Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AC VS EC fläkt  (läst 678 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
AC VS EC fläkt
« skrivet: 22 januari 2024, 20:08:06 »
Förra året köpte jag en Söderman 125 EC fläkt med varvtalsstyrning till frånluften. Tyvärr så väsnas den oerhört mycket. Högfrekvent tjutande ljud med inslag av tinnitus.

Är vanliga mer energiförbrukande AC fläktar tystare? Eller finns det EC som är tystare?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: AC VS EC fläkt
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2024, 20:49:43 »
Ja EC-fläktar är mer "högvarviga" och låter mer vad jag vet. Går det kanske att linda ljuddämpningsmattor runt och låsa fast med bagageband? Traditionella AC-fläktar som matas via riktig fläkttransformator är ganska tysta men låter mer om de styrs med tyristorreglering.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: AC VS EC fläkt
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2024, 21:29:17 »
Ja EC-fläktar är mer "högvarviga" och låter mer vad jag vet. Går det kanske att linda ljuddämpningsmattor runt och låsa fast med bagageband? Traditionella AC-fläktar som matas via riktig fläkttransformator är ganska tysta men låter mer om de styrs med tyristorreglering.

Jag köpte sån matta på Biltema och testade med. Den gjorde ingen märkbar skillnad. Jag kör den på halvfart och det låter såhär:

https://youtube.com/watch?v=7PNrU87dtBE&si=iroXz6z8Pst8o4Jn

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: AC VS EC fläkt
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2024, 09:31:57 »
Denna drar ju bara runt 40w och går på AC. https://fsp.ostberg.com/products/48/ck-125-a1/?region=se&lang=en#top

Jag ska ringa en vent firma, de borde ju ha några förslag. Visst det kostar mer men börjar bli värt det att få det fixat.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: AC VS EC fläkt
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2024, 10:09:56 »
Intressant att den har så låg effekt för att vara AC men tittar man i diagrammet så har den ju låg kapacitet också. Räcker bara till ett riktigt litet hus/stuga vad jag kan se.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: AC VS EC fläkt
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2024, 10:23:00 »
Jag köpte sån matta på Biltema och testade med. Den gjorde ingen märkbar skillnad. Jag kör den på halvfart och det låter såhär:

https://youtube.com/watch?v=7PNrU87dtBE&si=iroXz6z8Pst8o4Jn
Du "kan" inte reglera varvtalet extern på en sån fläkt med tillbehör på elkabeln. Du har varvtalsreglering i elboxen på potentiometern. Olika varvtal låter olika.

Jag har en sån fläkt version 200. Används dock i portabla sammanhang. Lite vinande karaktär är det, men mindre än du beskriver. Men inte så jag inte kan tänka mig man blir av med det med ventilationsljuddämpare före och efter.
En Östberg motsvarande är helt vinfri i jämförelse.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: AC VS EC fläkt
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2024, 14:09:50 »
Intressant att den har så låg effekt för att vara AC men tittar man i diagrammet så har den ju låg kapacitet också. Räcker bara till ett riktigt litet hus/stuga vad jag kan se.
Nuvarande ligger på 93l/s på max. Vårt hus är 140 kvadrat så behöver drygt 50l/s. Sen blir det ju tryckfall etc i rören. Östberg ligger på 88l/s.

Du "kan" inte reglera varvtalet extern på en sån fläkt med tillbehör på elkabeln. Du har varvtalsreglering i elboxen på potentiometern. Olika varvtal låter olika.

Jag har en sån fläkt version 200. Används dock i portabla sammanhang. Lite vinande karaktär är det, men mindre än du beskriver. Men inte så jag inte kan tänka mig man blir av med det med ventilationsljuddämpare före och efter.
En Östberg motsvarande är helt vinfri i jämförelse.

Vet inte riktigt vad du menar med varvtalsregleringen. Den använder antingen inbyggda potentiometern eller extern som matar 0-10 V.  Jag har extern.

Får kanske titta på en östberg. Kostar ju inte så mycket men behöver ju elektriker också.


« Senast ändrad: 23 januari 2024, 15:55:26 av Kritan »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: AC VS EC fläkt
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2024, 16:15:53 »
Enligt diagrammet på den Östberg du länkade till ger den 5o lit/sek vid ett statiskt mottryck på ca 90 Pa. Normalt antar man 150 Pa mottryck i kanalsystemet som standard. Finns alltså risk att den inte räcker till. Men har du verkligen mätt upp att din nuvarande räcker med en kalibrerad luftflödesmätare så kanske(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: AC VS EC fläkt
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2024, 12:24:19 »
Enligt diagrammet på den Östberg du länkade till ger den 5o lit/sek vid ett statiskt mottryck på ca 90 Pa. Normalt antar man 150 Pa mottryck i kanalsystemet som standard. Finns alltså risk att den inte räcker till. Men har du verkligen mätt upp att din nuvarande räcker med en kalibrerad luftflödesmätare så kanske(?)

