Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Smart price adaption tibber och F730  (läst 12456 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sethakan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Smart price adaption tibber och F730
« skrivet: 21 september 2020, 21:04:43 »
Jag har smart price adaption igång på min f730 men tycker den verkar lite korkad.

Varmvattnet värms nästan alltid ett par tre timmar innan priset är som billigast trots att det finns varmvatten nog för att vänta. Dessutom har jag max på påverkansgrad både på värme och vatten får nog ändra det här det blir kallare men nu funkar det.

Är det någon annan som kör det och har erfarenheter?

Jag har mailat supporten på nibe men dom har verkligen ingen koll alls.

Utloggad Mr.Hammer

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Smart price adaption tibber och F730
« Svar #1 skrivet: 22 september 2020, 21:03:37 »
Om du använder smart price adaption till varmvatten sÃ¥  har jag för mig att det gÃ¥r automatiskt över till lyxläget. Normal och ekonomi används inte. Pannan skall dÃ¥ ocksÃ¥ ha en självlärande funktion beroende hur ni konsumerar varmvatten. Har inte kollat sedan länge. Mitt rÃ¥d att du läser pÃ¥ ordentligt i bruxen. Ha inte Max pÃ¥verkan är mitt rÃ¥d,

själv kör jag därför endast en mindre påverkan av värmen och endast låg sådan. Kör du stor påverkan så blir det ojämn värme, känns ibland kallt ibland kyligt
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Elpatron/tillsats blockad mellan 05 -11.00 o 16 - 19.00
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Värmefaktor 2.5
Driftläge: Auto och SPA (Värme)
PÃ¥verkansgrad SPA 5,  Timmätning
Mjukvara 9071R7 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 49%
Schemalagd 45 min höjning av fläkthastighet till 60%
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca -3 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
ca 2 avfrostningar per dygn!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass D, 2 personers hushÃ¥ll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8 900 kWh/år
Snitt per dag 28 kWh/Ã¥r

Utloggad sethakan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smart price adaption tibber och F730
« Svar #2 skrivet: 24 september 2020, 23:08:06 »
Jo det funkar nu för det är ju fortfarande varmt ute, sen bor jag själv så jag har inte så mycket varmvattenförbrukning heller. Men stör mig ändå på hur korkad den smarta funktionen verkar vara, kolla in bilden, borde den inte värma vattnet i prisdalarna istället för topparna?

https://photos.app.goo.gl/NDjzQFCDkWvAEbNo9

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3566
  • Karma +2/-0
SV: Smart price adaption tibber och F730
« Svar #3 skrivet: 25 september 2020, 09:39:53 »
När får Nibe elpriset? 16:02 dagen före?

Hur ser tappvattenanvändningen ut, när brukar du duscha eller handdiska? Vardag som helg?

Jag antar att den behöver hitta avtappningsprofilen först, jag hoppas den håller trend på alla 7 dagar för sig. Så den inte passar på att värmer upp varmvattnet för högt och för tidigt efter t ex en helgstrend på en vardag. Med det kommer man väl aldrig få veta.

I början av grafen håller den högt varmvatten över peaken. Tycker det ser ut som att någon använt varmvatten där också.
Den värmer varmvatten inför peaken när elpriset börjar öka. Och värmt klart fram till 1/3 av prisökningen. Det är kanske inte så tokigt. Den får inte värma för tidigt så tiden blir förlusten istället.
Värmer man för tidigt och med elpatron för att nå de högsta temperaturerna så får man inte glömma elbolagets fasta avgifter som kanske är ganska betydliga och då kanske vinsten ligger i att värma så lite så möjligt och så sent som möjligt.
På samma kväll ser det ut som att den når ett tröskelvärde på 45 grader och gör en kort körning. Halvbra.
Den körningen tycker jag inte skulle skett utan haft en accepterad undertemperatur ner till 40 om elpriset ligger superlågt om några timmar.
Väl nere i superlågt gör den ingenting. Där kunde den gott börja värma istället för tycka 46 grader var tillräckligt.
Jag hoppas att den inte gjorde varmvatten mellan 5:00 och 11:00 idag.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Smart price adaption tibber och F730
« Svar #4 skrivet: 25 september 2020, 20:27:24 »
Jag testade smart price för några år sedan. Slutsatsen är att inte använda det.

Pumpen gÃ¥r ibland ner i viloläge pÃ¥ vintern när priset anses högt, bara för att timmar senare spetsa med elpatron (som är  ca 3-4 gÃ¥nger sÃ¥ ineffektiv som kompressor). Bättre hade varit att köra kompressor utan elpatron öht.

