Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mindre fuktig luft i garaget...?  (läst 11634 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad falcor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
Mindre fuktig luft i garaget...?
« skrivet: 12 mars 2005, 16:19:38 »
Jag har ett dubbelgarage som är byggt i en sluttning, två av väggarna ligger fria och två ligger mot jord.
 
Väggarna verkar bara vara ihåliga betongblock, vet inte hur bra dom isolerar ? Taket är isolerat. 
 
Det finns idag ingen värme i garaget och temperaturen ligger runt noll grader när det är kallt ute och just nu är luftfuktigheten därinne 80%! enligt den nyligen inköpta temp/luftfuktighetsmätaren. 
 
I garaget har jag en bil som jag spenderat massor med timmar på att renovera och en bruksbil som står där över natten. 
 
Vad kommer hända om jag nu sätter in ett element och får upp temperaturen till ca 10 grader, sätter jag mer fart på rosten eller kan elementen hjälpa till att få ner luftfuktigheten? varm luft innehåller mer fukt har jag för mig??

Tanken är att till hösten skaffa en billig luftvärmepump till garaget så jag vill investera så lite så möjligt nu, funderar på ett vanligt oljefyllt element och en frånluftsfläkt som kan köras vid behov.....

Help please....  studs

135m2 byggt 1987 i Vänersborg. Toshiba RAS-10 som huvudsaklig uppvärmning. Bosch Minimaster luftvärmesystem kopplas in vid behov.
Total elförbrukning 2005: 13200kWh, 2006: 13600kWh.

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
SV: Mindre fuktig luft i garaget...?
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2005, 16:43:17 »
Hej! Konstruktionen avgör mängden fukt. Genom plattan och väggarna som ligger mot jorden kan fukten ta sig in om inte en fuktspärr är monterad. Är konstruktionen bra så bör inte värme orsaka mer fukt. God ventilation är ett måste!!! Din bruksbil kommer däremot rosta mer om du ställer in den i ett varmgarage. Vid minusgrader är korrosionen nästan obefintlig.

Mvh

jens
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad falcor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Mindre fuktig luft i garaget...?
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2005, 17:33:47 »
Det ligger platonmatta pÃ¥ utsidan av väggarna....nÃ¥nstans är den nog trasig för pÃ¥ en vägg har jag ett fuktgenomslag....  :'(

Bruksbilen gör inget om den rostar....sÃ¥na kan man köpa nya....  ;D
135m2 byggt 1987 i Vänersborg. Toshiba RAS-10 som huvudsaklig uppvärmning. Bosch Minimaster luftvärmesystem kopplas in vid behov.
Total elförbrukning 2005: 13200kWh, 2006: 13600kWh.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Mindre fuktig luft i garaget...?
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2005, 17:59:14 »
För att undvika mögel måste du ligga under 70 %RF (relativ fuktighet).
För att undvika rost måste du ligga under 40 %RF. Det sker en mycket liten rostbildning under 60 %RF, men ingen under 40 %RF.

Om du har 80 %RF vid 0 grader C så måste du höja temperaturen till 10 grader C för att få 40 %RF.
Om du till sommaren har 70 % vid 20 grader så måste du klämma i med 29-30 grader.

Allt detta under förutsättning att den då "torrare" luften inte drar åt sig fukt från ex.vis väggarna. I så fall krävs ventilation.

Om du är rädd om din udda-bil och har dålig fuktisolering i väggar och golv så skall du skaffa dig en avfuktare.
Det fins 2 varianter av avfuktare, de som klarar att avfukta vid låga temperaturer (Munters, dyr ca. 10.000:-) samt de mera hobbybetonade
(Woods, ca. 2500-4000:-). De billigare gör jobbet i ditt fall, men kräver att du värmer upp lokalen under den kalla årstiden (10 - 15 grader C).
Under den kalla årstiden räcker det å andra sidan att du har ventilation och lite värme.
Det är på sommaren och hösten man får problem, då temperaturen är 15-20 grader och luftfuktigheten hög, kanske upp mot 80%.
Då är en avfuktare perfekt, men stäng ventilationen då. Själv har jag en Woods 36 styrd av en Clas Ohlson fuktsensor/brytare som jag tycker är bättre än den inbyggda.
Hoppas du fattar vad jag skrev, själv tycker jag det blev lite rörigt.
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Mindre fuktig luft i garaget...?
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2005, 18:00:19 »
Hmmm fin bil då skulle nog jag satsa 1000 - 2000 på en avfuktare... men då måste tempen höjas också... skulle nog kanske ha bruksbilen ute.... för att inte dra in fukt  ;)
« Senast ändrad: 13 mars 2005, 11:34:47 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mindre fuktig luft i garaget...?
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2005, 10:08:06 »
Som att välja mellan pest och kolera...isolerat eller oisolerat garage...isolerat är ju skönt om man skruvar ofta...har oisolerat sÃ¥ skruvandet brukar fÃ¥ ligga nere frÃ¥n november till maj...hade man haft lite diciplin sÃ¥ hade man fÃ¥tt plats med 3 bilar i garaget men som det är nu sÃ¥ stÃ¥r 144:an intryckt i ett hörn framför den skotern...sen är det bara bra och ha saker (skrot skräp byggrester) som fyller resten av garaget...men en vacker dag kanske man tar tag i det  ::)...har man varmgarage....bör man nog ha sÃ¥ pass varmt att det verkligen torkar upp fort eller sÃ¥ stänger man av värmen och ventilerar riktigt ordentligt !!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad falcor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Mindre fuktig luft i garaget...?
« Svar #6 skrivet: 18 mars 2005, 12:35:55 »
Är det nån som har en aning om hur de billigare avfuktarna (1000-1500kr) fungerar vid 10-15 graders temperatur? Såg att Harald Nyborg hade en för 998kr, hittade dock ingen teknisk spec på den.
135m2 byggt 1987 i Vänersborg. Toshiba RAS-10 som huvudsaklig uppvärmning. Bosch Minimaster luftvärmesystem kopplas in vid behov.
Total elförbrukning 2005: 13200kWh, 2006: 13600kWh.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Mindre fuktig luft i garaget...?
« Svar #7 skrivet: 18 mars 2005, 13:10:35 »
Är det nån som har en aning om hur de billigare avfuktarna (1000-1500kr) fungerar vid 10-15 graders temperatur? Såg att Harald Nyborg hade en för 998kr, hittade dock ingen teknisk spec på den.

