Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d: Energioffert  (läst 11504 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Officiell tråd: Energioffert
« skrivet: 23 februari 2007, 22:24:44 »
Då jag just lanserat värmepumpsforums senaste satsning, Offertförfrågan www.energioffert.se , så lägger jag upp en officiell supporttavla för de som känner sig osäkra på hur de skall fylla i förfrågan.

Finns det någon som har frågor så var så god och ställ dem!

Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GyroGearloose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Energioffert
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2008, 11:53:25 »
Fins det övh nÃ¥n installatör i Ã…retrakten som kollar energioffert? 
Har haft min förfrågan ute ett halvår utan ett enda knysst! eller är det bara som så att de som fins här helt enkelt inte intresserade av att tjäna pengar?
Bräkleen lösningen på allt!?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd: Energioffert
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2008, 15:47:23 »
Hej.

Det finns 1 företag registrerat för Åre Kommun, men denna verkar inte vara särskilt aktiv just i denna kommun trots att samma installatör laddar ned förfrågningar från andra kommuner, kanske är det i utkanten av hans upptagningsområde?

Generellt kan man säga att i vissa mindre Kommuner så är det lite dåligt med företag som registrerats sig för tjänsten, men tittar man generellt på hela tjänsten så genererar drygt 70% av alla förfrågningar i att installatörer lämnar som minst 1 offert och som mest finns det förfrågningar som genererat upp till 8 företag som laddat ned förfrågan för att lämna offert.

Det ansluter nästan dagligen fler installatörer till tjänsten och jag kommer dessutom att göra ytterligare en direktreklamdrive som nu riktas enbart mot de kommuner där tjänsten haft dålig täckning.

Så vitt jag kan se så kan man nog räkna med att om inget hänt inom 2 veckor efter att man tecknat sig för en offertförfrågan så kan man börja titta på egna alternativ.
Det är också därför jag f.o.m denna vecka lagt till en funktion som automatiskt inaktiverar en förfrågan när den är 1 månad gammal, vill du som kund förtsätta att stå som aktiv förfrågande så måste du logga in och aktivera din förfrågan för en ny månad.

Med tanke på att tjänsten är ny så tycker jag dock att det har fungerat riktigt bra, man brukar ju säga att det tar upp till tre år innan man vet om en ny ide har bärkraft, och jag har efter ett år redan förmedlat runt 1000 förfrågningar som till drygt 70% resulterat i offerter från mer än 100 företag som idag är anslutna till tjänsten.

Till de som fyllt i en förfrågan utan att ha fått några svar kan jag bara beklaga och uppmana att ta egna initiativ för att erhålla offerter, detta tror jag också att de flesta gjort då offerttjänsten är en tjänst som KAN ge låga offerter av företag som behöver fler uppdrag, men inte nödvändigtvis resulterar i något på en lokal marknad där alla installatörer redan har fullt upp, sånt kan jag tyvärr inte styra över.

Trevlig Helg.

Rickard
« Senast ändrad: 25 januari 2008, 15:59:07 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad etxslr

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Energioffert
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2008, 14:02:34 »
Kan någon bedöma de offerter jag fått?
Förutsättningar:
Borrning av energibrunn 200m inkl 6m foderrör enligt Normbrunn-97.
Sanering av befintlig oljetank av plast, demontering och borttransport av oljepanna.
Ingrävning av kollektor 4m håltagning av grund (leca) och container för borrkax.
Värmepump NIBE 1250 inkl installation mot befintliga uttag och elinstallation 4m till central.
Installation av radiator 55x60 dubbel i pannrummet.

Fick fyra offertpriser på entreprenaden varierande från 156 tkr, 181 tkr, 192 tkr till 206 tkr, efter förhandling ändrade de två dyraste priset till 190 tkr. Vågar man anlita den billigaste när differensen fortfarande är så stor? De som är dyrast försökte övertyga mig att de andra inte kunde vara seriösa eftersom de kunde visa papper på vad kostnaderna var:
Pump 83 tkr, borrning+borrkax 60 tkr, el+vvs 30 tkr, installationsmtrl (radiator, flexslangar, strömbrytare etc) 6 tkr, sanering tank+ oljepanna 5,5 tkr. och konsultarvode 5,5 tkr.

