Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Billigt boende?  (läst 45891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Billigt boende?
« Svar #165 skrivet: 13 mars 2017, 12:29:13 »
Vi får väl utgå ifrån att det inte finns ngt garage.
Det står ju i beskrivningen att det finns garage och då bör det finnas och ett garage kan ju användas till annat än att förvara bilen i. Jag har nästan aldrig bilen i mitt garage den står i carport men allt skruvning på bil mc skoter sker ju där och målning av lister och dylikt så nog är det bra att ha ett garage även om det troligtvis inte är optimalt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Billigt boende?
« Svar #166 skrivet: 13 mars 2017, 12:50:10 »
Det står ju i beskrivningen att det finns garage och då bör det finnas och ett garage kan ju användas till annat än att förvara bilen i. Jag har nästan aldrig bilen i mitt garage den står i carport men allt skruvning på bil mc skoter sker ju där och målning av lister och dylikt så nog är det bra att ha ett garage även om det troligtvis inte är optimalt.

Ja, okej.

Men jag hade ju tänkt att man skulle kunna förvara sin bil i garaget.  ::)

Annars bör man väl kalla det för hobbyrum eller något liknande ....

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Billigt boende?
« Svar #167 skrivet: 13 mars 2017, 14:17:54 »
Men varför skulle det inte gå att förvara bilen där då ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Billigt boende?
« Svar #168 skrivet: 13 mars 2017, 15:50:50 »
Men varför skulle det inte gå att förvara bilen där då ?

Det är en sak att kunna förvara en bil där, en annan sak att kunna ta sig in och ut med den. Många äldre villagarage (och -infarter) är ju dimensionerade för bilar som är några dm smalare än dagens vagnar, t ex VW typ 1 eller Volvo PV.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Billigt boende?
« Svar #169 skrivet: 13 mars 2017, 18:39:34 »
Har man stor bil kan det vara trångt i porten men knappast omöjligt om det inte är en jeep modell för då kan höjden ställa till det. Minns jag inte helt fel gillar Evald små bilar och då lär det funka utmärkt bara infarten inte är för brant men sånt går ju ordna till i värsta fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Billigt boende?
« Svar #170 skrivet: 13 mars 2017, 19:20:23 »
Men, det spelar ingen roll hur stor port ni har på era garage. Den kommer alltid att vara för liten nästa gång....

Infarter har samma problem. Då betongbilen skulle backa in var den nära att backa i diket. Min infart är 15m bred. Hur kan man felbedömma?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Billigt boende?
« Svar #171 skrivet: 14 mars 2017, 05:56:46 »
Till råga på eländer var det vanligt med inåtgående dörrar, så även om bilen ryms är det inte säkert det går stänga dörrarna efter att man kört in...
Men jag håller med de som tror på en infart bakom bilen i bild, mycket tyder på att man kan se en antydan till nedfart där på ett par av bilderna.
En Fiat panda borde rymmas utan större problem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Billigt boende?
« Svar #172 skrivet: 14 mars 2017, 16:58:42 »
Till råga på eländer var det vanligt med inåtgående dörrar, så även om bilen ryms är det inte säkert det går stänga dörrarna efter att man kört in...
Men jag håller med de som tror på en infart bakom bilen i bild, mycket tyder på att man kan se en antydan till nedfart där på ett par av bilderna.
En Fiat panda borde rymmas utan större problem.

Även en Opel Karl borde rymmas utan problem ....

men sÃ¥ snart att man köper en större bil fÃ¥r man problem ....  :::_)

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Billigt boende?
« Svar #173 skrivet: 14 mars 2017, 17:00:47 »
Hmm ... 40 000 :- är för mycket för denna fastighet

https://www.maklarringen.se/hus/bispgarden/ragunda/utanede-300-obj32478_1546165217

Enskilt vatten från kallkälla ( okänd kvalite på vattnet ). Avlopp till troligtvis enkammarbrunn ( okänd funktion ) Ragunda kommun har inte gjort någon tömning på denna fastighet, så troligtvis blir man tvingad att anlägga en ny 3-kammarbrunn och den kostar ca 150.000:- att installera. Troligtvis bör den som köper fastigheten ordna med nytt vatten.

