Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: maxtemp pÃ¥ golvvärme med trägolv!!!  (läst 3725 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nico

  • Nico nyfiken =)
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2010-6 dockad mot VVm240
maxtemp på golvvärme med trägolv!!!
« skrivet: 31 maj 2006, 12:39:44 »
Någon som vet Sc:,h??? Jag har Tarket stavgolv ca 2m långa skivor, 30cm breda.
Nibe 2010-6 dockad mot VVM240 Med golvvärme Wirsbo 20mm som ligger på Giha Ventilerat golv med vattenradiatorer på övervåning. Allt med tempreglering via Wirsbo CoSy Radio.

Utloggad jwallen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar "vindkraft"
SV: maxtemp på golvvärme med trägolv!!!
« Svar #1 skrivet: 31 maj 2006, 12:55:13 »
Golvtillverkarna rekommenderar högst yttemp på 27 eller 28 grader. Det är den tempen som är det viktiga inte vilken framledningstemp du har. För mig t ex så har jag en framledning till min golvvärme på 36 grader vid -20 i utetemp det ger som högst yttemp på 26 grader (under en relativt tjock matta). Jag har golvvärmen ingjuten i betongplatta.
Det viktigaste är alltså att hålla koll på golvets yttemp, när det gäller framledningstemp är den helt beroede av din golvkonstruktion, isolering etc dvs unik för varje hus.
Thermia D8 TWS driftsatt 2005-06-08. Gamla vvb 300l som acktank. Aktivt hål ~ 165 m .
2-plans trähus byggt 1947, ca: 175m², tilläggsisolerat, 2-glas fönster. Golvvärme i bottenplan + 1 fläktkonvektor, orginalraditorer på övervåning.
Total årsförbrukning med elpanna ~28Mwh. Ny förbr. ~13Mwh??? Vi får se om ett år!!!

Utloggad Nico

  • Nico nyfiken =)
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2010-6 dockad mot VVm240
SV: maxtemp på golvvärme med trägolv!!!
« Svar #2 skrivet: 01 juni 2006, 11:40:38 »
Nu ska vi se här ???  Jag har bottenplatta med ventilerat golv(Giha konstruktion) Ingen kontakt med plattan och mekanisk vent som sköter en genomströmmning av luft genom plattan. Sen är det 50mm cellplast med reflektionsplÃ¥tar som slingorna ligger i. Sen är det 14mm tjockt Tarket golv. Vad tror du Sc:,h
Nibe 2010-6 dockad mot VVM240 Med golvvärme Wirsbo 20mm som ligger på Giha Ventilerat golv med vattenradiatorer på övervåning. Allt med tempreglering via Wirsbo CoSy Radio.

Utloggad hansa09

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Optimal ?
SV: maxtemp på golvvärme med trägolv!!!
« Svar #3 skrivet: 01 juni 2006, 11:54:42 »
Kan man inte montera någon tempgivare på golvet som håller koll på detta. jag
har nämligen just installerat ett golv som kostade 960kr /m2. Lite rädd om det  :-\.
Jag kör CTC eco air med eco el, sen är det LK shuntgrupp och LK styr. Finns det
någon givare som man kan koppla in det på?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: maxtemp på golvvärme med trägolv!!!
« Svar #4 skrivet: 01 juni 2006, 15:21:26 »
Kolla i menyn ovan, webbutik, jag säljer en templogger som du kan ansluta till din PC och få trendad temperaturmätning med.
Eller kolla nedan i min signatur för länkar.

Det borde väl även gå att ansluta en vanlig billig ute/innegivare vars utegivare du på något sätt fäster mot golvet om du inte är intresserad av själva loggningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 412
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!