Lyxprofilen på varmvatten har även odokumenterad bieffekt att spetsa med el även om elpatron är icke tillåten så använd inte lyxprofilen utan konfa tex normalprofilen till vilka värden som behagar. Kompressorn klarar 52 grader vv sedan blir kondensor in/ut hög och den stoppar.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad sethakan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smart price adaption tibber och F730
« Svar #5 skrivet: 25 september 2020, 20:35:11 »
Jag jobbar oregelbundet och har absolut inga rutiner som den kommer att lära sig. Peaken i början är en periodisk höjning.

Vi kan väl konstatera att det fungerar ganska dåligt iallafall. Den väljer ju sällan att värma i prisdalarna, verkar nästan alltid att värma några timmar innan det är som billigast även om det finns varmvatten som tillåter det.

Morgondagens pris brukar komma någon gång mitt på dagen tror jag, vet inte exakt. Tråkigt iallafall att berätta problemet för supporten och få få kalla handen tillbaka.
Såg nu att han vidarebefordrar mailet till berörd avdelning, så håll tummarna.

Jag testade smart price för några år sedan. Slutsatsen är att inte använda det.

Pumpen gÃ¥r ibland ner i viloläge pÃ¥ vintern när priset anses högt, bara för att timmar senare spetsa med elpatron (som är  ca 3-4 gÃ¥nger sÃ¥ ineffektiv som kompressor). Bättre hade varit att köra kompressor utan elpatron öht.

Lyxprofilen på varmvatten har även odokumenterad bieffekt att spetsa med el även om elpatron är icke tillåten så använd inte lyxprofilen utan konfa tex normalprofilen till vilka värden som behagar. Kompressorn klarar 52 grader vv sedan blir kondensor in/ut hög och den stoppar.

Hoppas det har hänt grejer som senaste åren då, om syftet är att spara el så hoppas jag inte dom förlitar sig på elpatron. (Jag antar att du menar att elpatronen är ineffektiv ur energisynpunkt, för ineffektiv det är den väl ändå inte, tvärtom)

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Smart price adaption tibber och F730
« Svar #6 skrivet: 25 september 2020, 20:44:00 »
Jag jobbar oregelbundet och har absolut inga rutiner som den kommer att lära sig. Peaken i början är en periodisk höjning.

Vi kan väl konstatera att det fungerar ganska dåligt iallafall. Den väljer ju sällan att värma i prisdalarna, verkar nästan alltid att värma några timmar innan det är som billigast även om det finns varmvatten som tillåter det.

Morgondagens pris brukar komma någon gång mitt på dagen tror jag, vet inte exakt. Tråkigt iallafall att berätta problemet för supporten och få få kalla handen tillbaka.
Såg nu att han vidarebefordrar mailet till berörd avdelning, så håll tummarna.

Hoppas det har hänt grejer som senaste åren då, om syftet är att spara el så hoppas jag inte dom förlitar sig på elpatron. (Jag antar att du menar att elpatronen är ineffektiv ur energisynpunkt, för ineffektiv det är den väl ändå inte, tvärtom)

Det jag ville ha sagt är att pumpen har COP på 2,5-4,5 beroende på kompressorfrekvens. Därför drog jag till med att kompressorn är runt tre gånger så effektiv som elpatron. Alltså avgiven energi / tillförd energi. Det är ytterst sällan det faktiskt skiljer en faktor 3 på elpriset när alla avgifter, skatter och moms är inkluderat.

/ Johan
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad sethakan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smart price adaption tibber och F730
« Svar #7 skrivet: 25 september 2020, 20:46:30 »
Då förstår jag.

Utloggad sethakan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smart price adaption tibber och F730
« Svar #8 skrivet: 02 november 2020, 22:29:30 »
Vi som använder smart prisadaption verkar inte vara så många men jag chansar och fortsätter här. Priset dom senaste dagarna har varit väldigt lågt. I nibes app har dom delat upp priset i grön= billigt, gul= dyrare och röd dyrast och pumpen verkar jobba därefter.

Tyvärr så verkar färgerna baseras på det relativa priset. Just nu så betalar jag 3 öre pr kwh och den är gul. Dvs att pumpen värmer lite mindre eftersom att det är lite dyrare just nu???

Jag kan tycka att 3öre är typ skitbilligt och att den gärna får värma lite extra.

Är det inte märkligt hur dom har valt att vara smarta?

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Smart price adaption tibber och F730
« Svar #9 skrivet: 07 november 2020, 21:26:07 »
Problemet är väl att man bara ser 24h in i framtiden med nordpols nästa dagpriser. Även om priset hela kommande dygnet är under 5 öre sÃ¥ kan man ju inte lagra detta i folks hus som värme, dÃ¥ blir det svettigt  :)
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Smart price adaption tibber och F730
« Svar #10 skrivet: 08 november 2020, 09:52:36 »
Men det pris du betalar för en kWh börjar på 70-75 öre, sedan läggs spotpriset på detta.
Så om det kostar dig 75 eller 78 öre gör ingen som helst skillnad egentligen.

