Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm Hög hetgas dÃ¥ och dÃ¥  (läst 2533 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Megasen

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -
Larm Hög hetgas då och då
« skrivet: 05 december 2020, 12:16:32 »
Har en gammal CTC EcoAir 109 v2 (2005) tillsammans med en EcoEl 1800 v2.
EcoAir har gått bra den till nyligen då hetgasen larmade, det händer lite då och då men inte så ofta.
Uteenheten går i stort sett hela tiden med avbrott för några avisningar, hetgas ligger runt 120 grader med liten variation

Vi har haft en hel del reparationer under åren och nu utan försäkring kanske det går att göra nåt på egen hand

Har läst lite om några som justerad sin expansionsventil men tyvärr har den som sitter inte nån justeringsskruv som andra varianter verkar ha utan ser ur som på bilden jag bifogat

Går den att justera och i så fall hur gör jag.

Vill ju inte riskera läckage eller skada men tror nog att jag är tillräcklig händig för enklare ingrepp
Tacksam för svar
Nyligen (maj 2021) installerad Nibe F2120-12 och VVM S320
1-plansvilla byggd 1964 i Kristinehamn. Boyta 110m2 plus källarplan med datorrum, hobbyrum samt duschrum på 146 m2.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Larm Hög hetgas då och då
« Svar #1 skrivet: 05 december 2020, 12:31:51 »
Skruva inte på den.

Kolla först så laddflödet är ok, så vattnets delta är rätt. (Manualen borde vara informativ).
Om det inte är högre än det ska vara så har nog en liten läcka på kylkretsen som börjar märkas av. Ring i så fall kylservice så de får söka fram läckan och återställa gasmängden.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Megasen

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -
SV: Larm Hög hetgas då och då
« Svar #2 skrivet: 05 december 2020, 12:41:09 »
Hej
Tack för varningen, kyltekniker är förstås det enklaste valet...
Manualen till v2:an är mycket knapphändig och displayen och info där ger ingen info alls om in/ut-temp tyvärr.
Måste mäta själv i så fall. Dom få inställningar som går att göra, även i den kodade delen hanterar inte värmediffen.

Kan jag göra nåt själv eller är det bara att krypa till korset och ringa service?

Det ser ut som ventilen har två delar med en bottendel som kan tas av och en inre del med egen gänga
Är bottendelen (kulhuvad mutter) borttagbar utan att tömma ut nåt ur systemet och finns det justermöjligheter under den?
« Senast ändrad: 05 december 2020, 12:42:51 av Megasen »
Nyligen (maj 2021) installerad Nibe F2120-12 och VVM S320
1-plansvilla byggd 1964 i Kristinehamn. Boyta 110m2 plus källarplan med datorrum, hobbyrum samt duschrum på 146 m2.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Larm Hög hetgas då och då
« Svar #3 skrivet: 05 december 2020, 13:25:08 »
Det är nog skyddslock, justering och "packningskompressor". Det läcker sannolikt när du släpper huven. Men mer troligt när du släpper packningen.
Jag hade inte rört det, för det ska vara injusterat när pumpen var ny och förhållandena ändrar sig inte. Har behovet ändrat sig så är det nog mer fel på powerhead och bulb utöver gasläcka. Så gissar jag.

Du kan mäta in och utgående vattenledning med någon primitiv termometer. Allt över 7 grader värmeökning när kompressorn går behöver åtgärdas.
Du borde ha ett smutsfilter någonstans, det kan du kika på.

Problemet du har borde bli värre desto kallare det är ute om det är kylkretsrelaterat. Det borde bli mindre problem med lägre utetemperatur om det har med vattnet att göra.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad jewe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm Hög hetgas då och då
« Svar #4 skrivet: 06 december 2020, 21:35:52 »
Det har varit problem med expansionsventil på Ecoair.
Under locket sitter en insex skruv men man bör ha manometer ställ om man ska justera den annars riskerar olja att gå igenom och ner till kompressorn och då blir det dyrt.

