Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Drännering ut i dike  (läst 1481 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Drännering ut i dike
« skrivet: 13 augusti 2015, 23:32:36 »
Håller på och gräver lite för att koppla på dräneringen samt vatten från stuprören i ett senare skede (nästa sommar) kommer dra dubbla rör och tänkte dra ut dom i ett dike ca 20 meter bort men risken är väl att det fryser i änden men röret kommer att ha kraftigt fall så det kommer rinna bra eller borde jag göra en stenkista ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Drännering ut i dike
« Svar #1 skrivet: 14 augusti 2015, 05:27:46 »
Beror helt på om det kommer snö eller inte som täcker "utfallet"
Skall vara mycket kallt om vatten i dikesbottnet fryser om 30 cm ligger ovanpå
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Drännering ut i dike
« Svar #2 skrivet: 14 augusti 2015, 09:12:34 »
Vad jag har sett av såna lösningar så brukar det inte frysa sönder.
Normalt kommer inget vatten då det är så kallt att det fryser.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Drännering ut i dike
« Svar #3 skrivet: 14 augusti 2015, 09:20:57 »
Låter bra det då kör jag ut det i diket och skulle det frysa nån varga vinter är det ingen katastrof heller det funkar ju nu också med gammal dränering och regn vattnet ut på marken bredvid huset.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Drännering ut i dike
« Svar #4 skrivet: 14 augusti 2015, 22:45:14 »
Jag gjorde en liknande grej, grävde ner ett rör till en mindre hängränna som sitter på liten bod, på slutet la jag en sten för och makadam, sen på med lite bortgrävd gräsmatta. Stenen la jag för att inte täcka för utloppet helt med makadam.

Det är väldränerat där sen tidigare, återstår att se om det fungerar.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Drännering ut i dike
« Svar #5 skrivet: 15 augusti 2015, 00:05:48 »
Har fyllt igen den delen nu kunde inte gräva så djupt för att få fall på slutet så la 50 mm markskiva ovanpå troligtvis onödigt men nu är det gjort. Om jag hinner i morn blir det till att lägga i resten av rören och fylla igen sen har jag en 5-6 meter till att gräva innan jag är framme vid huset och då blir det stopp i sommar drännering och isolering av källare tar vi nästa sommar. Vet inte riktigt vad jag ska isolera med får plats med ca 50-70 mm ovan mark och vill ha dubbelt under mark men huset är ett sutteräng så det vore smidigt med samma typ av isolering hela vägen och vill gärna kunna återfylla med samma massor. Sen blir det endera Steni terra eller Minerit skivor utanpå delen ovan mark.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!