Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: How-to: Fixa underhÃ¥llsvärme pÃ¥ alla pumpar!!  (läst 17017 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
tröttnade lite på att behöva hålla 17 grader i garaget hela tiden och se elmätaren snurra lika fort som om jag höll 8 grader med elvärme, så jag byggde om kinespumpen lite, men alla pumpar med lättillgänglig tempgivare går att bygga om, och jag tror den sitter på samma ställe på 99% av alla pumpar, iallafall de fabrikat jag installerat.
hursomhelst så är tempsensorn ett motstånd som ändrar värde med temperaturen, det finns 2 olika typer av termistorer, NTC eller PTC
det står för negativ eller positiv temperaturkoefficient, och betyder att om tempen stiger och motståndet minskar så har man en NTC, omvänt är PTC.

på denna tempsensor var det ca 14kOhm vid rumstemperatur, och eftersom sensorn var en NTC så måste man sätta motståndet parallelt med termistorn för att lura värmepumpen att tro att det är typ 17 grader fast att det är 8 grader egentligen.
att välja rätt motstånd är inte helt lätt, man får prova sig fram, jag hittade som tur är ett som var på 15kOhm, så jag borde hamna på ungefär en halvering av temperaturen, men jag ska mäta nu när den fått gå ett tag och se vad det håller sig på.
det dröjde iallafall tills det var ganska kallt inne innan kompressorn startade igen, nackdelen är ju att om jag får en halvering av tempen så kommer jag bara få 15 grader inne om jag ställer den på 30, jag vill iallafall kunna ha 18-20 ibland, så jag får väl labba lite mer med motståndet.
lite bilder på operationen:




och så fick jag fylla på lite mer 410 då det fattades 200 gram i kinesen, den frostade inte på de 10 översta rören på evaporatorn.
tryckte även i lite UV-spårmedel ifall det är nån läcka i den, men jag misstänker att det var lågt från fabrik.

så nu sköter sig fulpumpen fint.. Och om ni trodde att det var en finpump så har jag dekaltrimmat utedelen så ingen ska tro att jag har fulpumpar;)

« Senast ändrad: 16 november 2009, 23:33:22 av Oskar P. »

Utloggad GammelMan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: LövÃ¥nger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: How-to: Fixa underhållsvärme på alla pumpar!!
« Svar #1 skrivet: 17 november 2009, 00:32:29 »
Det borde väl gå att koppla in en brytare till motståndet så man kan välja original eller halverad temp.
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: How-to: Fixa underhållsvärme på alla pumpar!!
« Svar #2 skrivet: 17 november 2009, 13:30:44 »
Det borde väl gå att koppla in en brytare till motståndet så man kan välja original eller halverad temp.
ja så kan man givetvis göra, tänkte inte riktigt på det ;)

sen kan jag tillägga en sak, och det är att det kan bli svårt för pumpen att hålla en så låg innertemp, avfrostningarna kanske inte blir tillräckliga, men det lär visa sig...

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: How-to: Fixa underhållsvärme på alla pumpar!!
« Svar #3 skrivet: 17 november 2009, 13:35:21 »
Tänkte nåt liknande i garaget, en brytare mellan lågtemp motståndet, eller timerkrets som styr olika temp vid olika tider.

Vilket motstånd motsvarar ca 8-10gr?

/Andreas.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad GammelMan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: LövÃ¥nger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: How-to: Fixa underhållsvärme på alla pumpar!!
« Svar #4 skrivet: 17 november 2009, 16:03:08 »
Tänkte nåt liknande i garaget, en brytare mellan lågtemp motståndet, eller timerkrets som styr olika temp vid olika tider.

Vilket motstånd motsvarar ca 8-10gr?

/Andreas.
Lättast är väl att ta lös givaren och utsätta den för 10 grader och mäta motståndet, sen utsätter du den för 17 grader och mäter igen.
Beroende på om det är NTC eller PTC givare så får du sätta ett motstånd parallellt eller seriellt och med ett motstånd som motsvarar samma resistans som givaren hade vid 17 grader.
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: How-to: Fixa underhållsvärme på alla pumpar!!
« Svar #5 skrivet: 17 november 2009, 18:23:56 »
Detta var en verkligt givande tråd. Har samma problem med en verkstad som är alldeles för varm att jobba i. Man stänger av pumpen sen glömmer att sätta på sen är det svinkallt och rått nästa morgon.

