Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mitsu/ecodan sw75 eller Nibe F2120-8 + vvm225  (läst 3452 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freddo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mitsu/ecodan sw75 eller Nibe F2120-8 + vvm225
« skrivet: 15 maj 2018, 12:01:26 »
Hej på er!
Luft/vatten-värmepump på g till mitt lilla hus utanför stockholm.
Haft två firmor här som lämnat varsin offert på , och talat mycket gott om respektive maskiner.
Mitsun blir drygt 90 installerat och klart, niben 110.
Är niben 20.000 kronor bättre än mitsubishin?
Tanken på niben är 10liter större än mitsun och den har vatten i rören istället för köldmedium har jag förstått, men är dom ganska likvärdiga i övrigt?
Tacksam för vägledning. Man ska ju inte bara tro på säljare :-)

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Mitsu/ecodan sw75 eller Nibe F2120-8 + vvm225
« Svar #1 skrivet: 16 maj 2018, 00:07:41 »
Jag stod också inför samma val, dvs mellan en NIBE 2120 och en Mitsubishi SW75.
Jag valde Mitsubishi eftersom det skiljer så pass lite mellan dem, och nej, den är inte 20.000kr bättre i mina ögon, inte i många andras heller vad jag förstått. Det blir svårt att tjäna in den summan, även om vi säger att NIBEn skulle vara lite lite effektivare.

En sak jag tänkte på som installatören sa till mig: Split-maskin (dvs de med gas mellan inne och utedel (SW75)) låter något mer än package-modellerna (de med vatten i rören).
Något att tänka på... Tror det är att gastransporten kan skapa något form av ljud. Hur hört eller lågt har jag inte en aning om, jag minns bara att han nämnde det.

Du borde be om pris på Ecodan + W85 YAA  ;) Det är Mitsubishis nya package-utedel som blev klar för försäljning för typ en vecka sedan  :) Jag har precis beställt en och ska får installerad snart. Jag kommer betala 99.000kr inkl moms, för ecodan + W85 YAA med installation och driftsättning + bortkoppling av allt befintligt efter önskemål.
W85 YAA är ca 1000kr dyrare än SW75 YAA enligt min installatör.
Den gamla enfas utedelen heter också W85, blanda inte ihop den med den nya YAA-modellen 8)

Tillägga: W85 YAA är så pass ny att det är lite svårt att hitta information om den. Jag bifogar ett produktblad som Mitsubishi visade under Nordbygg. Filen finns precis under denna text

Ännu ett tillägg: Ännu en anledning att välja W85 YAA och inte SW75 är att SW75 är en "icke hermetisk sluten" värmepump och innehåller 2,9kg köldmedia av typen R410A. Kort sagt innebär detta att du som fastighetsägare är skyldig att utföra läcksökning en gång per år (ta ut en kyltekniker som läcksöker och skriver protokoll. Konstnad: okänd). Det är dock inga myndighetskontroller på den privata sidan jämfört med större fastigheter osv, så läget är väl lugnt just nu, men det kan ju ändras inom snar framtid eftersom det blir fler och fler kontroller på saker som kan bidra till miljöförstöring. Bara en tanke..  :)
« Senast ändrad: 16 maj 2018, 00:45:55 av Lawrenz »
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Freddo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsu/ecodan sw75 eller Nibe F2120-8 + vvm225
« Svar #2 skrivet: 18 maj 2018, 10:24:42 »
Jag stod också inför samma val, dvs mellan en NIBE 2120 och en Mitsubishi SW75.
Jag valde Mitsubishi eftersom det skiljer så pass lite mellan dem, och nej, den är inte 20.000kr bättre i mina ögon, inte i många andras heller vad jag förstått. Det blir svårt att tjäna in den summan, även om vi säger att NIBEn skulle vara lite lite effektivare.

En sak jag tänkte på som installatören sa till mig: Split-maskin (dvs de med gas mellan inne och utedel (SW75)) låter något mer än package-modellerna (de med vatten i rören).
Något att tänka på... Tror det är att gastransporten kan skapa något form av ljud. Hur hört eller lågt har jag inte en aning om, jag minns bara att han nämnde det.

