Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nlufts Ã¥tervinning dockad med BVP....hjälp  (läst 2013 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Hej, går i tankar att skaffa en bergvärmepump inom kort (Nibe 1125-10) och vill till den ansluta en frånlufts återvinning, behöver få bättre luftomsättning då viss förhöjd radonhalt finns i huset.
Har en kanalfläkt idag (med 4 utsug) men den suger ut all värme så den snurrar inte vintertid....$$$$ !
Skulle vilja ha en typ av återvinning så jag kan "leda ner" värmen (vätskan) via rör till pannan alla spirorör går uppe på vinden och där finns ingen värme.

Har hittat en som verkar intressant som heter "Aircontroll", kolla på http://www.varmitek.com/
Kan någon hjälpa mig med detta, typ, fabrikat, förslag mm.

Tack
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frånlufts återvinning dockad med BVP....hjälp
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2009, 22:46:15 »
Varmluft kommer alltid försvinna till kråkorna även om det känns tufft, det är dock inte värt investeringen att fixa återvinning till en villa. Du kanske har onödigt högt flöde på kanalfläkten?
Jag skulle rekommendera att skippa frånluftsåtervinning och att du borrar lite extra istället.
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Frånlufts återvinning dockad med BVP....hjälp
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2009, 17:18:47 »
Ok, men eftersom det finns radon (inga jätte höga halter) så vill jag ha ganska täta luftombyten i huset. Har även två eldstäder där värmen inte når så bra ut till sovrummen i andra änden på huset (på övre plan), så tänkte jag att jag skulle installera en återvinning av frånluften som värmer Brinern.
Då behöver jag ju inte heller dra om några ventkanaler till pannrummet utan bara typ två "PEX"-slangar.

Låter detta vettigt eller ? (Alla spirorör har jag dragit ihop på vinden till kanalfläkten och köket har en separat pipa.

Tacksam för alla tipps
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frånlufts återvinning dockad med BVP....hjälp
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2009, 09:11:08 »
Ska du nödvändigt ha en frånluftsåtervinning så finns t ex Nibe FLM30, som återför värmen till brine.

FTX är annars det bästa sättet att återvinna frånluft men tyvärr kostar det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Frånlufts återvinning dockad med BVP....hjälp
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2009, 18:11:08 »
Ska du nödvändigt ha en frånluftsåtervinning så finns t ex Nibe FLM30, som återför värmen till brine.

FTX är annars det bästa sättet att återvinna frånluft men tyvärr kostar det.

Kan man sätta en FLM på vinden (kallt på vintern) tror inte den är tillräckligt isolerad, tänker på kondens ?
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frånlufts återvinning dockad med BVP....hjälp
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2009, 21:13:17 »
Kondensvattnet i kondensvattenledningen kan säkert frysa om den placeras i utrymme som blir under noll. Fast det gäller all typ av återvinning, det blir alltid kondensvatten när du kyler frånluften.

Det du kan göra är att ha nån typ av frysskydd på kondensvattenledningen, själva burken tror jag inte fryser, den värms väl av frånluften.

Sen måste alla ledningar isoleras, både brine och frånluft/avluft.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!