Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör  (läst 6518 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Qtrain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« skrivet: 07 februari 2015, 23:09:39 »
Bor i villa i Stockholmstrakten byggd 1980 - drygt 300 kvm med slingor i golv och tak!
Det aggressiva vattnet tuggar i sig pannor på löpande band först 3 st., efter installation av Laing värmeväxlare, ytterligare 1.
2003 Installerades en IVT Greenline C9 mot ett 190 m borrhål, samt en IVT Cumulus rostfri varmvattenberedare. Växlarna togs bort pga. den lägre primärtemperaturen.
Sedan installationen har Elpatronen bytts 3 gånger, värmebärarpumpen 2 gånger m.m. och det låter på kompressorn som det vore dags för en ny. (Panna)
Hur löser jag detta??
Finns det värmepumpar som är HELT rostfria eller måste jag gå acctankvägen i stället? och i så fall hur.
Jag antar att det finns väldigt många därute som har samma problem och är rejält trötta på de enorma kostnader rören förorsakat samt många som löst problemet.
Tacksam för hjälp.


Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2015, 23:23:10 »
Menar du att du har golvvärmeslang i hela huset som inte är diffussionstät och därför släpper igenom syre?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2015, 23:33:54 »
Tyvärr va en del pex i början bara skräp. (jag gillar inte pex en i dag)
dom var inte diffusionstäta,,
Det finns lösningar på problemen ,, men dom blir lite kostsamma tyvärr.

om kompressorn börjar låta illa beror nog inte det på diffusionsproblemen,
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2015, 07:14:43 »
Det gjordes precis samma fel i Finland också och att reda upp det kräver pengar...
Golv-värme av plaströr är ju i sig korrosionsfria, fördelarna samt kopplingsdetaljer var då för det mesta mässing
Pannor/ tankar och rören till fördelarna är ju för det mesta av rostande material

Min tankegång är att byta ut de detaljer som rostar till passivt material (plast/komposit/koppar/mässing)
På samma gång monteras det en tillräckligt stor värmeväxlare så att golv-värmen bildar ett eget slutet system inkl. pump som får sin värme via värmeväxlaren,
med att byta pumpens plats till "golv-värmen" och en ny pump som enbart cirkulerar vattnet via tanken och v-växlaren borde det lösa sig samt användning av propylenglykol eller motsvarande rostinhibitor
Visst förlorar du en del på omvandlingen men panna/tanken sparas samt alla andra problem borde minska

Borde bli lite billigare än att riva upp alla golv och göra om alltsammans?
Ta en diskussion med en VVS-planerare som förstår vad problemet beror på (många vet inte ens vad syrediffusion är)

Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2015, 09:29:34 »
Jo,  precis.
Och elpatroner och rostfri beredare lär inte ta skada av syret heller.
Finns ingen vp med rostfri bredare inbyggd så får man köra med en separat beredare och vvb-vvx mot framledningen ihop med en vp utan vvb. (Förvärma vv innan det slutvärms i vvb) Eller en cp extra som cirkulerar vv igenom vvx mot framledningen när vp går.
Och elpatroner finns av bättre kvalitet om det är problem med aggressivt friskvatten.
« Senast ändrad: 08 februari 2015, 12:07:14 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 538
  • Karma +0/-0
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2015, 11:37:09 »
Min golvvärme är lagd med Wirsbo Pex c 1997-1998 av förre ägaren och systemet är blandat med äldre radiatorer, behöver jag oroa mig för korrosion i min IVT värmepump?

 
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2015, 12:08:49 »
Inte om det använts wirsbos förnätade slang för ändamålet. Sådan fanns 1996 när jag lade min gv.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Qtrain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2015, 18:01:24 »
Tack för alla tips och Jodå - Icke diffusionstäta Pex i hela kåken - 5 slingor i golvet på undervåningen och 3 slingor i taket på övervåningen samt 1 i badrumsgolvet. Dom ligger där dom ligger och jag måste hitta en sätt som förhindrar att dom skadar pannan.
Någon som har tittat på värmepumpstanken från Tpi ab ??
Om jag skaffar en bra tank och kanske en billig pump kanske jag får en bättre lösning än dagens dyra - Lär ju kosta skjortan att bara köpa en ny IVT ock kan en eventuell mellanväxlare räcka till ??

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2015, 18:42:49 »
Syret som diffunderar in kommer att korrodera radiatorerna också. En rostfri värmeväxlare som separerar golvvärmeslingorna och de delar av värmesystemet som innehåller järn är nog det enklaste sättet att lösa problemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2015, 19:47:46 »
Var det inte ungefär så från början?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #10 skrivet: 09 februari 2015, 12:09:52 »
Jag blir inte klar över om det installerades ny panna samtidigt med Laingvärmeväxlaren efter det att 3 pannor hade gått åt eller om sista pannan hade körts en tid utan värmeväxlare. Installerades ny panna och växlare samtidigt håller jag med om att det är konstigt. Dock känner jag till ett fall där en elpanna förstördes trots värmeväxlare. Man hade kopplat en säkerhetsventil till båda kretsloppen så att det kom över syresatt vatten till pannsidan.

