Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1235 8Kw trasig beredare  (läst 3001 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Taggen123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Nibe 1235 8Kw trasig beredare
« skrivet: 25 februari 2020, 13:49:32 »
Hej.

Jag har en Nibe 1235 8kw installerad för 11 år sedan. Förra veckan så gick varmvattenberedaren inuti och det kostar 25.000kr att få det lagat.

Nu har jag iden om att köpa en extern varmvattenberedare och kopplar samman den med värmepumpen.
Är det görbart att koppla in den nya beredaren i stället för den inbyggda, eller skall jag låta VP värma huset och låta elpatronen värma vattnet i huset?



Mvh
Anders

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1235 8Kw trasig beredare
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2020, 14:21:13 »
Hej! En större elektrisk varmvattenberedare kostar runt 10 tkr. Antag normal varmvattenförbrukning familj runt 4500 kWh/år. Görs det med värmepump går det åt ca 1500 kWh/år el. Energibesparing per år 3000 kWh × 1,25 = 3750 kr/år. Efter 4 år har det lönat det sig att laga/byta tanken i 1235:an som då är 15 år och bör gå ett antal år till.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1235 8Kw trasig beredare
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2020, 14:47:51 »
Har du plats för en separat vvb så köp en som vp kan värma efter en liten ombyggnad inne i vp. När vp sedan rasar om 10 år byter du bara vp till en utan intern vvb och sparar 10'. Så fick jag grannen att göra och det funkar bra.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 1235 8Kw trasig beredare
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2020, 14:54:30 »
Är det värmesidan eller varmvattensidan som läcker utåt eller är det båda mot varandra?

Känns som du borde kunna hitta bättre offerter. Det är ju igen gas i beredaren så du kan ju egentligen tömma, plugga VP-rören och bära ut den till någon industri eller hemmapulare med TIG, samtidigt som du har det varmt från den något ihåliga värmepumpen under tiden.

Edit: Hittade en intern bild. Känns enkelt att koppla till en separat beredare. Värmesystemet har ju inget buffert.
1-slingtank eller liknande isänkt beredare borde ju funka. Även begagnat så länge ren och smutsig sida är samma hos dig som den användes sist.
« Senast ändrad: 25 februari 2020, 15:07:05 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Taggen123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1235 8Kw trasig beredare
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2020, 15:06:06 »

Har du plats för en separat vvb så köp en som vp kan värma efter en liten ombyggnad inne i vp. När vp sedan rasar om 10 år byter du bara vp till en utan intern vvb och sparar 10'. Så fick jag grannen att göra och det funkar bra.

// Magnus
Ja jag är inne pÃ¥ det spÃ¥ret men har inte i dagsläget koll pÃ¥ var jag plockar ut vattnet som skall in i den externa beredaren, samt hur det blir med givare etc. Har du nÃ¥gon skiss eller liknande?  :)


Är det värmesidan eller varmvattensidan som läcker utåt eller är det båda mot varandra?
De läcker mot varandra så tappvatten vandrar mot radiatorer pga tryck.



Hej! En större elektrisk varmvattenberedare kostar runt 10 tkr. Antag normal varmvattenförbrukning familj runt 4500 kWh/år. Görs det med värmepump går det åt ca 1500 kWh/år el. Energibesparing per år 3000 kWh × 1,25 = 3750 kr/år. Efter 4 år har det lönat det sig att laga/byta tanken i 1235:an som då är 15 år och bör gå ett antal år till.
  Jag har med det i bakhuvudet ocksÃ¥ men gillar inte att ha beredaren i.
Dessutom så räknas ålderavdraget annorlunda om beredaren sitter i eller externt. Fått det bekråftat av Länsförsäkringar idag.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1235 8Kw trasig beredare
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2020, 15:22:06 »
Ja jag är inne pÃ¥ det spÃ¥ret men har inte i dagsläget koll pÃ¥ var jag plockar ut vattnet som skall in i den externa beredaren, samt hur det blir med givare etc. Har du nÃ¥gon skiss eller liknande?  :)

De läcker mot varandra så tappvatten vandrar mot radiatorer pga tryck.


  Jag har med det i bakhuvudet ocksÃ¥ men gillar inte att ha beredaren i.
Dessutom så räknas ålderavdraget annorlunda om beredaren sitter i eller externt. Fått det bekråftat av Länsförsäkringar idag.
Läcker det mellan VV och system kan du glömma att repa den, läckan sitter invändigt, det med att förvärma så måste du ha en tank med antingen slinga i eller en tank i tanken och VV kommer inte att bli varmare än vad tempen ut till elementen blir, blir även en VVB på sidan om med för att få en bra temp på VV. Så har du plats så sätt in en VVB på sidan om, skifta om VV-rören som idag är anslutna på VP till en VVB och plugga rören på VP . Så brukar det göras på gamla oljepannor när VV-slingan/tanken är läck mot elementen

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 1235 8Kw trasig beredare
« Svar #6 skrivet: 25 februari 2020, 15:26:45 »
Kapa och proppa vid behov med tanke att göra det enkelt att koppla på ny beredare. Montera kranan vid behov etc.

Stäng av varmvatten i menyn om det går. Annars ersätt tempgivaren med lämplig resistor eller potentiometer så den tror att varmvattet är varmt.

Hittade denna när jag letade vad det var för givare i F1235:
https://jsenergi.com/rostfri-tank-till-nibe-1235.html
Tycker inte heller om inbyggda tankar.

