Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Möjligt givarfel?  (läst 1223 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
Möjligt givarfel?
« skrivet: 30 januari 2012, 16:03:18 »
Min IVT Greenline Compact 5 har börjat uppföra sig lite underligt senaste veckan.
Helt plötsligt verkar pumpen värma radiatorvattnet med mycket mindre hysteres, dvs diff mellan tillslag och frånslag av driften ändras plötsligt.
Se tex bifogad bild eller via http://www.peldan.com/matvarden.htm kl. 14:05 idag 30/1.
I förra veckan såg tillskottscyklerna (orange kurva i bild) helt ryckiga ut också. Tillskottet kunde gå på 1-2 minuter och sen slå av och sen gå på direkt igen. Normalt ligger tillskottet alltid på ca 10 minuter annars.
Man misstänker lätt givarfel på antingen värmebärarreturen eller yttertemp? Mest troligt värmebärarreturen? Finns det andra rimliga förklaringar?
Hur kollar man om det är sporadiska givarfel?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Möjligt givarfel?
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2012, 16:11:15 »
Min IVT Greenline Compact 5 har börjat uppföra sig lite underligt senaste veckan.
Helt plötsligt verkar pumpen värma radiatorvattnet med mycket mindre hysteres, dvs diff mellan tillslag och frånslag av driften ändras plötsligt.
Se tex bifogad bild eller via http://www.peldan.com/matvarden.htm kl. 14:05 idag 30/1.
I förra veckan såg tillskottscyklerna (orange kurva i bild) helt ryckiga ut också. Tillskottet kunde gå på 1-2 minuter och sen slå av och sen gå på direkt igen. Normalt ligger tillskottet alltid på ca 10 minuter annars.
Man misstänker lätt givarfel på antingen värmebärarreturen eller yttertemp? Mest troligt värmebärarreturen? Finns det andra rimliga förklaringar?
Hur kollar man om det är sporadiska givarfel?

Du kanske skulle kunna ohmmäta givarna och se om någon av dem avviker eller ger ett instabilt värde?
Efterdra plintar är alltid en god ide som första insats när det händer nåt sånt där.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Möjligt givarfel?
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2012, 11:44:06 »
Bra idé att kolla plintarna! Skall göra det asap.
Vad gäller ohmmätning så vill man ju helst göra det kontinuerligt utan att störa systemet och man kan kanske koppla in ett litet (1 ohm) motstånd i serie och mäta spänningsfall över detta motstånd kontinuerligt för att se om det plötsligt diffar mot det förväntade.
Annars är väl dessa givare inte så fasligt dyra? Kanske lika bra att byta den direkt istället.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Möjligt givarfel?
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2012, 13:58:57 »
Fördröjningen mellan VB ut  och VB in är nästan obefintlig,  finns det nÃ¥got som kortsluter systemet?
Eller är det synvilla bara.
Metmedoden du  beskriver är säkert bra men egentligen skulle man ha dÃ¥ skrivande spänningsinstrument
att man inte behöver sitta och stirra på instrumentet hela tiden.
Givarna till IVT är inte dyra hos Elfa 60-260-25 vet inte vad IVT tar för sina. Elfas givare är inte kapslade men torra och varma ställen behövs det inte heller annars kam man kapsla själv.
 

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Möjligt givarfel?
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2012, 15:40:50 »
Fördröjningen VB-ut -> VB-retur ser ut att vara ca 3 minuter om man tittar på den mest detaljerade grafen. Är det någorlunda normalt?

Det lustiga är att effekten jag visade igÃ¥r upprepades nästan pÃ¥ exakt samma sätt idag kring klockan 13:40 och det är ungefär dÃ¥ som yttertemp > KB-ut, eller dÃ¥ yttertemp > -3  ºC. Kanske utegivaren som har en stor olinjäritet vid kalla temperaturer men detta fenomen har aldrig inträffat förr. Jag har loggat i 6-7 Ã¥r minst.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!