Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 13 maj 2008, 15:57:58 »

Alltid intressant med dina rapporter bosse!!  Thumbsup
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 03 maj 2008, 16:22:32 »

JAAA!
Kanske sista inlägget i den här tråden!

Av mina 90st oljeinjekterade pumpar så har 6st fått H-16 trots injektering (under en och en halv vinter), flera har injekterats med 70ml och med 80ml (Dom flesta andra i min region har betydligt fler H-16 på pumpar som inte har injekterats)

Av en kollega som har injekterat 50st pumpar ungefär så har ingen fått H-16 enl uppgift, han injekterade 100ml olja men kan ev ha haft i mer eftersom han använde oljepump (typ cyckelpump)

Utan tvivel så uppstår det fel som får fjädern att gå sönder vid oljebrist men boten att injektera är inte 100% skydd för felet, kanske om oljemängden är överdrivet stor.

Jag är faktiskt lite häpen över att GKE inte krånglar och antar att inte bara fjädern förstärkts utan även åtgärder för bättre oljeåterföring införts (mjukvarumässigt eller hårdvarumässigt) vilket naturligtvis är det som egentligen skall göras.

Felet att oljebrist ibland inträffar gäller inte bara Panasonic och inte bara DKE utan i princip samtliga kompressorer men i betydligt mindre omfattning.

Så min åsikt nu är att fjädrarna i kompressorn på DKE förmodligen är av ganska dålig  kvalitet precis som panasonic sagt men att den utlösande faktorn för felet är att fjädern brister precis när oljenivån är låg (för låg)

Eftersom alla nu får hjälp så är mitt råd att låta bli att injektera tills 5år börjar närma sig då vet vi ju inte garanterat att Panasonic fortsätter hjälpen.
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 30 januari 2008, 16:05:16 »

Hej Bosse! Förra säsongen ställde jag lite frågor till dig kring H16-problematiken. Orsaken till mitt intresse var och är att jag blivit inblandad i en montering av en värmepump E9. Alltså uppmanat en äldre granne, ca 85 år, att låta motera in en. Monteringen genomförd av en behörig installatör. Du avrådde vid detta tillfälle att leta efter någon som kunde oljeinjektera. I stället antydde du att det möjligen kunde var idé att luta pumpen något åt kompressorhållet till. Det genomfördes aldrig utan vad jag förstår så uppstår det med tiden en liten "naturlig" lutning åt det hållet beroende på viktfördelningen på pumpen. Den aktuella pumpen har precis påbörjat sitt tredje driftsår. Utan ditt påpekande från förra året så hade det känts frestande att åter få pumpen i våg. Nu lutar jag väl åt att låta den vara som den är. Vad säger du?


Hej!

Har ingen betydelse alls om den sitter rakt eller ej!
Skrivet av: lagorjoh
« skrivet: 06 januari 2008, 13:59:59 »

Hej Bosse! Förra säsongen ställde jag lite frågor till dig kring H16-problematiken. Orsaken till mitt intresse var och är att jag blivit inblandad i en montering av en värmepump E9. Alltså uppmanat en äldre granne, ca 85 år, att låta motera in en. Monteringen genomförd av en behörig installatör. Du avrådde vid detta tillfälle att leta efter någon som kunde oljeinjektera. I stället antydde du att det möjligen kunde var idé att luta pumpen något åt kompressorhållet till. Det genomfördes aldrig utan vad jag förstår så uppstår det med tiden en liten "naturlig" lutning åt det hållet beroende på viktfördelningen på pumpen. Den aktuella pumpen har precis påbörjat sitt tredje driftsår. Utan ditt påpekande från förra året så hade det känts frestande att åter få pumpen i våg. Nu lutar jag väl åt att låta den vara som den är. Vad säger du?
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 06 januari 2008, 12:22:46 »

Mina H-16 har nu fullständigt helt dött av trots utetemperaturer med minusgrader men man skall inte ropa hej förän man är över bäckenet!

Jag befarar att det vid utetemperaturer på några +grader finns risk att oljan ändå trappas och att detta ändå kan hända precis innan någon påisning sker som startar avfrostningarna då kommer ett mindre antal att inträffa enbart i plusgraderstemperaturer.

Om nu min teori här stämmer, eller så är det så att man helt enkelt bara har slarvat under injekteringen och lagt oljan i köldmedieflaskan i stället för i maskinen, detta vet jag har hänt på några maskiner, jag kan ändå glädja mig åt att slippa hålla på byta utedelar som många kolleger sysslar med flera gånger i veckan.

Det kommer att ge sig om injekteringen fungerar till 100% under nästa höst gissar jag, då borde det inte kunna bli någon om slarvfel och för lite olja är orsaken på dessa som trots allt har inträffat, skulle de dock forsätta bli några procent oljeinjekterde då med så fungerar det bara till 95%.

Skrivet av: ace
« skrivet: 04 januari 2008, 16:45:59 »

har oljeinjekterat (förra vintern) vissa, och struntat i vissa ,för att se skillnaden (eller om det var orken som tröt.. ::) )!
och det verkade som alla fick skrämselhicka  :D........jag har inte haft en endaste H16 på 10 mån !! *roflmao*

förrän nu.. huvuddunk....4 st på ett par dygn  fiR: fiR:................ _/-

men samtliga dessa var av de som inte var injekterade  Thumbsup

mvh. ACE
Skrivet av: Panasonic E9
« skrivet: 27 december 2007, 19:32:15 »

Det låter som om rådet att överdimensionera luft/luft som så många gör på detta forum, inte alls är nyttigt för hållbarheten.
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 26 december 2007, 09:54:16 »

Rickard! Det är bara i kyldrift som faran med rördragning som kan "trappa" olja finns!
I värmedrift så flyter oljan på det varma köldmediet tillbaka till utedelen oavsett rördragning eller höjdskillnad, men direkt efter att oljan nått strypdonet så fastnar den till i utebatteriet.

