Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Framledningstemperatur till golvvärme+radiatorsystem?  (läst 3284 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FredrikZ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Framledningstemperatur till golvvärme+radiatorsystem?
« skrivet: 07 september 2020, 11:00:05 »
Hej

Jag är helt nyinlfyttad i ett hus med en IVT 480 frånluftsvärmepump. Det är golvvärme i betongbjälklag på nedervåningen och radiatorer på övervåningen. Igår när det var som mest 18 grader och halvklart här i Uppsala så upplevde vi att det var väldigt varmt på övervåningen. Det hade varit varmt tidigare dagar så jag hade redan försökt sänka temperaturen via frånluftsvärmepumpen och stängt av alla radiatorer där uppe (De var redan ställda väldigt lågt). Resultatet blev att det bara kändes kallare på nedervåningen. Såklart kan värmen på övervåningen bero på solen och det var även det föregående ägare trodde men jag är inte lika säker. Jag har känt på rören till radiatorerna, som ju även leds runt i golvet på stora delar av övervåningen, och de känns som att de är ca 50-60 grader. Detta borde väl bidra till att det blir varmt på övervåningen även om radiatorerna är avstängda?

Jag har också luskat lite i manualen (https://500120.com/wp-content/uploads/2014/08/Manual_480_anv_inst.pdf) och lyckats hitta grundkurvor för krets 1 och 2, och ärvärde på framledningstemperaturen för krets 1 (men inte krets 2)

Grundkurvan för krets 1 är 5 vilket matchar ett radiatorsystem i nybyggt hus och grundkurvan för krets 2 är 2 vilket matchar golvvärme i betongbjälklag. So far so good. Men när jag tittar på ärvärdet på framledningstemperaturen för krets 1 så står det 53 grader. Enligt grundkurva 5 så ska man få 53 graders framledningstemperatur först vid -10 grader utomhustemp.

Jag har många frågor kring systemet, tex så vet jag inte ens om det är två kretsar eller hur radiatorerna är inkopplade i systemet men om golvvärmen fick samma vattentemp på 53 grader borde det väl vara kokhett i huset såhär års?

Någon som har några ideer om det kan vara något fel på systemet?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Framledningstemperatur till golvvärme+radiatorsystem?
« Svar #1 skrivet: 07 september 2020, 11:27:03 »
Hej! Om det är ettrörsslinga/-or på övervåningen cirkulerar värmevattnet i rören där även om radiatorerna är avstängda med termostaten. Låter som väldigt varma rör! Nu kanske det ska vara runt 26-27 grader framledningstemperatur till radiatorerna. Har du analyserat temperaturerna f1 - f10 om de verkar stämma? Utegivaren f2 som bråkar?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad FredrikZ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Framledningstemperatur till golvvärme+radiatorsystem?
« Svar #2 skrivet: 07 september 2020, 14:11:07 »
Hej

Jag har nu försökt ställa om max framledningstemperatur i krets 1 och 2 till 20 grader. Tänkte vänta några timmar och se vad som händer men jag har redan noterat att värmepumpen har knuffat upp framledningstempen i krets 1 från 48 grader till 51 grader ca 10m min efter att jag sänkte max-värdena.

f1 = 122 (antar att detta betyder att ingen inomhusgivare finns)
f2 = 17-19 grader (utomhustempen verkar fungera fint alltså)
f3 = 51 grader   (framledningstemp i krets 1, varför det inte finns ett värde för krets 2 fattar jag inte)
f4 = 50 grader   (returledningstemperatur)

f5 = ca 40
f6 =  ca 50
f7 = 93

f32 = 15 (uträknat börvärde. det är 15 för båda kretsarna)

För övriga värden hittar jag inget konstigt förutom på f16 som ska vara ett procenttal mellan 0 och 255 och representera hur många procent av 20 A som används. Den antar värdet "0.0". För det första känns det orimligt att pumpen skulle dra 0% av någonting när den är igång och för det andra känns det som att "0.0" inte ens är rätt format utan det liknar mer de värden som kan ge olika felkoder som "F.F" eller "0.E" osv. Jag tycker det borde stå "0" om det nu är 0.