Kolla vilken  temperatur du har till och frÃ¥n ute delen, bör ligga pÃ¥ mellan 5 & 7 grader, finns enkla termometrar pÃ¥ Jula och Biltema som man kan fästa pÃ¥ rören.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Larm Hög hetgas då och då
« Svar #5 skrivet: 07 december 2020, 14:41:25 »
Det är också inte helt okänt med problem med hetgastempgivaren på EcoAir. Enklaste sättet att kolla den är att stänga av värmepumpen (blockera kompressorn i menyn) några timmar och sedan kolla att hetgastempvärdet i displayen stämmer någotsånär med utetemperaturen. Helst gör man detta vid några plusgrader ute, avtagen servicelucka och då solen inte ligger på mot utedelen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Megasen

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -
SV: Larm Hög hetgas då och då
« Svar #6 skrivet: 13 december 2020, 11:31:53 »
Vi har under åren har flera problem med givaren och läckage och då fått givaren bytt så där finns det en möjlig felkälla.
Ska inte pilla med expansionsventilen utan överlåter såna aktiviteter till kylteknikern som förhoppningsvis dyker upp snart

Ska stänga och mäta tempen så får vi se. Tack för tipsen
Tyvärr visas inte hetgastempen när uteneheten är blockerad utan får kolla när jag startar upp igen eller med en egen termometer.

Var sitter smutsfiltret? ,har inte hittat nåt som liknar det i någon av inne/utenheten i någon av de tyvärr bristfälliga manualerna som finns att få tag i.

Nyligen (maj 2021) installerad Nibe F2120-12 och VVM S320
1-plansvilla byggd 1964 i Kristinehamn. Boyta 110m2 plus källarplan med datorrum, hobbyrum samt duschrum på 146 m2.

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm Hög hetgas då och då
« Svar #7 skrivet: 13 december 2020, 15:30:53 »
Min pumpe fikk naturligvis denne 3 mdr etter 5Ã¥rs garantien gikk ut 😂 ctc sier det er nærme nok sÃ¥ smart Ã¥ sjekke fort. Fikk pÃ¥ torsdag, skrudde av el sikring av og pÃ¥, sÃ¥ virket den fint til idag igjen

Samme problem?


Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm Hög hetgas då och då
« Svar #8 skrivet: 13 december 2020, 15:31:45 »
Her er bilde

Utloggad Megasen

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -
SV: Larm Hög hetgas då och då
« Svar #9 skrivet: 13 december 2020, 16:02:10 »
Menar du att du fick en ny hetgasgivare skickat till dig och bytte ut givaren?

För övrigt så satte vi ut en vanlig termometer (långsam i uppdateringarna) och mätte på hetgas-röret men det gav inget eftersom temperaturen snabbt gick över 100 grader, samtidigt som hetgasgivaren visade 8-10 grader mer under tiden.
Så det verkar som givaren är relativt OK, troligen är det läckage nånstans. Ser nog till att byta även givaren när service kommer.

Observationsglaset visar nåt som ser ut som bubblor även under drift och inte bara vid start, inte bra enligt många i forumet

Dessutom kände jag nÃ¥t som verkar vara en tunn olja pÃ¥ hetgasröret vid givaren, verkar mer och mer likna ett läckage  :(

Vi väntar på svar när kyltekniker kan komma så innan dess väntar jag och hoppas att uteenheten inte stannar så ofta..
Nyligen (maj 2021) installerad Nibe F2120-12 och VVM S320
1-plansvilla byggd 1964 i Kristinehamn. Boyta 110m2 plus källarplan med datorrum, hobbyrum samt duschrum på 146 m2.

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm Hög hetgas då och då
« Svar #10 skrivet: 16 december 2020, 20:25:56 »
Min går ca 48 timer mellom hver alarm

fikk nytt software fra ctc, innatallert igår. Lot litt mere være default. Sample, shunt på 180 min istedenfor 220 og litt kortere driftstider. Se hvor lenge den holder. Ingen har tid før 2021 til å komme å sjekke. Fungerer jo , og om den stanner nogen dager jag er borte, så går i250 på ren el. Mulig el rekningen i januari blir 300 kr mere.
Kan vente

Se om den stannar igjen etter nogen dager, eller om nytt software hjalp

Utloggad Megasen

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -
SV: Larm Hög hetgas då och då
« Svar #11 skrivet: 17 december 2020, 11:06:24 »
Vi fick besök av kylteknikern och han konstaterade att kondensorn läcker och måste bytas
Ett byte skulle lösa problemet med reservationen att kompressorn kan ha tagit stryk och att det skulle vara mer ekonomiskt att köra på el utan EcoAir tills vidare.
Vi stängde av EcoAir och kör på bara el nu för inte kompressorn ska gå i onödan.

