Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt gulv i hallen med gulvvarme  (läst 4113 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nytt gulv i hallen med gulvvarme
« skrivet: 20 juni 2006, 23:08:52 »
I forbindelse med bytte av oljefyr til varmepumpe har jeg tenkt å installere varme i gulvet i hallen også. Dessuten trenger den nytt gulvbelegg, det gamle vinylbelegget er ganske så stygt.
 
Men. Dette er et gammelt hus med flere lag gulv. Det er oppbygd slik:
 
Dragere er 5x5". Det er festet planker omtrent midt pÃ¥ dragerne, slik at det ligger ca. 5cm tørket leire som isolasjon imellom dem. OppÃ¥ ligger det et 28mm furugolv, oppÃ¥ der er det to lag med myke trefiberplater, tilsammen 17mm. OppÃ¥ der et gammel vinylgulv. OppÃ¥ dette igjen er det lektet opp med 48mm lekter og lagt 5cm glava som isolasjon. Deretter 22mm gulvspon og nok et vinylgolv :o  
 
Hallen er på ca. 15m2 og jeg har tilgang til ca. halve gulvet nedenfra, fra et krypkjellerrom. Resten kommer jeg ikke til undenifra.
 
Jeg skal ha vannbåren varme og fliser (klinker) øverst. For 20mm PEX trenger jeg en overdekning på ca. 3cm etter hva jeg har skjønt. Jeg kan gå opp maks 10mm på gulvhøyden totalt, dvs. den høydene flisene bygger omtrent Et alternativ blir da slik:
 
- Riv opp alt ned til 28mm furugolv. Da er det 17+48+22+3 opp til dagens nivÃ¥, totalt 90mm.  
- Legge 20mm isoporplater som ekstra isolasjon
- Legge byggplast
- Legge ut armeringsmatter og stripse 20mm PEX til disse
- Støpe 70mm betong, PEX overdekkes 30mm
- Legge smøremembran (er dette nødvendig, kan bli vått på gulv pga. snø)
- Flislim + fliser, ca. 10mm (ekstra høyde fra dagens nivå
- Etterisolere med 15cm glava i den halvparten jeg kommer til ifra krypkjelleren
 
Høres dette ok ut ? Halve rommet får da kun 22mm plank + 50mm leire + 28mm furu + 20mm isopor under betongen. Er dette alt for lite ? Holder 70mm støp med et lag armering ? 5x5" maks strekk 2.5m bør vel bære betongen greit ?
 
Hvis ikke, alternativ to:
 
- Riv opp alt ned til 28mm furugolv. Da er det 17+48+22+3 opp til dagens nivÃ¥, totalt 90mm.  
- Legge ut igjen 48mm lekter og 5cm isolasjon
- Legge Wirsbo gulvvarmekassetter nede i lektene
- 22mm gulvspon
- 12mm gulvgips lagt motsatt vei av sponplatene og hellimet til dem
- Smøremembran (?)
- Flislim + fliser (omtrent samme høyde som før)
- Etterisolere med 15cm glava i den halvparten jeg kommer til ifra krypkjelleren
 
Alle synspunker er hjertelig velkomne  :)
 
 
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad Arne Henriksen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malvik, Sør-Trøndelag - Norge
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Huset vÃ¥rt
SV: Nytt gulv i hallen med gulvvarme
« Svar #1 skrivet: 03 september 2006, 07:31:02 »
Ser du opplever det samme som meg. TOTAL 'tystnad' om man skriver noe her på norsk.

mvh,
Arne

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nytt gulv i hallen med gulvvarme
« Svar #2 skrivet: 03 september 2006, 08:49:24 »
Det är lite jobbigt att försöka tyda det som skrivs på norska, se en lite mindre mängd svar får man nog räkna med om man skriver på norska.
Dessutom bör man ju i detta fall kunna en del om golvvärme och klinkers för att kunna ge någon rekomendation.