Jag har också hittat flera börvärden vid olika utetemperaturer för krets 1 och 2 (v12-17) och de verkar rimliga.

Nästa mysterium är vad "sommarläge" innebär? Det nämns bara en gång i manualen och det är för att beskriva vid vilken utomhustemperatur som systemet går över till sommarläge. Gränsen är 17 grader för tillfället så det känns ju som att systemet kan vara i sommarläge stora delar av dagen just nu. Men varför det skulle leda till 50-gradigt vatten till radiatorerna förstår jag inte heller.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Framledningstemperatur till golvvärme+radiatorsystem?
« Svar #3 skrivet: 07 september 2020, 14:34:06 »
Jag kan egentligen ingenting om den här värmepumpen, men nog låter det som det klassiska problemet med kärvande växelventil skulle kunna vara orsaken till det här?
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad FredrikZ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Framledningstemperatur till golvvärme+radiatorsystem?
« Svar #4 skrivet: 07 september 2020, 14:50:25 »
Ok. Är det lätt att fixa en kärvande ventil?
Kan det göras utan att tillkalla en service tekniker?
Hur kontrollerar jag att det är det som är felet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Framledningstemperatur till golvvärme+radiatorsystem?
« Svar #5 skrivet: 07 september 2020, 16:53:18 »
Öppna fronten, växelventilen sitter nere något till vänster om mitten.
Den stora plastgrejen är motordelen.
Jag tror den kan lossas med nån spärr eller skruv, kolla ordentligt?
Får du loss den så kolla om ventilen går att rubba, de kan fastna ordentligt.
Reservventil finns här, är man lite händig byter man den själv.

https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/autoterm-elektrostandard-370-480/motorventil-l-1-2m.html
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad FredrikZ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Framledningstemperatur till golvvärme+radiatorsystem?
« Svar #6 skrivet: 09 september 2020, 14:49:43 »
Kan jag inte bara testa att ställa om växelventilen via dess manuella spak?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Framledningstemperatur till golvvärme+radiatorsystem?
« Svar #7 skrivet: 09 september 2020, 15:38:22 »
Visst, det måste man kunna göra om spaken går att förflytta och stannar i andra läget. Finns tydligen även ett mittenläge som kan användas vid reservdrift.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad FredrikZ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Framledningstemperatur till golvvärme+radiatorsystem?
« Svar #8 skrivet: 10 september 2020, 15:17:09 »
En liten uppdatering:

När jag skulle skruva bort motordelen på ventilen noterade jag att det är fullt med rost där inne så jag lät bli att ta bort motordelen eftersom jag inte ville paja något. Men det känns uppenbart att den redan är trasig/rostat fast.
Radiatorerna på övervåningen blir inte varma trots att de står öppna men rören fram till radiatorerna är jättevarma.
Efter att ha pratat med en tekniker blev det tydligt att ventilen är trasig och att cirkulationspumpen troligtvis också är trasig (Den är väldigt varm om man rör vid den). Teknikern vill ogärna reparera en så gammal pump utan tycker vi ska byta den innan vintern.

Säljaren har uppgett att värmepumpen fungerar men klickar då och då. På tillträdesdagen fick vi ett antal offerter av honom på nya värmepumpar som han tagit in så det är ju en indikikation på att han visste att den måste bytas. Måste inte sådant här uppges tydligare i frågelistor osv?

Är det någon som har erfarenhet av tvister mellan säljare och köpare kring sådant här?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Framledningstemperatur till golvvärme+radiatorsystem?
« Svar #9 skrivet: 10 september 2020, 15:37:22 »
Hej!
Vi börjar med de kalla radiatorerna, troligen har radiatorventilerna fastnat i intryckt läge, man kan lossa termostaterna och kolla om metallpinnen under fjädrar ut?
Om inte så kan man knacka på ventilen eller försiktigt lirka ut pinnen med en tång, tar man i och drar så kan den lossna helt.

