Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Underdimensionerat system? iVT HT C7, 132m energibrunn  (läst 3758 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreas013

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kollade till pumpen igår kväll när det var -13 ute. Jag märkte att det blev lite kallt inne, 19c. Till min förvåning orkar inte pumpen utan tillskott under -7c utetemp. Kurvan är 4 samt ingen parallellförskjutning. Huset har ca 200m2 uppvärmd yta så jag antar att tidigare ägare snålade vid installationstillfället.. Ställde in tillskott steg 1 och blockering ner till -7c. Antar att det är det enda jag kan göra. KB läge 3, vb pump 1 och rad-pump i läge 2. Delta gt8/gt9 är 6,8c
« Senast ändrad: 15 januari 2021, 22:10:22 av Andreas013 »

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Underdimensionerat system? iVT HT C7, 132m energibrunn
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2021, 12:55:36 »
7 kW till 200 kvadrat är ju lite snålt. När är huset byggt, hur är isoleringen? Hur ofta blir det så kallt, det är väl ingen katastrof att köra tillskott några dagar om året?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Andreas013

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerat system? iVT HT C7, 132m energibrunn
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2021, 14:54:10 »
Tegelhus från 1955. Isolerad inredd vind samt dränerad och isolerad källare+ treglasfönster med uvärde 1.1. Jo det har du rätt i men kan inte minnas att pumpen kroknat innan -10grader tidigare år då jag alltid haft tillskott avstängt. Dessutom så hade jag service på den från IVT där de bytte samtliga kollektorslangar som var fulla med magnetit. Deltat vb var tidigare 14grader så det blev markant bättre 6,7-7,2grader, men uppenbarligen har jag fått lägre effekt efter?. Kan det kanske löna sig att ställa vb pump på läge 2 och rad pump på läge 3 istället till delta 5grader. Kb-sidan ser jag att deltat är ca 2grader på. Kb-in 0,3g kb-ut -1.7g (vid ca -13grader). Kan det även där finnas förbättringspotential genom att sänka hastighet på kb-pump? Elementen är luftade och mma-termostaterna är fullt öppna på alla 11 element. Expansionskärl visar 1,2 och kärlet pumpades med 0,5bar iom slangbytena.

Kompressortempen ligger på 78-83grader vid värmekörning och ca Max 90 vid tappvatten. Växelventilen ser jag är en gammal Honeywell-modell.
« Senast ändrad: 16 januari 2021, 15:00:21 av Andreas013 »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerat system? iVT HT C7, 132m energibrunn
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2021, 15:05:53 »
Lite tunt delta pÃ¥ KB, sätt ner farten pÃ¥ pumpen och se vad som händer. sen det med VB är lite diffust, det ska vara ett flöde som ger bra värme, sÃ¥ där är inget skrivit  i sten, bara prova först med KB och sen med VB

Utloggad Andreas013

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerat system? iVT HT C7, 132m energibrunn
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2021, 15:16:13 »
Ska se om jag kommer åt justering för det är bra trångt vid kb-pumpen. Värt ett försök.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerat system? iVT HT C7, 132m energibrunn
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2021, 15:33:49 »
Bara att det inte är en modern VP som det kan heta, så VP styr KB-pumpens fart i förhållande till delta T på KB, då ska det gå att ställa en min/max fart i datan

Utloggad R32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerat system? iVT HT C7, 132m energibrunn
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2021, 15:40:02 »
Om du kör pumpen i handkörning, så den går med stabilt delta t i värmedrift, sen aktiverar du tillskottets första steg
3kw och ser hur mycket dessa 3000w höjer deltat.
Då har kan du räkna på det och får ett humm om den ger ca 7kw eller inte. Ger den 7kw så då är det som det är.
Om det verkar som den ej ger 7kw så får du felsöka vidare.
Gjordes det någon spolning/rengöring av varma-växlaren vid slangbytet?

Utloggad Andreas013

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerat system? iVT HT C7, 132m energibrunn
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2021, 15:43:54 »
Nej en gammal C7a från 2004. Så det ska nog gå bra. Ska bara lista ut hur jag får bort det eländes svarta plastlocket som döljer justeringen på denne Wilo. Smidigt ställe den sitter på.

@R32. Noterade faktiskt när jag tvingade på tillskott 1/3 att den höjde deltat till ca 10grader med högre framledning. Ingen spolning gjordes då ingreppet bara tog ca 40min för IVT.
« Senast ändrad: 16 januari 2021, 15:53:05 av Andreas013 »

Utloggad Andreas013

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerat system? iVT HT C7, 132m energibrunn
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2021, 15:49:13 »
Då pumpen är från 2004 och det står ca 4500h drifttimmar (1450h tillskott) antar jag att den vänt 2ggr och således gått strax över 70000h. Blir väl till att borra djupare hål eller extra hål om jag behöver investera i ny ~10kw-pump när denne havererar.

