Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förvärma brine via slinga i ack?  (läst 5183 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Förvärma brine via slinga i ack?
« skrivet: 21 november 2006, 23:06:00 »
Nu har jag ju en ny bergvärmeanläggning men jag klurar på om man kan hitta en lösning med solfångare som kan funka. Utöver att på sommaren och höst/vår producera varmvatten och lite värme funderar jag på om man inte kan låta brinekretsen snurra genom en slinga i botten på tanken (med strypning och en by-pass om temperaturen är för hög i acktanken). Man skulle ju få upp verkningsgraden rejält t.ex. på vintern genom att få in +10 jmf med +/-0 i värmepumpen.

Är det ngn som funderat i dessa banor?
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JPe

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ronneby
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förvärma brine via slinga i ack?
« Svar #2 skrivet: 22 november 2006, 17:04:27 »
Hejsan Carl N och andra kluriga förstÃ¥sigpÃ¥are  *vinkar*

 Hur mÃ¥nga tror pÃ¥ idén att lÃ¥ta Eviheat's tank, istället för att värma ett borrhÃ¥l, laddar en acc.tank. Är det egentligen inte samma sak ???? DÃ¥ med skillnaden att jag tar ut värmen till huset frÃ¥n "min" tank, och använder Eviheat's utgÃ¥ng för radiatorkrets till pooluppvärmning när det behövs ^-^.

 Jag vet att den här frÃ¥gan inte följer det ursprungliga ämnet men hoppas att nÃ¥gon moderator kan skicka mig rätt Thumbsup.
 
 JPe
Bor i blekinge, vedeldare för huset. gamalt reveterat på 260 m2 vvb tar vv. 15000 kWh i övrigt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Förvärma brine via slinga i ack?
« Svar #3 skrivet: 22 november 2006, 18:18:26 »
Jag vet inte om jag riktigt förstod frågan men jag tror att solvärmen ger mer så länge som man kan använda den direkt till varmvatten eller radiatorvärme, att köra solvärmen omvägen via brine ska man nog bara göra om det blir för lite värme för att få upp hyfsad temp på acktanken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
SV: Förvärma brine via slinga i ack?
« Svar #4 skrivet: 23 november 2006, 18:56:08 »
Tjena sitter på en evi pump med solfångare,men jag tycker att den saknar en del. skulle jag köpt en anläggning idag hade det blivit en vanlig VP och kopplat ihop den med solen själv.
funderar på om man skulle kunna koppla en tank före vv tanken som man värmer med solen,då kan man ta tillvara på solvärmen genom att förvärma allt varmvatten och även leda returen
på rad slingan igenom.Då skulle man kunna utnyttja solen även då den endast ger lite grann.
Sen om tanken blir för varm kan man dumpa värmen i hålet och även låta solen gå mot hålet
om tanken är varmare än solfångaren .bifogar en liten skiss
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad henrik65

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Förvärma brine via slinga i ack?
« Svar #5 skrivet: 25 november 2006, 19:31:16 »
Jag sitter ocksÃ¥ och skisser pÃ¥ ngt liknande (skönt att inte vara ensam med udda hobby  :)). Har källare som är "evigt" kall - för fÃ¥ radiatorer (dimensionerat för olja och nu berg-vp). Jag har värmebehov i källaren även pÃ¥ sommaren. Och nästan platt tak. Min skiss ser ut sÃ¥ här:
- Acctank med poolsolfångare (har redan, kört mot minipool senaste sommaren med bra resultat)
- Ny radiatorkrets med cirkpump, kranbar till "vanliga" radiatorslingan för vinterdrift
- Plattvxl på radiatorslingan intill accumulatortanken. Resten av radslingan bortkranbar
- Brine ansluts till plattvxl med egen cirkpump

Driftlägen:
- Sommar värmer jag källaren samt höjer brinetemp då vp gör vv. Om brine blir för varmt slås pumpen av (troligen i läge 1 på sommaren och läge 3 höst/vår, lutar åt att varvtalsreglerad pump inte lönar sig)
- Då poolsolfångare ger under ca 25 grader värmer jag brine, dvs höst/vår samt sommar på natten (etc)
- Jag tror inte att hålvärmning lönar sig på sommaren men självklart kommer jag att testa detta (speciellt nu när grannen borrat hål nära).

