Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Höjde minsta framledningstemp. Rätt?  (läst 4160 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
Höjde minsta framledningstemp. Rätt?
« skrivet: 01 januari 2020, 19:18:28 »
Hallå.

Vi har väl inget riktigt problem men när det är milt väder ute så får vi inte den riktigt goa golvvärmen i ett badrum.

Anledningen är solklar. För låg framledningstemp att värma det rummet. Huset är 19 meter på bredden och värmepumpen i ena änden och badrummet som är kallare är i andra änden av huset.

Tvättstugan och det andra badrummet får bättre värme så vi är nöjda där med ursprungliga värmekurvan 5/0.

Det kallare badrummet är ett mindre på 5,5 kvadrat med frånluftdon som suger ut 19 liter i minuten i normal drift. Utanför är mitt och frugans sovrum som vi har kallare ca 19-20 grader i.

Så det blir ett kalldrag i dörrspringan där sovrummets luft sugs in och klinkersplattorna kyls av så klart.

Kan tillägga att jag har termostat uppe rejält så till våra badrum är det konstant öppet..

Att pilla pÃ¥ värmekurva och förskjutning  är ju knappast rätt väg att gÃ¥. Är det kallare ute sÃ¥ är det go värme i det aktuella badrummet sÃ¥ det är ju minsta framledningen jag vill ha upp.

Hur mycket kan jag sabotera pÃ¥ all övrig uppvärming genom att dra upp den flera grader över vad kurvan normalt skulle ge annars?  Vill inte ha svajig temp och för varmt i övriga huset.

Huset har 2st golvvärmefördelare och totalt 14st slingor och det är ju bara detta avlägsna badrum som jag vill ha högre framledning till egentligen. Resten är kanon.

Hur har ni andra ställt minsta framledning för grundkomfort i klinkers?

Har jag som nu vid nÃ¥gon plusgrad ute en beräknad framledning pÃ¥ ca 30c sÃ¥ har jag nog ett tapp pÃ¥ ett par grader fram till bortre golvvärmefördelaren och  ytterligare tapp till badrummet... Har jag en retur tillbaka till pumpen pÃ¥ 26grader misstänker jag att vattnet som precis lämnar badrummet är kanske 24grader och är just 26 när det blandas med övrig retur.

Hur mycket vågar jag höja utan att göra bort mig?
:)

Mvh
« Senast ändrad: 01 januari 2020, 19:24:07 av Byggarn »
2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Höjde minsta framledningstemp. Rätt?
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2020, 19:30:07 »
Har du slingan något strypt eller helt öppen på fördelaren?

Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
SV: Höjde minsta framledningstemp. Rätt?
« Svar #2 skrivet: 01 januari 2020, 19:45:33 »
Har du slingan något strypt eller helt öppen på fördelaren?

Det ska vara öppet.  Det mÃ¥ste det vara om jag inte har missat nÃ¥ grundläggande :)
För på den fördelaren sitter alla uppdelade slingor till kök och vardagsrum som har mycket yttervägg med mycket fönster med ventilspalter och helglaspartier och slingorna går tätare. Husets mest energikrävande del helt enkelt.


« Senast ändrad: 01 januari 2020, 19:51:30 av Byggarn »
2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
SV: Höjde minsta framledningstemp. Rätt?
« Svar #3 skrivet: 01 januari 2020, 19:59:28 »
Sen blir det ju inte helt optimalt när den matar fram 30 grader och cirkulationspump ligger på 30%

Vet inte hur tillförlitlig LKs termometrar direkt på fördelaren är men där har jag just nu 27 in och 23 ut.

Enda slingan öppen är till aktuella badrummet. Efter matlagning och tv mm med 5pers så har nog inte stora rummen behövt så mycket värme ut sista timmarna.
2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Höjde minsta framledningstemp. Rätt?
« Svar #4 skrivet: 01 januari 2020, 20:37:40 »
Menade att just slingan till badrummet är fullt öppen och inte något strypt. På protokoll står det säkert att grundinställningen ska den vara några varv stängd då slingan är kort jämfört med andra slingor i fördelaren?

Jag kör med helt öppet i gästtoan 4m2 och får då betydligt varmare retur och varmare golv där. Men blir det kallare ute blir det förstås ännu varmare där men då du har termostat där löser ju den det bekymret. Jag kör termostatlöst och har grundinställningen gjort enbart på fördelaren så att jag har de temperaturer jag vill i rummen.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
SV: Höjde minsta framledningstemp. Rätt?
« Svar #5 skrivet: 01 januari 2020, 21:43:19 »
Fick redigera mitt förra inlägg. Jo det sitter onödigt mycket strypt på slingan. Enligt LKs lilla bibel med allt uträknat i minsta detalj skulle det vara väldigt lite flöde så installatörer har gjort rätt.