Raptus! Alla värmepumpar med scroll eller rotationskompressor är i princip inte alls byggda för lågtemperaturdrift eftersom dessa kompressorer använder för tjock olja (alltså inte så länge den befinner sig i kompressorn)
Lågtemperaturoljor används vid kolvkompressordrift i tex frysrum (fullt jämförbart med våra värmepumpar) ofta i kombination med oljeavskiljare på hetgasen som direkt returnerar oljan tillbaka till kompressorn.
Dom flesta pumparna fungerar ändå trots att dom inte borde göra detta och detta bror på att avfrostningen räddar oljeåterföringen (smälter och återför oljan till kompressorn)

I fallet med just Panasonic så uppstår problemet oftare då maskinen jobbar på lägre varvtal och mindre då maskinen stampar och går för fullt.
Det finns tillverkare som har tänkt på detta och då gasar på maskinen i intervaller för att hämta hem olja dessa maskiner är avsedda för längre rördragning utan extrafyllning och gissningsvis så är deras enda tanke att problemet kan uppstå i kyldrift enligt vad Rickard är inne på.

Min vilda gissning är att turen är med tillverkarna av invertermaskiner och om man bortser från H-16 så är problemet kanske lika stort eller litet sett över en stor produktion eller tex Sverige i helhet ovsett fabrikat.

Men regionalt så kan man trilla ifällor (likt mina CKP)om man konsekvent monterar "stora" pumpar i tex sommarstugeområden som bara jobbar på lågt varv i tex Göteborg och med temperaturer som ligger runt noll grader.

Problemet verkar även större eftersom antalet Panasonic är enormt i förhållande till andra fabrikat och jobbar man som jag gör så får man inte rätt bild då heller eftersom det är fler Panasonicägare som köpt sin pumpar på "konstiga vis" än övriga och måste tigga hjälp lite över allt.

Orsaken att jag injekterar olja på bara Panasonic och ytterligare ett annat fabrikat är att jag bara känner till konstruktionen på dessa och att tillverkarna här ger bra information om oljemängd och oljetyp, jag anser inte att det är på något vis är tvunget att göra detta men kostnaden är liten och förfarandet är enkelt vid installationen, Jag kan då direkt räkna bort ett par haverier per år.

Det tråkigaste som finns är faktiskt att tala sig varm om en pump som sen får kompressorhaveri precis när garantin har gått ut. dock så har försäkringsbolagen om oturen inträffat faktiskt tagit kostnader på upp till ca 10000kr trots tex själmontage (installatören gör en bedömning av värdet på maskinen installerat och klart, inte mindre värt om personen gjort installationen själv. Samt föreslår ett utbyte eftersom maskinen inte kan lagas samt säljer en ny masin med utyte av rören som är en mycket enkel installation eftersom el och konsoler och vägghål redan finns på plats) slutkunden har då fått en ny maskin för ca 4000kr inkl utbytet och är faktiskt inte ledsna alls när allt är avklarat.

Man bör alltså inte injektera (frångå kompressortillverkarens rekomendation på oljetyp eller oljemängd) utan detta bör testas noga i samtliga driftfall och normalt över en lång tid (då har det säkert kommit en ny modell och en ny kompressor med förmodligen)

H-16 kompressorn är mycket väl testad i hela 15år under extrema förhållanden i Arabländernas ökenklimat (kyldrift, och anses mycket pålitlig)
värmedrift vid låga utetemperaturer är rena semestern för kompressorn i jämförelse med detta. Dock så porlar oljan muntert med runt i systemet i Sahara vilket den inte alls kan göra här. 



Skrivet av: raptus
« skrivet: 25 december 2007, 19:57:02 »

Ja Bosse hvis din teori stemmer så vil det enkelt si at den type varmepumpe ikke bør ut på markedet som varmepumpe , men kun som air-condition . Og således ikke bør være å finne på markedet i norden i det hele tatt.
Raptus
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 december 2007, 19:41:37 »

Så vitt jag kan förstå utifrån ditt resonemang är/kan det också vara förödande att dra köldmedieledningarna uppåt eller "i ring" bakom utedelen (för de som installerar på egen hand med färdiga rörkit).
Oljan bör väl kunna ansamlas på alla lågpunkter i systemet, och orsaka oljebrist när maskinerna går långa perioder utan avfrostning.

Detta bör väl också gälla andra fabrikat som har smart avfrostning där det kan gå timmar eller dygn utan avfrostning trots att det är runt 0°C ute.

Eller är jag ute och cyklar?
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 25 december 2007, 12:40:42 »

Nya maskiner är försedda med en ny fjäder som är förstärkt och klarar att jobba trots att oljenivån är sisådär i kompressorn.
Fel som jag bedömer kan uppstå är att larm om köldmediebrist eller fel på fyrvägsventil kan uppstå i stället och kanske även H-16 men dessa är då av övergående karaktär och kan fungera felfritt efter det att maskinen gjorts strömlös.

CA 10% av mina scrollkompressorer (E-CKP) som är över 3 år har fått lagerhaveri där det nedre lagret som är nivåsmörjt (likt fjädern i DKE) skurit.
Inträffar detta så är totalbyte av maskin ända utväg.

På scrollkompressorer finns ingen slurkeburk som "trappar" oljan men den trappas lika bra i förångaren och lagret går vid något tillfälle torrt och havererar med högt oljud som följd, ofta i kombination med att kretskortet får bytas en gång ca 3månader innan oljudet avslöjar var felet ligger.

Jag fyller konsekvent på 80ml olja även i tex XE-EKE och HE-DKE.

