Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Service av IVT GreenLine HT C9  (läst 2558 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johangg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Service av IVT GreenLine HT C9
« skrivet: 07 augusti 2011, 18:46:08 »
Hej

Vi har en IVT GL HT+C9 installerad hösten 2006 som har fungerat bra ,förutom att jag kanske hade hoppats på lite lägre el förbrukning.

Nu till min fråga, jag fick till förra vintern ett reklam blad i lådan från NITEL (bor utanför linköping) som erbjöd service/genomgång för 1195 kr.
Pumpen har ju gått i 5 vintrar och jag tycker inte att det vore fel att kosta på den en service utan att det ju faktiskt är något riktigt fel, det blir ju faktiskt en serverkostnad på 200kr/år.

Hur gör ni, servar ni era pumpar utan fel eller är det bara onödiga pengar, misstänker att dom bara åker ut och kollar lite värden osv men det känns ändå som en rätt billigt sätt att försäkra sig om att vintern ska fungera smärtfritt.

Finns det någon anledning att be om mjukvaru uppgradering, har 3,06 nu.

mvh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Service av IVT GreenLine HT C9
« Svar #1 skrivet: 07 augusti 2011, 18:57:54 »
Det beror lite på vad som ingår, kan du redogöra för det är det lättare att svara.
Om de bara kollar igenom larmlistan och rengör filtren kan du lika gärna göra det själv, men som sagt, skriv gärna vad som ingick i erbjudandet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nrjberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Service av IVT GreenLine HT C9
« Svar #2 skrivet: 07 augusti 2011, 19:32:09 »
Jag fick ett liknande erbjudande på ca 1200 kr förra sommaren som jag inte nappade på eftersom jag tyckte det verkade onödigt. I December några månader senare när jag var i Thailand strejkade min IVT C7 (installerad 2005) och det var -23 ute och det hann gå ner till 5 inne innan jag fick tag på samma servicekille som givit mig erbjudandet några månader tidigare. Det var filtret på kalla sidan som var igensatt och det ingick i servicen som jag tidigare blev erbjuden.

Efter den "nära döden" upplevelsen tänker jag serva pumpen regelbundet, antingen själv eller betala för det.

Filter rengöring kan du säkert fixa själv ifall du känner för det.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Service av IVT GreenLine HT C9
« Svar #3 skrivet: 07 augusti 2011, 19:53:32 »
Det beror på.
Om man är lite nördig och håller koll på hur den funkar med tempdiffar, drifttid mm så behövs inget mer.
Är man helt ointresserad av värmepumpen och har aldrig bläddrat genom menyerna så kanske man ska ta hem någon som kollar genom grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!