Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad tror ni om framtidens energiproduktion?  (läst 30116 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Vad tror ni om framtidens energiproduktion?
« skrivet: 11 oktober 2012, 13:26:12 »
Kommer dessa tekniker, eller liknande, någonsin att kunna användas till något vettigt, som el-produktion till exempel.





Hur stort hjul med kulor skulle det krävas för att få ett andvändbart kraftöverskott?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vad tror ni om framtidens energiproduktion?
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2012, 13:42:54 »
Om någon av uppfinnarna verkligen hade lyckats konstruera en motor som inte behöver nåt yttre krafttillskott, utöver magnetism, så hade dom förmodligen fått Nobelpris i fysik och dessutom blivit miljardärer, förutsatt att dom tagit patent på uppfinningen. Bara det faktum att det läggs upp på Youtube visar väl att det är bluff?
Den här typen av perpetum mobile har man försökt med förr i världen, utan att någonsin lyckas, eftersom det är inbyggt i grundläggande fysik att det inte går (handlar om entropi). OM det hade gått att skapa en maskin som genererar mer energi än man stoppar in, så hade hastigheten på rotorn ökat tills hela skapelsen hade exploderat.
Det finns flera exempel genom tiderna på olika anordningar som kan röra sig själva väldigt länge, där all energi som behövs är ett initialt krafttillskott (som när rotorn startas på övre bilden), men till sist gör kraftförlusterna i upphängningen att det hela stannar.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Vad tror ni om framtidens energiproduktion?
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2012, 13:54:45 »
Ja den undre verkar lite mysko, kanske bara en snygg annimering, tycker inte kulbanorna ser naturliga ut.
Den med magneter är jag tveksam till, tycker det borde gå åt mer kraft att lyfta magnetstaven, samtidigt så får den ju en svänghjulsverkan som kanske har den kraften som behövs. Bluff eller ej så är den skickligt gjord.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vad tror ni om framtidens energiproduktion?
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2012, 16:41:47 »
Dessutom måste det det vara tänkt att det är nåt mer i den undre som inte syns på bilderna, eftersom den sida av hjulet som har mest last längst ut snurrar så att lasten lyfts ännu mer, istället för att hjulet bromsas när kulorna är på väg upp. 
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Vad tror ni om framtidens energiproduktion?
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2012, 17:39:05 »
För varje reaktion finns en motreaktion...  .,;-

Den med magneterna var snygg, men på det första hjulet så är det ju människan som tillför all drivkraft genom att röra magnetstaven utåt eller inåt.
På den sista modellen så kanske svänghjulsverkan kan få den att snurra ett tag, men det krävs ju fortfarande lika mycket kraft för att "rycka loss" magnetpinnen ur fältet.
Förluster i främst upphängningen (där motorn/fjädern säkert är gömd  ::)) och luftmotståndet kommer få den att förlora rörelseenergi.

Anordningarna med kulor kräver mer energi att driva runt med kulorna på plats, än om man skulle köra hjulen utan dem.  ::)

När det gäller framtidens energi så tror jag mest på småskalig elproduktion, där vi förser de flesta villatak med billiga solceller och kanske mindre vindkraftverk där det finns möjlighet.
Ser även fler kraftvärmeverk, och kanske även i mindre skala med sterling-motorer och andra tekniker.

Hoppas mycket på fusion - och för all del LENR, men dessa tekniker kanske aldrig tar fart.

Det viktigaste lär nog bli att vi förändrar våra liv och bostäder så att det helt enkelt krävs mindre energi i framtiden.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vad tror ni om framtidens energiproduktion?
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2012, 18:30:09 »
Förutom vad som redan skrivits om att det inte fungerar, så tycker jag att den som gjort den undre animeringen måste haft hål i huvudet. Man skulle kunna bygga något sådant här som går en liten stund innan den stannar, men samtliga exempel i denna film ser ut som att påskyndad bromsning måste ske.... Sc:,h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad tror ni om framtidens energiproduktion?
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2012, 18:37:00 »
Jag tror också på småskalig energiproduktion, precis som Volvo245 gör, och det blir olika saker på olika platser i världen.
Fusion skulle vara kanon, men då faller ju iofs det småskaliga troligen, men då spelar det ingen roll, energin borde bli mer eller mindre gratis.
Allra bäst vore det om man kunde fixa till småskalig fusion, som italienarna hävdar att dom gjort, det skulle vara riktigt nice.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vad tror ni om framtidens energiproduktion?
« Svar #7 skrivet: 11 oktober 2012, 21:09:02 »
.
Allra bäst vore det om man kunde fixa till småskalig fusion, som italienarna hävdar att dom gjort, det skulle vara riktigt nice.  tummenupp