Du borde be om pris på Ecodan + W85 YAA  ;) Det är Mitsubishis nya package-utedel som blev klar för försäljning för typ en vecka sedan  :) Jag har precis beställt en och ska får installerad snart. Jag kommer betala 99.000kr inkl moms, för ecodan + W85 YAA med installation och driftsättning + bortkoppling av allt befintligt efter önskemål.
W85 YAA är ca 1000kr dyrare än SW75 YAA enligt min installatör.
Den gamla enfas utedelen heter också W85, blanda inte ihop den med den nya YAA-modellen 8)

Tillägga: W85 YAA är så pass ny att det är lite svårt att hitta information om den. Jag bifogar ett produktblad som Mitsubishi visade under Nordbygg. Filen finns precis under denna text

Ännu ett tillägg: Ännu en anledning att välja W85 YAA och inte SW75 är att SW75 är en "icke hermetisk sluten" värmepump och innehåller 2,9kg köldmedia av typen R410A. Kort sagt innebär detta att du som fastighetsägare är skyldig att utföra läcksökning en gång per år (ta ut en kyltekniker som läcksöker och skriver protokoll. Konstnad: okänd). Det är dock inga myndighetskontroller på den privata sidan jämfört med större fastigheter osv, så läget är väl lugnt just nu, men det kan ju ändras inom snar framtid eftersom det blir fler och fler kontroller på saker som kan bidra till miljöförstöring. Bara en tanke..  :)

Tack för ditt svar Lawrenz!
Ja, nog vill man ha det senaste dom kommer med :-) Men som du säger verkar den du beställt inte riktigt kommit igång försäljningsmässigt (jag har iofs inte bråttom, halv kubik olja kvar i tanken).
Mailade polarpumpen, som ju ändå bör vara ganska kvicka på marknaden, men där skulle den nog inte börja säljas förrän senare i sommar.

Var i sverige bor du?

Hade en firma till här häromdagen. Han installerade mest Daikin och talade bra om dom. Största fördelen med den som jag ser det är väl R32-medium och något inbyggt filter som skonade maskineriet från föroreningar i vattnet (mina radiatorer är från 1933 och kan nog släppa ifrån sig lite skit)
I övrigt rekommenderade han en extra tank för att utöka min ganska blygsamma volym i värmesystemet, något de andra inte sagt något om.
Problemet med Daikin är att dom känns ganska små på marknaden, går det att få samma service som andra, även om jag bor i sthlm?

Ja inte blir jag mycket klokare av allting. Hjärtat säger dock mitsubishi/ecodan och den du nämner verkar helt klart vettig.
Kan man säga att package-modellen mer motsvarar nibes, med vatten i rören? Är innerdelen helt annorlunda split vs package, eller är det utedelen som skiljer?

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Mitsu/ecodan sw75 eller Nibe F2120-8 + vvm225
« Svar #3 skrivet: 18 maj 2018, 10:42:52 »
Tack för ditt svar Lawrenz!
Ja, nog vill man ha det senaste dom kommer med :-) Men som du säger verkar den du beställt inte riktigt kommit igång försäljningsmässigt (jag har iofs inte bråttom, halv kubik olja kvar i tanken).
Mailade polarpumpen, som ju ändå bör vara ganska kvicka på marknaden, men där skulle den nog inte börja säljas förrän senare i sommar.

Var i sverige bor du?

Hade en firma till här häromdagen. Han installerade mest Daikin och talade bra om dom. Största fördelen med den som jag ser det är väl R32-medium och något inbyggt filter som skonade maskineriet från föroreningar i vattnet (mina radiatorer är från 1933 och kan nog släppa ifrån sig lite skit)
I övrigt rekommenderade han en extra tank för att utöka min ganska blygsamma volym i värmesystemet, något de andra inte sagt något om.
Problemet med Daikin är att dom känns ganska små på marknaden, går det att få samma service som andra, även om jag bor i sthlm?

Ja inte blir jag mycket klokare av allting. Hjärtat säger dock mitsubishi/ecodan och den du nämner verkar helt klart vettig.
Kan man säga att package-modellen mer motsvarar nibes, med vatten i rören? Är innerdelen helt annorlunda split vs package, eller är det utedelen som skiljer?

Stämmer, den är helt ny som sagt. Du kan alltid ringa Mitsubishi och prata med dem (08-625 10 00).
Du kan även hitta återförsäljare/installatörer på deras hemsida, https://mitsubishivillavarme.se/mitsubishi-aterforsaljare/

Jag bor i nordvästra Skåne.

R32 är bra och relativt lågt GWP-värde, se http://alltomfgas.se/koldmedietabell
Jag känner till Daikin för dåligt för att vilja uttala mig om dem. Det finns en representant för Daikin här på forumet, han kanske svarar om han ser detta.

Du har rätt gällande att package modellerna.
En "package" har vatten i rören mellan inne- och utedel.
En "split" har gas mellan inne- och utedel.

Fördel med split är om du har en sommarstuga etc där det finns risk för långa strömavbrott. Då skulle det eventuellt kunna innebära sönderfrysning av vattenrören, men inte gasrören.
Det är i princip fördelen som finns vad jag förstått.

