Ska du byta stator till stegmotorn så måste dessutom polantalet stämma, och lindningarna ha ungefär lika många varv (ungefär samma likströmsresistans). Det går ju också att mäta på de hela spolarna och/eller titta på ledarna på kretskortet kontakten är ansluten till, för att reda ut hur den interna kopplingen ska se ut. Kolla också typbeteckning på stegmotordrivaren och googla fram datablad för den.
Döm inte ut den trasiga spolen förrän du har avsynat den lite mer noga och sett efter om avbrottet är på ett ställe där det går att komma åt att laga. Ofta är det dåliga lödningar där de tunna spoltrådarna är skarvade till anslutningskabeln.
Var också mycket misstänksam mot den där typen av kontaktdon, när de har varit översmetade med silikon eller smältlim från fabrik. Ofta har limmet krupit in i någon hylsa och lagt sig så det isolerar. I så fall kan det vara bättre att klippa bort kontakten från kabeln och löda in kabeländarna direkt på kretskortet.