Jag tror att italienarnas fusion var ett språkligt missförstånd. Dom pratade nog om fusilli... ::)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Vad tror ni om framtidens energiproduktion?
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2012, 22:03:27 »
Hehe.. Italienarnas spaghettikokare ger jag inte mycket för. :P Något är inte riktigt som det ska där...
Fenomenet de (eller han, Rossi) säger sig utnyttja är dock högst verkligt, vilket även NASA har kommit fram till: http://futureinnovation.larc.nasa.gov/view/articles/futurism/bushnell/low-energy-nuclear-reactions.html

Det jobbas på detta lite varstans i världen nu, så frågan är kanske mest när genombrottet kommer. Men vem vet...?
Helt klart är i alla fall att en liten "hushållsreaktor" som matade ut tiotals kW till nästan ingen driftkostnad alls skulle kunna förändra en hel del i samhället, och inte minst i värmebranchen.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Vad tror ni om framtidens energiproduktion?
« Svar #9 skrivet: 11 oktober 2012, 22:52:40 »
Nyfiken hur det blir med dessa nära-noll-hus. Dom skulle ju klara sig med mycket lite energi.

Men vad jag läste i VVS-tidningen energi&miljö kommer det troligtvis att bli ändringar i EU-direktivet?

Tyvärr verkar det visa sig att vissa förnyelsebara energikällor inte verkar vara konkurrenskraftiga utan bidrag. Om nu även kinesiska företag inom solindustrin har problem ....
... annars skulle jag satsa på främst solenergi och eventuellt vindkraft. Men vi får se hur det blir.

Ett alternativ skulle vara el produktion via en vedpanna. Hoval tror jag har utvecklat ett sådant system. I norra Sverige finns det tillräckligt med ved. Vedpanna och Stirling motor.

Allmänt gäller ju termodynamikens första lag.
« Senast ändrad: 11 oktober 2012, 22:59:14 av Ewald »

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Vad tror ni om framtidens energiproduktion?
« Svar #10 skrivet: 12 oktober 2012, 00:34:01 »
Man kan väl hoppas att termodynamikens andra huvudsats inte är fullkomlig, de som skrev dessa satser för så länge sedan var stora tänkare men möjligheterna var begränsade.
Vi behöver, tror jag, en ny von Platen, en som vågar ifrågasätta den heliga skriften.
Någon som vet vad han hade i tankarna, den där centrifugen?
Har hans idé blivit utvärderad med nytillgänglig teknik?

en artikel i Teknisk Tidskrift 1975 hävdade Baltzar von Platen att det i ett starkt gravitationsfält kunde vara möjligt att driva en perpetuum mobile av andra ordningen, en evighetsmaskin i form av en värmemotor som tar värme från och kyls av samma medium. En sådan maskin kan enligt termodynamikens andra huvudsats inte existera, men von Platen menade att andra huvudsatsen möjligen inte var helt allmängiltig. För att pröva hypotesen ville von Platen bygga en prototyp bestående av bl.a. en stor centrifug. Bygget, som aldrig genomfördes, beräknades kosta cirka 40 miljoner kronor i den tidens penningvärde.

Saxat från wikipedia
” En evighetsmaskin av andra ordningen bryter inte mot termodynamikens första huvudsats, men den bryter mot termodynamikens andra huvudsats som säger att entropin ständigt ökar. Om man som exempel tänker sig en båt som färdas över havet och drivs framåt genom att omvandla den värmeenergi som finns i havet till mekanisk energi, och alltså lämnar efter sig kallare vatten, så skulle detta vara ett exempel på en evighetsmaskin av andra ordningen. Energibalansen upprätthålls, summan av rörelseenergin och värmeenergin har inte ökat. Dock är detta en omöjlig konstruktion enligt termodynamikens andra huvudsats eftersom det skulle innebära att entropin skulle minska, det vill säga att ordningen skulle öka.”

Kunde man omvandla jordvärmen, koncentrerad med hjälp av värmepump,  till rörelseenergi och låta häften gå till driften av densamma, kvarstår den andra hälften på en cop2 maskin att nyttja på bästa möjliga sätt.
En kombination av kylmaskin och sterlingmotor, möjligen.

