Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Duo optimum producerar inget varmvatten  (läst 1621 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Arn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Duo optimum producerar inget varmvatten
« skrivet: 29 maj 2016, 12:20:04 »
Jag har problem med min Optimum Duo 12. Den producerar inget varmvatten.

När man tittar i menyn under Temperaturer och sedan varmvatten så finns det inget startvärde, värde inom parentes. det finns ingen parentes alls på den raden. Det finns bara uppmätt nuvarande varmvattentemperat nu är den 25 grader.
Jag antar att det är här problemet är - pumpen har inget värde för att starta varmvattenproduktionen.

På första sidan i manöverpanelen som visar rumstemp mm. Där har det kommit en liten rektangel längst ner till vänster. har aldrig sett den tidigare.
Larmindikatorn lyser fast grönt sken.
Är det någon som har någon idé hur man fixar detta?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Duo optimum producerar inget varmvatten
« Svar #1 skrivet: 29 maj 2016, 12:34:00 »
Rektangeln indikerar att pumpen har brutit på högtryckspressostaten, det betyder att du kan ha ett fel på pressostaten, ett glapp eller ett fel på nått styrkort. Den symbolen brukar man kunna se en kort stund efter det att pumpen gjort varmvatten eftersom den processen stoppas av just högtryckspressostaten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Arn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Duo optimum producerar inget varmvatten
« Svar #2 skrivet: 29 maj 2016, 13:22:15 »
Tack för svaret.
Jag plockade bort framsidan pÃ¥ pumpen och hittade en modul F11 med en blÃ¥ resett knapp -och tryckte  :).
Och pumpen startade. Men jag har fortfarande inget värde (värde inom parentes) för start av varmvattentemperatur (som det står i manualen).
Men det är gott så -pumpen går. Tack för hjälpen!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Duo optimum producerar inget varmvatten
« Svar #3 skrivet: 30 maj 2016, 16:27:14 »
Värmepumpar som löser ut vid denna tid på året brukar göra det för att kurvan är för högt ställd, det blir för varmt inne, och "någon" går runt och stänger termostater i huset.
Det resulterar i att värmepumpen (nattetid när det är svalare ute) försöker producera värme, men kan inte bli av med värmen eftersom det inte finns något flöde i radiatorkretsen, och då löser den ut på HP-pressostaten.

Men visst, det kan vara nåt fel också, men oftast är det bara att det inte finns något flöde...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!