Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elfel köks spis  (läst 10347 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Elfel köks spis
« skrivet: 11 november 2011, 17:54:38 »
Hej  *vinkar*
Frugan fjättrar mig vid spisen ett par ggr om året senast igår.
Personalmöte. Som vanligt vankades det radhusbiff med lingon å bacon iom det är det enda jag kan tillaga förutom koka/steka ägg  :)
Dock vaknade inte den största plattan till liv (keramikhäll tror jag det heter) alla andra plattor funkade dvs 3 av 4.
Spisen är en Electrolux ca 4-6 år gammal.
Kan det vara möjligt att skräpet redan är dött ?
Förstår då varför hjulen fortsätter att rulla då man tvingas köpa nytt.

Kom gärna med tips. Obs är på gränsen obildbar vad det gäller el...

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Elfel köks spis
« Svar #1 skrivet: 11 november 2011, 19:28:52 »
Också nyfiken på ett svar på detta, fast min största platta i keramikhällen reglerar inte går bara för fullt
Elektorhelios är väl samma familj som elektrolux?

MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29390
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elfel köks spis
« Svar #2 skrivet: 11 november 2011, 19:47:22 »
Jag vet att på en gammal spis vi hade i föräldrahemmet så funkade bara 3 av 4 plattor då en fas försvann.
Kolla huvudsäkringarna och spissäkringarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elfel köks spis
« Svar #3 skrivet: 11 november 2011, 20:23:42 »
På spisar med keramikhäll brukar det vara "plattan" eller "strömkranen" som lägger av. Bägge är relativt enkla att byta om man har lite "perspektiv" på el har man inte det ska man kanske ta sig en funderare på om det är värt att ta dit en service gubbe. Det kostar säkert en par tusen att laga och en ny med keramikhäll bara några tusenlappar till.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elfel köks spis
« Svar #4 skrivet: 11 november 2011, 20:37:42 »
Det är " reostaten", om dem endast går på fullt, alltså reglaget som skall styra effekten, men är den helt död kan det vara avbrott i plattan, alt i strömställaren, börja mera av locket och se om du kan ohm mäta.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elfel köks spis
« Svar #5 skrivet: 11 november 2011, 20:53:52 »
Hej  *vinkar*
Huvudsäkringarna kollades direkt igår då vi ofta hade problem med en fas tidigare.
Sedan tittade jag på autosäkringarna.
Inget fel. Där går min begränsning i likhet med matlagning....

Blir väl att bläddra i reklambladen å försöka finna en ny spis  :'(

Trevlig kväll
Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elfel köks spis
« Svar #6 skrivet: 11 november 2011, 20:56:30 »
Så lätt ska du inte ge dig.! Reservdelar finns, antingen ny platta eller reglerings enheten, börja med att skruva isär lite och kolla, tror du löser det.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elfel köks spis
« Svar #7 skrivet: 11 november 2011, 21:35:44 »
Ska du köpa nytt så kika på induktions spis, dom är bra  Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Elfel köks spis
« Svar #8 skrivet: 11 november 2011, 22:15:42 »
Beställde en effektregulator till min platta på http://shop.electrolux.se
350 kr inkl frakt känns ok

MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1166
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elfel köks spis
« Svar #9 skrivet: 11 november 2011, 23:07:08 »
Hej  *vinkar*
Kanske ger mig för lätt?
Men är helt rudis vad det gäller el (å mkt annat) :-\

Skall ta mig en funderare ang spisen då jag anser att den är mer eller mindre ny.....

Tycker att det var lättare förr när man kunde fusklaga ;) det mesta.
Nu är allt så avancerat. Nej jag är inte pensionär än...

Får mig att tänka på när videon kom till Sverige. En kompis till mig vars föräldrar köpt sig en videobandspelare inte beta men näst intill. Kan ha varit 1977. Hur som haver en annan vän bad att få ett program inspelat. Kompisens pappa satt uppe till efter midnatt för att trycka ned Rec knappen när filmen började.....

Ett annat minne är att bror min å jag köpte en Micro till våra föräldrar för ca 20 år sedan. Det tog nog 5 år innan dom började använda den som micro å inte bara som brödburk.

God Natt önskar tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elfel köks spis
« Svar #10 skrivet: 12 november 2011, 00:31:14 »
Spisen är ju lix trasig, så testa felsöka på den..

Men köper du nytt är det Induktion som gäller..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29390
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elfel köks spis
« Svar #11 skrivet: 12 november 2011, 07:51:40 »
Se det som en bra ursäkt att köpa en ny spis till frugan i julklapp.  ;D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elfel köks spis
« Svar #12 skrivet: 12 november 2011, 09:48:11 »
Ibland är porslinssäkringar trasiga, trots att de ser hela ut.

Växla huvudsäkringarna samt flippa autsäkringarna upp o ned ett par ggr.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elfel köks spis
« Svar #13 skrivet: 12 november 2011, 09:57:40 »
Har huvudsäkringen gått på en fas så märks det ganska fort, att mer är borta, eller konstiga spänningar då de andra faserna passerar belastningen bakvägen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elfel köks spis
« Svar #14 skrivet: 12 november 2011, 10:47:21 »
Om du har en maskinförsäkring i din hemförsäkring kan du få ut en del genom den, men avskrivningstiden är väl 10 år så du får ta den största delen själv. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 242
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!