Men undra om man vÃ¥gar rota i pumpen...  :-\ men att bara kolla lite kan väl inte va farligt, va?  ::) ;D
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: How-to: Fixa underhållsvärme på alla pumpar!!
« Svar #6 skrivet: 17 november 2009, 22:32:50 »
tänk ppå att ni inte kan bara mäta att t.ex 10 grader motsvarar 20kOhm och välja ett 20kOhm motstånd istället för termistorn! det kommer göra att pumpen arbetar konstant eller inte alls, eftersom den "ser" en temperatur som aldrig ändrar sig.
original termistor måste vara inkopplad, men motståndet sätter man parallelt med termistorn om denna är en NTC eller i serie om det är en PTC.
värdet på motståndet får man prova sig fram till, men om termistorn ger ifrån sig 20kOhm, och du kopplar ett motstånd på 20Kohm parallelt med den, så kommer signalen att bli 10kOhm

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: How-to: Fixa underhållsvärme på alla pumpar!!
« Svar #7 skrivet: 18 november 2009, 02:00:40 »
värdet på motståndet får man prova sig fram till, men om termistorn ger ifrån sig 20kOhm, och du kopplar ett motstånd på 20Kohm parallelt med den, så kommer signalen att bli 10kOhm

Behöver det vara någon speciell effekttålighet också?
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: How-to: Fixa underhållsvärme på alla pumpar!!
« Svar #8 skrivet: 18 november 2009, 06:48:32 »
billiga pumpar har ofta tidsstyrd avfrostning.
för att maskinen ska orka/hinna avfrosta vid de värsta driftsfallena krävs troligen en viss innetemp (min inställbara).
när ni labbar med givaren,är risken stor att avfrostningen fallerar vid vissa driftsförhållanden.

Tillverkarna är inte alltid idioter... det finns många anledningar till att man inte vill köra maskinen utanför vissa "ramar"
Avfrostning.
maskinen kondenseringstryck ska hållas inom ett visst spann, för att inte maskinen ska ta skada. osv

Att uppmana folk att bygga om sina maskiner utan tanke pÃ¥ konsekvenserna, och länka hit frÃ¥n andra trÃ¥dar ..ska kanske tänkas över  :,v(
« Senast ändrad: 18 november 2009, 06:59:44 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: How-to: Fixa underhållsvärme på alla pumpar!!
« Svar #9 skrivet: 18 november 2009, 16:56:38 »
värdet på motståndet får man prova sig fram till, men om termistorn ger ifrån sig 20kOhm, och du kopplar ett motstånd på 20Kohm parallelt med den, så kommer signalen att bli 10kOhm

Behöver det vara någon speciell effekttålighet också?

nej det är inte många milliampere styrkretsen skickar ut. helt vanliga resistorer som den på bilden funkar bra.


billiga pumpar har ofta tidsstyrd avfrostning.
för att maskinen ska orka/hinna avfrosta vid de värsta driftsfallena krävs troligen en viss innetemp (min inställbara).
när ni labbar med givaren,är risken stor att avfrostningen fallerar vid vissa driftsförhållanden.

Tillverkarna är inte alltid idioter... det finns många anledningar till att man inte vill köra maskinen utanför vissa "ramar"
Avfrostning.
maskinen kondenseringstryck ska hållas inom ett visst spann, för att inte maskinen ska ta skada. osv

Att uppmana folk att bygga om sina maskiner utan tanke pÃ¥ konsekvenserna, och länka hit frÃ¥n andra trÃ¥dar ..ska kanske tänkas över  :,v(

jag nämnde iofs detta om eventuella avfrostningsproblem, så jag vet inte varför du blev så upprörd, och att labba med en 5000kronors kinapump är väl inte hela världen..
men jag kanske trampade på nån tå? Sc:,h

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: How-to: Fixa underhållsvärme på alla pumpar!!
« Svar #10 skrivet: 19 november 2009, 00:13:38 »
Nej...då missuppfattades jag lite.
SÃ¥ upprörd blev jag inte  ;)
Tycker bara att man ska vara medveten om vad man gör innan man labbar oavsett prisklass på "labbobjektet".
Det finns säkert en och annan som skulle anse att det var ditt fel om maskinen rasar....om det visar sig att det är en följd av att man följt dina "rekomendationer"
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: How-to: Fixa underhållsvärme på alla pumpar!!
« Svar #11 skrivet: 24 november 2009, 23:10:38 »
jag nämnde iofs detta om eventuella avfrostningsproblem

