Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa bergvärme, värma villa & pool. TIPS!!!!  (läst 4152 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nutta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köpa bergvärme, värma villa & pool. TIPS!!!!
« skrivet: 11 december 2013, 19:22:58 »
Bor i villa 220 m2 byggd år 2000 i Örebro. Har idag en IVT 480 sedan huset byggdes (bytt kompressor). Förbrukar ca 25.000 kW. Har nu byggt en pool på 4 x 8,5 meter. Funderar på att byta värmesystem för att värma villa & pool. Funderar på bergvärme för att klara detta. Eller är det bättre med en separat poolvärmepump och jag behåller min frånluftsvärmepump alternativt köper ny typ Nibe F750?

Vad tror ni, vad kan jag spara i förbrukning?
Tips tas tacksamt emot!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köpa bergvärme, värma villa & pool. TIPS!!!!
« Svar #1 skrivet: 12 december 2013, 09:32:53 »
Ingår poolvärmning och hushållsel i de där 25000 kWh?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa bergvärme, värma villa & pool. TIPS!!!!
« Svar #2 skrivet: 12 december 2013, 09:53:23 »
Det kan nog bli rätt dyrt med en bergvärmeanläggning som fixar det där.
Ventilation behöver du i vilket fall, så antingen har du kvar din gamla pump och låter den göra tappvarmvatten, eller så byter du ut den, sätter in ett FTX + bergvärme + poolvärmare, eller bergvärme + FLM + poolvärmare.

Ett par billigare alternativ som skulle kunna vara intressant för dig är annars:

En luft/vatten-booster http://www.mitsubishivillavarme.se/produkter/luft-vattenvarmepumpar/booster/ som hjälper din frånluftsvärmepump skulle kunna spara energi sommar som vinter.
På sommaren får den ju arbeta mer eller mindre enbart med poolen, och om den är välisolerad skulle den kunna räcka.
Värmepumpen ger 5 kW vid +7 grader, troligen mer vid högre utetemp. produktblad: http://www.hetluften.se/home?page=shop.getfile&file_id=228&product_id=1290&option=com_virtuemart&Itemid=1

Detta ser jag som ett prisvärt alternativ i vart fall om du bara skall värma poolen vår, sommar och höst.

Annars kan en poolvärmepump på 9-13 kW vara bra.
Vill du spara på förbrukningen i huset kan en sån komplettera med en luft/luft-värmepump som hjälper din nuvarande frånluftsvärmepump med värme på vintern.

Bergvärme är bäst, men det blir så mycket dyrare än dessa lösningar att det är svårt att räkna hem det ekonomiskt.

Vill du absolut inte ha någon utedel som riskerar störa dig eller dina grannar med sitt buller är bergvärmen mer eller mindre enda lösningen.
Eller att ni uppgraderar er nuvarande FLVP till en Nibe 750 eller en ComfortZone CE50/60 eller annan liknande FLVP med högre uteffekt.
En väl isolerad pool som ligger på en solig plats, och som täcks när den inte används behöver inte tillförs mer än 3-4 kW värme utslaget på hela uppvärmningssäsongen, naturligtvis mer än så under uppstart, och sen höst, men som sagt, det behövs inga extrema effekter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nutta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa bergvärme, värma villa & pool. TIPS!!!!
« Svar #3 skrivet: 12 december 2013, 18:12:19 »
Förbrukningen är ca 25000 kW inkl hushållsel. Poolen är under byggnation så den har ingen värme idag.

Spännande tankar Rickard. Poolen är isolerad 30 cm i väggarna och gjuten platta med 10 cm isolering. Ligger i rakt söderläge på solig plats.
Känner att min Frånluftsvärmepump börjar ge sig, därför jag tittar på ny lösning. Antingen ny frånluftsvärmepump eller bergvärme ev med uppvärmning till poolen eller separat uppvärmning till poolen. Det är där tankarna går och där jag vill ha era tips.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Köpa bergvärme, värma villa & pool. TIPS!!!!
« Svar #4 skrivet: 12 december 2013, 18:21:12 »
Ursäkta lite off topic här, men jag blev nyfiken:  a:gl

Hur är det med solvärme för att värma poolar? Jag vet inget om poolar, men om dom är utomhus så badar man i dom på sommaren och oftast när solen lyser och det är varmt?. Funkar det inte med solvärme(-paneler och cirkulationspump och kanske värmeväxlare? osv) för att värma en pool? Eller i alla fall för att göra en del av jobbet.
« Senast ändrad: 12 december 2013, 18:23:08 av Erik Renberg »
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köpa bergvärme, värma villa & pool. TIPS!!!!
« Svar #5 skrivet: 12 december 2013, 20:07:27 »
Tyvärr finns inte pooltillbehör till Nibe 750, annars borde det vara klockrent att värma huset med denna vintertid och poolen sommartid.  :'(

Jag skulle nog ta in offerter på bergvärmepumpar med pooltillbehör och jämföra med frånluftsvärmepumpar + poolvärmepump alternativt solpanelpaket för pool.

