Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp mig med placering samt model.  (läst 845 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zabl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp mig med placering samt model.
« skrivet: 28 januari 2023, 20:54:13 »
Flyttade till tegelstenshus för två år sen. Härdat ut sommarperioderna med 32+ inomhus men nu trillar det ut en liten pojk vilken dag som helst och tänkte att det är dags att investera i en luftvärmepump primärt för att kyla men även uppvärmning i kombination med fjärrvärme.
Örebro län.
Enkelplan med källare. 120+120kvm
Fjärrvärme med självdrag, varsin paxfläkt i badrum/toa och vattenradiatorer.
Fast årsavgift fjärr : 4066kr
Rörlig del : 73.50 öre /kwh
Årsförbrukning fjärr: 21,100 Mwh
Rörligt eltimpris.
Min fråga är väl egentligen vart lämpar sig pumpen bäst i förhållande till effektivitet? Kan jag "kyla" hela huvudplanet med en pump?
Placerar jag den i hallen, blir det problem med trappen ner till källaren?
Huvudsovrummet är längst ner till höger, vill gärna att bÃ¥de denna del och vardagsrum blir kallare  ::)
Samt kan jag minska uppvärmningskostnaden?

Har ritat ut fyra platser på den bifogade bilden som jag antar lämpar sig bäst. Är enbart i kök/matsal jag har 32cm att förhålla mig till om jag inte kan ha den i hörnet där det är blå markerat? Resten av rummen finns det gott om utrymme ovanför dörr/fönster.

Mycket text o frågor, men uppskattar all hjälp jag kan få
Mvh
/noll koll på detta

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp mig med placering samt model.
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2023, 01:18:45 »
Jag skulle montera pumpen i vardagsrummet.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig med placering samt model.
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2023, 15:43:54 »
Gul placering överlägsen i ditt hus

.

  • Gäst
.
SV: Hjälp mig med placering samt model.
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2023, 16:54:52 »
Gul placering överlägsen i ditt hus

Tack för svar.
Misstänkte det.
Nu kommer ju den jobbiga biten att utanför vardagsrummet, dvs gula markeringen har jag precis smällt upp ett trädäck på 50kvm. Blir nog inte så populär här hemma om utedelen monteras precis där. Hur långt kan man dra ledningar från utedelen till innedelen?
Kan man t.ex. placera utedelen på gaveln längst till vänster eller på kortsidan i vardagsrummet? Blir totalt ca 7m ledningsväg.

Och har du något tips på vilka modeller jag ska kika på? T.ex räcker en sumo/hero 25 eller behöver jag ha 35?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig med placering samt model.
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2023, 21:54:17 »
Tack för svar.
Misstänkte det.
Nu kommer ju den jobbiga biten att utanför vardagsrummet, dvs gula markeringen har jag precis smällt upp ett trädäck på 50kvm. Blir nog inte så populär här hemma om utedelen monteras precis där. Hur långt kan man dra ledningar från utedelen till innedelen?
Kan man t.ex. placera utedelen på gaveln längst till vänster eller på kortsidan i vardagsrummet? Blir totalt ca 7m ledningsväg.

Och har du något tips på vilka modeller jag ska kika på? T.ex räcker en sumo/hero 25 eller behöver jag ha 35?
hero 35
7m inga problem

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!