Har ställt upp där nu.

Men faktum lär väl kvarstå om jag bara har 27c att kunna plocka ut från fördelaren. Möjligen att jag höjer returen och rumstemp något men där man går in i rummet i början av slingan kan det ju aldrig bli varmare än mina 27c, minus ytterligare förlusten från fördelaren på väg till rummet.

Hur är din uppfattning om att man bör ha minst en slinga öppen för att inte riskera att ha högt flöde och temp som inte kan ta vägen någonstans.?
Nibes tekniker rekommendera att ställa upp badrummen  som ligger pÃ¥ varsin fördelaren till max och ha dem öppna för att inte pÃ¥fresta bypass och fÃ¥ utlopp för övervärme.



« Senast ändrad: 01 januari 2020, 21:49:57 av Byggarn »
2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Höjde minsta framledningstemp. Rätt?
« Svar #6 skrivet: 01 januari 2020, 21:52:53 »
Fick redigera mitt förra inlägg. Jo det sitter onödigt mycket strypt på slingan. Enligt LKs lilla bibel med allt uträknat i minsta detalj skulle det vara väldigt lite flöde så installatörer har gjort rätt.

Har ställt upp där nu.

Men faktum lär väl kvarstå om jag bara har 27c att kunna plocka ut från fördelaren. Möjligen att jag höjer returen och rumstemp något men där man går in i rummet i början av slingan kan det ju aldrig bli varmare än mina 27c, minus ytterligare förlusten från fördelaren på väg till rummet.
Avgiven effekt är proportionell mot flöde x temperturskillnad(in-ut). Genom att öppna strypningen sÃ¥ ökar flödet i den slingan och samtidigt minskar det i de övriga i den fördelaren. Resultatet blir att effekten ökar. där du ökar flödet. Räcker inte det  mÃ¥ste du skicka mera värme till den fördelaren pÃ¥ bekostnad av de övriga fördelarna i huset. Om inte det hjälper sÃ¥ kan du höja CP-farten frÃ¥n VP. Är inte det heller tillräckligt, höj framledningstemperaturen i hela systemet.
« Senast ändrad: 01 januari 2020, 21:57:58 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Höjde minsta framledningstemp. Rätt?
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2020, 21:17:35 »
Så liten mängd vatten i mina öppna slingor så det syns inte då det blandats med hela volymen.

Min ena värmefördelare har 3 slingor och de är fullt öppna, den är bredvid pumpen. Stänger jag den fördelaren syns heller ingen skillnad i returen. Men kulverten från garaget blandas sist just före bvp, det vattnet brukar vara kallt jämfört med resten om man kör enbart garage/kulvert genom pumpen.

Är det beräknad framledning 30 grader vid några plusgrader ute? Låter högt. Framledningen ligger väl då ytterligare någon grad högre?

Var till min syster över nyår och kollade bland annat på pumpen. 2 våningshus med ca 100m2 per våning, enbart golvvärme. De tyckte det var varmt i badrummen, ju kallare ute desto varmare. Beräknad framledning var där 36 grader med någon minusgrad ute!! Resulterade att framledningen var över 40 grader!

Kom fram till att enbart 4 av 8 slingor på nedre plan gav värme. De andra 4 var stängda pga termostater. Så blev att ta ned värmekurvan några snäpp och låta alla slingor värma istället för bara 4. Till att börja med. Just hos dem skulle det varit kanon med en arbetstank. Termostaterna gör ju sin uppgift men blev lite tokigt. När de då heller inte är så insatt i hur det fungerar och intresset är 0!
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
SV: Höjde minsta framledningstemp. Rätt?
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2020, 10:32:22 »
Är just nu +1.6c ute och medelvärde (på 6 Tim filtreringstid) är +1.3c.

Då räknar pumpen på en framledning på 31.4c.

Detta är på kurva 5 utan någon förskjutning.

Vi är för nya i huset för att kunna säga något om hur kurvan passar. Det har inte varit några stabila utomhustemperaturer för att avgöra och bara 2st dippar på minus 10c under några timmar.

Det är dygnen med några minusgrader som det blivit goa golv i badrummet men det är väl bara för att den får högre framledning att jobba med. Termostaten är uppställd så den har aldrig varit stängd.

Sen när det blivit varmt ute så var vi saknat värmen i badrum bara.


