Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Att köpa in sig i ett boende.  (läst 1717 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Att köpa in sig i ett boende.
« skrivet: 21 januari 2021, 23:12:57 »
Hur resonera om man träffat en ny partner o vill flytta ihop rent ekonomiskt?
Inser att man kan vända sig till banker o jurister osv... Men hur har ni gjort rent praktiskt? I mitt fall äger jag o banken fastigheten :) Tjejen vill ju naturligtvis vara delaktig i boendet. En kompis lät skriva ett avtal där hans fru äger en viss % sats av deras fastighet efter lagt in en summa.

Tråkiga ämnen o dryfta men kanske Ack så viktiga om det skiter sig.... a:gl
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Att köpa in sig i ett boende.
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2021, 05:21:36 »
Jag byggde själv, betalar amortering och ränta själv, äger allt själv. Betalar för allt som går sönder, osv Skiter det sig är allt mitt.  :)

Beror väl på om andra hälften verkligen vill äga något. Är ju alltid en kostnad för att ”köpa” fastigheter. Först dela den man redan har, sedan köpa tillbaka om det skiter sig.

Min syster gifte sig. Hon skulle då vilja köpa halva huset. I finland blir det då så att han skulle tvingas betala 32% i skatt på försäljningen + minst 1000€ till bank och 4% till staten för att få sälja. Blir ganska dyrt.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Att köpa in sig i ett boende.
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2021, 21:30:40 »
När min dåvarande flickvän och nuvarande fru flytta in i mitt hus efter att vi träffades gjorde vi som så att hushållets kostnader (mat, el, ränta på lånet, lite reparationer (500 kr?), försäkringen etc.) fördelades i förhållande till inkomst. Amortering och investeringar i huset stod jag för eftersom det var mitt hus och ev. vinst vid försäljning fick jag. Det funka för oss men kanske inte för andra.

(Senare köpte vi gemensamt ett annat hus som vi båda äger och gift oss har vi också gjort så nu kvittar det väl.)

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Att köpa in sig i ett boende.
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2021, 12:42:15 »
Påminner mig om en snubbe som flyttade in hos en kvinna som ägde ett hus.
Yr av kärlek skrev hon över halva huset på honom.
När det kraschade efter ett år så tvingade han henne att sälja kåken och det blev en skaplig vinst som han tog med sig från detta förhållande.

Mitt råd är att lugna ner dig lite, gör inget förhastat.
Så länge ni är sambor så äger du allt som du införskaffat innan ni flyttade ihop, behåll det så den första tiden.
Om ni verkligen ska dela på ägandet, gör en värdering och hon ska betala dig hälften.
I praktiken skrivs halva lånet över på henne och hon betalar dig hälften av mellanskillnaden på värdering minus lån.
« Senast ändrad: 23 januari 2021, 12:46:15 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Att köpa in sig i ett boende.
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2021, 21:15:28 »
Finns många tankar o parametrar o ta hänsyn till.
Kan förstå en ev nyinflyttad att om hon eller han flyttar in o är med o sponsrar investeringar/renoveringar/förbättringar vill vara delaktig i dess värdeökning!

Är lite inne på kompisens variant där frugan hans gick in med en procentsats efter värdering! Sedan får väl man räkna med en viss värdeökning eller minskning beroende på läget? Inte lätt o reda ut ??? I mitt fall gäller det en skogsfastighet som både inbegriper hus samt skog. Måhända bör man skilja dem åt?
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Att köpa in sig i ett boende.
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2021, 21:44:42 »
ett alt är att du ensam betalar alla renoveringar, men att ni delar på driftskostnaderna

då behöver ni ej ändra ägarförhållanden

om ni gifter er, så bör ni ha äktenskapsförord....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Att köpa in sig i ett boende.
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2021, 22:09:12 »
ett alt är att du ensam betalar alla renoveringar, men att ni delar på driftskostnaderna

då behöver ni ej ändra ägarförhållanden

om ni gifter er, så bör ni ha äktenskapsförord....

 tummenupp ! Låter sunt! O lite som jag tänkt!

