Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp med bergvärmeofferter - vad tycker ni?  (läst 4075 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aquatur

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med bergvärmeofferter - vad tycker ni?
« skrivet: 13 maj 2013, 12:19:55 »
Hej,
Skulle vilja få forumets synpunkter på två förslag på bergvärmeinstallation som jag har fått innan jag slutgiltigt bestämmer mig då jag är en total nybörjare på området och förstår att det finns många erfarna och engagerade medlemmar på detta forum.
Vår elpanna har börjat ”spöka” lite så det är läge att fundera på nya uppvärmningsalternativ och har jag fastnat för bergvärme som det bästa alternativet av olika skäl.
I vilket fall så har jag fått förslag från flera leverantörer och det är väl två leverantörer som känns mest förtroendeingivande, en som säljer Thermia och en som säljer IVT.
Grundfakta:
Villa byggd 1987 på krypgrund med ett garage i källarplan. Boyta är 150 m2 och garaget är 35 m2.
Årsmedeltemperatur på orten är 6,6 grader med DUT på -18 grader (Lerum).
Total årsförbrukning förra året var 24000 kwh på en familj med två vuxna och tre barn.  Barnen är bara 3-5 år så de badar ett par gånger veckan, vi andra duschar. Så när barnen växer upp lite kan man väl anta att varmvattenbehovet ökar ..
Enligt dokumentationen för huset (från byggnationen) så är det ett tvårörsystem till radiatorerna  som skall vara dimensionerade för en max framledningstemp på 55 och retur 45. Toppeffektberäkningen från 1987 låg på 6 KW vid DUT. Känns lågt i mina öron..
Befintlig elpanna är en Nibe EVC 13. Min tro är att toppeffektbehovet snarare ligger runt 9KW – eller är jag fel ute tror ni?
I förslagen ingår:
Flytt av ”kopplingpunkt” för värme/vatten-ledningar från ett schakt i tvättstuga där elpannan står idag ner i garaget – frigör yta i den befintliga tvättstugan.
Elmatning ner till den nya ”panncentralen i garaget”
150 meter borrhål (brutto). Bor på en bergsluttning med cirka 3 meter till berggrund. Är osäker på grundvattennivå.
Demontering/bortforsling av elpanna
Leverantören för Thermia erbjöd också flytt av vattenmätare från tvättstuga ner till garage.
IVT kommer med två alternativ:
IVT EQ E8 – 137 000 efter ROT
alternativt
IVT HA E7 – 124 000 efter ROT
Båda med separat varmvattenberedare på 300 liter samt en volymtank på 100 liter mot tillkommande kostnad på 4 200:- ( ej med i ovanstående pris)
Thermia-leverantören kom också med två förslag:
Thermia Diplomat 8 -  121 000 efter ROT
Thermia Diplomat Optimum 8  - 129 000 efter ROT
Dvs ingen separat varmvattenberedare och inget förslag om volymtank. Däremot flytt av vattenmätare.
Så frågan är vad ni tror om ovanstående? Är det något alternativ som framstår som mer intressant? Om justeringar/kompletteringar i förslagen bör göras - vad tycker ni bör göras i så fall?
Tack på förhand!
//P-O
 

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med bergvärmeofferter - vad tycker ni?
« Svar #1 skrivet: 13 maj 2013, 12:34:23 »
Om du inte har stort badkar bör det räcka bra med en inbyggd beredare däremot en volymtank är alltid bra även om det inte är nödvändigt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp med bergvärmeofferter - vad tycker ni?
« Svar #2 skrivet: 13 maj 2013, 13:14:35 »

Har du totalt en förbrukning på 24 000 kWh, så behöver du absolut volymtanken med de värmepumpar då fått förslag på. Gärna en tank på 200-300 liter, med förutsättning att den är tvårörskopplad. 500 liter om du kopplar tanken som arbetstank d.v.s. med 4 rör.

Av 24 000 kWh går det bort 5 000 kWh till hushållsel. Ytterligare 4 500 kWh går bort till varmvatten. Kvar blir 14 500 kWh som värmer rummen. Det ger ett effektbehov om 5,55 kW till rumsvärme och 0,52 kW till varmvatten d.v.s. totalt 6,1 kW vid DUT -18°.