Om du jämför SW75YAA (split) och W85YAA (package), så har de exakt samma innedel (Ecodan), men utedelen är annourlunda. Dock skiljer det (enligt broschyren) inte mycket på utseende ser det ut som..Det skiljer dock lite effektmässigt. Båda ser ut som modellen i mitten i produktbladet jag bifogade i tidigare inlägg. Där kan du även se data för W85YAA. Data för SW75 YAA kan du googla fram bara.

Svårt att råda dig. Jag går efter råd från min installatör / bekant till familjen. Han har arbetat med värmepumpar i många många år, varit med och byggt värmeverk etc. Jag går på hans rekommendation. Jag förstår din frustration. Det är en djungel och alla pratar guld och gröna skogar om sina produkter medan allt annat är skit!

Gå på pris, magkänslan och mest servicemedvetna installatör. Idag skiljer det inte enormt mycket mellan värmepumpar bland de stora varumärkena.

Tillägg: Nämnde installatören för Mitsubishi att du måste utföra läcksökning när du fick offert på SW75?`Om inte, kan du inte fråga din installatör? Säga att du läst det på naturvårdsverkets hemsida. Hävdar han att det bara gäller företag är det skitsnack (KÄLLA: https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Vagledningar/Kemikalier-och-miljogifter/Fluorerade-vaxthusgaser/Fragor-och-svar/ - se fråga "Ska privatpersoner läckagekontrollera och föra register om utrustningen omfattas av EUs F-gasförordning?"). Det gäller privatpersoner som verksamhetsutövare. Alla split-värmepumpar (dvs de som inte är hemetiskt slutna) med CO2e över 5ton!
SW75 har 6ton CO2e.

Du har dock ingen skyldighet att rapportera läcksökningen (enbart om värdet överstiger 14 ton CO2e - exempel på källa: https://www.vaxjo.se/download/18.1b70ef9115d3ac376453dd3f/1500457322016/Infoblad%20K%C3%B6ldmedier.pdf ), och det finns inga kontroller som jag sa i tidigare inlägg. Anledningen till att det inte finns kontroller på att läcksökningen utförs är ganska självklart. Värmepumpar för villor innehåller inte de mängderna köldmedium som gör att man kommer upp i 14 ton CO2e eller mer. Men faktum kvarstår att du måste kontrollera den vilket innebär en extra kostnad på någon tusenlapp / några tusen per år om jag uppskattar en summa.

Eller så gör man som många andra och skiter i vilket och känner sig duktig  ::)
Fungerar ju så länge ingen kontrollerar att läcksökningen verkligen utförs, men lagar/krav kanske ändras och sen blir det inte lika kul (om man nu tycker några tusen/år är mycket. Det gör jag) tOOmten
En värmepump är trots allt en stor och långsiktig investering.
« Senast ändrad: 18 maj 2018, 11:30:02 av Lawrenz »
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad sipzki

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsu/ecodan sw75 eller Nibe F2120-8 + vvm225
« Svar #4 skrivet: 24 maj 2018, 11:57:32 »
Hur blir det med dom där ”package” modellerna när det blir strömavbrott? Fryser inte vattnet då?

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Mitsu/ecodan sw75 eller Nibe F2120-8 + vvm225
« Svar #5 skrivet: 24 maj 2018, 23:05:59 »
Visst kan det hända.. Det måste dock vara väldigt kallt ute och strömavbrott under en längre tid. Risken är liten. De flesta luft/vatten-värmepumpar som säljs är package-modeller som jag förstått det
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad sipzki

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsu/ecodan sw75 eller Nibe F2120-8 + vvm225
« Svar #6 skrivet: 25 maj 2018, 05:44:37 »
Visst kan det hända.. Det måste dock vara väldigt kallt ute och strömavbrott under en längre tid. Risken är liten. De flesta luft/vatten-värmepumpar som säljs är package-modeller som jag förstått det

Okej vet du ungefär hur länge det dröjer vid typ -15?
Det känns för mig som att om det vore så enkelt att man kör vatten som ”köldmedium” utan att tänka på ovanstående borde man kanske gjort det från början?
Detta med frysfaktumet är väl den största poängen med att man från början tog beslut att köra gas?

Utloggad GabrielH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsu/ecodan sw75 eller Nibe F2120-8 + vvm225
« Svar #7 skrivet: 25 maj 2018, 16:59:34 »
Okej vet du ungefär hur länge det dröjer vid typ -15?
Det känns för mig som att om det vore så enkelt att man kör vatten som ”köldmedium” utan att tänka på ovanstående borde man kanske gjort det från början?
Detta med frysfaktumet är väl den största poängen med att man från början tog beslut att köra gas?

Knappt 6 timmar vid -13 var inte tillräckligt för att frysa rören till min CTC.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63558.msg669517#msg669517
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!