0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Det är inte så att de egentillverkade rostren är lite i största laget, så när de blir varma och utvidgas, pressar de isär pannan så det börjar läcka i någon obetydlig spricka som håller tätt så länge den inte utsätts för några krafter?CTC-pannor brukar väl vara svetsade plåtpannor, så det är inga problem att svetsa ev sprickor eller läckande porer med MIG/MAG eller MMA (pinnsvets).
Börja med sota skorstenen och allt fram till pannan för att säkerställa att det är fullt drag. Har du slutet system kan du höja tryck med tillvattnet och se om det kommer ut. Men då ska pannan vara gjort för att kunna elda under tryck. Jag har själv slutet system.
Jag hade en liknande CTC tidigare. Jag minns att den läckte litegrann under isoleringen på framsidan, trodde den var slut, det var svårt att se varifrån, men det visade sig vara en av anslutningarna, till vad minns jag inte, kanske var det uttaget för elpatron eller liknande....? När jag skrotade den och bytte till bergvärme sågade jag isär den med en tigersåg. Då minns jag hur bra det såg ut i stålväggarna för varmvatten tanken överallt.Kanske du har ett liknande problem, med lite tur? 🙏
Hur upptäckte du din läcka, läckte det ut på golvet eller in i eldningskammaren? Försökt kolla om man kan öppna upp den på nåt sätt för att kolla, men vill inte direkt börja skruva loss skruvar i blindo och bara hoppas att jag inte gör allt värre. :p Finns visst nåt medel man kan hälla ner i systemet som täcker små sprickor och liknande, ska läsa på lite om det och se om det kan vara nåt.
Det var fuktigt längst ned mot golvetVad jag minns skruvade jag bort plåtarna och sedan isoleringen, kanske satt ngn pop nit men bara att borra ur isåfall.Numer så fotar jag steg för steg när gör sånt, pga av senilitet. 😉Bara jobba metodiskt så hittar du till slut om det läcker, sitter det flänsar med skruv så prova dra åt och applicera värmetålig tätmassa
Hart du en golvbrunn jämte så nej.Men har du avstängningar så Stäng dessa först.Kan det vara 100 liter eller något sådant som kanske forsar ut 😁😅 om du lossar ngt till tanken