Problemet är ju om partnern vill vara delaktig i ägandet. Med all rätt förvisso!
Dvs vara delaktig vad det gäller både arbetsinsats samt investeringar rent ekonomiskt. Tänk nytt kök :)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Att köpa in sig i ett boende.
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2021, 22:12:24 »
Får man vända på frågan och fråga vad som är skäligt om man skiljer sig eller löser upp partnerskapet.

Vi bygger ett hus, mannen är träkarl så kan bygga det mesta själv så hantverkare är onödiga och sparar därmed stora summor pengar. Huset är byggt och livet rullar på tills det börjar knaka i knutarna. Andra partnern vill flytta ut och vill sälja huset till andra hälften. Banken gör en värdering på huset till 3 miljoner kr, banklån finns kvar 1 miljon. Banklån från början var 2 miljoner för mannen var ju träkarl så han har sparat 1 miljon i eget arbete.

3 miljon delat på 2 blir 1,5 miljon vardera. Den partnern som stannar i huset betalar då 0,5 miljoner till partnern som flyttade ut och därtill behåller gamla banklånet.

Rätt eller fel?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Att köpa in sig i ett boende.
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2021, 23:38:31 »
Får man vända på frågan och fråga vad som är skäligt om man skiljer sig eller löser upp partnerskapet.

Vi bygger ett hus, mannen är träkarl så kan bygga det mesta själv så hantverkare är onödiga och sparar därmed stora summor pengar. Huset är byggt och livet rullar på tills det börjar knaka i knutarna. Andra partnern vill flytta ut och vill sälja huset till andra hälften. Banken gör en värdering på huset till 3 miljoner kr, banklån finns kvar 1 miljon. Banklån från början var 2 miljoner för mannen var ju träkarl så han har sparat 1 miljon i eget arbete.

3 miljon delat på 2 blir 1,5 miljon vardera. Den partnern som stannar i huset betalar då 0,5 miljoner till partnern som flyttade ut och därtill behåller gamla banklånet.

Rätt eller fel?

Tror det svårt att finna ett rätt eller fel! Om båda parter är oense vid seperation då kommer alltid den ena partnern känna sig orättvist behandlad! Förhoppningsvis är det inte gemensamma småbarn inblandade i ”konkursen” :'(

Personligen skulle jag önska att behålla mitt ägande av fastigheten själv. Men förstår samtidigt om partnern vill vara delaktig! Speciellt om partnern lägger både arbete o pengar i ”projektet”! Men saken är inte huggen i sten!

Precis som vid arvskiften samt skilsmässor tycks människans rätta väsen visa sig... ::)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Att köpa in sig i ett boende.
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2021, 05:22:07 »
Får man vända på frågan och fråga vad som är skäligt om man skiljer sig eller löser upp partnerskapet.

Vi bygger ett hus, mannen är träkarl så kan bygga det mesta själv så hantverkare är onödiga och sparar därmed stora summor pengar. Huset är byggt och livet rullar på tills det börjar knaka i knutarna. Andra partnern vill flytta ut och vill sälja huset till andra hälften. Banken gör en värdering på huset till 3 miljoner kr, banklån finns kvar 1 miljon. Banklån från början var 2 miljoner för mannen var ju träkarl så han har sparat 1 miljon i eget arbete.

3 miljon delat på 2 blir 1,5 miljon vardera. Den partnern som stannar i huset betalar då 0,5 miljoner till partnern som flyttade ut och därtill behåller gamla banklånet.

Rätt eller fel?

Helt rätt, om frugan har åkt på solsemester till Italien under hela tiden eller varje gång för era gemensamma pengar under tiden du har byggt så är det fel. Enligt mig, men knappast enligt lagboken, utan då får nog mannen tillskrivas som korkad bara.

Ska mannen bara för att han kan bygga ha mer pengar vid en skilsmässa,  Sc:,h frugan brukar ju ställa upp att ta hand om barnen under byggtiden samt se till att maten står på bordet och att det är rent i huset, sen finns det en massa andra vardagliga ting som ska skötas.

