Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LP Larm GreenLine C9  (läst 1608 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Xaviez

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
LP Larm GreenLine C9
« skrivet: 09 mars 2022, 19:36:17 »
Hej,

Jag har problem med min IVT Greenline C9+. Har försökt söka runt lite på nätet och detta forum men tänkte om någon vänlig själ här på forumet hade något tips eller idé. Ursäkta för lång text men ville få med allt.

Jag vet ej hur djupt borrat det är förutom att det står i en gammal offert 140M med en IVT c7. Dom köpte C9 istället och detta installerades 2007. Vi har 200 kvm uppvärmt hus med element fördelat på källare samt 2 plan. Alla termostat öppna förutom några på övervåningen strypta.

Problemen började ca ngn månad efter vi flyttade in. Detta är ungefär 1 år sedan, tidigare ägaren hade ej haft spec mkt problem under alla år. Bytts växelventil, exp kärl & utegivare vad jag vet.

Pumpen började varna väldigt ofta för Kompressor temp(detta var i Jan-feb-21) för hög, vågade inte göra något själv och ringde IVT tekniker som i princip bara rengjorde filter på varma sidan och sedan fungerande den bra.

Under hösten 21 började pumpen varna för låg pressostat, jag rengjorde själv då filter på kalla sidan(va inte spec lortigt) luftade alla element osv men det verkade funka ett tag. Efter detta varnade den mer frekvent för LP och i december kom IVT tekniker igen. Han luftade systemet, körde med ngn pumptunnan(ny brine vätska antar jag?)och bytte sensorn för GT6, han sa att pumpen varnat en del för komp temp...Inte det jag ringde honom för men ändå.

Blev inte speciellt mycket bättre, jag beslöt mig för att sänka värme"kurvan" till 3.6 samt elda en del i kamin. Den har ej varnat för LP sedan julafton men nu har den börjat igen. Jag tror tidigare ägaren hade värme"kurvan" inställd på 5 eller dylikt och jag har haft runt 4 innan jag sänkte. Har däremot krupit mig upp igen till 4 sedan mitten av Januari.

Kompressor temp för hög har jag fått då och då om barnen badat eller sambon duschat längre stund, den verkar ej kunna klara av att värma vattnet tillräckligt. Jag har tryckt igång 1 Tim extra VV senaste tiden när barnen ska bada. Verkar ju inte som kompressorn mår något vidare?

 IVT killen pratade pÃ¥ att vi kanske skulle byta Cirkpumpen, ska man testa det eller finns det nÃ¥got annat och testa först?

Har även märkt att pumpen beter sig lite konstigt nu när jag haft mer koll på den. Jag har sett att pumpen värmt tillräckligt med VV och gått in i viloläge för att sedan 10 min senare rasa 8 grader(enligt GT3"bör vara" värde) och börja värma VV igen. När den kommit upp i rätt temperatur och slår av har jag kollat vad den står på och då kan den ha hoppat upp 4 extra grader. Eftersom den redan värmt 1 gång blir väl dom extra graderna det som borde stämma...
Kan det vara fel på givarna?

Jag har testat köra KB pump i kontinuerligt läge. Då fick jag inget larm på 6 dagar men sedan samma sak igen. KB pumpen är inställd på max. 3/3

Värden med VV prod, vet ej exakt hur länge den jobbat här:
GT1 B:30 N:29,6
GT2 2grader
GT3 B:50 N:50
GT5 B:20 N:19.5
GT6 105
GT8 52.4
GT9 48.9
GT10 2.7
GT11 -0.5

Värden tills den började varna för LP larm med "vanlig produktion" ca 15 min drift:
GT1 B:30 N:29.6
GT2 2
GT3 B:50 N:50,6
GT5 19.5
GT6 90
GT8 33.1
GT9 30.4
GT01: 2,4
GT11 1,4

Hoppas ni orkade läsa och förstår mitt problem, pumpen började kanske lida mot sitt slut men hoppas på ett sista ryck innan den byts.

