Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Antal starter och gÃ¥ngtid mot utetemp. Ã…tgärder?  (läst 4831 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Hej,
bifogad bild illustrerar min VPs antal starter och gångtid i % per dygn.
Jag har en Nibe 1225-8 och har inställt gradmin start -100 och TS start -500.
Värmebärarvolymen är c:a 100l
Alla radiatorer är utan termostater så när som två, vilka är ställda på max.
VB delta vid VP är 8 °C
Rumstemperaturen är +/- 1 °C runt börvärdet

Vad anser du är bäst åtgärd för att få ner antalet starter
-mera gradminuter?
-utökning av VB-volymen ge, tex för 100 resp 200l till?

Eller är det bra som det är?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Antal starter och gångtid mot utetemp. Åtgärder?
« Svar #1 skrivet: 24 april 2012, 21:27:10 »
Det ser OK ut, vad jag kan se har du max ca 25 starter/dygn.
En volymförstorare anser inte jag vara nödvändig även om volymen (om du räknat rätt) är rätt liten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Tack Carl N för dina synpunkter.
Vad jag inte nämnde som ytterligare "problem" var knäppningar i huset pga VB-rörens expansion och krympning, varje gång VP startar och stannar knäpper det ganska mycket i väggar och trossbottnar.
Funderar alltså även pga av detta på volymökning.

Kommer en volymtank*) på 245l att dels
-minska knäppningar?
-minska antalet starter?
-medföra andra problem eller fördelar?


*) Har min gamla CTC panna (Typ 265B frÃ¥n 1973) kvar oinkopplad, funderar pÃ¥ om man kan ha den som volymtank, kan dessutom förvärma  vatten till VV genom dess genomströmningsslinga
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Antal starter och gångtid mot utetemp. Åtgärder?
« Svar #3 skrivet: 25 april 2012, 10:45:05 »
Kan inget om just din panna, men förutsatt att den har någon kopplingsmöjlighet nära botten och någon nära toppen, och rören inte är av för klen dimension, torde den funka fint som volymtank. Den kommer minska knäppningarna men av erfarenhet vet jag att det inte alltid blir så att knäppen helt försvinner. Minska antal starter kommer den definitivt att göra. Den enda nackdelen jag kan se är att de längre stopptiderna kan innebära kallras vid fönster vid burr-kyla, men det går ju att lösa med integralinställningen. Det beror ju också på hur bra fönster du har. Tyvärr kan man inte justera så att man har olika integral vid olika utetemperaturer, det skulle jag själv vilja kunna.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Antal starter och gångtid mot utetemp. Åtgärder?
« Svar #4 skrivet: 25 april 2012, 12:58:42 »
Jag har en gammal 80-liters VVB seriekopplad på framledningen. Med den försvann alla knäppingar och gång-/vilotiderna ökade nånstans kring 40-60% beroende på effektuttag och andra faktorer.

Man behöver med andra ord inte så mycket om det bara är knäppningarna man vill åt... Sen kanske det innebär några reglertekniska problem med att ha 250 liter vatten i serie med framledningen, men det har jag ingen aning om..
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Tack,
Mina frågor och kommentarer i rött
/bopakoster
Kan inget om just din panna, men förutsatt att den har någon kopplingsmöjlighet nära botten och någon nära toppen, och rören inte är av för klen dimension, torde den funka fint som volymtank.
Den ska väl kopplas i serie på VBfram från VP men skall in i CTC"tanken" var i botten eller toppen?
Den kommer minska knäppningarna men av erfarenhet vet jag att det inte alltid blir så att knäppen helt försvinner. Minska antal starter kommer den definitivt att göra. Den enda nackdelen jag kan se är att de längre stopptiderna kan innebära kallras vid fönster vid burr-kyla, men det går ju att lösa med integralinställningen. Det beror ju också på hur bra fönster du har.
Bygger om till treglasfönster så det är nog inget problem,
Tyvärr kan man inte justera så att man har olika integral vid olika utetemperaturer, det skulle jag själv vilja kunna.
Får väl göras manuellt vid säsongsbyte då
Jag har en gammal 80-liters VVB seriekopplad på framledningen. Med den försvann alla knäppingar och gång-/vilotiderna ökade nånstans kring 40-60% beroende på effektuttag och andra faktorer.
Man behöver med andra ord inte så mycket om det bara är knäppningarna man vill åt... Sen kanske det innebär några reglertekniska problem med att ha 250 liter vatten i serie med framledningen, men det har jag ingen aning om..
NÃ¥gon annan som vet?
« Senast ändrad: 25 april 2012, 13:36:50 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Antal starter och gångtid mot utetemp. Åtgärder?
« Svar #6 skrivet: 25 april 2012, 17:51:24 »
Jag har kört med en tank på 175 liter kopplad på framledningen och det funkade kanon är övertygad om att det inte varit några problem med en större tank men man kan ju naturligtvis få justera inställningarna så man får lagom mycket start stopp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
LÃ¥ter bra  Smurfen.
Behöver svar i denna tråd för att göra rätt: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=47310.0
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Antal starter och gångtid mot utetemp. Åtgärder?
« Svar #8 skrivet: 25 april 2012, 18:28:08 »
Vill du ha bort så mycket som möjligt av knäppningarna ska du koppla ut från vp till toppen på pannan och ta ut till rad systemet från botten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Ja det vill jag och det förstår jag. 1000 Tack!
Frågarna nu är bara
-om jag kommer i i toppen om jag använder utlopp för VB i CTCn?
-tar ut från botten om jag använder returingången på SCTn?
-vilken inställning på den interna shunten i CTCn?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Antal starter och gångtid mot utetemp. Åtgärder?
« Svar #10 skrivet: 25 april 2012, 20:43:39 »
Det bör bli fullt öppen stänger du shunten helt kommer vattnet bara att gå förbi pannan och funktionen blir som utan panna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Antal starter och gångtid mot utetemp. Åtgärder?
« Svar #11 skrivet: 25 april 2012, 20:57:36 »
Det var bra.
Frågor kvar:
Är utloppet inne i CTCpannan högst upp?
Är returen med shunten helt öppen längst ner inne i pannan?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Antal starter och gångtid mot utetemp. Åtgärder?
« Svar #12 skrivet: 25 april 2012, 21:11:41 »
Tyvärr  dontknow
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Antal starter och gångtid mot utetemp. Åtgärder?
« Svar #13 skrivet: 25 april 2012, 21:44:38 »
Alla kan ju inte vara Orakel, inte ens Smurfar?  tummenupp Tack i alla fall.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Antal starter och gångtid mot utetemp. Åtgärder?
« Svar #14 skrivet: 27 april 2012, 10:58:53 »
Det var bra.
Frågor kvar:
Är utloppet inne i CTCpannan högst upp?
Är returen med shunten helt öppen längst ner inne i pannan?

Om pannan är oinkopplad kan du ju hyra en fiberinspektionskamera och kolla hur det ser ut inuti. Kostar en slant förvisso...

http://jsprodukter.se/uthyrning.php
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!