Skall tilläggas att om ett haveri inträffar på en 3 år gammal maskin så träder hemförsäkring in och ingen har behövt betala speciellt mycket för utbytet till ett annat fabrikat som oftast blir resultatet efter ett lagerhaveri (slipmjöl i hela systemet)

Dessa problem är inte lösta på ovanskrivna maskiner mig veterligen.

Min bedömning är att Panasonic bör ha 80ml extra olja som plåster på såren vilken modell man än väljer därför att oljereturen inte fungerar tillfredställande oavsett kompressortyp, troligtvis beroende på konstruktion i förhållande till lågt kompressorvarvtal som inte förmår att leverera tillbaka oljan förrän vid avfrostning.

 
Skrivet av: MangeH
« skrivet: 24 december 2007, 13:42:29 »

Injekterar nu endast utbytesenheter samt GKE samt scrollkompressorer Panasonic.

   

Tjena Bosse. Menar du att du injekterar även nya E9 utbytesenheter som enl Panasonic ska vara åtgärdade?
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 24 december 2007, 12:09:27 »

En liten upptäckt som ni andra kanske kan bekräfta eller dementera?

Mina två oljeinjekterade H-16 haverier, skedde vid 2-3 +grader enligt ägarna! dom övriga som inte injekterats har inträffat vid några -grader, förra året så inträffade i stort sätt samtliga i spannet +4 till -8grader (ej över eller under dessa temperaturer)

Talade med några övriga som injekterat ett antal maskiner som även fått någon eller några H-16 bland det injekterade och då hade även dessa inträffat vid +grader.

Runt göteborg inräffar H-16 med rasande tempo och en installatör är nu uppe i över 20% på ej injekterade maskiner,

Min teori om att H-16 kan inträffa trots injekteringen är om maskinen ligger i sin 120minuterscykel vid avfrostning dvs om utetemperaturen är över (högre) än 1 minusgrad konstant och växlartemperaturen når -6grader då först gör maskinen avfrostning men med 120minuters mellanrum.

Vätskeavskiljaren är ju tillräckligt stor att samla även 80ml extra olja och sannolikt även 200ml eller mer.

Detta får då den ökade oljemängden att klara de normala tappet på 45 minuter mellan avfrostningens räddningsinsats men inte 120minuter, det kan ju även tänkas att oljan fastnar vid temperaturer då ingen avfrostning alls uppträder, dvs just före att avfrostningar aktiveras.
Detta får då den betydelsen att man genom injekteringen tar bort ett stort antal av det temperaturer som kan utlösa H-16 men tyvärr inte alla.

Bra eller dåligt kan man ju fråga sig då! Nu är rutiner för utbyten fullt utbyggda och Panasonic norden har sagt mig att utbyten kommer att fortsätta så länge som felet kvarstår och mindre än 5-6år lär det ju inte bli tal om.

Störningar gör att det är svårt att se klart (injekterade pumphaverier förekommer liksom faktiskt H-16 på nya utbytesutedelar och GKE-maskiner samt maskiner som helt saknar fjäder) troligtvis kommer det alltid att inträffa haverier i liten omfattning som påminner oss om H-16.

Min statestik ser ut så här nu!

Ej injekterade pumpar 45% H-16 hittils i år.
injekterade pumpar 2,2% H-16 hittils i år.
En ytterligare injekterad pump har inte räknats eftersom maskinen var felfri med hel fjäder och H-16 påstods ha inträffat enbart en gång och återstartades och fungerade sen i minusgrader under nära två veckor fram till utbytet den var fylld med 100ml och öppnades genom att borra ut fjädern som då visade sig vara hel.

Det lustiga i statestiken är att förra året så inträffade 10st haverier för mig, en injekterad som var fylld med 20-30ml olja resten var alla bland dom ej injekterade, Jämförelsemässigt så blev resultatet då totalt 10 haverier vilket jag uppnåt redan nu i år totalt sett.

Forsätter man tankesättet så skulle man kunna gissa att 5% skulle drabbas av det injekterade maskinerna och 100% bland de ej injekterade då är det visserligen makligare att få färre men även 5% är för mycket och man lägger då bara ut antalet över en längre tid. Sc:,h

Injekterar nu endast utbytesenheter samt GKE samt scrollkompressorer Panasonic.


Så alltså det vore intressant att höra vid vilken temperatur som H-16 inträffar på injekterade pumpar!!.




   
Skrivet av: hakansson
« skrivet: 19 december 2007, 21:59:34 »

Jag fyllde på farsans pump förra hösten och nu idag fick han H-16.
Det är den första pumpen som jag har fyllt på olja som får H-16.
Skrivet av: raptus
« skrivet: 19 december 2007, 20:34:28 »

Hei Bosse , kan det tenkes at det er en feil på selve oljen som pumpene er levert med. Feil kvalitet , viskositet eller lignende .  Sc:,h
Rett og slett brukt noe billig dritt. Kanskje .......
Raptus
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 19 december 2007, 19:54:57 »

Japp! 80ml måste det minst vara har det visat sig!

Jag har nu fått följande jämförelse att fundera över!

90st av mina var oljefyllda innan vintern.
13st var inte oljefyllda.

av dom 13st ej oljefyllda så har 6st fått H-16 hittils :o
av det 90st oljefyllda så har 2st fått H-16 hittils + 1st som fjädern var hel på dvs ingen äkta h-16 Sc:,h.

En av dessa oljefyllda var påfylld med 100ml olja och ändå H-16!

Följande kan nog konstateras, Orsaken till H-16 trots oljeinjekteringen kan bero på följande!

1. Fjädern har skadats tidigare, ej troligt!
2. Oljeinjekteringen har misslyckats, ej troligt i just dessa fall.
3. Skillnader i placering av oljehjälpshål i vätskeavskiljaren mellan pumparna gör att vissa kanske skulle fodra dubbel mängd olja.
4. Oljeinjektering hjälper i ca 95% av driftsfallet som utlöser fjäderbrottet men om förutsättningen för fjäderbrottet får pågå tillräckligt länge så är även den extra oljemängden otillräcklig, dvs den går tom även på denna mängd.

