Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Garaget: Köra glykolvatten-FTX eller slakta avfuktaren och köra gas?  (läst 1036 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3573
  • Karma +2/-0
Hej!

Har lite beslutsångest till min garageventilation med återvinning. Garaget är inte stort, men pga höga emissioner och krav så vill jag kunna ha högre luftomväxling än normalt.

Idag finns en okopplad kulvert i garaget. F2025-10 bredvid 185 kvadratmeter hus.
Två gamla radiatorer finns som ska sättas upp i garaget.

Ett värmebatteri och en kondensor finns som det varit R502 i. Expansionsventilen sitter kvar.
De mäter BHD 26*24*10 cm respektive BHD 26*27*15 cm. Kondensorn är den stora.

Plan nummer 1:
Glykol-FTX med varvtalsstyrda fläktar och eget styrsystem. Lågenergipump finns, värmeväxlare och kringutrustning finns inte. Kulverten spetsar tilluftsbatteriet efter aktuell tilluftstemperatur med shunt.
Alternativt frostskyddsautomatik och fjäderspjäll istället för värmeväxlare, glykol och kringutrustning.

Sen finns plan nummer 2:
Återställa värmebatterierna så som de är tänkta att fungera.
Jag har en Woods avfuktare, tror det är en 12:a bara. Men ska kolla vad det är för effekt på den. Det är R123 i den. Vad jag förstått det så bör man inte köra R1270 som passar med batteriernas expansionsventil och oljerester pga oljetyp. Så flytta över expansionsventilen i så fall och fortsätta med R123.

Spontant tycker jag en avfuktare har ett fint användningsområde i temperatur när jag vill hålla 8-15 grader i garaget. Men det är här mina kylteknikkunskaper tar slut. Ingen aning om vad det blir för COP. Vad kostar det att tömma och fylla ett R123-system?

Plan nummer 3:
Köpa en trevlig kompressor som känns spot on. Från någon mindre frånluftsvärmepump.

Hoppas någon av er har lite åsikter. Systemet ska vara i drift om en månad är målet.

De färdiga mindre FTX:erna tycker jag inte är genomtänkta för mitt användningsområde. Tror även att skräp i växlaren kommer bli ett problem. Stora batterier och filterboxar är lite robustare.
« Senast ändrad: 05 november 2019, 16:00:56 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!