Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: sanyo, luft-luft funkar ibland??  (läst 3784 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad brasson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Malmö
sanyo, luft-luft funkar ibland??
« skrivet: 17 november 2005, 08:03:20 »
Har en gammal (1992-94?) sanyo SAP 92 luft-luft . funkar fint när den väl går.

stannar plötsligt. provade att koppla loss alla kontaktdon mellan kretskort odyl. och sprayade med oxid-lösning, Då gick pumpen en vecka, sen samma fel. Sprayade igen, nu gick den 1 dag, sprayade igen, nu gick den 5 timmar.

Jag har en reservdelspump, varför jag funderar på att byta ut delar av elektroniken mellan apparaterna, tror dock att kraft-trafo är defekt på reservdelspumpen.

misstänker dock att jag inte har kontaktproblem (oxid). Kanske sker någon urladdning när jag har kontakterna loss som gör att pumpen fungerar till laddningen byggts upp igen under drift?

någon som har en teori ? Sc:,h
Skåne. Sutteräng 90+90kvm. Panasonic e9 ckp5 (2004) bottenvåning. E9 dke (2005) ovanvåning (direktverkande el. avstängd) tilläggsisolerat vind. ca 16000 KWh/år totalt Inkl. VV och hushållsel. Braskamin klar i drift nov 2006

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: sanyo, luft-luft funkar ibland??
« Svar #1 skrivet: 17 november 2005, 09:06:42 »
Låter som en kallödning, när du rör i kontakterna får du kontakt en stund igen (kallödningen brukar sitta där kontakterna är fastlödda i kretskorten)
Varje gång du är där och pillar försämras dock lödningen ytterligare varför driftstiden förkortas för varje gång.

Oftast kommer dåliga lödningar där stora strömmar går och kortet blir varmt, kolla det innan du byter korten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: sanyo, luft-luft funkar ibland??
« Svar #2 skrivet: 17 november 2005, 12:17:01 »
Kolla lödningarna runt kontaktstift så att du inte råkat ut för zinkkrypning. I en lupp man kan se en tunn grå ring i lödningen.

Problemet orsakas av en mismatch mellan lödtennet och mässingsstiften så att zink utarmas ur mässingen och kryper genom tennet och kan då skapa en icke ledande kon av zinkoxid.

Har haft problem med det i gamla macintosh och några förstärkare och tv-apparater från den tiden.

Jag tror problemet var vanligare i mitten/slutet av 80-talet. Tillverkarna har lärt sig  :,v(

Jag brukar löda om sÃ¥na lödningar. Jag suger undan det gamla tennet och lägger pÃ¥ nytt. DÃ¥ hÃ¥ller det i 10 Ã¥r till.  8)

Sök på "zinc migration"
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!