Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Förmögenhetsskatten slopas redan i Ã¥r!  (läst 24059 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Förmögenhetsskatten slopas redan i år!
« skrivet: 28 mars 2007, 17:49:10 »
Inte en dag för tidigt, som det har varit iaf... För att kallas förmögen redan vid ett kapital på 1,5 miljoner är nästan löjligt. Välbeställd kanske, men knappast förmögen... Nä förmögen är man inte, förrän det går att leva ekonomiskt problemfritt, utan tanke på morrondagen.

mvh humlan. 

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Förmögenhetsskatten slopas redan i år!
« Svar #1 skrivet: 28 mars 2007, 18:02:54 »
För oss som inte är så insatta samt inte har 1,5miljon, blir det någon skillnad för oss också iochmed detta?
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Förmögenhetsskatten slopas redan i år!
« Svar #2 skrivet: 28 mars 2007, 18:16:16 »
För oss som inte är så insatta samt inte har 1,5miljon, blir det någon skillnad för oss också iochmed detta?

Inte om Du inte pensionssparar över 1000 sek/mån. Avdragsrätten avskaffas för belopp över det, å ska visst finansiera det hela. Personligen skulle jag hellre sett att dom hade höjt beloppet till t.ex det dubbla, innan det blev nån förmögenhetsskatt. Det är ju trots allt de som drabbats av idiothöjda taxeringvärden som eg får nån nytta av det här. För de övriga som har en sk förmögenhet som inte är ordentligt stor, gör det inte nån större skillnad. Skattesatsen är så låg att det eg inte är nåt att bråka om....

mvh humlan.

Utloggad balcando

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Drängsmark - SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Äntligen är det klart....
SV: Förmögenhetsskatten slopas redan i år!
« Svar #3 skrivet: 28 mars 2007, 22:17:26 »
det jag inte förstår är varför man slopar en skatt som bara gynnar dom rika och inte gör det på ex. inkomstskatten som gynnar alla.....
/Balcando
Anders I
Villa på 187kvm (boyta) + 70 kvm (ekonomiyta),Byggt 1977, 1,5 plan.
Huset står i Drängsmark, Skellefteå, Västerbotten
Uppvärmning:
Ny: Nibe S1255-12
Förr: Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 200 m hÃ¥l
Förr: Direktverkande el (35-45000kwh/år), kamin
2006: direktel+ved 25000kwh+10m3 ved
2007: Bergvärme 17300kwh
2012: Bergvärme 15196kwh
2017: Bergvärme 16519kwh
2020: Bergvärme 15770kwh

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Förmögenhetsskatten slopas redan i år!
« Svar #4 skrivet: 28 mars 2007, 22:34:43 »
det jag inte förstår är varför man slopar en skatt som bara gynnar dom rika och inte gör det på ex. inkomstskatten som gynnar alla.....


Förmodligen för att det är en sådan sjuk skatt, hur många länder har den? Är väldigt dåligt insatt men har svårt att tänka mig att det skulle vara "standard" att den fanns i så väldans många fler länder.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Förmögenhetsskatten slopas redan i år!
« Svar #5 skrivet: 28 mars 2007, 23:00:40 »
det jag inte förstår är varför man slopar en skatt som bara gynnar dom rika och inte gör det på ex. inkomstskatten som gynnar alla.....


I praktiken är förmögenhetsskatten frivillig. Med skatteplanering så går den att undvika om man vill. Ingen mening att ha den kvar alltså.

Men de får gärna ta bort fastighetsskatten, det skulle väldigt många ha nytta av, inte minst jag själv.

/ Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förmögenhetsskatten slopas redan i år!
« Svar #6 skrivet: 28 mars 2007, 23:28:12 »
det jag inte förstår är varför man slopar en skatt som bara gynnar dom rika och inte gör det på ex. inkomstskatten som gynnar alla.....

De riktigt RIKA har redan sossarna gjort till skattefrälse så att de i praktiken slipper förmögenhetsskatt. De "rika" som nu slipper undan är sådana som bor på "fel" ställe, t ex Brommabor vars taxeringsvärde skjutit i höjden så till den milda grad att de får äta blodpudding och falukorv för att få ihop till fastighets- och förmögenhetsskatten. Snart kan även de få råd med köttbullar och kanske litet torskfilé till någon storhelg.
« Senast ändrad: 29 mars 2007, 08:41:44 av Bobo »
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förmögenhetsskatten slopas redan i år!
« Svar #7 skrivet: 29 mars 2007, 00:27:53 »
Underbart att den slopas och att de börjar jaga bidrags fuskare.

I sossarnas regi jagas man som student om man INTE vill gå på bidrag.

Eftersom man bara får studiemedel max 12 terminer samt får dessa reducerade om man tjänar för mycket när man sommarjobbar så tänkte jag strunta i att ta studiebidrag några terminer. Tror ni inte de förbaskade nötterna då gör allt för att man inte ska klara sig utan bidrag? Kan du klara dig utan bidrag så kan du börja betala tillbaka på lånen. Att du fortfarande bara går andra året på Teknisk fysik och inte vill belasta staten med bidrag är inget som går att ta hänsyn till. Vill du inte betala tillbaka så sök bidrag som dessutom blir reducerat pga att du tjänat över någon viss gräns...