Vi kommer troligen att byta anläggning nån gång under nästa år men bedömde att det kan vara värt att lägga pengar på en reparation ändå.
Man vet ju inte vad som kan hända nästa år och en helt ny anläggning är ju rätt dyr...

Kondensorn är beställd och kom idag så nu är det bara att fixa en tid med kylfirman

Värt att notera är att elförbrukningen nu på slutet är densamma utan som med EcoAir gående, troligen gav den inget eller lite tillskott som åts upp av fläkten i sig...

Ã…terkommer med mer info efter reparationen

Till Woodbear: jag kan bara hoppas att din anläggning börjar fungera bättre efter sw-uppgraderingen men med tanke på dom problem vi haft med vår anläggning under åren så finns det nog vissa kvalitetsproblem med CTCs anläggningar och när vi byter så blir det definitivt inte CTC igen..
Nyligen (maj 2021) installerad Nibe F2120-12 och VVM S320
1-plansvilla byggd 1964 i Kristinehamn. Boyta 110m2 plus källarplan med datorrum, hobbyrum samt duschrum på 146 m2.

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm Hög hetgas då och då
« Svar #12 skrivet: 18 december 2020, 10:47:40 »
Den har gÃ¥tt uten fel siden sw oppdatering.  Men jeg hadde justert mye etter rÃ¥d pÃ¥ forum for bedre effekt av vp. Dvs lengre tider pÃ¥ vp, lavere innskudd for elpatron . Jeg lot mere være default nu. 

Men din vp er jo 15 Ã¥r gammel, det tyder jo pÃ¥ at ctc holder lenge.  Har venner med mitsu, panasonic, daikin, bosch, ivt som har hatt mye mere plunder enn meg.
SÃ¥ vet ikke om ctc er dÃ¥rligere 😎

Mitt inntrykk er at man nesten like gjerne kan fyre pÃ¥ ren el her i norge, fordi elen er billig og vp med innstallasjon koster fra 130-200k  og gÃ¥r i sønder ca nÃ¥r man gÃ¥r i null 😂

Ikke vært noe fel pÃ¥ min ctc de 5 første Ã¥r.. 

Utloggad Megasen

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -
SV: Larm Hög hetgas då och då
« Svar #13 skrivet: 23 december 2020, 14:36:15 »
Nu är kondesorn bytt och kylmedia påfyllt av en mycket snabb kyltekniker (lokalt företag).
Hetgas nere på vettiga nivåer 70-80 grader och allt funkar som det ska.

När det gäller de tidigare problemen så fick vi redan efter två år! (2007) läckage på kylmedia pga av dåliga rör och lödningar samt
även lite senare byte av 4-vägsventil och hetgasgivare under 2009.
Det höll i några år sen var det dags igen och sen har det varit lite till och från med småfel, oftast läckage fram tills nu, tur att vi hade Arctic-försäkringen för reparationerna, dyr men bra att ha.
Den senaste reparationen med kondensorbytet får vi stå för själva.

Vi stötte även på CTC (2009) om en ny mjukvara (mikrochip) som tillät EcoAir att gå ner till -15 grader, de skickade utan kostnad, man kan ju tycka att det borde skickats ut till ALLA som hade v2-enheter utan att behöva fråga....., hoppas det funkar bättre idag

Nog med gnäll, just nu varmt och skönt och julen står för dörren
Nyligen (maj 2021) installerad Nibe F2120-12 och VVM S320
1-plansvilla byggd 1964 i Kristinehamn. Boyta 110m2 plus källarplan med datorrum, hobbyrum samt duschrum på 146 m2.

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm Hög hetgas då och då
« Svar #14 skrivet: 23 december 2020, 20:35:40 »
Får se hva som er fel i 2021, men nå går den 5 dager før den stopper. Gir varme som normalt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!