Hade jag haft ett bra tak eller oskuggad sydfasad hade det blivit riktiga solfångare. Dock är poolsolfångare bra vid utetemp över ca 7-8 grader eftersom de är oisolerade. Det ger en hög effekt även på natten (fukt kondenserar).
Poolsolfångaren är från primastar.nu och är väldigt billig (4000 kr för 12,5m2)


Utloggad Pegge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förvärma brine via slinga i ack?
« Svar #6 skrivet: 18 december 2006, 13:28:00 »
Håller på att instalera vp ( Thermia optima 10
Denna skall köras ihop med 6 st vackum fångare a 15 rör vardera. (totalt 90 rör )
Jag skall använda 2 acc tankar (1 st 500l första tank 1 st 500l slavtank )
Jag skall överföra energin via plattvärme växlare.
Skall koppla den till radiator slingan och varmvattnet.
Har 630m markslinga. när tankarna har full temp båda två har jag tängt att
köra ner överskottet i mark slingan då fungerar den samtidigt som kylare till solf. om den skulle vilja gå i kok.
Jag undrar om det går att använda samma vätska( sprit ) till solfångarna som man har till pumpen i mark slingan.
Om det går skulle det vara väldigt smidigt att kyla solf. med mark slingan med Tex. en 3 vägs ventil.Annars så får man inskaffa ytterligare ev växlare.

      Pegge

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
SV: Förvärma brine via slinga i ack?
« Svar #7 skrivet: 18 december 2006, 18:19:54 »
Jag kör med propylen glykol då hålet och solfångaren ligger i samma slinga,
och tror inte man kan köra sprit i solfångarna då tempen blir för hög för spriten.
Glykol kostar mer än sprit men man slipper en värme växlare som oxå kostar och har en del förluster,sen som henrik65 skrev så tror jag inte han skall bygga ett system för att värma hålet/marken på sommaren utan använda hålet till att kyla ett överdimitionerat system och
förvärma brine då solen inte räcker till att värma huset allt om alla behov är uppfyllda, så lite förluster då man kyler solfångarna/värmer hålet kanske inte spelar så stor roll.
Sedan att satsa pÃ¥ att använda solfÃ¥ngare  *vinkar*och vp  helt rätt ,en lÃ¥g mÃ¥nadskostnad är ju bättre än pengar pÃ¥ banken/Eddie
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

ppwpp

  • Gäst
ppwpp
SV: Förvärma brine via slinga i ack?
« Svar #8 skrivet: 18 december 2006, 18:28:28 »
Är det ok att ha propylenglykol i ett borrhål?

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
SV: Förvärma brine via slinga i ack?
« Svar #9 skrivet: 18 december 2006, 18:33:39 »
Ja biologiskt nedbrytbart a:gl och smakar gott om det läcker in i driksvattnet
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad TjudöBoy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finström, Ã…land
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vill man ha nÃ¥ge gjort, gör det själv!
SV: Förvärma brine via slinga i ack?
« Svar #10 skrivet: 21 december 2006, 23:44:33 »
Är oxå i startgroparna att köpa solpaneler, primärt för VV & värme,men med möjlighet att värma en pool och/eller temphöjning av brine.
Höst/vinter/vår då panelen ger för låg temp till VV & värme får den gå genom en vvx för att värma brinen i min ytjords slinga, se länk! http://www.solenergiteknik.se/rwdx/files/RITNING-2.7.pdf
Tänkte att ja ska använda tanken som volymförstorare tillika, vet ej om det e möjligt, blir lite förvirrad dÃ¥ ja ser ritningen!  Sc:,h
Nibe Fighter 1215-10 med 2*~350 m ytjord slinga.
2½ plans hus på ca. 350 m2 (ungefär 250 m2 har 21-22 C) från 1950, tilläggs isolerat väggar/tak.
Huset har golvvärme samt element i några rum. Eldade upp ca. 4 m3 olja/år + ca. 7000 kWh HH el tidigare!!
--------------------------------------------------------------------
Årsmedeltemperatur på Åland 2007: + 7,4 C
Förbrukning 2007 (HH+VP): 15989 kWh
--------------------------------------------------------------------
Ske alltså, Bröder!

Jan Peter Francke

  • Gäst
Jan Peter Francke
SV: Förvärma brine via slinga i ack?
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2024, 22:22:32 »
Fick du någon klarhet i frågan?
Har samma fundering samt förvärma det som ska bli varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!