Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 360p legionella  (läst 670 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anmg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
360p legionella
« skrivet: 27 januari 2023, 09:44:32 »
Hej

Jag har försökt förstå och läsa hur 360p gör med legionella, hur ofta den kör, eller om den ens kör för att döda bakterierna?
Inte lyckats hitta något direkt. Någon som kan belysa detta lite, finns det någon inställning eller sker det automatiskt oavsätt om jag blockerar elpatronen?

Tack för svar.


Utloggad Anmg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 360p legionella
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2023, 09:51:30 »
Ursäkta, var nog lite snabb. Efter lite sökningar här så har jag förstått att det handlar om "Extra varmvatten". Meny 1.3, samt 7.7. Hittade och läste en stund i manualen så ska gå hem och testa lite. Så ja försökte ta bort tråden, men gick inte.

/A

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 360p legionella
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2023, 09:54:28 »
Precis, och temperaturen som man vill ha på varmvattnet vid höjningen ställs in i meny 1.4. Kan sättas mellan 56 och 65 °C.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Anmg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 360p legionella
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2023, 11:59:37 »
Precis, och temperaturen som man vill ha på varmvattnet vid höjningen ställs in i meny 1.4. Kan sättas mellan 56 och 65 °C.

Aha se där. Bra tack :)
Ska se över dessa inställningarna, och ställa klockan datum i maskinen.

Utloggad Anmg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 360p legionella
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2023, 08:20:45 »
Precis, och temperaturen som man vill ha på varmvattnet vid höjningen ställs in i meny 1.4. Kan sättas mellan 56 och 65 °C.

Hej

Såg nu när jag var hemma och försökte, att jag inte ens har menyerna. Manualen som låg intryckt när jag tog bort plåten innehöll inte heller menyerna.
När man aktiverar servicemenyerna kommer dom inte fram heller, så förmodar att jag har en gammal panna som inte ens har dessa inställningarna?
Hittade bara 1.4 XVV som är ställd på 14dagar nu, enda jag kunde ändra.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 360p legionella
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2023, 08:47:38 »
Ja ser också att det skiljer jättemycket på hela menysystemet beroende på om det är en tidig eller sen 360P från 2002 till 2009.
« Senast ändrad: 30 januari 2023, 08:57:25 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Anmg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 360p legionella
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2023, 10:20:04 »
Får snällt låta det vara då, och hoppas på att pumpen håller några år till.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!