Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Akut hur återställer man hög temp kompressor  (läst 230 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johanz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Akut hur återställer man hög temp kompressor
« skrivet: 09 januari 2024, 17:33:57 »
Har en IVT g+22 där jag fått larmet kompressor överhettad efter att jag stängde av den när den gick då strömmen gick.
Nu vill inte kompressorn starta igen, har gått 40min.
Har försökt kvittera larmet men hjälper inte.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Akut hur återställer man hög temp kompressor
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2024, 17:41:41 »
Så här står det i en manual för F+36 som jag hittade:

"Kompressor överhettad B
Kompressorn har stannat (eller stoppats av manöverbrytare) under drift, troligtvis på grund av
överbelastning av motorn. Detta kan bero på alltför låg spänning på elnätet (motorn drar då mer
ström), alternativt kan en matande säkring ha löst ut. Larmet kan även orsakas av ett kort strömavbrott (delar av sekunder). Detta larm behöver återställas efter åtgärd och kvittering. Kontakta
installatör vid upprepade larm."

"Larmåterställning
Vissa larmer måste återställas efter att de har blivit kvitterade och larmorsaken är åtgärdad. Återställningen utförs i larmlistan genom att trycka ner knapparna [C] och [Larm] tills displayen blinkar till. För information om knapparna, se under rubrik ”Kontrollpanelen”."
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Johanz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Akut hur återställer man hög temp kompressor
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2024, 17:47:27 »
Så här står det i en manual för F+36 som jag hittade:

"Kompressor överhettad B
Kompressorn har stannat (eller stoppats av manöverbrytare) under drift, troligtvis på grund av
överbelastning av motorn. Detta kan bero på alltför låg spänning på elnätet (motorn drar då mer
ström), alternativt kan en matande säkring ha löst ut. Larmet kan även orsakas av ett kort strömavbrott (delar av sekunder). Detta larm behöver återställas efter åtgärd och kvittering. Kontakta
installatör vid upprepade larm."

"Larmåterställning
Vissa larmer måste återställas efter att de har blivit kvitterade och larmorsaken är åtgärdad. Återställningen utförs i larmlistan genom att trycka ner knapparna [C] och [Larm] tills displayen blinkar till. För information om knapparna, se under rubrik ”Kontrollpanelen”."

Tack !! Det fungerade nu med återställningen

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Akut hur återställer man hög temp kompressor
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2024, 17:58:00 »
Så här står det i en manual för F+36 som jag hittade:

"Kompressor överhettad B
Kompressorn har stannat (eller stoppats av manöverbrytare) under drift, troligtvis på grund av
överbelastning av motorn. Detta kan bero på alltför låg spänning på elnätet (motorn drar då mer
ström), alternativt kan en matande säkring ha löst ut. Larmet kan även orsakas av ett kort strömavbrott (delar av sekunder). Detta larm behöver återställas efter åtgärd och kvittering. Kontakta
installatör vid upprepade larm."

"Larmåterställning
Vissa larmer måste återställas efter att de har blivit kvitterade och larmorsaken är åtgärdad. Återställningen utförs i larmlistan genom att trycka ner knapparna [C] och [Larm] tills displayen blinkar till. För information om knapparna, se under rubrik ”Kontrollpanelen”."

Från fråga till svar:

7m44s

Damn, you good!
 tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!