Jag gissar på nr 4.  






Skrivet av: Marta
« skrivet: 17 december 2007, 20:11:18 »

Natten till i går blev min E9DKE en H-16. Detta trots injektion avtroligtvis 60ml extra olja.

P.g.a. ett tekniskt missöde så trillade sensorn till min egen lilla modifiering av ett par dagar innan, så innedelens fläkt startade inte när det blev kallt på gasröret som den gjort innan dess. När allt fungerade så blev röret aldrig kallare än ett par plusgrader och det var med all säkerhet alltid gas som strömmade tillbaka till utedelen.

Tyvärr upptäckte jag det inte förän det varför sent, hörde att maskinen stod stilla och ett bubblande ljud från innedeln. Då gjorde jag nog en dumht som satte tillbaka sensorn istället för att bryta strömmen. Kylmedia störtkokade när fläkten startade och sprutade nog ned i kompressorn. Lätt att avara efterklok, svårt att handla rätt i panik. Fast med ett antal kalla avfrostningar under natten innan så var kansk skadan redan skedd. Det får jag aldrig veta.
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 16 november 2007, 17:38:52 »

Den påfyllda maskinen som fått H-16 hade ingen trasig fjäder! dock fanns H-16 i fjärrkontrollen men den kan ju lätt lånas av en kompis, felet sades bara ha inträffat en enda gång av frugan men hon visste absolut inget om hur eller när felet uppstod utan maken höll helt i detta och var bortrest.

Dom fick en uppdaterad utedel med ny kompressor ändå men ingen ny utedel. Den tog jag hand om i stället Thumbsup.

 
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 14 november 2007, 16:04:33 »

Japp jag hade 13 nu i år som inte var injekterade och av dessa finns nu bara 8st kvar resten har rykt i H-16!

Det jäkligaste är att dom som inte påfyllts befinner sig på oerhörda avstånd som kändes ok då dom installerades på sommaren men som nu måste besökas för utbyte :(

Endast 1st av det oljeinjekterade har fått h-16 förra och denna vinter inkluderat, jag gissar att den fejkats eller bara har ett trasigt kretskort som också ger felkoden vilket jag inte får reda på (en liten möjlighet är att fjädern redan skadats men detta har jag ytterst svårt att föreställa mig)

Den blåmarkerade listan som jag har är klockren i övrigt och varje ny H-16 kommer vet jag namnet på personen i fråga innan han talat om vad han heter den har nu 8 namn och adresser som inte fått blå färg.

Förhållandet är allså ca 90 som påfyllts totalt och jag har fått fem H-16 (fyra bland det 13 ofyllda och alltså en udda bland de 90 påfyllda)

Jag har en väldig lust att såga upp just den udda kompressorn, tror inte alls att fjädern är av, den fylldes nämligen också på med hela 100ml olja, 20ml mer än övriga men varför krångla med detta när jag får ut en ny utedel, får se om jag kan behärska mig!
Skrivet av: MangeH
« skrivet: 14 november 2007, 10:23:32 »

Bosse, Hur har det gått med dina olje-injekterade pumpar. Har de överlevt?

Skrivet av: ace
« skrivet: 11 november 2007, 00:26:50 »

esteroljan är extremt hygroskopisk. den är lite fuktskadad redan när du köper den på dunk.
är den öppnad en gång, och har dragit åt sig mer fukt, så märks det på en gång vid vacuumsugning. trycket sjunker, för att sen helt plötsligt "hoppa" upp igen. detta beror på att fukten i oljan börjar koka, och ångbildningen ger tryckhöjningen( hoppet ) och så håller det på tills olja är torr !
det går att påskynda genom uppvärmning av oljan, samt helst skvalpning av oljan !!
ett stort system som stått öppet länge är "halvt omöjligt" att vacuumsuga, just av denna anledning !
tyvärr så har du tillsatt fukt både genom att hälla upp den i provröret, samt genom kontakt med luft, (både ytan och din luftning av slangarna !) ett syraprov på oljan, skulle säkert indikera en kommande burnout ! :'(  :'(
mvh.ACE
Skrivet av: mrfrenzy
« skrivet: 10 november 2007, 23:54:48 »

Hur mycket fukt hinner egentligen oljan absorbera från luften under den korta tid den befinner sig i mätglaset? Jag vill tro att det är mycket lite, min stackars E12 klagar iaf inte ännu efter drygt ett år :)
Skrivet av: Matsa
« skrivet: 10 november 2007, 23:24:22 »

 Sc:,h
Var det att han bubblade oljan med luft från slangen innan kylmedia kom ut som förstörde oljan   Sc:,h

Men om man kör tillbaka all kylmedia till utedelen stänger andra kran med (båda stängda) sedan
lossar lilla röret o suger in oljan i det med vacumpumpen , sedan kopplar på röret igen o vacumsuger systemet igen i 1 till 2 tim. O sen öppnar kranarna igen ? Är oljan full med fukt då med   Sc:,h Sc:,h
Skrivet av: ace
« skrivet: 10 november 2007, 16:38:24 »

Jag gjorde på följande vis

Fyllde ett smalt mätrör med korrekt olja
Förde ner en slang från stället i oljan
Anslöt en annan slang till serviceventilen
Öppnade kranen försiktigt tills köldmedie bubblade upp ur oljan
Stängde den lilla kranen
Startade maskinen i kyldrift
När manometern visade undertryck, öppnade jag kranen och lät maskinen suga i sig rätt mängd olja
Givetvis såg jag till att det fanns extra olja i mätglaset så ingen risk fanns att suga in luft.
Sedan tvättade jag stället med isopropanol och kvävgas.