2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Höjde minsta framledningstemp. Rätt?
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2020, 10:47:16 »
Det är ett roligt fenomen med kallt badrum vid milt väder. Har du ställdon och rumsgivare för alla rum+badrum så kan du lösa detta smidigt. Ställ minsta framledning från värmepumpen oavsett utomhustemperatur på kanske 29 grader. Annars blir minsta framledning runt 20 grader. Då när 29 grader är minsta framledning så kommer ställdonen begränsa alla andra rum efter faktisk temperatur. Då kan du ha badrumstermostaten på kanske 1-2 grader extra så är den absolut öppen hela tiden. Sänk om det blir för varmt under kallare dagar. Till slut behöver du nog aldrig pilla på den.

Detta fungerar inte om man har element och golvvärme blandat i ett normalt system. Men 100% golvvärme, inga problem.

Hur har du det med rumsgivare och ställdon?
« Senast ändrad: 04 januari 2020, 10:49:59 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
SV: Höjde minsta framledningstemp. Rätt?
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2020, 13:58:50 »
Det finns ingen rumstemperaturgivare till pumpen alls utan det är en värmekrets uppdelat på två golvvärmefördelare som helt matas efter inställd värmekurva efter aktuell utetemp.

Sen är det en termostat i varje rum. Badrummen är små så de har bara en slinga och don. De stora öppna rummen har upp till 4st ställdon/slingor på samma termostat som därmed öppnar och stänger donen lika mycket men varje slinga har olika flöde från fördelaren.

2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Höjde minsta framledningstemp. Rätt?
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2020, 14:48:18 »
Vad har du för retur temperatur?

Själv kör jag med en beräknad framledning på 26 grader vid 0 ute. Returen brukar vara ganska konstant då 22-23 grader och framledningen 7 grader högre än returen så runt 29-30. 22 grader inne.

Var det på din pump som det fanns en extra värme tank (runt vv tanken?) på så du har egentligen redan en arbetstank?

Jag lade ned en skild elslinga i badrummet med ifall man vill värma extra. Är på höst och vår. Skulle jag byggt idag skulle jag ha haft el på fördelaren och spetsat med el om man ville ha högre temp i det rummet. (går ju att byta fördelare förstås..)
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
SV: Höjde minsta framledningstemp. Rätt?
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2020, 15:13:14 »
Jag har ca 3 graders lägre temp mätt på fördelaren än vad pumpen levererar ut för tillfället. Ska den ha en beräknad framledning på 30 så har jag 30 på fördelaren först när pumpen levererar 33 ut.

Jag satte 30 som minsta framledningstemp då ligger den fördelaren på ca 27-30 och en retur på 23-26 grovt mätt.

Då är det godtagbar grundvärne på golvet i badrummet men inte mer.

När pumpen bara skickade ut 26 grader hade jag väl 24 vid fördelaren och retur på 21. Då upplevdes golven som kalla.

Har ingen extratank. Helt standard F730. Monterad i maj 2019

Kan tillägga att jag har höjt flödet i slingan frÃ¥n 0.4 liter  per minut till ca 2.0 som test. Blivit bättre.
« Senast ändrad: 04 januari 2020, 15:16:11 av Byggarn »
2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Höjde minsta framledningstemp. Rätt?
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2020, 15:39:11 »
21 i retur är garanterat för kallt, därtill med klinkers.

Finns det någon orsak att inte ta tillvara på så mycket värme som möjligt ur rumsluften? Eller hur ser man hur effektiv pumpen är. Dumt att släppa ut gratisvärme genom taket utanför kompressorn. Går kompressorn 24/7?

Blir ju inte riktigt samma tankesätt med en frånluftvp som med en bvp?
Ventilationen måste ju vara korrekt (till och frånluft) och då gör det ju inget fast man kör lite övertemperatur, förutsatt att inte elpatron slår till. Med Bvp så vill man ju att den ska gå så lite som möjligt.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
SV: Höjde minsta framledningstemp. Rätt?
« Svar #14 skrivet: 04 januari 2020, 16:27:30 »
Jag har ju grundflödet i ventilation hela tiden oavsett kompressorns status eller elpatronen.

Är det varmare ute så är det ju inte i kompressorn i närheten av att jobba hela tiden och man släpper ut gratisvärme. Så jag är själv inne på att det vore idé med en arbetstank att lagra energi i än de 82 liter som slingorna rymmer :)

Så att öka minsta framledning och låta kompressor jobba någon gång extra i mildare väder är ju ingen större förlust. Det är väl mer om man skapar sig ett problem med ojämn värme i form av för varma golv på övriga 182 kvadrat för att få skönt på 5 :)

När det är nollgradigt eller minus sÃ¥ har ja  ju per automatik  en högre framledning och bra komfort överallt.


2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!