Är priserna relevanta? Ska man våga ta den billigaste som inte kommer från Stockholmsområdet?
De dyraste firmorna körde enbart med underentreprenörer, medan de billigaste själva gjorde en del av jobbet exempelvis vvs.
Installerat NIBE 1250 Maj 2008. Borrdjup 200m. Uppvärmd yta 320 kvm i 1½ plan. 25 AGA-paneler (värmeelement). Innetemp. öv. 20,5 resp nb. 19 grader.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd: Energioffert
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2008, 21:29:05 »
156 000 kr är inte ett orimligt pris för ett företag som inte håller till i C Stockholm , gör de dessutom en hel del jobb på egen hand så går det naturligvis pressa priserna en hel del.

Däremot kan jag inte garantera att de är seriösa, men de företag som använder tjänsten och finns kvar har jag i alla fall inte fått några klagomål på, de företag som fått klagomål på sig finns inte kvar längre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nicolito

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Energioffert
« Svar #5 skrivet: 30 september 2008, 19:41:41 »
Hej Rickard,

Jag använde energioffert för att ställa en förfrågan för några dagar sedan men har inte fått någon respons. Jag undrar om förfrågningar bara går ut till företag i kommunen där man bor eller även kringliggande kommuner?

Om det första fallet gäller så känns det rätt hopplöst då det mig veterligen inte finns några försäljare av luft-luft pumpar i herrljunga. I Borås/Alingsås/Falköping borde det å andra sidan finnas ett helt gäng. Alla tre är bara 3 mil härifrån. F

Jag hoppas förfrågningen går ut även till kringliggande kommuner, annars vore det en bra funktion.

Tack för ett bra forum

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd: Energioffert
« Svar #6 skrivet: 30 september 2008, 23:35:31 »
De företag som registrerar sig får ange i vilka kommuner de har intresse av att lämna offerter, de flesta företagen anger 5-30 kommuner, så de har ett ganska stort arbetsområde.
Som kund behöver du därför inte göra flera förfrågningar och ange olika kommuner.

Att det inte gett någon respons ännu kan bero på flera orsaker, men den mest uppenbara är väl att de har rätt mycket att göra för tillfället.
I vissa mindre kommuner finns inte speciellt många företag registrerade heller.

För Herrljunga kommun finns det 15 företag registrerade, vi får hoppas att någon eller några av dem kontaktar dig.

MVH

Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Energioffert
« Svar #7 skrivet: 24 oktober 2008, 20:43:20 »
Hej!

Det är över 2 veckor sedan jag fick min förfrågan godkänd... inga svar än... ???

Bor i östergötland och jag ville veta lite priser på nordenberedaren... Sc:,h

Vänligen
Dennis
« Senast ändrad: 24 oktober 2008, 20:48:23 av dennisson »
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Officiell tråd: Energioffert
« Svar #8 skrivet: 24 oktober 2008, 20:59:42 »
kylfirmorna har nog tillräckligt med jobb denna årstid, då finns ingen anledning att köpa förfrågningar.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd: Energioffert
« Svar #9 skrivet: 24 oktober 2008, 21:51:08 »
Precis, denna årstid, och i mindre kommuner, eller om man har en "specifik" förfrågan så är det inte så många företag som nappar på chansen.
Tror inte att det är så många som ens vet att Nordenberedaren finns om jag skall vara ärlig...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Energioffert
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2008, 22:19:25 »
Ah.. oki.. Tack för svar ;)

Blir telefonen alltså Thumbsup

Vänligen
Dennis
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Officiell tråd: Energioffert
« Svar #11 skrivet: 09 mars 2009, 18:27:06 »
Hej Richard!

Det hade varit bra om man kunde se vilka företag som är anslutna till offerttjänsten, så man ser att de företag man vill skicka till finns med.

Nu finns det kanske en affärsmässig anledning mellan de anslutna företagen att inte visa detta, men som konsument hade det varit bra.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Officiell tråd: Energioffert
« Svar #12 skrivet: 09 mars 2009, 23:10:55 »
Har ett 9-sidigt offertförfrågningsunderlag, tomtkartor och planlösningar i pdf-format som jag gärna skulle vilja bifoga. Hur gör jag då? Det smällde till när jag försökte bifoga dem, går tydligen bara att bifoga bilder?
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd: Energioffert
« Svar #13 skrivet: 10 mars 2009, 13:23:45 »
Du kan skriva in i någon av textrutorna att detta underlag kan e-postas dem efter att de kontaktat dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Officiell tråd: Energioffert
« Svar #14 skrivet: 10 mars 2009, 22:41:36 »
Lustigt, jag tänkte precis göra sÃ¥ innan jag läste ditt svar.  Thumbsup
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!