VARNING ! VARNING !

mrfrenzy har just dödsdömt sin pump

oljan är extremt hygroskopisk, pumpen är numera konverterad med en lagom mängd fukt-kontaminerad olja !

ska man oljeinjektera måste man injektera extremt nogrannt vacuumsugen olja ,utan att den kommer i kontakt med luft innan injektering !!

ett extremt tokigt sätt att fördärva en pump på !
mvh.ACE
Skrivet av: mrfrenzy
« skrivet: 10 november 2007, 10:44:17 »

Jag gjorde på följande vis

Fyllde ett smalt mätrör med korrekt olja
Förde ner en slang från stället i oljan
Anslöt en annan slang till serviceventilen
Öppnade kranen försiktigt tills köldmedie bubblade upp ur oljan
Stängde den lilla kranen
Startade maskinen i kyldrift
När manometern visade undertryck, öppnade jag kranen och lät maskinen suga i sig rätt mängd olja
Givetvis såg jag till att det fanns extra olja i mätglaset så ingen risk fanns att suga in luft.
Sedan tvättade jag stället med isopropanol och kvävgas.
Skrivet av: Matsa
« skrivet: 09 november 2007, 12:37:43 »

Svaret på föregående fråga är nej inte normalt !

Nu nästa fråga  ;D
Vid fyllning olja i bil ac använder man en (typ fettspruta med patroner till) det finns patroner med ex esterolja 32 till den. och koppling kan fixas så de passar .
Kan det funka att fylla olja med den då 410a har högre tryck  Sc:,h Sc:,h Sc:,h
Kan det hjälpa om man innan kör ut kyldmedian till utedelen  Sc:,h Sc:,h Sc:,h

Eller är det bättre att köra ut kylmedian till utedelen o stänga båda kranarna lossa smala röret o med vacumpumpen suga in oljan i röret , o sedan koppla tillbaka o vacumsuga systemet igen  Sc:,h Sc:,h Sc:,h
Skrivet av: Matsa
« skrivet: 08 november 2007, 18:32:21 »

Hallå Bosse !
esterolja 68 , är det samma som man har till ac i bilar  Sc:,h
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 15 oktober 2007, 20:40:59 »

Kan meddela att jag nu fått två stycken H-16, en E9 och en E12

Nu är det bara 11 som behöver påfyllas så nu struntar jag i dessa (självsanering) gissar nu att hälften av dessa pajar snart.

Panasonic sköter sig nu oklanderligt! och alla kommer att bli hjälpta det står nog helt klart.

Såg en tekniker som bytte utedel på 10 minuter och han hävdade att rören inte behöver vacuumsugas alls om man lossar vibdämpare och elkablar först och sen lossar rörkopplingar och snabbt byter utedel, Jag trodde inte på detta men testade själv med en cigaretttändare och efter ca 5 minuter med öppna rör så var det faktiskt fortfarande övertryck i rören av kokande gas i innedelen! ???

Han kanske har helt rätt! när maskinen suger hem köldmediet så blir det väldigt kallt på något ställe och då tar det ju lite tid för allt medium att koka bort helt :o
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 22 september 2007, 14:20:28 »

Eftersom det sägs   :) att höstens H-16 våg har börjat så kan det vara intressant att veta följande om mitt lilla expriment.
Jag har 13st E9dke som inte oljeinjekterats meningen är att detta antal skall bli 10st. jag räknar med att ca 3st av dessa 10 får H-16 i år.

Panasonic är nu mycket väl framme och utedelar kommer att bytas ut på löpande band,

Det är med viss vördnad som jag ser hur detta organiserats och med facit i hand så har Panasonic verkligen tagit ett stort ansvar,
och som man nu i efterhand förstår så har detta kostat bolaget oerhörda pengar och att det tagit tid och kommer att ta tid att genomföra är förståligt.

Jag lyfter på hatten för Panasonic och säger grattis till dom som valt ett fabrikat som har dessa resurser vare sig det är installatörer, privatpersoner eller säljföretag!

Emellertid så tror jag att Panasonic har haft sin storhetstid på denna marknaden välförtjänt/oförtjänt eller ej.
Och att deras största misstag var/är att behålla H-16 som felkod överhuvudtaget i övriga modellsortimentet, detta kommer att besannas här på forumet i vinter.

Första GKE eller HE eller varför inte E9EKEB som får H-16 kommer att slå in ytterligare spikar i den kistan.
Får se sen om jag gissar rätt!

 
Skrivet av: mrfrenzy
« skrivet: 20 september 2007, 00:23:42 »

Om du köper en ny idag så har den från början anpassad slurkburk och rätt mängd olja så du ska inte behöva göra några modifikationer.

Jag installerade min E12DKE i oktober 2006 och fyllde på olja i december. Än så länge har den gått utan anmärkning.
Skrivet av: Barkis
« skrivet: 19 september 2007, 20:53:56 »

Så en E9GKE är ett bra köp om man fyller på med olja? Letar efter en maskin att ha i garaget och modellen går ju köpa för 5900 exls, har sneglat på andra maskiner pga att man har hört talas om allt krångel med panasonic

Riktigt bra och intressant tråd  Thumbsup
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 20 maj 2007, 11:24:49 »

Det var förr "vanligt" ( kanske inte vanligt men dom användes i bland) med syntetiska oljor till lågtemperaturapplikationer som inte är blandbara med HFC.

Oljan flyter då nästan helt utanpå köldmediet och följer med gasen i mindre omfattning från kompressorn men måste skyfflas fram i systemet om "fel" köldmedium används.

Tydligen så funkar inte lägre viskositet än 46 till rotationare men med denna olja så går det tydligen!

Maskinen är en helt omarbetad modell av en R22 kan vara en on/off. till inverter men oljan har behållits!

Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 20 maj 2007, 10:42:36 »

Blev feltänkt igen! kanske väldigt långsökt!