En ide är att ha en extra fläkt som forcerar luft till innerdelen under avfrostning, det gör att den kan extrahera den mängd värme den behöver för att avfrosta utedelen. Visst, det blåser lite svalt just då men i ett garage borde detta inte vara ett problem.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: How-to: Fixa underhållsvärme på alla pumpar!!
« Svar #12 skrivet: 07 december 2009, 08:25:42 »
Jag har börjat labba lite med min ME FD25 pga att jag vill kunna komma ner i lite lägre temp. än 16-17 grader de timmar på dygnet när jag inte är i lokalen..
Med ett 68 kohms motstånd nerstoppat i kontakten på kretskortet (parallellt pga NTC) kan jag nu få en temp. som blir mellan 13 och 14 grader. Inga tendenser till problem med avisningen men ska hålla noga koll på det. Kommer att prova ett lite mindre motstånd typ 40-50 kohm för att se om jag kommer ner till en möjlig min.temp. på ca. 12 grader, det är där jag vill hamna ungefär, men då förstås under förutsättning att VP:n fungerar som den ska i övrigt.

Det är en ganska enkel operation att göra denna modifiering för den normalhändige.
« Senast ändrad: 13 december 2009, 14:03:39 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: How-to: Fixa underhållsvärme på alla pumpar!!
« Svar #13 skrivet: 07 december 2009, 17:35:58 »
jag har kört min kinespump nån vecka på ca 6-7 grader innertemp.
den orkar avfrosta trots att det har vart mycket underkylt regn och rÃ¥tt i luften, men den blir nästan helt igenisad innan den kör defrostcykeln, sen sÃ¥ orkar inte fläkten upp till maxvarv ens efter en avfrostning, kondenseringstempen ligger mao för lÃ¥gt. den  varvar upp fläkten 10-15 sekunder sen sjunker varvet igen och sÃ¥ hÃ¥ller den pÃ¥, dessutom har den rätt lÃ¥nga driftperioder ocksÃ¥.

garaget har förbrukat i snitt 6kwh/dygn under denna testperiod på 2 veckor då det vart mellan +3 och -6, mestadels minusgrader, och i detta ingår en 110watts natriumlampa över skymningsrelä (lyser väl 15-18 timmar/dygn nu.)
det är 48kvm, 2.4 i takhöjd. 95mm gullfiber i väggar, 40cm lösull på taket, oisolerad betongplatta, dåligt isolerad stålport (det rinner kondens på insidan porten!)

jag ska prova att höja tempen till 10 grader och se om fläkten då orkar hålla maxvarv hela tiden, pumpen kanske jobbar effektivare då.
det vore inte dumt att komma under 5kwh/dygn.
då kan man klara sig på ca 300kr/månad i kostnad. sen drar det ju såklart extra de gånger jag är där och brassar på 18-20 grader, men det kostar ännu mer om jag ska värma upp till 20 grader från minusgrader, och tar en jäkla tid.
håller man +10 så kan man gå in och spontanskruva då och då..
det värsta är när man öppnar porten, då hinner det snabbt försvinna en massa värme, porten är 3x2.4M
och när jag kör in bilen med genomvarm motor så tar det inte långa stunden innan det är varmare, all värme från V8:an höjer snabbt tempen!

tyvärr har jag ingen avgasfläkt ännu så ska jag göra nåt med motorn igång så får jag ha porten lite på glänt och då blir det kallt..
funkar en vanlig 125mm kanalfläkt från t.ex. Nima för 1500kr som avgasfläkt?




Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: How-to: Fixa underhållsvärme på alla pumpar!!
« Svar #14 skrivet: 07 december 2009, 17:51:23 »
Min ME har dragit ca. 6 kwh nu det första dygnet med ca. 7 grader utetemp. Ytan är ca. 50 kvm. Helt OK för min del men det går nog att sänka förbrukningen lite till med en något lägre min.temp. Men den ska få gå ett tag till innan jag testar med annat motståndsvärde. Inga problem med avisninge än så länge ivf. och det är ganska fuktig luft ute nu. Lägsta ineffekt innan off-läge som jag har sett har varit ca. 265W mätt med min PM300 (blir snart en Voltcraft istället och det ska bli intressant att se ev. skillnad då i min.effekt).

Uppdatering:
Jag har provat med fler motstånd och det bästa hittils är 47 kohm. Det ger ca. min. innetemp. på 11ºC och max. 12.5ºC med börvärde 16ºC. Jag har inte märkt av några problem med avfrostningen. Pumpen verkar klara en lägsta innetemp. på åtminstone ca. 6ºC lägre än vad den är specad för (min. börvärde är 16ºC vilket ger ca. 17ºC innetemp.). Ska ev. pröva ett något mindre motstånd för att komma ner i ca. 10ºC som lägsta min.temp.
« Senast ändrad: 13 december 2009, 14:04:46 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!