Jag skulle ha gjort enligt alternativ 2 och lagt fuktspärr för att det inte skall bli några problem med det vatten som blir stående på klinkersen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Arne Henriksen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malvik, Sør-Trøndelag - Norge
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Huset vÃ¥rt
SV: Nytt gulv i hallen med gulvvarme
« Svar #3 skrivet: 03 september 2006, 09:37:37 »
Jag kunne alltids prova knota ned på svenska, synes bara det er lite konstigt at ni inte forstår norsk, det er ju nærmast et världsspråk? :)

Okei dÃ¥, Ã¥tminstone et nabosprÃ¥k.  ;)

mvh,
Arne

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt gulv i hallen med gulvvarme
« Svar #4 skrivet: 03 september 2006, 09:44:59 »
Vel, gulvet er ferdig nå så flere svar trengs ikke :)

Det ble støp. Men jeg rev opp 28mm furugulvet i den delen jeg ikke kom til undenifra og la ned 17cm isolasjon ovenfra isteden. Fikk ikke plass til mer enn 17cm men det får holde. Den andre delen får 22.5cm tenker jeg.

Så nå ligger det en betongplate av varierene tykkelse der da gulvet under viste seg å være veldig skjevt. 7cm tykk i ene enden og 12cm i den andre. To lag armeringsmatter med 20mm PEX imellom. Plast mellom furugulvet og betongen, og nå ligger det plast over betongen også for å holde den fuktig. Jeg har i tillegg dratt fram 12mm PEX rør til en radiator som skal stå under vinduet (PC11-6012). Det er her det blir kaldest i huset så jeg tenkte det var greit å ha begge deler. Dessuten får jeg ikke lagt fliser (klinkers) før om to-tre måneder siden betongen skal herde, og satt på gulvvarmen en måned etter dette igjen.

Forøvrig all honnør til Rinkaby Rör! Den ene radiatoren jeg fikk hadde en transportskade, noen riper i fronten og en bulk i siden. Meldte dette inn og de sendte en ny samme dag. Imponerende  Thumbsup

Den skadede spurte de heller ikke om å få tilbake så da har jeg en radiator jeg kan plassere i den ene boden også om jeg får tak i 25m kulvertrør billig nok da...
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Nytt gulv i hallen med gulvvarme
« Svar #5 skrivet: 04 september 2006, 08:56:32 »
jkirkebo,

Jag har följt ditt golvprojekt då jag har ett liknande på gång själv. Fast jag är rädd att min gjutning kan bli ännu tunnare än din men jag tänker att den kommer ju att vila på det underliggande golvet så jag tror inte det är något problem och efterssom jag inte ska lägga klinger så går det inte så mycket om det skulle spricka.

Dubbla armeringsmattor med slangen emellan låter som en bra ide.

La du "isoporplater" direkt på furuplankorna under betongen? Vad är isoporplater?

Vad är "glava"?

mvh Professorn
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt gulv i hallen med gulvvarme
« Svar #6 skrivet: 04 september 2006, 09:07:18 »
Jeg brukte ikke isopor da jeg heller rev opp halve gulvet og isolerte nedover.
Glava er glassull, altså isolasjon.

http://www.glava.no

Ang. tykkelse så tror jeg ikke man bør gå noe særlig under 6-7cm. Etter hva jeg har hørt må man ha 3cm overdekning av slangen for å få jevn varme på gulvet. Selve slangen er 2cm og man må jo ha litt under også...



Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Nytt gulv i hallen med gulvvarme
« Svar #7 skrivet: 05 september 2006, 23:14:27 »
Du har säkert rätt. Det blir för tunnt. Jag är inte helt säker på hur mycket jag har att spela på. Kanske räcker det för en gjutning, kanske inte.

Är isopor någon slags cellplast?
« Senast ändrad: 06 september 2006, 09:49:55 av Professor Kalkyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Tmzzr

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Thomas' hjemmeside
SV: Nytt gulv i hallen med gulvvarme
« Svar #8 skrivet: 10 oktober 2006, 10:26:56 »
Isopor er isolasjonsplate. Samme type man finner formstøpt i emballasje rundt f.eks microbølgeovner, tv'er osv. vanligvis hvit.
1. Grunnflate 86 m2, kjellerleilighet betong, 1.etg trä og innredet loft. (Bias, nordbohus.no)
2. Huset skal bygges i 2007
3. Vurderer bergvarme/vannbåren varme i kjellerleilihet og 1.etg
4. Innlandsklima i nord (mellom Narvik og Tromsø)
5. 2 voksne og et barn pluss kjellerleilighet.

Utloggad Lea

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Var´t fa´n tog värmen vägen
SV: Nytt gulv i hallen med gulvvarme
« Svar #9 skrivet: 10 oktober 2006, 22:32:47 »
Isopor är det samma som frigolit. Mvh: En norsk i Dalsland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!