Jag fattar det som att denna maskin har mineralolja 22 Sc:,h om den är fylld med R410A så har ändringen av hålet gjorts Sc:,h

Får gräva djupare i det!

Det skulle då kunna förklara den låga viskositeten i denna rotationare.


Fortsättning!

"NEO lubricants are 100% Synthetic" Detta var vad som hittades på nätet ang NEO.

Oljan är nog en syntetolja för lågtemperatur men har dålig blandbarhet med HFC köldmedier därför har en rad åtgärder vidtagits där maskinen fodrar R-410A. Faktiskt ca 10punkter som innefattar det mesta tex annat kretskort mm. utom just oljebyte.

Är det ett smart drag (att utnyttja låg viskositet) eller har man bara en massa olja som man vill bli av med?
 
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 20 maj 2007, 10:25:39 »

Lite intressant information som återknyter till tidigare snack om oljereturhålet i slurkeburken på e9dke
Bilden är hämtad från ett annat fabrikat men visar här att oljereturhålet har flyttats upp för att oljan flyter på vätskan!
Vid dålig blandbarhet med oljan.
Kan orsaken vara att kompressorerna är tänkta för R22 och hålet hamnar för högt när esteroljan fylls på Sc:,h Sc:,h nej!

Panasonic ändrade även detta på EDKE men vette sjutton om det inte blev värre!
frågan är då om panasonic som jag då trodde flyttade ned sitt hål verkligen gjorde det eller om dom gjorde samma sak  tyvärr för sent att få reda på nu.

Bilden är från Mitsubishi electrics servicemanual för MUZ FA-35VA Denna maskin har faktiskt ren frysolja NEO22 320ml.

Olikheterna och likheterna mellan olika fabrikat är intressanta och jag återger bara uppgifter hämtade från specar och servicemanualer!

Panasonic E9DKE eller GKE om man hellre vill!
RB68A 320ml.

Sanyo SAP CRV 93EH har olja FV50S 320ml.
Sanyo SAP CRV 94EHDX har FV 50S 350 ml. (Efterföljaren rätta mig om jag har fel) alltså fått lite extra olja!

Sharp AY X9FR har VG74 370ml (alltså rejält mycket)

Mitsubishi electric MUZ GA 35VA NEO 22 320ml samt modifiering enlig bild. (Frysolja)
Mitsubishi heavy industries SRC 25ZFX-S MA68 350ml, Modifieringar för bra oljeretur som låghastighetsskydd, sänkning av uteffekt vid temperaturer runt 0 grader och lågt placerad kompressionskammare.


Några intressanta saker jag skulle vilja veta här är om det finns en föregångare till denna Sharpen och vad den i så fall heter?
Även vad mitsubishi electrics föregångare heter och om den har 22olja?

Iaktagelser som det inte går att dra några som helst slutsatser av, men rent kyltekniskt så är dom intressanta, alla manualer upplyser inte heller om varje liten pryl ang tex oljeretur. 
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 05 maj 2007, 10:55:29 »

Tråkig upptäckt gjorde att kompressorerna som jävlades inte kunde skyllas på oljenivån överhuvudtaget!

Installatören har kapat rören med bågfil och kopparspån som manglats under kompressionen fångades i kammaren där tryckblecket sitter och otätheten i kompressorn måste därför skyllas helt på installatören!

Det finns alltså möjligheten att även H-16 kan orsakas av en bortappad röravskärare!

Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 26 april 2007, 18:18:16 »

Intrigerna tätnar vilket inte det större kompressorerna gör trots hel fjäder och mer olja.

Kompressorerna är skadade men fjädern är hel!

Skillnaden är vid nedsugning med ny kompressor till nästan -1bar eller -70grader i rask takt, de skadade når då bara +1bar efter lite om och men med tydliga pysljud i kompressorn, vid kompressorbytena så ökade effekten nästan dubbelt.

Skadan finns på annan del vilket gör att jag måste såga upp kompressorerna ännu mer.

Läget är allvarligt och nästa höst rullas kanske även detta fabrikat ut i media, problemet är därför ännu större för denna stackars grossist som inte kommer att bli trodd av tillverkaren, jag kommer att sammanställa en rapport som skickas till tillverkaren men jag hyser inget hopp om respons förän möjligen till nästa vinter.     

Som att syssla med tomtar och troll! helt jäkla otroligt! 
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 19 april 2007, 17:35:05 »

Frågan varför fjädern går av på H16 maskiner klarnar nu!

Det har att göra med upphakning av vingen i sin rörelse! (homeruneffekten)

Jag har sågat isär en av två större kompressorer (än på E9DKE) som jäklades ideligen.

Historia!

Flera olika felkoder kom på två maskiner (ej panasonic) som sitter precis vid ett vattendrag. installatören klagar på leverantören som då skickar kretskort på löpande band samt givare mm samt påfyllning av köldmedium samt avtappning samt installation av vevhusvärmare mm.
Inget hjälper läget blir mycket infekterat mellan samtliga 3 parter. och ingen begriper någonting.
Av en ren tillfällighet blev jag då ombedd att som ren opartisk felsökare försöka hitta själva felet!
Vid besöket förvånades jag över kompressorns likhet med E9/12DKE inte så konstigt då matsushita tillverkat rotationaren, denna var betydligt större
och var direktstartad och jag hängde på tångamperemätaren i utemperatur på någon -grad.
Strömförbrukningen tappades på ca 1 ampere titt som tätt. Dvs driftströmen var ca 8,5 och plötsligt dippade den till 7,5 detta talade om att allt inte stod rätt till.

Efter möte med leverantören där jag förslog kompressorbyte och uppsågning av kompressor för konstaterende av felorsak så blev detta bestämt.
kompressorn öppnades i dag och (fjädern var hel!)