.... det som duger någonting lär även kosta ....

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Billigt boende?
« Svar #174 skrivet: 14 mars 2017, 17:11:56 »
Även en Opel Karl borde rymmas utan problem ....

men sÃ¥ snart att man köper en större bil fÃ¥r man problem ....  :::_)
Tror du är orolig i onödan vet flera med 60 tals hus och garage i källaren där dom får in normala bilar utan problem visserligen brukar port öppningen vara i minsta laget men inga problem att komma in och komma ur bilen däremot takhöjden brukar vara låg. Hur som helst finns det ingen anledning att ha bilen inne i huset bygg en carport.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Billigt boende?
« Svar #175 skrivet: 14 mars 2017, 17:13:04 »
Troligen är det inga problem med vattenkvaliteten, källvatten i dom trakterna brukar jämt vara av högsta kvalitet. Däremot kan ju "infrastrukturen" för vattnet behöva åtgärdas. Bara tomten borde vara värt minst 40 000:- med väg och el framdraget. Bara elanslutning kostar minst 25 000:-
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Billigt boende?
« Svar #176 skrivet: 14 mars 2017, 17:14:37 »
Hmm ... 40 000 :- är för mycket för denna fastighet

https://www.maklarringen.se/hus/bispgarden/ragunda/utanede-300-obj32478_1546165217

Enskilt vatten från kallkälla ( okänd kvalite på vattnet ). Avlopp till troligtvis enkammarbrunn ( okänd funktion ) Ragunda kommun har inte gjort någon tömning på denna fastighet, så troligtvis blir man tvingad att anlägga en ny 3-kammarbrunn och den kostar ca 150.000:- att installera. Troligtvis bör den som köper fastigheten ordna med nytt vatten.

.... det som duger någonting lär även kosta ....
15000 kr för avlopp är nog överdrivet om det inte krävs nån typ av reningsverk hälften bör räcka bra. Mina föräldrar gjorde infiltration för nått år sen och det gick inte på 30000 kr ens och brunnen kan väl inte vara så dyr.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Billigt boende?
« Svar #177 skrivet: 14 mars 2017, 17:27:29 »
15000 kr för avlopp är nog överdrivet om det inte krävs nån typ av reningsverk hälften bör räcka bra. Mina föräldrar gjorde infiltration för nått år sen och det gick inte på 30000 kr ens och brunnen kan väl inte vara så dyr.

Du läser fel ...
inte 15 000:- verkar det krävas för att fixa nytt avlopp med reningsverk .... 150 000:- bedömer de att det kommer att kosta att fixa det! Sen är det oklart hur det blir med vattnet.

Dessutom verkar husen vara fuktskladade också ... det gula i alla fall.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Billigt boende?
« Svar #178 skrivet: 14 mars 2017, 17:30:41 »
Troligen är det inga problem med vattenkvaliteten, källvatten i dom trakterna brukar jämt vara av högsta kvalitet. Däremot kan ju "infrastrukturen" för vattnet behöva åtgärdas. Bara tomten borde vara värt minst 40 000:- med väg och el framdraget. Bara elanslutning kostar minst 25 000:-

Det här i Bräcke (Nyhem) verkar vara ett bättre köp!

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-bracke-bracke-kommun-nyhem-604-9366155

Fin natur och kanske nära stationen!
« Senast ändrad: 14 mars 2017, 17:36:25 av Ewald »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Billigt boende?
« Svar #179 skrivet: 14 mars 2017, 17:34:28 »
En vanlig trekammar brunn med infiltration kostar ca 35 - 50 000:- om man lejer allt. Gjorde "själv" tillsammans med en grävare en anläggning för 25 000:- till min son för en par år sedan.
Och i Utanede är det inga problem med vattenkvalitén,  vare sig i ytvatten eller grundvatten (kallkällor). Det finns inget som förorenar vattnet som i mera tätbefolkade omrÃ¥den och mer omfattande jordbruks trakter.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!