Att bygga är vansinnigt mycket enklare och roligare än att städa och laga mat och göra hemtrevligt ex..
Jag trodde man var ett team dontknow


Tyke: Jag förstår att hon vill köpa in sig, hon känner kanske att hon vill ha ett bättre kök men kan inte trycka på för det eftersom det kommer vara dina pengar som ska betala köket, som jag känner männen så struntar dom mer eller mindre hur det ser ut i köket bara allt fungerar, mannen köper hellre motordrivna verktyg i alla dess former to.m en fyrhjuling osv..
Det är bättre att hon tar lån om så behövs för att hon ska bli 50% ägare för att få den rätta teamkänslan, slösa sen inte dessa pengar för att bjuda henne utomlands osv.. Sätt in dom på börsen/banken så finns dom kvar ifall du skulle behöva lösa ut henne i framtiden.


Tillägg: Innan giftermål så glömmer du aldrig bort ordet äktenskapsförord för annars ryker halva kåken på Värmdö mm..
« Senast ändrad: 28 januari 2021, 05:28:44 av Tågråttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34890
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Att köpa in sig i ett boende.
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2021, 08:01:45 »
Håller med CarlN och Rocas, gör inget förhastat, kanske sätt upp en tidsgräns på 3 år och så gör ni en avstämning då?
Då vet ju både du och nya partnern vad som gäller.
Samtidigt kan det bli en jobbig period om 3 år när känslorna skall nagelfaras inför ett eventuellt gemensamt ägande...  ;)
Jag och min Sambo har varit ihop i 30 år, men hon äger inte en skvatt av mitt företag, det skulle innebära konkurs för mig om hon skulle ha ut hälften vid en separation. En total livskris skulle det bli.
Skulle vi gifta oss skulle äktenskapsförord vara självklart.
Kapitalvaror som är registrerade på oss enskilt försöker vi dela "ägarskapet" på så att det blir relativt rättvist vid en eventuell separation.
Vi äger var sin bil, var sin skoter, släp, husvagn o.s.v. Det mesta äger man ju dock gemensamt som sambos efter 30 år. Huset står vi på tillsammans, men så har det ju varit för oss ändå sedan köpet så det är ju inga konstigheter.

En möjlighet är ju att ni är noga med alla investeringar i huset och bokför dem, vid en eventuell separation får hon ut hälften, med ränta, på vad hon har satsat under tiden (Och då utgår man från att hon bidragit med hälften).

Enklast kanske är att göra en värdering och sälja hälften till henne, kanske blir det så dyrt att hon inte är sugen...
« Senast ändrad: 28 januari 2021, 08:06:28 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Att köpa in sig i ett boende.
« Svar #11 skrivet: 18 maj 2021, 18:59:53 »
Nu är det så att allt just nu är i din någons ägo  och om någon flyttar in så är inte egendomarna köpta för gemensamt boende. Den som flyttar in äger inget av fast egendom. Inköpt till det gemensamma boendet är gemensam egendom och delas lika. En som flyttar in och det blir samboförhållande, så är det en tidsgräns på 5 år ( har jag för mig att det är ) för den personen, innan allt delas lika. Detta för att inte någon ska tillgodogöra sig ett kapital efter ca 3 år och kunna kräva 50 %. Har ni särkullsbarn så ska ni skriva testamente där ni ärver varandra och det ska även skruvas ett avtal om att särkullbarnen avsäger sig sin arvslott till XXXXX och skall undertecknas av varje med namn och personnummer samtidigt på en gång. Det säkerställer att sambon erhåller allt och är en garanti på att inte gå lottlös, utan får sitta i orubbat bo, Set kan även stå i det avtalet om egendomen försälj av någon anledning ska det utgå likvida medel till alla barnen.
VI har gjort så att min sambo står för allt i matväg och lite inköp till hemmet och jag står för allt annat. Det gör att sambons konto på banken ökar år från år och blir en garanti på att denna inte behöver hals över huvudet blir tvingad av att sälja av, utan kan bo kvar ett antal år utan att vara ekonomiskt beroende av någon. Sen kan man ge bort en del % i gåva och det blir ingen skatt på det. Tveksamt om sambon köper in sig , då kan det tolkas som försäljning och det blir skatt att betala.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!