Sen är det väl så att badsäsongen blir längre och stabilare med en värmepump jämfört med solpaneler.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Köpa bergvärme, värma villa & pool. TIPS!!!!
« Svar #6 skrivet: 12 december 2013, 21:05:32 »
Jag har jobbat rätt länge med automation, regleringar etc och det finns egentligen bara ett bra råd: håll det enkelt!

Att koppla en booster till din befintliga panna innebär en del krångel för synkning mellan två styrsystem som inte pratar med varandra samt: hur skall du styra ut värmen till poolen?
En bergvärmepump med tillbehör får du troligen inte plats med, de är lite mer skrymmande än vad broschyren visar.

Jag föreslår en ny varvtalsreglerad flvp på 4-5kW för huset och en poolvärmepump. Då har du sparat mer än 50 000 kr och har ett system som alla kan förstå när det börjar krångla.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Köpa bergvärme, värma villa & pool. TIPS!!!!
« Svar #7 skrivet: 12 december 2013, 21:26:27 »
En bergvärmepump tar väl inte mera plats än en flvp skulle vara plastbyttan för brine dÃ¥  Sc:,h Jag skulle nog välja bergvärme och en poolväxlare blir säkert dyrt men man har ett system som bör leva mÃ¥nga Ã¥r.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Köpa bergvärme, värma villa & pool. TIPS!!!!
« Svar #8 skrivet: 12 december 2013, 21:55:00 »
Förutom själva skåpet så skall det upp två expansionskärl samt rördragning till borrhålet. Om befintliga rör kommer upp ur golvet så måste värmepumpen ställas på en förhöjningsram och ventilationen skall kopplas om eller helst anslutas till en VBX frånluftsaggregat.
De tvättstugor som jag har gjort den här övningen i har aldrig riktigt återhämtat sig (som tvättstuga).
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa bergvärme, värma villa & pool. TIPS!!!!
« Svar #9 skrivet: 13 december 2013, 07:37:05 »
Mmm, tyvärr blir en poolvärmekomplettering till en bergvärmepump i princip lika dyr som en poolvärmepump, och bergvärmen lär vara runt 50 000 kr dyrare än en ny större FLVP.
Bergvärmelösningen blir alldeles säkert bättre, och ger lite större besparing, och jag tror även en lite bättre livslängd (har inte så stort förtroende för poolvärmepumparnas livslängd).
Om jag får gissa så går de två olika alternativen nog på ett ut rent ekonomiskt sett över en 15 års period.

Det som kan fälla avgörandet för alltihop är som jag ser det hur dyr den nya ventilationen blir om man går över till bergvärme - det bästa och billigaste kanske i det fallet är en helt vanlig frånluftsfläkt, fördelen med den är att man enkelt kan justera ventilationen om det uppstår kallras när det är riktigt kallt ute, har du FLVP med hög uteffekt så måste man ventilera ordentligt hela tiden om man vill undvika långa avfrostningar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nutta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa bergvärme, värma villa & pool. TIPS!!!!
« Svar #10 skrivet: 13 december 2013, 21:24:31 »
Tror ni lösningen med en Nibe F750 och separat poolvärmepump är ett bättre alternativ? Eller kan man koppla Nibe F750 till poolen eller räcker inte det till? Är helt novis på detta, men en Nibe F750 borde väl vara ett enkelt byte då jag har en frånluftsvärmepump idag. Om jag ska ha en separat poolvärmepump vad rekommenderar ni då? (Vore skönt med bara en anläggning, men hellre bra än dumsnål)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa bergvärme, värma villa & pool. TIPS!!!!
« Svar #11 skrivet: 13 december 2013, 22:19:40 »
Kolla även på ComfortZone, ,de har kört med sina högeffektsfrånluftare längre, och det känns som att de är stabilare, men jag vet inte.
Värt att jämföra dem i alla fall.

Det är nog tveksamt att en Nibe eller CZ klarar både varmvatten/husvärme och pool, men omöjligt är det inte med tanke på hur välisolerad pool du har.
Den skulle ju få jobba hårt året runt, men kanske ändå.
Kanske om du valde en större CZ (6.5 kW) och lät den ta in uteluft sommartid med forcerad luftmängd?
Vintertid stänger du "uteluften" och drar ned fläkten.
Vet inte om det går men kan vara värt att undersöka.
Vet inte heller om CZ eller Nibe 750 finns med poolstyrning, det får du kolla.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!