Men att plocka bort värmeväxlarna med motiveringen att det är lägre temperaturer måste vara fel. Det resonemanget köper jag inte. Lägre temperatur gör att diffusionen och därmed korrosionen går lite långsammare men den upphör inte.
Är det kommunalt vatten eller egen brunn?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #11 skrivet: 09 februari 2015, 12:12:29 »
Lägre temperatur för vpn ger högre cop..
Men om man låter vp enbart värma huset och eltillskottet byggs i RF utförande så borde allt fungera med bra verkningsgrad, utan mellanliggande extra vvx.
« Senast ändrad: 09 februari 2015, 12:15:34 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Qtrain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmeväxlare till golvvärme med gamla Pex rör
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2017, 19:17:38 »
Har tittat på en Borö tank Tida 300/BR20-SolLR8 som har 300 liter volym. Sedan tänkte jag köra golvvärmen genom rostfria slingorna i tanken - dom är 20+8 meter MEN räcker det??? Jag har ingen om hur man räknar ut detta - jag vill ju inte köra med en VP oekonomisk hög temperatur för att uppnå tillräckligt hög temperatur genom slingorna. HJÄLP Någon!!
Idag kör jag, vid 3 minus ute, 35 grader in i slingorna och får en retur på ca 29.
VPn sjunger annars på sista versen - jag har sedan länge använt ett filter, 10" spunnen polypropylen, på returen: Förr bytte jag max 2 gånger om året - Nu varje vecka - det slammar igen med rostgegga från VP manteln. När jag får tanken skaffar jag en ny panna med tillräcklig varmvattenkapacitet - Ny IVT ???
Skulle vara tacksam för hjälp av en av forumets många förståsigpåare.

Gamla inlägget.
Bor i villa i Stockholmstrakten byggd 1980 - drygt 300 kvm med slingor i golv och tak!
Det aggressiva vattnet tuggar i sig pannor på löpande band först 3 st., efter installation av Laing värmeväxlare, ytterligare 1.
2003 Installerades en IVT Greenline C9 mot ett 190 m borrhål, samt en IVT Cumulus rostfri varmvattenberedare. Växlarna togs bort pga. den lägre primärtemperaturen.
Sedan installationen har Elpatronen bytts 3 gånger, värmebärarpumpen 2 gånger m.m. och det låter på kompressorn som det vore dags för en ny. (Panna)
Hur löser jag detta??
Finns det värmepumpar som är HELT rostfria eller måste jag gå acctankvägen i stället? och i så fall hur.
Jag antar att det finns väldigt många därute som har samma problem och är rejält trötta på de enorma kostnader rören förorsakat samt många som löst problemet.
Tacksam för hjälp.
[/quote]

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2017, 19:33:35 »
Hur har du med expansionskärl? Du har väl inte öppen expansion på vinden?
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Qtrain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #14 skrivet: 17 januari 2017, 19:54:42 »
Nej då - den sitter ihop med VPn.
Om jag installerar en tank tillkommer förstås ett kärl på nya kretsen.
 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #15 skrivet: 17 januari 2017, 21:47:35 »
Varför ska du koppla golvvärmen via en slinga istället för direkt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Qtrain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #16 skrivet: 18 januari 2017, 00:15:37 »
Purjo - Framgår inte det ganska tydligt av mina inlägg? Jag har ju Pexrör som inte är diffusionstäta ! Vattnet tar livet av allt som inte är korrosionsbeständigt. 5 pannor på 30 år och gud vet hur många elpatroner.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #17 skrivet: 18 januari 2017, 05:56:50 »
Jo, nu läste jag rubriken.  :P
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #18 skrivet: 19 januari 2017, 09:50:49 »
Man kommer inte ifrån att man behöver köra med högre temp om man ska växla en gång till oavsett om det sker med slinga eller i växlare. Jag skulle skaffat en rejält överdimensionerad växlare just av den anledningen att den växlar bättre men det kommer funka med slingan också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Qtrain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #19 skrivet: 22 januari 2017, 20:47:33 »
Smurfen - du som vet - Vad är egentligen skillnaden på slinga och växlare i det här fallet?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #20 skrivet: 22 januari 2017, 20:59:44 »
Tyvärr inget jag vet ur mycket det skiljer men vet att det skiljer om växlaren är rejält dimensionerad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #21 skrivet: 22 januari 2017, 21:20:10 »
Skillnaden är väl att man kan överdimensionera växlaren om man vill. Plus att man kan välja på vilken höjd i tanken man kopplar in den. En slinga sitter där den sitter och går inte att ändra så mycket på...
Därmed inte sagt att det är dåligt på något sätt med slinga, men är man nördig och vill experimentera så är det bättre (och dyrare) med växlare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #22 skrivet: 22 januari 2017, 21:22:57 »
Tror inte växlare blir dyrare slingorna är dyra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #23 skrivet: 23 januari 2017, 08:49:12 »
Det är ju framföralt på värmepumpssidan skilnaden blir. Har man en växlare vet man hur returen blir har man en tank kan returtemperaturen bli lite hur som beroende på cirkulation i tanken.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo Pex ej diffusionstäta värmerör
« Svar #24 skrivet: 11 februari 2024, 14:47:42 »
Gammalt inlägg men kan inte såna här problem lösas med offeranod i värmekretsen?

Eller skapar det nya problem om man har en offeranod i tex Magnesium om magnesum blir Magnesiumhydroxid viket är basiskt...?
Borde man ha några järnrör kvar i systemet som får fungera som offeranod då magnetit är något man kan ta bort i magnetitfiltret?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!