Jag kör en Woods i vår ouppvärmda källare. Temperaturen varierar där mellan 7-18 grader beroende på årstid. Fungerar suveränt! Tidigare hade vi problem med mögellukt och rost på metall men de problemen är helt borta nu. Jag har inte kollat hur mycket den går men det är nog ingen tvekan om att det blir billigare än att försöka höja värmen. På sommaren skulle det dessutom fungera dåligt och det är då fuktproblemen är som störst.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Mindre fuktig luft i garaget...?
« Svar #8 skrivet: 18 mars 2005, 16:23:01 »
All tillförd energi blir ju värme sÃ¥ nÃ¥gon grad höjer din avfuktare källartempen. Om du sedan gör dig av med det kalla vattnet i golvbrunnen sÃ¥ fungerar den även som värmepump.  :)  Dubbel nytta!
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad falcor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Mindre fuktig luft i garaget...?
« Svar #9 skrivet: 19 mars 2005, 12:48:45 »
Bet i det sura äpplet och köpte en Woods DS-15 och ett litet oljeelement för att fÃ¥ upp tempen nÃ¥gra grader i garaget. SÃ¥ fort tempen nÃ¥r 5 grader sÃ¥ ska avfuktaren köras igÃ¥ng....  *vinkar*
135m2 byggt 1987 i Vänersborg. Toshiba RAS-10 som huvudsaklig uppvärmning. Bosch Minimaster luftvärmesystem kopplas in vid behov.
Total elförbrukning 2005: 13200kWh, 2006: 13600kWh.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Mindre fuktig luft i garaget...?
« Svar #10 skrivet: 19 mars 2005, 14:21:28 »
Kul. DÃ¥ vill vi höra din glada reflektion om nÃ¥gra dagar.  :)

Glöm inte vattentanken om du inte öppnar hålet och ställer den över en golvbrunn eller ansluter en slang vill säga.
Stäng ev. befintlig ventilation.
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Mindre fuktig luft i garaget...?
« Svar #11 skrivet: 21 mars 2005, 10:43:20 »
En kompis har en sån här på garaget. Funkar kannon.
www.lacomfort.se
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad falcor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Mindre fuktig luft i garaget...?
« Svar #12 skrivet: 21 mars 2005, 13:27:33 »
Under vinterhalvÃ¥ret sÃ¥ har jag ingen sol pÃ¥ garaget...  :-\
135m2 byggt 1987 i Vänersborg. Toshiba RAS-10 som huvudsaklig uppvärmning. Bosch Minimaster luftvärmesystem kopplas in vid behov.
Total elförbrukning 2005: 13200kWh, 2006: 13600kWh.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Mindre fuktig luft i garaget...?
« Svar #13 skrivet: 23 mars 2005, 01:30:33 »
Hur går det falcor?
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad falcor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Mindre fuktig luft i garaget...?
« Svar #14 skrivet: 23 mars 2005, 07:34:18 »
Jodå....från att ha haft över 90% luftfuktighet så är det nu nere runt 65% vid en temperatur runt 5 grader.
Jag inser att det nog får bli en liten luftvärmepump i garaget till hösten för att kunna hålla hyfsad temperatur därinne.
135m2 byggt 1987 i Vänersborg. Toshiba RAS-10 som huvudsaklig uppvärmning. Bosch Minimaster luftvärmesystem kopplas in vid behov.
Total elförbrukning 2005: 13200kWh, 2006: 13600kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!