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förmögenhetsskatten slopas redan i år!
« Svar #8 skrivet: 29 mars 2007, 00:43:45 »
det jag inte förstår är varför man slopar en skatt som bara gynnar dom rika och inte gör det på ex. inkomstskatten som gynnar alla.....


Förmodligen för att det är en sådan sjuk skatt, hur många länder har den? Är väldigt dåligt insatt men har svårt att tänka mig att det skulle vara "standard" att den fanns i så väldans många fler länder.
Norge. För allt över 100.000.


CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Förmögenhetsskatten slopas redan i år!
« Svar #9 skrivet: 29 mars 2007, 07:11:40 »
Norge. För allt över 100.000.

Som sagt, jag är inte insatt. Var bara en gissning.
Dock sÃ¥ är jag inte förvÃ¥nad över att Norge hade det  huvuddunk
Va skall de bli av dem när oljan tar slut?  ::)
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Förmögenhetsskatten slopas redan i år!
« Svar #10 skrivet: 29 mars 2007, 07:27:40 »
Norge. För allt över 100.000.
Drygt 200,000 är det väl gränsen är och dessutom med den skillnaden att bostäder värderas till maximalt 30% av marknadsvärdet (sikkerhetsventilen).  I Sverige beskattades bostäder bÃ¥de med fastighetsskatt och förmögenhetsskatt.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förmögenhetsskatten slopas redan i år!
« Svar #11 skrivet: 29 mars 2007, 08:52:36 »
det jag inte förstår är varför man slopar en skatt som bara gynnar dom rika och inte gör det på ex. inkomstskatten som gynnar alla.....


Förmodligen för att det är en sådan sjuk skatt, hur många länder har den? Är väldigt dåligt insatt men har svårt att tänka mig att det skulle vara "standard" att den fanns i så väldans många fler länder.
Norge. För allt över 100.000.

Enligt DN, idag, har f n bara 4 av 30 OECD-länder förmögenhetsskatt. Välbeställda norrmän överväger nu att flytta till "skatteparadiset" Sverige när Norge nu blir ett av tre länder med förmögenhetsskatt.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Förmögenhetsskatten slopas redan i år!
« Svar #12 skrivet: 29 mars 2007, 11:24:21 »
Skatt ska tas ut, så att dom som har mest, ska betalas mest. Det är det enda rätta, men otroligt svårt att genomföra i praktiken. Men en sak är säker, ju mer man krånglar till skattesystemet, desto fler möjligheter skapas för sk skatteplanering. Å det gynnar alltid de som har dom största tillgångarna (läs, mest med reda pengar). Självklart ska "förmögenhet" beskattas, men det behövs en annan definition på förmögenhet. Som det varit, har alla per automatik blivit "förmögna", bara för att man t.ex råkat ha föräldrar som köpt fel hus, å som man sen fått ärva. I praktiken har det inte lett till en förmögenhet, utan en skuld istället, å jäkla massa problem, för de som vill bo kvar i föräldrahemmet. Själv är jag av den åsikten, att boende inte ska beskattas, då det i praktiken är ett kapital, som Vi förvaltar till nytta för de som kommer efter oss. Alltså till nytta för hela Sverige. Nu kan det dock bli svårt att avskaffa fastighetsskatten, när förmögenhetsskaten tas bort, även om KD lär skrika som skållade råttor, om det inte görs. Fast jag tror ändå många oroliga fastighetsägare pustar ut, å faktiskt är rätt nöjda med den här lösningen åxå.

mvh humlan.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förmögenhetsskatten slopas redan i år!
« Svar #13 skrivet: 29 mars 2007, 18:05:52 »
Skatt ska tas ut, så att dom som har mest, ska betalas mest. Det är det enda rätta,

Vad menar du med detta?  Att det skulle vara befogat med nÃ¥n form av förmögenhets skatt?

Personligen tycker jag att den är idioti och något av det mest idiotiska som finns.
Jag kan inte se det som något annat en en avundsjuka på att man själv inte lyckas här i livet.
 
Man jobbar stenhårt. tar risker, startar företag och sätter folk i arbete och tjänar pengar. Dessa pengar skattar man för.
Har man en hög lön så betalar man mycket mer i skatt än lågavlönade. Till råga på allt har vi den idiotiska marginalskatten som gör att det går att komma till en gräns att staten tjänar mer en arbetaren på att arbetaren jobbar. (vadå straffas för att man sliter).
Till råga på allt ska man sen betala skatt igen för sina redan skattade pengar. Det är tacken. Det sänder signaler om att det är fult att våga starta eget. Det är fult att plugga hårt, kämpa, jobba mycket och därigenom tjäna pengar.

Det enda som är accepterat i vårt sjuka samhälle är om man vinner på lotteri eller är idrottsstjärna/pop stjärna. Då är det accepterat bland allmänheten att man har pengar. Men om man sliter hårt då ska man straffas.



Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Förmögenhetsskatten slopas redan i år!
« Svar #14 skrivet: 29 mars 2007, 18:12:28 »
Till råga på allt ska man sen betala skatt igen för sina redan skattade pengar. Det är tacken. Det sänder signaler om att det är fult att våga starta eget. Det är fult att plugga hårt, kämpa, jobba mycket och därigenom tjäna pengar.


Va? Håller du inte med Mona Sahlin? "Det är häftigt att betala skatt!" ;)

/ Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!