Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Betongplatta över jordvärmeslinga  (läst 5555 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Betongplatta över jordvärmeslinga
« skrivet: 18 april 2015, 16:57:58 »
Hej,

planerar att bygga ett attefallshus och vill anlägga en 12 cm betongplatta.
Problemet är att där huset ska stå finns kollektorslang nergrävd på 1m djup
med 1m mellanrum. Totallängd på kollektorslangen 500m. Har en 6kW värmepump
och min energiförbrukning (värme+varmvatten) ligger på 4600kWh/år.

Förutom att det blir väldigt besvärligt om utifall jag får en framtida kollektorläcka rakt under
attefallshuset, hur påverkas verkningsgraden om vi antar att 28m utav 500m befinner sig
under plattan? Till sist: avståndet mellan värmepump attefallshus är ca 30 m. Är det för långt
för att koppla min värmepump till attefallshuset?
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Betongplatta över jordvärmeslinga
« Svar #1 skrivet: 19 april 2015, 08:25:44 »
Hej!
Det besvärliga är om det blir tjälskjutning under attefallshuset, jag tror du behöver frilägga slangen och isolera den under nybygget.
Sen pratar vi om ca 5 % mindre kollektor, påverkan blir i denna storleksordning.

Ett alternativ är att bygga på plintar (sätt inte plintarna direkt ovanpå slangen).
30 m bra kulvert kostar en del, jag skulle nog titta på en luft/luft värmepump + elradiator till nybygget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Betongplatta över jordvärmeslinga
« Svar #2 skrivet: 19 april 2015, 12:31:59 »
Hej och tack för bra synpunkter!
JAg vill maximera den invändiga bygghöjden, därav betongplatta.
Jag planerar att ha 200mm cellplast under plattan samt att ytterhörnen isoleras med
utvändig cellplast (200mm). Angående tjälskjutningsproblematiken finns följande att
läsa på Tjälldens hemsida:
http://www.tjallden.se/produkter/platta-pa-mark-villa/#konstruktion
Om jag tolkar den tabellen rätt så är minsta grundläggningsdjup utan golvvärme
200mm (för tjäldjup 1.1-1.3m). Detta grundläggningsdjup gäller EFTER att all matjord
tagits bort.

VAd gäller uppvärmning håller jag med dig, det blir både krångligt och dyrt ann ansluta
befintlig VP. Lutar åt L/L VP.
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Betongplatta över jordvärmeslinga
« Svar #3 skrivet: 19 april 2015, 13:08:45 »
Nu kan jag inte nått om detta men funderar ändå.

Är kulvert eg så dyrt? Jag tittade på Rinkaby och den dyraste med 2 pex rör går på 500kr/m = 15.000kr för 30m, sen ska den såklart grävas ner också, men har man en grävare på plats för att gräva grunden så bör det gå fort.

Bara en fundering dontknow
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Betongplatta över jordvärmeslinga
« Svar #4 skrivet: 19 april 2015, 16:58:32 »
Problemet med tjälskjutningen beror i detta fallet inte på att marken kyls uppifrån utan underifrån, av köldbäraren.
Då spelar det ingen roll hur mycket isolering det är under plattan om det ligger en slang där som det växer på is som skjuter på uppåt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Betongplatta över jordvärmeslinga
« Svar #5 skrivet: 19 april 2015, 22:12:33 »
OK, feltänk av mig. Nu har min värmepump bara varit igång under 3 vintrar och det har inte blivit några tjälskjutningsskador på gräsmattan,
fast det har heller inte varit någon vargavinter ännu. VPn är på 6kW och kollektorn på 500m. Kollektorn är lagd över en yta på ca 800m2
(cc 1,2m). Det känns som att anläggningen inte är underdimensionerad. KBut har aldrig varit lägre än -3C. FAst det är klart, avståndet mellan
slang och cellplast kommer endast att vara ca 30 cm. Frågan är hur mkt tryckkraft kan genereras av 24m kollektorslang fördelat på 25m2? Sc:,h
Sen beror det väl på vilken typ av jordart man har. VAd säger panelen, ska jag frilägga och isolera kollektorslangen?
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Betongplatta över jordvärmeslinga
« Svar #6 skrivet: 20 april 2015, 07:37:13 »
Jag skulle nog frilägga och isolera slangarna runt om, du kan inte bara isolera uppåt, då kommer ändå isen att kunna växa nedåt.
IOFS har du rätt mycket slang och liten värmepump, men det vet man ju inte om det kommer att gälla för all framtid, om du eller någon annan kopplar på attefallshuset på värmepumpen så kommer den ju att ta mer energi från marken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!