Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För hundrade gÃ¥ngen? Bergvärme + solfÃ¥ngare  (läst 5377 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lt1cobra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
Jag har en Bosch/IVT 11kw pump med inbyggd beredare. Hur kan man kombinera denna med solfångare för att få både tappvarmvatten och värmeproduktion till golvvärmen? En acctank så klart, men hur gör man för att få det hela att lira med golvvärmen?... och så att inte värmepumpen får 'krupp' ?

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: För hundrade gången? Bergvärme + solfångare
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2010, 21:37:40 »
Hej

Jag tror inte att det behöver krånglas till så mycket. Solvärmesystemet har sin styrenhet och jobbar mot samma volym som bergvärmen. Så länge solen skiner kommer temperaturen i tanken att vara så hög att bergvärmen inte går igång.

Att försöka få ihop allt i samma styrsystem blir både svårt och dyrt.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För hundrade gången? Bergvärme + solfångare
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2010, 22:14:56 »
Frågan är varför du vill ha solvärme, rent ekonomiskt är en sån investerig svår att räkna hem om VP:n funkar som den ska. Men är du sol-entusiast så finns det lösningar.

Mitt förslag:
Acktanken som solpanelerna värmer kopplas som "arbetstank" för flytande kondensering. Skillnaden är att du även sätter en shunt mot radiatorerna/golvvärmen på acktanken som begränsar framledningstemp om solen hettar upp tanken. Shuntkurvan bör ställas in så att den är fullt öppen när VP:n ensam värmer huset. VP:ns returgivare sätts i botten på tanken.

Denna tank ska även ha slingor för förvärmning av tappvarmvattnet innan VP:n. Glöm inte bort blandningsventil.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lt1cobra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: För hundrade gången? Bergvärme + solfångare
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2010, 21:54:11 »
Ja jag måste framstå som en tjatmoster. Jag har egentligen bara en anledning, det är att sänka månadskostnaden och spara pengar, 10-12 år kan jag tänka mig som payofftid. Jag har möjligheten att köpa solfångare + utrustning till vad jag tror är ett bra pris (exvis 24 rörs vacuum fångare för 6700 kr). Om jag stått inför valet att köpa grejor för full pris hade jag inte 'jagat' en lösning utan insett att det inte är någon mening ännu, så vida inte kwh kostnaden för ström går upp en del.

Jag har också framtida planer att värma en garage/förråd med golvvärme (200kvm boningshus idag, 100+60kvm till i garaget/förrådet), och är så klart intresserad av att hålla den uppvärmningen så billig och 'underhållsfri' som möjligt.

Carl, jag ska tänka på vad du skrev och försöka förstå... kommer säkert ställa lite frågor!

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: För hundrade gången? Bergvärme + solfångare
« Svar #4 skrivet: 14 september 2010, 23:21:50 »
en aktank med rel stor volym  och mÃ¥nga valmöjligheter gör ju att allt solen kan ge värme kan dockas mot tanken. ska du värma ditt garage kan  en vattenmantlad kamin som spets dockas mot acktanken. Har en kompis som gjort sÃ¥ att han  styr över  värme till garaget som bara hÃ¥lls frostfritt när han ska meka  för uppvärmning till 20C ifrÃ¥n sol eller ved via kulvert.

jag har en 750 l  tank för värme och en 350 l för tappvatten . solvärmen orkar alltid att värma den lilla om solen skiner tex kl 11-14 medan den stora kräver en helt solig dag för att ge mkt värme. just nu är inte VP inkopplad pga korrosions skador och  idag ökade tempen i huset 2 grader  genom att shunta ut  ca 25  C vatten  fr den stora aktanken efter 3 timmars sol-
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: För hundrade gången? Bergvärme + solfångare
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2010, 22:37:24 »
Carl N har nog rätt. Jag har precis installerat ett sådant system, 750l acktank med 1 solslinga och 2vv slingor och dubbla blandningsventiler. Värmepump utan vv beredare. Värmepumpen laddar toppen av acktanken för varmvatten (fick komplettera med en extra växelventil) och mellan delen genom flytande kondensering. Värme till elementen via en separat shunt som jobbar i mellandeln av tanken. Kurvan på VP ställt något högre än shuntautomatiken. Det fungerar hur bra som helst och är helt självreglerande. Viktigt dock att cirkulationspumpen i VP inte går när VP inte är i gång annars blir det blandning i mellanskiktet i tanken samt överhettning av VP när solen värmer ordentligt.
Svårt att räkna hem med tanke på att jag redan hade VP men glöm inte bort att kompressorn i VP håller några år till :-) Jag är ju en entusiast....

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: För hundrade gången? Bergvärme + solfångare
« Svar #6 skrivet: 07 oktober 2010, 22:42:55 »
Svårt att räkna hem med tanke på att jag redan hade VP men glöm inte bort att kompressorn i VP håller några år till :-) Jag är ju en entusiast....
Och jag hade sol innan bvp, jag är entusiast jag med...
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad gump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: malung
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För hundrade gången? Bergvärme + solfångare
« Svar #7 skrivet: 15 oktober 2010, 09:49:43 »
ptjaa.. de är, om dom inte plockat bort i bosch. en extra shuntstyrning inbyggd i vp. du behöver en shunt + motor + framl. givare.

hemma hos mig shuntar jag min kombipanna på 100 liter när den står varm. jag ska själv sätta in en solvärmeanläggning. genom att docka en vvb på 165 liter till pannan via hetvatten slingorna. den har ytter mantenl så ska ladda den med solen. antingen direkt i manteln eller köra mellanväxlare. så all den sol jag får kommer att kunna shuntas ut på elementen. min VP är dockad på returledning från systemet. det varmvatten jag tar in från inkommande är seriekopplat så går till panna ut och in till vp sen ut till kranarna.
IVT Greenline HT Plus C9 110m borrhål+200m ytjord kopplat i serie.
villa:120 kvadrat + 120 källare. jobbar mycket med service av dessa pumpar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!