Utloggad R32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerat system? iVT HT C7, 132m energibrunn
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2021, 16:09:13 »
Ja en 9-10kw on-off pump eller 3-12kw inverter sÃ¥ har du nog 100% värmepump utan tillskott 😉
Känns som värmepumpen du har gör det den kan. Möjligtvis kan du ev. Finlira till det något extra. Och optimera delta till ca 7-8° om det går. Brine in temperaturen påverkar ju en del på verkningsgrad om den är låg.
Köldbärare pump bör nog ändå gå på max som den gjort.
Svårt att läsa av ett korrekt delta på kB då dessa givare inte riktig går att lita på då vp är från 2004

Utloggad Andreas013

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerat system? iVT HT C7, 132m energibrunn
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2021, 20:21:51 »
Hör att det råder delade meningar om det skulle ge något att sänka hastighet på kb-pump till 2. Skulle det bidra till lägre uteffekt totalt sett?

Utloggad R32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerat system? iVT HT C7, 132m energibrunn
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2021, 21:22:45 »
Delade meningar, nja.
Om du med säkerhet kan säga att delta i köldbärare är 2 grader. Då ska du sänka hastighet på pumpen. Men kan vara svårt att mäta just delta kb då det är en liten differens, isolerade rör och som i ditt fall tveksamma givare. Men eftersom det har fungerat bra tidigare så känns det ologiskt. Optimalt är delta på ca 3- 3,5grader.
Om vp är frisk dvs. tummenupp . Skulle det cirkulera för snabbt i kb kretsen så kan det bli så att tempen går ner sakta sakta vid långa drifttider om det är kallt ute. Du får då en lägre köldbärare temp då den ej hinner ta upp all energi riktigt ur borrhålet, och något lägre verkningsgrad på vp.
KB pump på C7 är dimensionerad för kollektor längd på ca 400m, din kollektor är 264m så pumpen behöver kanske inte gå på max.

Sen mÃ¥ste jag ju säga att de var snabba grabbar pÃ¥ IVT , byta 3st flexslangar pÃ¥ 40min va hurtigt. Man undrar hur seriöst det gick till? Brukar väl ta ca 2-3timmar om man gör det nÃ¥gorlunda seriöst och Ã¥tminstone tömmer ur vp, spolar ur växlaren noggrant och växlar riktning nÃ¥gra ggr. (Spola frÃ¥n bÃ¥da hÃ¥ll) Kan vara mycket slam i dessa.  Monterar nya slangar, fyller maskin igen och uppstart och finjustering sÃ¥ man ser att allt fungerar bra igen.
« Senast ändrad: 16 januari 2021, 21:31:19 av R32 »

Utloggad Andreas013

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerat system? iVT HT C7, 132m energibrunn
« Svar #12 skrivet: 16 januari 2021, 21:40:45 »
Stort tack för det utförliga svaret. Klarnade en hel del i huvudet kring hur det fungerar. Får helt enkelt prova mig fram lite. Det funkar trots allt OK som det är då vi har värme även om jag kanske kan sänka driftförbrukning några watt eller så på brinepumpen. Den tanken slog mig också att det gick lite väl fort men då jag hade haft högt vb-deltalarm i 6mån så är jag nöjd att ligga kring 7. Jag skriver hur KB påverkas när jag har tillfälle att skruva av locket på brinepumpen och ändra till läge 2.

Utloggad R32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerat system? iVT HT C7, 132m energibrunn
« Svar #13 skrivet: 16 januari 2021, 22:32:20 »
Din vp ivt c7 med r407c är designad och optimerad att gÃ¥ med delta  Vb= 7-8°  Kb=3-3,5°

Skulle vara intressant om din köldbärare gÃ¥r upp i temp nÃ¥got och blir lite varmare om du sänker pumphastighet. PÃ¥ Kb. Detta kan göra att delta över Värmebäraren stiger lite. (nÃ¥gon tiondel) DÃ¥ har du fÃ¥tt lite mer effekt ur vp.  ;)
Men om du går över 3,5-4° i delta kb så gör detta att förångaren inte får tillräckligt med energi och vp stryps något istället.
DÃ¥ är det bättre att ligga Ã¥t andra hÃ¥llet, lagom är bäst  :)
Mvh

Utloggad Andreas013

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerat system? iVT HT C7, 132m energibrunn
« Svar #14 skrivet: 17 januari 2021, 10:52:25 »
Jag tror att för att få bättre utväxling på radiatorkrets skulle det nog vara bra att byta ut gamla Lenhovda högtempsradiatorer till nya med bättre konvektion. Men det är ju också en investeringskostnad att väga av om det är värt.

Nu när det är mildare ute kollade jag kb-värdena med forcerad kb-pump när pumpen varken gör värme eller värmevatten. Den ena visar 0.1 och den andra 0.4 efter 5min. Borde väl vara att räkna med dessa grundfelvärden från driftvärdena för att få ett hum?
« Senast ändrad: 17 januari 2021, 11:04:30 av Andreas013 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!