Har villan ett ventilationsaggregat typ FTX?

Ovanstående beräkning förutsätter att det inte finns någon annan värmekälla typ luft/luftvärmepump eller braskamin.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med bergvärmeofferter - vad tycker ni?
« Svar #3 skrivet: 13 maj 2013, 13:50:07 »
Min tro är att toppeffektbehovet snarare ligger runt 9KW – eller är jag fel ute tror ni?

Några 9 kW kan det inte vara frågan om. Gjorde en överslagsberäkning och kom fram till uppemot 7 kW innan jag såg Lexus kalkyl. Säger inte emot hans resultat.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Aquatur

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med bergvärmeofferter - vad tycker ni?
« Svar #4 skrivet: 13 maj 2013, 14:22:42 »
Hej på er,
Smurfen - Tolkar läget som att en extra fristående varmvatten beredare kan jag avstå i från i ett initialt läge och eventuellt komplettera med i framtiden utifall att jag inte tycker det fungerar med den varmvattenmängd som jag får från standardberedarna i värmepumparna men att en volymtank mot radiatorerna är en bra grej att få med?

Lexus/Roland-  Nej huset har inget FTX-aggregat men det finns mekanisk frånluft utan återvinning. Det finns en braskamin men den har använts mycket lite. Ett alternativ skulle vara att installera en frånluftsvärmepump där elpannan står idag och dra om ventilationen lite grann men för att få en fungerande tvättstuga vill jag frigöra den från allt som har med uppvärmning etc och flytta alltihopa till garaget i källaren - i det perspektivet kändes bergvärme som en "enkel" väg att gå om även fast det kanske inte är det mest kostnadsbesparande alternativet.

Era svar antyder att de värmepumpar som är föreslagna egentligen är ett snäpp "för stora" och att gå ner en storlek till 6 kW skulle passa bättre till husets förutsättningar?
Lexus beräkningar antyder ju ett toppeffektbehov på cirka 37 w per m2 - är det normalt för en standardvilla från -87?

Med vänlig hälsning
//P-O

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hjälp med bergvärmeofferter - vad tycker ni?
« Svar #5 skrivet: 13 maj 2013, 14:29:20 »
Mitt hus som befinner sig i norra bohuslän vid havet inom -18 °CDUT och samma medeltemp 6,6 °C, som du har i Lerum kan ju tjäna som referens map effektbehov och bekräftar Lexus och Rolands beräkningar.
Jag har en Nibe 8kW och den räcker bra till sedan jag ordnat med en isolering motsvarande standard på 90-talet.
Mera kapacitet skapar behov av någonstans att göra av överskottet om inte antal starter (som ju sliter på utrustningen) ska bli onödigt många. Vanlig lösning är volym/arbetstank som magasinerar värmen.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med bergvärmeofferter - vad tycker ni?
« Svar #6 skrivet: 13 maj 2013, 14:55:43 »
Det är dyrt att komplettera vv mängden på ett bra sätt efter att installationen är gjord så har man stort badkar skulle jag välja en extern beredare på tex 300 liter. Det beror på att väljer man en extern beredare så levereras vp utan beredare och den ställs på sidan om köper man vp med inbyggd beredare så är den inbyggd i vp och tar alltså lite mindre plats men blir lite högre ca 20-50 cm. Har man normalt vv behov vanligt badkar eller dusch så räcker vv från en vanlig vp med inbyggd beredare bra Thermian ger något mera vv mängd än vad Ivt gör men gissar på att båda räcker till.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med bergvärmeofferter - vad tycker ni?
« Svar #7 skrivet: 13 maj 2013, 19:35:02 »
Era svar antyder att de värmepumpar som är föreslagna egentligen är ett snäpp "för stora" och att gå ner en storlek till 6 kW skulle passa bättre till husets förutsättningar?