Mvh Fredrik


« Senast ändrad: 09 mars 2022, 20:34:43 av Xaviez »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LP Larm GreenLine C9
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2022, 19:44:29 »
Ser ut som gasbrist.
Cirkpumpen funkar nog som den ska, så ett byte där gör nog ingen skillnad.
Den körs antagligen på för hög fart, en sänkning till en lägre fart (tempdiffen mellan GT7-GT8 bör vara mer än 5 C) kanske kan förlänga livet på grejerna ett litet tag?
Men om den är gammal så är nog ett byte av värmepump bättre idé än att laga och fylla på.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Xaviez

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LP Larm GreenLine C9
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2022, 20:25:19 »
Tack för svar!
Okej, bör jag sänka till 2/3? Bör jag även sänka pumpen på varma sidan? Den kör också på 3/3. Bör jag ha KB pumpen på kontinuerlig drift medans jag testar detta?

Mvh Fredrik

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9661
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LP Larm GreenLine C9
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2022, 22:23:10 »
Ser som sagt ut att vara lågt temperaturdelta på varma sidan. Prova att sänka hastigheten på värmebärarpumpen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ulen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LP Larm GreenLine C9
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2022, 23:18:28 »
Jag har en C7 som också larmar LP. Enligt installatören så är det problem med expansionsventilen som är kass och behöver bytas ut. Min maskin är 14 år gammal. Jag ser också lågt deltaT på både brine och värmebärare vilket då troligen är en konsekvens av att kompressorn inte utnyttjas fullt ut.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
SV: LP Larm GreenLine C9
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2022, 08:02:37 »
Har tidigare ägaren kört med värmekurva 5 har det förmodligen varit så att termostaterna på radiatorerna har reglerat temperaturen inne och inte den inställda värmekurvan. Det leder till onödigt hög arbetstemperatur för pumpen och frekventa starter vilket i sin tur ger förkortad livslängd på värmepumpen.

Utifrån temperaturerna går det att se att differenserna GT8/GT9 och GT10/GT11 är onormalt låga. Jag tolkar det som att pumpen inte ger den effekt den ska. GT6 visar också onormalt höga värden. GT6 brukar ligga ca 30 grader över GT8. Byte av cirkulationspumpen framstår som en helt meningslös åtgärd.

Problemet finns i köldmediekretsen: köldmedieläckage, fel på expansionsventilen eller utsliten kompressor. Det finns ett synglas alldeles före expansionsventilen. När pumpen startar ser man bubblor där som ska försvinna efter någon minut. Gör de inte det är det köldmedieläckage eller fel på expansionsventilen. Det kan man kolla själv. Sedan behövs det en tekniker med utrustning som kan mäta förhållandena i köldmediekretsen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Xaviez

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LP Larm GreenLine C9
« Svar #6 skrivet: 10 mars 2022, 08:15:26 »
Tack för alla svar!
Jag borde alltså testa sänka både KB pump och VB pump?
Sänkte KB pumpen igÃ¥r kväll, än sÃ¥ länge gÃ¥r den. FÃ¥r se under dagen men ska även kolla temperaturerna när jag kommer hem. 

Har tidigare ägaren kört med värmekurva 5 har det förmodligen varit så att termostaterna på radiatorerna har reglerat temperaturen inne och inte den inställda värmekurvan. Det leder till onödigt hög arbetstemperatur för pumpen och frekventa starter vilket i sin tur ger förkortad livslängd på värmepumpen.

Utifrån temperaturerna går det att se att differenserna GT8/GT9 och GT10/GT11 är onormalt låga. Jag tolkar det som att pumpen inte ger den effekt den ska. GT6 visar också onormalt höga värden. GT6 brukar ligga ca 30 grader över GT8. Byte av cirkulationspumpen framstår som en helt meningslös åtgärd.

Problemet finns i köldmediekretsen: köldmedieläckage, fel på expansionsventilen eller utsliten kompressor. Det finns ett synglas alldeles före expansionsventilen. När pumpen startar ser man bubblor där som ska försvinna efter någon minut. Gör de inte det är det köldmedieläckage eller fel på expansionsventilen. Det kan man kolla själv. Sedan behövs det en tekniker med utrustning som kan mäta förhållandena i köldmediekretsen.

Okej, vissa termostat var borta när vi flyttade in vet jag. Däremot var kanske vissa strypta som du säger.  Bubblorna försvinner efter ett tag.
Utsliten kompressor låter rimligt då jag måste sätta på extra VV prod... Till exempel om pumpen kört värme till element en stund och sambon ska duscha kommer kompressorn förmodligen gå upp i 125C och varna.
Teknikern som va hos oss sa att kompressorn lät lite "dåligt" också.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
SV: LP Larm GreenLine C9
« Svar #7 skrivet: 10 mars 2022, 11:55:09 »
Att ändra hastigheten på cirkulationspumparna kommer inte att innebära någon förbättring. Felet ligger, som jag skrev tidigare, någonstans i köldmediekretsen.