Jag nöjer mig givetvis inte med detta utan hävdar att strömdipparna enbart beror på att vingen hakar upp sig utan olja i -grader.
Det kan tilläggas att inga felkoder har uppstått sedan mitt första besök vilket jag talade om redan då utan dessa återkommer i oktober eller november.
Inga dippar alls nu i dessa temperaturer, inte heller felkoder.

Varför berätta denna historia!
Därför att detta betyder att kanske inte alla fjädrar har pajat på E9. och att hakning med största sannolikhet inträffar och det är därmed även troligt att detta pajar fjädern (inte på denna kompressor då den var mycket kraftigare än på E9)

Detta talar även då om att de "åtgärdade" kompressorerna (med förstärkta fjädrar) kan spela en underliga spratt vid rätt förhållande och hitta på div larm som enkelt kan återställas med norsk reset. kan vara bra att veta för framtiden!
Skulle de förstärkta kompressorerna börja bete sig som ovanstående nästa höst/vinter så blir det inte roligt!
Antal norsk reset var ca 50ggr denna vinter främst vid värmedrift med avfrostningar enligt användaren.

Åtgärd byte utedel på den ena samt oljeinjektering på bägge.

Oljetyp 50.


 


   
 
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 10 april 2007, 22:23:31 »

Något jag och andra har noterat är att styrningen till E9DKE är lite knäpp när värmebehovet är i de lägre regionerna.
Vi vet att invertern kan styra ner kompressorn till ca 130W i drift (varav 70-80W minst är ute- och inne-fläkten). Dock så väljer min att gå hellre i on/off drift, typ off en stund + en stunds drift på ca 250-300W vill jag minnas.

Knäppt eller hur...? fast med olje-returens problem blir det ju glasklart att den måste on/off:a.

Hade väl iofs varit smartare att varva upp tillfälligt för att sen kräla ner äckligt lågt i frekvens en stund för att bibehålla trycket.

Fan, slänger snart ut kretskorten ur maskinen och bygger egen styrning... slaktar och återvinner frekvensstyrningens komponenter iaf.
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 10 april 2007, 19:59:21 »

Nej! Nja kanske men då behövs nog duktiga hackers!

Jag talade med en annan installatör i dag!

H-16 flest vid mellan +3 och -5  några enstaka vid ca -8 grader, ungefär vad jag själv har. vid -15 inte en enda.
Jag uppdaterar mig nu lite i och med mitsubishistyrningen.

Oljereturen är begränsad eller obefintlig vid lägre varvtal (relativt höga varvtal ändå) men tycks precis som mitsubishi fastslagit fungera vid fulla varv.
Att oljan är som sirap hindrar inte returen lika mycket om kompressorn går på full effekt.

Detta förklarar att när det blir kallare ute så stampar maskinen på och får då hem oljan bättre oavsett sirap eller ej färre H-16 inträffar.

Dock när det gäller panasonic rotations kompressor så har samma sak även hänt på on/off-maskiner som dessutom varit fyllda med 50-olja.
Jag hävdar att denna kompressor har hjälplöst för lite olja (eller fjädern är för högt placerad i tråget) vilket man nu väljer.
visserligen fungerar den bättre vid ordentlig kyla men inte bra!
Mitsubishi och dom flesta andra fabrikat har inte alls så stora problem men mitsubishi har ändå lagt in pågasningsfunktionen så att varvtalet ökas för returens skull. (kommer säkert att bli någon som retar sig på detta om han kollat noga) men i mitsubishifallet så tror jag definitivt att funktionen är fullt tillräcklig vilket den skulle varit på övriga panasonickompressorer med om dom kört samma lösning.

Sanyo har 50 olja vilket naturligtvis hjälper sanyo rätt hyfsat dock inte till 100%. Sanyo kända för relativt lite fel.
Sanyo on/off maskiner har inga kända mekaniska haverier så vitt jag vet.
Mitsubishi heavy ind, har 68 olja med pågasningsfunktion samt 30ml mer olja i tråget. ( Jag gissar på att detta är den absolut bästa lösningen)
Panasonic har 68 olja och tutar på och kör. (behöver mer olja för större säkerhet)

Jag tror att om copvärdena skall ligga i toppklass så fodras nog 68oljans högre viskositet och tätning.


 


 

 
Skrivet av: lagorjoh
« skrivet: 10 april 2007, 13:51:24 »

Eftersom varje lösning alltid innebär att kostnaden för den minimeras så mycket som möjligt så blir svaret enkelt ja.
Det kan även vara styrningsorsak till att äldre pumpar klarar sig bättre. (Jag vet inte alls om det är så men det känns lite så)
Det finns kretskortsvarianter. (Jag tycker att on/off-pumpar klarat sig bra)
Detta är i utkanten av mitt kunnande och det handlar här bara om minuter för att säkerställa oljans retur.

Jag känner dock i lilltån att Mitsubishi har uppmärksammat ett problem, Innan man lägger in en sådan funktion så har problemet definitivt verifierats i tester.
Hårt sagt men jag har nuddat vid problemet men missbedömt utlösningsförfarandet för H-16.

Skit samma! oljepåfyllning fortgår ändå ( kanske inte på MHI då) styrningsförfarandet kringgår ju problemen, varför styra något som sker helt naturligt bara oljan räcker länge nog, jo för tillverkarna givetvis pengar.       

Jag ser fram emot att få testa (plåga) en Mitsubishi HI och kommer att göra detta mycket snart.
Men nu kanske ordet plåga får en annan innebörd! köra lungt och försiktigt!
Sp-tester är bra (sådär) men det behövs helt andra tester som avslöjar fel (misshandel) men alla dessa produkter är testade men inte misshandlade i Sverige då krävs nått helt annat än SP.


http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=14138.0

   
   

 
En liten fråga som sannolikt är av hypotetisk karaktär:

Är styrkorten i DKE-serien omprogrammeringsbara?
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 08 april 2007, 14:11:23 »

Eftersom varje lösning alltid innebär att kostnaden för den minimeras så mycket som möjligt så blir svaret enkelt ja.
Det kan även vara styrningsorsak till att äldre pumpar klarar sig bättre. (Jag vet inte alls om det är så men det känns lite så)
Det finns kretskortsvarianter. (Jag tycker att on/off-pumpar klarat sig bra)
Detta är i utkanten av mitt kunnande och det handlar här bara om minuter för att säkerställa oljans retur.