Ja okej. Ja jag har mätt upp med flödesmätare i frånluftsdonen.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: AC VS EC fläkt
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2024, 14:06:57 »

Vet inte riktigt vad du menar med varvtalsregleringen. Den använder antingen inbyggda potentiometern eller extern som matar 0-10 V.  Jag har extern.

Får kanske titta på en östberg. Kostar ju inte så mycket men behöver ju elektriker också.
Vet inte riktigt vad som gick missuppfatta. Men en sån Biltema på sladden som hackar upp matningen till fläkten är ingen fungerade reglermetod för en EC-fläkt, det kan skada fläkten, ge oljud eller uteblivet resultat.

Det är bra du hittat den inbyggda potentiometern för varvtalsreglering, men när du visste vet den fanns så förstår jag inte varför du prövade sätta något på strömsladden?
Den externa, är det kopplad där fabrikspotentiometern satt? Så inte det är en finare "matningsklippare" du satt upp på väggen.

Glöm inte bort att luftljuddämpare före och efter kan ta bort det  upplevda problemet frÃ¥n fläktens motor.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: AC VS EC fläkt
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2024, 20:13:35 »
Vet inte riktigt vad som gick missuppfatta. Men en sån Biltema på sladden som hackar upp matningen till fläkten är ingen fungerade reglermetod för en EC-fläkt, det kan skada fläkten, ge oljud eller uteblivet resultat.

Det är bra du hittat den inbyggda potentiometern för varvtalsreglering, men när du visste vet den fanns så förstår jag inte varför du prövade sätta något på strömsladden?
Den externa, är det kopplad där fabrikspotentiometern satt? Så inte det är en finare "matningsklippare" du satt upp på väggen.

Glöm inte bort att luftljuddämpare före och efter kan ta bort det  upplevda problemet frÃ¥n fläktens motor.

Den får ju 230V ur uttaget och sedan separat 0-10V. Regulatorn rekommenderas av butiken och kopplades in av elektriker. Men jag kan ju testa koppla ur den och använda den interna för att se om det skiljer sig något. Är denna https://ventilation.se/sv/products/varvtalsstyrning-ms-ec-steglos#product-information
Extern styrning är trevlig då jag enkelt kan sänka vid semester eller höja om man är mycket folk. Den inbyggda kräver att man skruvar av locket på eldosan och skruvar med en flatmejlsel. Inte så smidigt.

Dämpare kanske kan minska stormljud men det hjälper ju inte mot motorljudet i rummet som går genom väggarna.
« Senast ändrad: 25 januari 2024, 20:23:39 av Kritan »

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: AC VS EC fläkt
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2024, 21:32:08 »
Den får ju 230V ur uttaget och sedan separat 0-10V. Regulatorn rekommenderas av butiken och kopplades in av elektriker. Men jag kan ju testa koppla ur den och använda den interna för att se om det skiljer sig något. Är denna https://ventilation.se/sv/products/varvtalsstyrning-ms-ec-steglos#product-information
Extern styrning är trevlig då jag enkelt kan sänka vid semester eller höja om man är mycket folk. Den inbyggda kräver att man skruvar av locket på eldosan och skruvar med en flatmejlsel. Inte så smidigt.

Dämpare kanske kan minska stormljud men det hjälper ju inte mot motorljudet i rummet som går genom väggarna.
Ja då är det solklart att den styrs på rätt sätt.

Ljuddämpare är inte för stomljud, utan sus och vin, svagt dämpade mot buller men inte primärt. För det är väl gnälligt motorljud du vill bli av med?
Har du en dämpare före och efter så kan du ha slangen. Dock skapar sånna slangar turbulent flöde och kan addera lite buller.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: AC VS EC fläkt
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2024, 08:47:10 »
Ja då är det solklart att den styrs på rätt sätt.

Ljuddämpare är inte för stomljud, utan sus och vin, svagt dämpade mot buller men inte primärt. För det är väl gnälligt motorljud du vill bli av med?
Har du en dämpare före och efter så kan du ha slangen. Dock skapar sånna slangar turbulent flöde och kan addera lite buller.

Jag ska försöka förtydliga.  Det är 2 problem med ljudet.

1. Det första som du redan är inne på är vinande och stomljud i donen. Kanske ljuddämpare hjälper.

2. Ljudet frÃ¥n fläkten. Detta sitter i tvättstugan som är i anslutning med kök och vardagsrummet. Har tunna väggar och även med stängd dörr sÃ¥ läcker ljudet in i anslutande rum. Dessutom svÃ¥rt att hÃ¥lla stängt dÃ¥ det är genomfart till annat rum och katterna har sin mat och toalett där. Det är detta ljudet som driver oss till vansinne. IsÃ¥fall fÃ¥r man kanske gÃ¥ pÃ¥ Joshts approach och bygga nÃ¥gon slags ljuddämpad lÃ¥da runt hela fläkten. Annars fÃ¥r man göra lite större angrepp och flytta upp hela Ã¥bäket pÃ¥ vinden.  Eller sÃ¥ kanske det bara gÃ¥r att byta till en fläkt som inte ger tinnitus.  :)
« Senast ändrad: 26 januari 2024, 08:54:35 av Kritan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!