivet: 22 januari 2007, 19:55:17 »
har fått en igår och en idag H 16, nu kommer de väl på löpande band........
LJ

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Oljeinjektering E9/E12
« Svar #13 skrivet: 23 januari 2007, 12:29:07 »
har fått en igår och en idag H 16, nu kommer de väl på löpande band........


Torrt kallt väder i göteborg inga nya mig veterligen men hört om några som dock inträffat tidigare där folk lyckats starta om dom men nu tröttnat och amält. vissa inslag med 0 grader och blötsnö tex igår och i morse kan ju dock inte utesluta nya H-16.


 

Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Oljeinjektering E9/E12
« Svar #14 skrivet: 23 januari 2007, 12:43:57 »
-16 Grader i natt gjorde att jag fick nya erfarenheter av oljefyllning.

Tanten klagade och sa att värmepumpen i källarn blåser som fan kollade och upptäckte att den tjoade på i 5ans fläktläge vid -15grader ute Thumbsup

Inblåningstemp +44grader konstant detta är något helt nytt då den brukar växla mellan 3an och ibland 4an vid sådana temperaturer dvs den jobbar alldrig på 5an tidigare, antingen behövdes det inte eller så orkade den inte.

Så vi har fått lyssna på ett helt annat ljud i natt än kompressorn den låter nu välsmord och harmonisk och jag fick lägga örat mot fönstret för att höra den över huvudtaget.

Dock låter nu fläkten som på avfuktaren ungefär.

Men upplevelsen är en helt annan maskin vid -15grader.

Ã…terkommer med ytterligare info efter norrlandstest.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!