Risken finns att elbolaget klipper ledningen här med, som i länken nedan.
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article41583.ece

Sen förstår jag inte varför man lägger 50mille på att utveckla något som redan finns, och fungerar.
http://www.atl.nu/teknik/producera-egen-el-med-pannan

Fusion verkar för svårt att få till, vindkraftverken slår snart ihop vingarna på vissa platser, solenergin utvecklas ju hela tiden, stora ökenområden skulle kunna få skugga av solpaneler, men då fodras att det läggs ledningar från dessa platser på jorden. Inte billigt och mycken el skulle förloras i frakten.

Fission är ohållbar i längden, och inte billig heller om man räknar in allt, dessutom jäkligt farlig.

Vattenkraft är bra, särskilt som vi kan räkna med mer nederbörd framöver, skulle kanske gå att bygga dammar på andra ställen än i Norrland.


« Senast ändrad: 12 oktober 2012, 00:39:33 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vad tror ni om framtidens energiproduktion?
« Svar #11 skrivet: 12 oktober 2012, 08:11:06 »
En minst lika viktig fråga är väl framtidens energikonsumtion.

En genomgående trend genom historien är ju att vi nyttjar energin allt effektivare. På det här forumet räcker det ju om man jämför vad som gick åt för uppvärmning av hus för 100 år sen och idag. Bättre isolering, effektivare nyttjande av "bränslet" (oavsett om det är ved eller nåt annat) och bättre intrimmade värmesystem, gör att exempelvis mitt hus kan värmas med mindre energi än för 100 år sen och ändå ge bättre komfort.

Energi finns det egentligen gott om. Det gäller bara att komma på ett effektivt sätt att omvandla den till en form som vi kan använda. Värmepumpar är ju ett exempel, där solinstrålningen omvandlats till värme som vi sedan "koncentrerar" för att få det så varmt som vi vill ha det.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad tror ni om framtidens energiproduktion?
« Svar #12 skrivet: 12 oktober 2012, 08:16:48 »
Visst, men om vi nu förutsätter att elbilar är framtiden, och transporter står för en STOR del av energikonsumtionen och co2-utsläppen, så kommer det att behövas mycket energi för detta, så jag tror nog att energiförbrukningen totalt sett kommer att vara rätt konstant eller öka, även om vi gör besparingar inom vissa områden, jag förstör garanterat mer än de som bodde i detta område för 100 år sedan t.ex., även om deras hus var dåligt isolerade.
El för personbilar och andra persontransportörer, och biobränslen för tunga fordon ser jag som lösningen på medellång sikt, 10-15 år.
El kan vi generera med solceller (som jag tror kommer att bli gigantiskt stort) eller bränsleceller som drivs av biobränsle, lokalt där vi vill ladda våra elbilar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vad tror ni om framtidens energiproduktion?
« Svar #13 skrivet: 12 oktober 2012, 09:13:02 »
Jag tror inte att elbilar som ska lagra el i stora batterier kommer att bli så stort som en del tror, därför att batterier är ett krångligt sätt att arbeta med el om man behöver stor effekt under längre tid. Hur ska man på ett rimligt sätt kunna köra från Umeå till Stockholm med en elbil med batterier?
Däremot finns det en helt annan teknik för elbilar som ingen vågat satsa på än så länge, av nån anledning som jag inte förstår. Man kan använda samma teknik som i stora fartyg. En dieselmotor driver en generator som laddar batterier och driver fyra elmotorer, en vid varje hjul. Elmotorer är oerhört mycket mer energieffektiva än dagens bilmotorer, och eftersom dieselmotorn skulle kunna optimeras för konstant varvtal så skulle bränsleförbrukningen kunna sänkas drastiskt. Vi pratar om mindre än hälften av vad dagens dieselbilar förbrukar. Och diesel kan man framställa på många olika sätt, inte bara från fossila bränslen.

I takt med att oljepriset stiger kommer det dessutom bli alltmer intressant att utvinna olja ur andra fossila produkter (stenkol, oljesand), så alldeles oavsett vad man tror om klimatförändringar så kommer fossila bränslen vara kvar i många årtionden, men förmodligen användas lite annorlunda än idag.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad tror ni om framtidens energiproduktion?
« Svar #14 skrivet: 12 oktober 2012, 09:24:48 »
En laddhybrid med batterier för 10-15 mil, i kombination med en effektiv diesel på 30-40 hästar tar dig utan problem mellan Umeå och stockholm i lagstadgad hastighet.
För dragbilar krävs det naturligvis en kraftfullare drivning, men för en normal personbil som inte utrustas med dragkrok (75% av fordonsflottan?) så skulle det inte behöva gå många droppar diesel, och då helst biodiesel.
Att gå omvägen via en generator tycker jag känns ineffektivt även om elmotorerna är effektiva i sig så innebär varje omvandling av energi en förlust.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!