Jag känner dock i lilltån att Mitsubishi har uppmärksammat ett problem, Innan man lägger in en sådan funktion så har problemet definitivt verifierats i tester.
Hårt sagt men jag har nuddat vid problemet men missbedömt utlösningsförfarandet för H-16.

Skit samma! oljepåfyllning fortgår ändå ( kanske inte på MHI då) styrningsförfarandet kringgår ju problemen, varför styra något som sker helt naturligt bara oljan räcker länge nog, jo för tillverkarna givetvis pengar.       

Jag ser fram emot att få testa (plåga) en Mitsubishi HI och kommer att göra detta mycket snart.
Men nu kanske ordet plåga får en annan innebörd! köra lungt och försiktigt!
Sp-tester är bra (sådär) men det behövs helt andra tester som avslöjar fel (misshandel) men alla dessa produkter är testade men inte misshandlade i Sverige då krävs nått helt annat än SP.


http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=14138.0

   
   

 
Skrivet av: lagorjoh
« skrivet: 08 april 2007, 11:59:39 »

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=14138.0


Kika här på mitsubishi heavy industries lösningen på oljereturen!

Rotation 8minuter till gaspådrag = slurkeburk långsam retur.
scroll 60 minuter till gaspådrag = rakt rör till kompressor snabb retur.

Kanske här hela problemet ligger på panasonic!


Betyder detta att ny mjukvara (omprogammering av styrkortet) skulle kunna vara en lösning på H16-problematiken!?

lagorjoh
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 08 april 2007, 11:40:51 »

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=14138.0


Kika här på mitsubishi heavy industries lösningen på oljereturen!

Rotation 8minuter till gaspådrag = slurkeburk långsam retur.
scroll 60 minuter till gaspådrag = rakt rör till kompressor snabb retur.

Kanske här hela problemet ligger på panasonic!

Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 05 april 2007, 21:36:21 »

25% vill jag inte ha  då jag inte ens har uppnåt 10% i felprocent!!!!!!!!!!!!!!!!
Det roliga i kråksången är att Panasonic går ut med att det är kylan som orsakar fjäderbrottet men jag har endast 4 eller 5 stycken norr om Gävle som har havererat, dom flesta är i mälardalen och jag har inte sålt fler där procentuellt där.
Det är till att ladda skrivaren med papper och bläck för att skriva ut fler fraktsedlar nu till veckan, det blir mycket av den sorten om jag får 25% eller mer.
Glad Påsk.
mvh
TS
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 05 april 2007, 21:00:35 »

Det blir snart lungt hos dig med!

Jag har en ypperlig "H-16 mätare" en kollega som ligger på minst 25% nu och det har lungnat sig för honom helt i Göteborg med omnejd.



Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 05 april 2007, 19:47:51 »

Du måste ha en riktig röta för jag har åtmindstånde en varannan dag även i detta varma väder.
Jag är uppe i ca 120 maskiner nu så man börjar snart drömma mardrömmar om den bokstav och sifferkombinationen.
Jag hoppades det skulle lugna ner sig nu på våren så Panasonic hinner fylla på lagren med utedelar, min leveranstid på utedelar har ökat så att jag i dagsläget har upp till 16 arbetsdagar i leveranstid.
mvh
TS
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 05 april 2007, 16:21:12 »

OJ!

Installatörer!
Nu har våren gjort sitt antågande och det är -grader på nätterna och varmt på dagarna.

Faktiskt mig veterligen har inte funnits någon "ny" H-16 på flera veckor. (fjädrarna har skärpt till sig eller så har dom defekta kanske rensats ut, som en leverantör uttryckte det)
Däremot så finns det verkliga bekymmer därute som väntar att tas itu med, jag har 13 kvar och kan unna mig att vara lat med dom sista!

Men jag funderar nu på att ta tag i alla oavsett fabrikat och då blir det betydligt fler.

Lämna inte detta till morgondagen eller försäkringsbolag, det är mitt råd!




 
     
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 01 april 2007, 08:13:47 »

Vad väljer folk för fabrikat nu när Panasonic säljer mindre?

Jag tror dom väljer allt och känner trygghet i allt bara man undviker ett fabrikat där fel visat sig!
En enkel tankegång! Men dom flesta orkar inte sätta sig in i vad som händer utan skummar kanske igenom forumet och drar slutsatser som inte är allt för långsökta.

Jag har fått mängder med goda råd från installatörsfirmor när jag nämner att jag sysslar med luft/luft-värmepumpar och
Dessa har inte fördjupat sig i felet eller ens vilken modell som drabbats utan säger kallt att Panasonic skall du passa dig för vi har fått många kompressorhaverier (alltså samma tankebanor som många privatpersoner)

Ingen kommer att försöka övertyga kunderna om att välja Panasonic för det blir bara jobbigt och fel utan det blir betydligt lättare att komplettera upp med andra fabrikat.

Detta ger större valmöjlighet för kunderna men troligtvis så kommer många noname-maskiner att trollas fram och om dessa finns ju inget negativt att hitta på forumet än i alla fall. 

 
Skrivet av: kluven
« skrivet: 30 mars 2007, 21:39:52 »

Chunlan is the s*it  Thumbsup
Skrivet av: MangeH
« skrivet: 30 mars 2007, 20:58:33 »

Chunlan verkar det som  ;D

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!