Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varning! lÃ¥gt radiatorflöde men...  (läst 2537 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peterjn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varning! lågt radiatorflöde men...
« skrivet: 11 februari 2019, 18:46:32 »
Hej,
Blir inte klok på värdena på min ecoair 109 från 2005.
Senaste året har "varning för lågt radiatorflöde" kommit och gått men allt har funkat normalt förutom att returvärdet varit helt fel. På sistone har hetgas larmet löst ut ett par gånger per dygn.
Enligt display så vill den att börvärdet för returtemperaturen ska vara högre eller likadant som framledningstemperaturen vilket jag inte får ihop. Just nu Retur 28c, börvärde 48c.
Efter en stund, några timmar löser hetgas och man får återställa VP.
De gånger jag varit inne och kollat så har hetgastempen legat på strax över 100.
Har idag spolat systemet och tagit av pumpen och kollat den. Pumpen verkar ok men jag fÃ¥r fortsatt lÃ¥gt radiatorflöde varningar och hetgas givare larm. 
Tips mottages tacksamt. Hade tänkt att den skulle överleva vinter för att byta den i sommar... :(

peter

Utloggad peterjn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varning! lågt radiatorflöde men...
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2019, 19:17:59 »
Det jag nu ocksÃ¥ lagt märke till är att hetgastemperaturen hoppar upp och ner. Varierar en 10-15 grader. Ena sekunden 65 grader... andra 77 grader.   
peter

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varning! lågt radiatorflöde men...
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2019, 20:48:42 »
Som första insats se över alla givare och deras anslutningar. Leta efter oxiderade anslutningar, lösa givare och skadade kablar.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad peterjn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varning! lågt radiatorflöde men...
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2019, 07:27:11 »
Tack! Ska göra så... Kan man mäta dom så man vet att de är hela?
 
Hade bara en fundering att givarna läser det faktiska värdet och inte "börvärdet". Mitt styrsystem är den gamla CTC Eco logic från 2005.
Om systemets värden ser ut som nedan.. hur kan detta vara relaterat till givare? Kan man dra nÃ¥gon annan slutsats? 

Framledning 38c
Börvärde 38c
Värmepump temp 39c
Rad retur temp 38c
Börvärde 48c

Med dessa siffror tycker jag det känns som om cirkulationspumpen är för högt ställd. Pumpar för snabbt.

Tycker också att avläsningen av hetgastempen beter sig konstigt... ena stunden kan den vara på 6c och andra sekunden 80c.
Vad är det som läser av hetgastempen? Kan det vara så att denna givare är kass och ibland läser den av högre värden än 130c och stänger då av?
peter

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varning! lågt radiatorflöde men...
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2019, 07:39:18 »
Börvärdet på radiatorretur styr kompressorns till och frånslag enligt manualen.
Kör du med flytande kondensering direkt mot ditt värmesystem?
Har du nån shunt eller växelventil i systemet?
Kolla inställningarna på systemtyp att detta är korrekt inställt?

Sen är det inte ovanligt att hetgasgivaren ger upp, jag skulle byta denna.
Kolla även smutsfilter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad peterjn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varning! lågt radiatorflöde men...
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2019, 08:06:37 »
Flytande, ja. Har bara VP och ingen ytterligare "elpanna"
Shunt & Växelventil, nej
Återställde hela systemet till standardvärdena igår. Såg till att de värden som skulle ändras återställdes. Så som shunt värdet.
Ingen skillnad.

Utifrån hur värdena beter sig och att systemets upplägg inte ändrats kommer jag göra/kolla följande.
-Hetgasgivaren troligen kass. Går denna att mäta? Vilka värden isf?
-Skall köpa en tempmätare och mäta pumpens in och ut värden för att kolla om den funkar som den skall.
-Skall kolla och rengöra filtret.
-Cirkulationspumpen hastighet bör sänkas trots varning för lÃ¥gt radiatorflöde(känns som sekundärfel). Känns inte som om systemet hinner med att avge nÃ¥gon värme med cirk pumpen pÃ¥ 3 av 3. 
-Mäta upp alla givare om jag kan få tag på rätt mätvärden. Finns detta att hitta?

peter

Utloggad peterjn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varning! lågt radiatorflöde men...
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2019, 08:09:31 »
Förresten... var sitter detta smutsfilter du nämner?  :)
peter

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Varning! lågt radiatorflöde men...
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2019, 12:55:43 »
Enligt display så vill den att börvärdet för returtemperaturen ska vara högre eller likadant som framledningstemperaturen vilket jag inte får ihop. Just nu Retur 28c, börvärde 48c.
Vilken retur?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad peterjn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varning! lågt radiatorflöde men...
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2019, 13:01:19 »
Antar att den givaren sitter på systemets returledningen, kalla sidan, ut till pumpen eller använder jag fel uttryck?
peter

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varning! lågt radiatorflöde men...
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2019, 09:01:48 »
Hej!
Jag tror att nån givare (framledning eller retur) visar fel och det är detta som ställer till det.
Fram och retur ska inte visa lika när kompressorn går, läste du av värdena när den gick eller inte?
Börvärdet på returen (som styr kompressorn) styrs nog antingen av framledningen eller returen beroende på vad de visar.
Läs av grejerna igen när kompressorn går?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Varning! lågt radiatorflöde men...
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2019, 18:26:26 »
Framledning - från EcoEl till radiatorerna
Retur - det som kommer tillbaka från radiatorerna

VPin - det som går från EcoEl in i EcoAir, har ungefär samma temp som returen från radiatorerna
VPut - det uppvärmda som går ut från EcoAir in till EcoEl
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varning! lågt radiatorflöde men...
« Svar #11 skrivet: 14 februari 2019, 07:09:49 »
Framledning - från EcoEl till radiatorerna
Retur - det som kommer tillbaka från radiatorerna

VPin - det som går från EcoEl in i EcoAir, har ungefär samma temp som returen från radiatorerna
VPut - det uppvärmda som går ut från EcoAir in till EcoEl

TS har Ecologic V3
På den visar radiatorreturen börvärdet för kompressorn, inte så logiskt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Varning! lågt radiatorflöde men...
« Svar #12 skrivet: 14 februari 2019, 07:38:41 »
Kompressorn har inget börvärde. VPin eller ut kan ha ett börvärde.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varning! lågt radiatorflöde men...
« Svar #13 skrivet: 14 februari 2019, 07:42:44 »
« Senast ändrad: 14 februari 2019, 07:44:33 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Varning! lågt radiatorflöde men...
« Svar #14 skrivet: 14 februari 2019, 10:51:05 »
Precis, det är radiatorreturen som har ett börvärde. Kompressorn är en del inne i VPn och den har inget eget börvärde. Däremot styrs start/stopp av ett börvärde pÃ¥ en vattenledning. Det är inte samma sak.  ;)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!