Jag anser att NIBE bör ta hänsyn till åtminstone energiskatten + moms innan de lägger på spotpriset. Som det är nu blir det ju väldigt slagigt vid låga spotpriser.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

A1_A1

  • Gäst
A1_A1
SV: Smart price adaption tibber och F730
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2022, 18:48:05 »
Hoppar in och försöker väcka upp gammal tråd...

Har en F1150 bergvärmepump (med sjövärme), golvvärme i stor betongsula, nybyggt och välisolerat hus. Tibber och Nibe Smart Price Adaption. Har uppdaterat Nibe-pumpen till senaste mjukvara.

Upplevt samma problem med tappvattenvärmning vid fel tillfällen, men åtgärdat detta själv rätt enkelt gm att kombinera Smart Price Adaption med Schemaläggning som förhindrar vattenvärmning vid andra tillfällen än 0200-0500, samt 1100-1400 (så jag har egen solelsproduktion). Således har jag varmvatten för matlagning och dusch morgon och kväll, men slipper ogenomtänkt vattenvärmning när elen är dyr.

Däremot upplever jag inte uppvärmningen av huset som särskilt smart. Pumpen går långt in på pristoppar och ibland till och med över pristopparna om den ligger några gradminuter efter i uppvärmningen. Idag låg priset exempelvis extremt lågt hela dagen förutom en kort men brant peak under två timmar. Pumpen körde på under pristoppen.

Känns rätt omodernt av Nibe att inte tillhandahålla en bättre mjukvara för elprisanpassning som också ger möjligheter beakta egen elproduktion. Tacksam om någon har ytterligare idéer hur detta kan konfigureras bättre.

Salveta

  • Gäst
Salveta
SV: Smart price adaption tibber och F730
« Svar #12 skrivet: 06 september 2023, 22:00:40 »
Hoppar in och försöker väcka upp gammal tråd...

Har en F1150 bergvärmepump (med sjövärme), golvvärme i stor betongsula, nybyggt och välisolerat hus. Tibber och Nibe Smart Price Adaption. Har uppdaterat Nibe-pumpen till senaste mjukvara.

Upplevt samma problem med tappvattenvärmning vid fel tillfällen, men åtgärdat detta själv rätt enkelt gm att kombinera Smart Price Adaption med Schemaläggning som förhindrar vattenvärmning vid andra tillfällen än 0200-0500, samt 1100-1400 (så jag har egen solelsproduktion). Således har jag varmvatten för matlagning och dusch morgon och kväll, men slipper ogenomtänkt vattenvärmning när elen är dyr.

Däremot upplever jag inte uppvärmningen av huset som särskilt smart. Pumpen går långt in på pristoppar och ibland till och med över pristopparna om den ligger några gradminuter efter i uppvärmningen. Idag låg priset exempelvis extremt lågt hela dagen förutom en kort men brant peak under två timmar. Pumpen körde på under pristoppen.

Känns rätt omodernt av Nibe att inte tillhandahålla en bättre mjukvara för elprisanpassning som också ger möjligheter beakta egen elproduktion. Tacksam om någon har ytterligare idéer hur detta kan konfigureras bättre.

Hjälper till att försöka hålla tråden vid liv.
Jag letar också efter något sätt att styra värmepumpen mot egen produktion och var inne på Ngenic tune men den verkar inte ta hänsyn till produktion och inte påverka varmvatten. Så här har ju verkligen Nibe chansen tillsammans med Tibber att hitta på något smart på riktigt som kan värma hus och vatten när man antingen har överskott på el eller priset är fördelaktigt. Har man dessutom fjärrvärme kopplat till bör det ju också tas med i bilden när det är fördelaktigt att använda och inte, men det verkar också svårt i nuvarande form.
Man borde kunna ladda ner källkoden till mjukvaran och modifiera den själv med extern input.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 832
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Smart price adaption tibber och F730
« Svar #13 skrivet: 07 september 2023, 07:10:03 »
Följer, vill också förbättra mej.

Mina strategi just nu: 
Värmen kör man väl när det är behov, dvs som regel på natten, men inte när det är dyrast, som oftast är kl. 7-11, 16-20.
Lurar på att även lägga in ett max pris, kanske 2kr, alt bara ta bort de x dyraste timmarna, men beror ju på hur kallt det är?
Sol elen säljer man så mycket det går.
När solen lyser bra behövs oftast ingen värme till huset.
Elförbrukningen håller man nere dygnet runt.
Varmvattnet produceras gärna 2-3 ggr per dygn, på billigaste timmarna

Tänker inte tvätta, diska o laga mat på nätterna, men elförbrukare iövrigt kan flyttas till lågpris timmar.
« Senast ändrad: 07 september 2023, 07:17:57 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!