Att bubblorna försvinner efter ett tag tyder på att det inte handlar om köldmediebrist. Hade det inte varit LP-larm utan enbart högt värde på GT6 hade jag gissar på utsliten kompressor men i och med LP-larmen är expansionsventilen misstänkt. Är det mycket is på expansionsventilens utloppssida?

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Xaviez

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LP Larm GreenLine C9
« Svar #8 skrivet: 10 mars 2022, 21:48:28 »
Att ändra hastigheten på cirkulationspumparna kommer inte att innebära någon förbättring. Felet ligger, som jag skrev tidigare, någonstans i köldmediekretsen.

Att bubblorna försvinner efter ett tag tyder på att det inte handlar om köldmediebrist. Hade det inte varit LP-larm utan enbart högt värde på GT6 hade jag gissar på utsliten kompressor men i och med LP-larmen är expansionsventilen misstänkt. Är det mycket is på expansionsventilens utloppssida?

Tack för svar återigen. Men bör jag köra på full styrka på pumparna?
Dum fråga kanske men vart är utloppet? Bifogar bilder på hur det ser ut. Ser väl ut att vara lite frost där jag ringat in.

Tillägg: pumpen var ej igång när jag tog bilderna. När den gick igång blev det lite mer "frost" eller is där jag ringat in
« Senast ändrad: 10 mars 2022, 21:50:38 av Xaviez »

Utloggad Xaviez

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LP Larm GreenLine C9
« Svar #9 skrivet: 10 mars 2022, 22:13:23 »
Efter 20 min drift med värmeproduktion ser det ut såhär! Bifogar bild. KB pump är på 2/3 fortfarande. VB pump 3/3.

Temperaturer:
GT1:38 35
GT2:-0.2
GT3: 50 49.9
GT6:99
GT8:40.7
GT9:35.8
GT10:1,8
GT11:0.1

Uppdatering efter 35 min värmeproduktion:
GT1:38,3 36,2
GT2:-0.7
GT3: 50 49.4
GT6:103,8
GT8:41,6
GT9:36,9
GT10:1,5
GT11:-0,1
Även lite mer "frost" där jag tagit bild tidigare.

Uppdatering nr 2: Äntligen värmt upp efter vad som kändes en evighet men 1h?! typ...
GT1:38,5 38,5
GT2:-1,1
GT3: 50 49
GT6:110,5
GT8:43,7
GT9:39,1
GT10:1.4
GT11:-0.1
Bifogar även ny bild(alltsÃ¥ bild 2) efter  ca 1h drift. Eller tar jag bild pÃ¥ fel?
Borde den inte gÃ¥ in med Elkasett efter 1h? Eller gäller det bara VV produktion?   Sc:,h
« Senast ändrad: 10 mars 2022, 23:05:07 av Xaviez »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LP Larm GreenLine C9
« Svar #10 skrivet: 10 mars 2022, 23:24:05 »
Det är en inre värmebärarpumpen som du kan testa att sänka, KB-pumpen spelar mindre roll.

Skillnaden GT6-GT9 är 65-70 C vilket är för mycket, en sänkning av VB-cirkpumpens fart kommer inte fixa felet, men kanske förlänga livslängden något och förhoppningsvis göra att grejerna inte stannar lika ofta.
Men det är intressant info att bubblorna försvinner efter ett tag, om du har tur är det ingen läcka utan fel på expansionsventilen och då är det värt att ta hem en kyltekniker att kolla på grejerna.
Observera att det ska vara en riktig kyltekniker.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
SV: LP Larm GreenLine C9
« Svar #11 skrivet: 11 mars 2022, 11:19:21 »
Temperaturen efter expansionsventilen ligger normalt ca 5 grader under temperaturen för utgående köldbärare. Det går att kontrollera med en elektronisk ugnstermometer om man sticker in givaren under isoleringen kring röret. Är differensen betydligt mer än 5 grader bör felet ligga i expansionsventilen.

HÃ¥ller med Carl vad gäller kylteknikerns kompetens.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Xaviez

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LP Larm GreenLine C9
« Svar #12 skrivet: 12 mars 2022, 07:34:48 »
Okej ska prova med termometern. Ska kolla runt lite och se om jag hittar någon kyltekniker här i stan.

Tack för svaren!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!