Sett till årsvärmebehovet skulle en pump på 6 kW räcka. Det som möjligen talar emot är att varmvattenkörningarna tar längre tid. Det tar längre tid för pumpen att köra ikapp husets värmebehov efter större varmvattentappningar. Men det borde inte märkas i ett så välisolerat hus.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Hjälp med bergvärmeofferter - vad tycker ni?
« Svar #8 skrivet: 13 maj 2013, 19:58:00 »
Jag har ju ett liknande hus och satte in en 8kW NIBE för 2 veckor sen men har enrörssystem och grova rör så behövde ingen volymtank för jag har tydligen väldigt mycket vatten i omlopp hela tiden. Samma borra som är föreslagit i dina offerter.
Har snittat 12 starter/dygn och den har dragit 4,5kW/dygn inkl. allt. Går naturligtvis inte att dra några stora slutsatser av detta än men det känns som att en 8kW fungerar väldigt fint här i alla fall.
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med bergvärmeofferter - vad tycker ni?
« Svar #9 skrivet: 13 maj 2013, 20:11:12 »
Det kommer troligtvis att bli fler starter när det blir kallare vp har antagligen endast gått ca 3 tim per dygn. Grova rör i enrörs system låter lite ovanligt men är säkert inte omöjligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Aquatur

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med bergvärmeofferter - vad tycker ni?
« Svar #10 skrivet: 13 maj 2013, 20:37:25 »
Hej,
Nu är barnen nattade..

Med tanke på alla bra kommentarer som har kommit in skulle man kunna sammanfatta läget som att en 8 kW pump med en volymtank (räcker 100 liter?) skulle kunna vara OK ur driftperspektiv?

Eller är kanske den bästa "kompromissen" förslag 2 från IVT:

HA E7 (7,2kW) + 300 liters varmvattenberedare + volymtank?

mvh

//P-O

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med bergvärmeofferter - vad tycker ni?
« Svar #11 skrivet: 13 maj 2013, 20:51:19 »
Ska man ha så stor vp som 8kw till ett hus som kräver drygt 6 kw skulle jag antagligen välja en arbetstank på 3-500 liter och en separat strömsnål cp till radiatorerna. En vp kräver ett visst flöde per kw för att gå bra så en större vp kräver mera flöde och då måste radiator systemet klara flödet utan att det blir missljud och jag tror det finns risk för det med så pass stor vp men kan säkert funka bra utan också men jag skulle inte chansa. Ska du ha värme i garaget går det bra med en oisolerad tank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Hjälp med bergvärmeofferter - vad tycker ni?
« Svar #12 skrivet: 13 maj 2013, 21:53:52 »
Skillnaden mellan IVT:s 7:a och NIBE:s och Thermias 8:or är väl 7,2kW mot 7,5kW om jag inte minns fel så det är i princip samma pumpar. Tänk dessutom på att till IVT:n är det 10 års kompressorgaranti om du servar pumpen 2 gånger för cirka 3500:- Ska du ha 10 års garanti till de båda andra så är det större pengar i tilläggsförsäkring. Så de tusenlappar IVT är dyrare kan du tjäna in på sikt.
Smurfen: Jag vet inte, installatören sa att av det han såg i källaren så tydde det på att jag hade enrörsystem.
« Senast ändrad: 13 maj 2013, 22:02:21 av JensH »
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Aquatur

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med bergvärmeofferter - vad tycker ni?
« Svar #13 skrivet: 15 maj 2013, 14:06:10 »
Har varit borta några dagar men är nu tillbaka.
JensH: Du har en klar poäng som helt klart väger tungt!
Smurfen/Roland: Jag får ta ett varv med till med leverantörerna för en diskussion kring storleken på pump. Alla förslag jag fått in lägger sig på 8kW-nivån. Men efter synpunkterna härifrån känns det som att en 6kW-pump med en volymtank samt eventuellt fristående varmvattenberedare skulle vara ett bra alternativ att diskutera kring?

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: Hjälp med bergvärmeofferter - vad tycker ni?
« Svar #14 skrivet: 16 maj 2013, 19:45:55 »
Nibe har numera 12 år. http://www.nibe.se/sv/Produkter/Bergvarmepumpar/Enkelt-och-tryggt-med-NIBEs-Trygghetsforsakring/ visst år 7-12 kostar, men jag har förstått det som att det inte är några stora pengar när jag pratat med mitt försäkringsbolag.
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!