0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Såg för övrigt ett program om AI tidigare i morse, och man blir mörkrädd över vad som kommer hända, horder av folk kommer bli av med sina jobb.Tur man är gammal.Hantverkare är nog de som kan överleva, men många andra får nog se sig om efter något annat, och vad ska alla leva av när massor med folk blir av med sina jobb.
Av nån anledning så brukar det alltid dyka upp nya jobb.Vi har haft en teknisk utveckling sen 1700-talet som i varje steg borde gjort majoriteten av oss arbetslösa, men varje gång dyker det upp andra jobb.Innan 1700-talet jobbade i princip 90 % inom jordbruket, idag är det några få % som jobbar med detta.Vid varje tekniksprång så uppstår samma typ av debatt; "-Automationen tar våra jobb!"Men det dyker bara upp nya saker att jobba med som ingen verkar förutsett?Det var samma debatt om jordbruksmaskiner, automation inom industrin och industrirobotar och datorer, men vi har trots detta en arbetslöshet stadigt under 10 %.Jag vågar påstå att en majoritet av dessa arbetslösa skulle kunna få jobb med lite vidareutbildning och en flytt till ett annat ställe.Tekniksprången kommer oftare med tiden, så problemet är väl att vi måste lära om till nya arbeten mitt i livet och även efter att man fyllt 50 vilket är en utmaning för många.Själv är jag inte orolig, jag tycker trots mina +50 år fortfarande att det är kul att lära mig nya grejer.
https://www.instagram.com/reel/DFrIFc9o2fR
Vilka nya jobb tänker du på som dykt upp och kan dyka upp?
Putin lider, att Trump gett Ukraina fria händer att bomba var de vill i Ryssland har gjort att stora delar av deras raffinaderier som ligger inom 100 mil från fronten är tagna ur drift, helt eller delvis.Att låta denna starka medicin verka några månader ser jag som helt rätt agerande från Trump, ju fler raffinaderier som bombas, desto svårare blir det för Putin att driva kriget, både rent fysiskt (brist på drivmedel), men även ekonomiskt.Sätter Trump dessutom press på Kina och Indien att inte köpa olja från Putin kan förfallet gå snabbt.24 timmar trodde nog ingen på, de flesta insåg nog att det var en metafor för att det skulle gå fort. Att Trump är en tomte kan nog de flesta hålla med om, men han sa vad han skulle göra om han vann valet, och han gör det han sa att han skulle göra.Och snabbt går det, även om han inte kan avsluta kriget i Ukraina på 24 timmar.Biden sa vad han skulle göra, och gjorde precis tvärt om, och det trump åstadkommit på 14 dagar hann biden inte med på 4 år.Det var det som det Amerikanska folket hade att välja mellan.Mer av "bidenpolitik" eller en tomte som gör vad han säger att han ska göra.Trump har inte attackerat sina vänner, varken med ekonomiska medel eller vapen, det är fakta.
Ett TV reportage i veckan som gått ...antingen TV4 eller SVT....och intervju med en kanadensisk polis vid gränsen mot USA:"Mer illegala vapen kommer ifrån USA än tvärtom"
Sedan finns det såklart helt galna saker såsom det Musk håller på med, visst kanske en genomlysning krävdes men rena olagligheter och sättet det göra på är ju bara helknasigt.