Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmepump och eldning  (läst 479 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

sutnopg

  • Gäst
sutnopg
Bergvärmepump och eldning
« skrivet: 25 januari 2023, 13:55:51 »
Hej på er,

Har en fråga angående ett problem jag stöter på emellanåt när jag eldar i min vedpanna som är sammankopplad med bergvärmepumpen. Huset värms precis som det ska men varmvattnet försvinner x antal timmar - ibland 10-12 timmar, ibland ett dygn. Men det kommer tillbaka utan att jag gör något. Har det med hög retur värme att göra? Har hört det spekuleras om detta. När dessa saker sker, finns det någon quick-fix för att få tillbaka varmvattnet?

Hoppas någon förstår vad jag menar och har tiden att svara.

Tack på förhand och tack för din tid,
Pontus.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepump och eldning
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2023, 14:44:52 »
Beror nog pÃ¥ hur dom är kopplade tillsammans och var ev tempgivare sitter. Exempel,  du eldar och det blir varmt pÃ¥ nÃ¥got ställe i VP, som känner att OJ vad varmt ev VV är och stoppar tillverkningen. Du fÃ¥r forska i var och vilken givare som fÃ¥r för varmt pÃ¥ sig. Kanske mÃ¥ste flyttas. Sen det med kopplingen mellan panna och VP, kan du göra en enkel skiss pÃ¥ hur det är gjort.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmepump och eldning
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2023, 15:18:11 »
Som default tror jag Nibe brukar ta bort vv vid ev larm så man ska märka larmet så får du larm vid eldning som tex hög retur eller annat så bör du nog åtgärda det på nått sätt ett dåligt sätt att lösa problemet på är att i Nibes meny välja bort att den ska ta bort vv vid ev larm.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!