Verkar som 1000 Ohm eller 820 ohm resistor räcker för manipulera fram 50-65 grader ungefär i varmvattentemperatur om jag hittat rätt tabell.
Detta för att du ska få värme igen så snabbt det går.


Edit: Åh.. vad omständig jag är. Stänga kranen till beredarens inkommande kallvatten och blockera varmvatten via meny eller resistor är allt som behöver göras för fortsatt värme tills externberedare levereras.
« Senast ändrad: 25 februari 2020, 16:17:26 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1235 8Kw trasig beredare
« Svar #7 skrivet: 25 februari 2020, 17:32:17 »
Ta bara bort motorn på 3 vägsventilen, och plugga inkommande, borde räcka

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1235 8Kw trasig beredare
« Svar #8 skrivet: 25 februari 2020, 20:40:16 »
Det är inte påfyllnadsventilen som läcker igenom?
(Kranen som du öppnar för att fyllapå dina radiatorer)
Att du har fått skit i den så att den inte stänger som den ska!
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1235 8Kw trasig beredare
« Svar #9 skrivet: 25 februari 2020, 21:14:30 »
Ja jag är inne pÃ¥ det spÃ¥ret men har inte i dagsläget koll pÃ¥ var jag plockar ut vattnet som skall in i den externa beredaren, samt hur det blir med givare etc. Har du nÃ¥gon skiss eller liknande?  :)

Plocka av fronten pÃ¥ maskin och se dig lite omkring  där inne.
  • Du ska hitta växelventilen (tre rör anslutna och en kabel som styr den) och röret frÃ¥n den till vvb. Det röret kapas och dras till returen pÃ¥ den nya fristÃ¥ende vvb.
  • Du ska ocksÃ¥ hitta en T-koppling där ett rör gÃ¥r till vvb och ett ut frÃ¥n maskin till värmen i huset. Röret som gÃ¥r frÃ¥n T-kopplingen till vvb kapas och dras om till framledningen pÃ¥ nya vvb.
  • Du kan ocksÃ¥ försöka se var givaren sitter i interna vvb och se om det gÃ¥r att rädda den och flytta över den till nya vvb. Annars fÃ¥r du köpa en ny som reservdel och skarva ihop kablarna.

Kolla på t.ex. en Nibe vpb300 https://www.nibe.eu/assets/documents/25698/431307-4.pdf så ser du alla anslutningar och var givaren ska stoppas in i dykröret. Bortse från anslutningar för varmvattencirkulation och solvärme om du inte ska roa dig med det också.

I grannens fall blev det enklare att istället för att dra nya rör innen i vp:n flytta ut växelventilen och T-kopplingen till maskinens utsida och fixa allt där istället för inne i vp:n. Den gamla läckande vvb fick sitta kvar för att slippa riva ut den och T-koppling samt växelventil inne i ersattes med tvÃ¥ 90-graders kopplingar där inne. Att riva ut interna vvb sÃ¥g ut att vara en stort jobb och meningslöst i detta fallet. 

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1235 8Kw trasig beredare
« Svar #10 skrivet: 27 februari 2020, 16:35:26 »
Ser typ ett problem.

Om man ska låta gamla vvb sitta kvar.
Och man vill att den externa vvb utanför ska fÃ¥ varmvatten frÃ¥n värmepumpen  ja dÃ¥ kopplar man
FrÃ¥n bergvärmpumpen som värmer tappvatten kopplas till kallvatten pÃ¥ varmvattenbredren  och frÃ¥n varmvattenbredaren ut till tappvattnet i huset.

Men hur löser man inkommande vatten?
Den sitter ju inne i förrÃ¥dsbredaren och den mÃ¥ste ju pluggas annars löser ju ventilen ut.  Men hur ska man förse nytt tappvatten?

NÃ¥n som kan rita i paint?  8) 8)

Från pump (varmvatten). Till varmvattenbredren (kalla) och från varmbredaren (varma) ut till huset.

« Senast ändrad: 27 februari 2020, 16:38:37 av BergAdde »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 1235 8Kw trasig beredare
« Svar #11 skrivet: 27 februari 2020, 23:44:56 »
Ser typ ett problem.

Om man ska låta gamla vvb sitta kvar.
Och man vill att den externa vvb utanför ska fÃ¥ varmvatten frÃ¥n värmepumpen  ja dÃ¥ kopplar man
FrÃ¥n bergvärmpumpen som värmer tappvatten kopplas till kallvatten pÃ¥ varmvattenbredren  och frÃ¥n varmvattenbredaren ut till tappvattnet i huset.

Men hur löser man inkommande vatten?
Den sitter ju inne i förrÃ¥dsbredaren och den mÃ¥ste ju pluggas annars löser ju ventilen ut.  Men hur ska man förse nytt tappvatten?

NÃ¥n som kan rita i paint?  8) 8)

Från pump (varmvatten). Till varmvattenbredren (kalla) och från varmbredaren (varma) ut till huset.


Det framgår inte på min ritning var säkerhetsventil varmvatten, säkerhetsventil värmesystem, eventuell blandningsventil för varmvatten, avtappningar, påfyllning, tryckmätare och allt jag glömt sitter. Men dessa ska vara inkopplade väl färdigt så det blir motsvarande som innan.
« Senast ändrad: 27 februari 2020, 23:51:07 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1235 8Kw trasig beredare
« Svar #12 skrivet: 07 mars 2020, 21:26:22 »
Hur gÃ¥r det?  8)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!