Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Väderstreck inkommande ljus!  (läst 317 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Väderstreck inkommande ljus!
« skrivet: 11 mars 2024, 16:45:17 »
Förstått tror jag att det är bra att dela upp ett solcells paket i olika riktningar? Om man nu som i mitt fall går för markstativ. Full sol året runt rakt söderut när nu solen behagar visa sig… Österut måste jag fälla x antal träd likaså västerut detta gäller vintertid dvs nov-april i mina trakter!

Var precis ute kl 16 o märkte att det började skymma pga träd o berg…Där jag planerat min ev solcellsanläggning.

Om man nu tänker sig en anläggning på säg 36 paneler a 415 w. Hur bör jag resonera rent praktiskt? 6 paneler åt öst samt väst? O återstående 24 paneler i sydlig riktning?

Har en förhoppning att även möjliggöra att kunna ändra vinkeln på panelerna efter solens höjd. Dvs vinter 5-10 grader. Vår o höst 30 grader sommar kanske 45-55 grader? Har ännu inte löst konstruktionen….
Men den lär bli manuell! Utgångsmaterialet är ett gäng med burtonrör à la ställningsrör som kommer utgöra stommen till det hela. Osäker än så länge på hur fästa panelerna på detta koncept. Men det får väl ge sig vartefter :)

Mitt stora problem är förutom dålig kunskap inom el att det är till o ifrån är väldigt blåsigt där jag bor. Så det gäller o ta till vad det gäller hållfasthet!

Tankar kring detta projekt mottages tacksamt  tummenupp
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Väderstreck inkommande ljus!
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2024, 08:26:28 »
Se bild nedan, jag skulle tro att du får mest ut av en anläggning i öst/västlig riktning, om du är ute efter att ha egen el så länge som möjligt utan stort batteri.
Med en 15 kW anläggning får du ju de flesta dagarna mer el än du behöver mitt på dagen, om du inte kan lagra elen utan måste skicka ut det på nätet så blir det inte så nyttigt för dig, speciellet inte om elpriset är negativt mitt på dagen som det var flera gånger förra sommaren. (Det lär bara öka för varje år som går)
Istället för max effekt klockan 12 så ger ön östlig riktning mest klockan 10.00 och en västlig ger mes klockan 16.00.
Ofta är elpriserna lite högre de tiderna på dagen, så om du exporterar förmiddag och eftermiddag istället för mitt på dagen kan det kompensera för den minskade produktionen (ca20% mindre total produktion)
Om du ska använda elen själv så får du rätt många fler timmar med bra tillgänglig effekt om du ställer dem i öst/väst.
En plogform med sydläge +- 22.7° kanske också kan vara en kompromiss som kan fungera.
Eller, ställ dem som en solfjäderform?
Till syvende och sist faller nog de flesta för maximal produktion, inte vad som ger mest "egennytta", men av någon anledning misstänker jag att du är mer inne på "egennyttan" och då verkar ju öst/västlig vara en bra strategi kan jag tycka.
 
Från solcellskollen.se:
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Väderstreck inkommande ljus!
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2024, 11:44:13 »
Jämför just nu en anläggning på 9,5kWp i rakt söderläge och en annan på 17kWp i öst-väst men mera paneler på kvällstidssidan. De producerar nu ungefär lika. Anläggningen mot Syd producerar lite mer under dygnet. Synd att det är en stor rutten Björk som börjar skugga panelerna ca kl 15 och DEN SKA INTE RÖRAS!

Öst-väst helt intressant för enbart egen produktion om man önskar jämn produktion hela dagen.

Om du väljer 3 riktningar så kör med lika antal paneler i väst-öst så kan man köra dem på samma mppt ifall växelriktaren inte har 3 mppt.
« Senast ändrad: 12 mars 2024, 17:45:42 av Zyberdude »
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Väderstreck inkommande ljus!
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2024, 20:18:23 »
Tack för input tummenupp

Gillade tanken på plogform tummenupp 22.5 grader kan nog vara rätt!

Tackar även för tipset om jämna antal paneler tummenupp

Än så länge har jag 30-50 cm snö där stativen skall stå….
Så tid finnes o fundera på elevering av panelerna osv…

En fundering är hur vridstyva panelerna är i sig själva? Apropå vind osv…
Dvs måste/bör man bygga en ram under varje panel?
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Väderstreck inkommande ljus!
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2024, 20:35:41 »
Fanns på en facebook grupp om solceller en person som gjort egna markstativ och var vinklingsbara. Såg enkelt ut, nästan ”för” enkelt tyckte jag grunden såg ut.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Väderstreck inkommande ljus!
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2024, 21:57:58 »
Fanns på en facebook grupp om solceller en person som gjort egna markstativ och var vinklingsbara. Såg enkelt ut, nästan ”för” enkelt tyckte jag grunden såg ut.

Hmmm kanske måste skaffa facebook :) Eller så får jag kolla på frugans konto tummenupp
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!