Cirkpumpen funkar, annars skulle cirkulationen avstanna.
Det finns inget som håller igång självcirkulationen i ettörsystem.

Som köpare har man ganska så omfattande undersökningsplikt, men om säljaren vetat om att värmepumpen är dålig så borde denne upplyst dig om detta.
Det är ju inte så jätteenkelt att kolla värmesystemet mitt i sommaren och för att testa grejerna krävs ganska omfattande konskaper i hur de funkar.
Jag skulle kolla med mäklaren och påpeka att säljaren visste om felet, säg att du vill göra ett avdrag på priset på grund av detta och se vad som händer?
En del säljare tecknar dolda fel försäkringar, finns sån så kanske den kan täcka en del?

IVT 480 är gamla grejer så ett byte är kanske inte fel, den händige kan kanske hålla liv i den ett tag till men det kan bli dyrt att anlita nån annan att reparera på den om fler saker går sönder.
« Senast ändrad: 10 september 2020, 15:44:34 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Framledningstemperatur till golvvärme+radiatorsystem?
« Svar #10 skrivet: 10 september 2020, 15:41:47 »
När pannan/värmepumpen är uppåt 20 år måste man automatiskt anta att den kan komma att behöva att bytas ut vilken dag som helst. Säljaren kanske upplevde att den fungerade så länge det kom varmvatten i kranarna och det inte blev kallt i huset men hade blivit lite misstänksam av visst "klickande". Hade säljaren däremot uppgivit att värmepumpen var alldeles nyrenoverad och servad för 25 tkr hade ni kanske kunnat haft större förväntningar och garanti hade säkert funnits på det som reparerats. T.ex. rosthål i tanken kan dock ändå uppstå oväntat. Finns säkert en del information att söka i juridik-delen av byggahus-forumet men jag har svårt att se att ni skulle ha någon framgång att kräva säljaren på en ny värmepump.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad FredrikZ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Framledningstemperatur till golvvärme+radiatorsystem?
« Svar #11 skrivet: 11 september 2020, 10:37:43 »
Tack för era svar.

Jag tror inte att det är ett ettrörssytem eftersom alla rör som leder till radiatorerna är varma, både till- och frånröret, på samtliga radiatorer oavsett vilka som är på eller avstängda.

Jag har försökt hitta vad den bifogade bilden är för typ av radiatorventil. Har den termostat eller är det bara ett manuellt handvred?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Framledningstemperatur till golvvärme+radiatorsystem?
« Svar #12 skrivet: 11 september 2020, 10:43:44 »
Hej!
Ettrörsystem funkar så att vattnet cirkulerar fram till kopplet nertill på alla radiatorer, och om radiatorventilen är stängd går vattnet bara vidare till nästa.
Så din beskrivning tyder på ettrörsystem.
Om det är 2-rörsystem så är kopplet vid radiatorn vanligen kallt om radiatorn är avstängd.

Bilden visar en äldre MMA termostat.
Den är inställd på frysskydd, vilket inebär att den öppnar vid ca 8 C tror jag.
« Senast ändrad: 11 september 2020, 10:45:44 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad FredrikZ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Framledningstemperatur till golvvärme+radiatorsystem?
« Svar #13 skrivet: 11 september 2020, 11:33:36 »
Tack igen.
Då blir det till att lirka med termostaterna då så kanske vi har värme under vintern utan att byta hela systemet =)

Utloggad FredrikZ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Framledningstemperatur till golvvärme+radiatorsystem?
« Svar #14 skrivet: 15 september 2020, 16:17:39 »
Efter att ha skruvat av termostaterna på radiatorerna kan jag få värme i alla element utom två. Har dragit ut metallpinnen men de är fortfarande svala. Vad kan vara fel då?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!