Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: solvärme med slinga eller växlare  (läst 8096 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
solvärme med slinga eller växlare
« skrivet: 15 augusti 2009, 23:06:31 »
Vad är bäst att använda slinga i tank eller växlare har ingen slinga i dag men om jag satsar på solvärme ska jag svetsa i en förvärmningsslinga till vv i allafall så tanken ska ändå skäras upp. bör vara enklare att koppla in solvärme mot slinga eller. Såg även att det fanns styrningar med varvtalsstyrd pump är det nått man bör ha eller ska man satsa på enkla grejor (billiga) funderar på 2 st paneler från sfinx.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: solvärme med slinga eller växlare
« Svar #1 skrivet: 16 augusti 2009, 10:16:34 »
Hej

Har du någon nytta av denna rapport, tro ?

http://dalea.du.se/misc/download.aspx?pubId=401

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: solvärme med slinga eller växlare
« Svar #2 skrivet: 16 augusti 2009, 11:40:40 »
Enligt rapporten verkar det gÃ¥ lika bra med slinga som växlare. Klart är att man ska ha en nedre slinga för förvärmning av vv jag tänkte behÃ¥lla min beredare och komplettera med en nedre slinga men frÃ¥gan är hur länge hÃ¥ller en rostfri beredare. Den är 10 Ã¥r  kanske ska byta den med. Jag har kommunalt vatten sÃ¥ det ska väl inte va nÃ¥gra konstigheter med vattnet sÃ¥ en beredare kanske hÃ¥ller i evighet eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: solvärme med slinga eller växlare
« Svar #3 skrivet: 16 augusti 2009, 17:45:32 »
Det skiljer lite beroende på vattenkvaliteten. Kopierade följande från Coop:s hemsida avseende VVB:

Emalj eller rostfritt?
Varmvattenberedaren är ett stålkärl, invändigt klätt med glasemalj eller
rostfritt stål för att motstå korrosion. Emalj är oftast det bästa alternativet för egen brunn. Tål i princip alla typer av vatten eftersom den har en offeranod som "offras" och korroderar iställer för kärlet. Den slits och måste bytas vid behov. Rostfritt är känsligare för vissa vattenkvaliteter än emaljkärlen, t.ex. hög kloridhalt och kalkhalt. Den har låg vikt, och kräver ingen service (ingen skyddsanod mot korrosion).

Direkt eller indirekt uppvärmning
Direkt uppvärmning. En elektrisk värmepatron har direktkontakt med vattnet. Indirekt uppvärmning. Elektriska värmesköldar på utsidan av kärlet, eller korrosions skyddad värme patron, utan kontakt med vattnet.

VattenkvalitetOm du har kommunalt vatten är vattenkvaliteten oftast inget problem. Om du har egen brunn kan det vara värt att göra en vattenanalys först. Rostfri beredare bör i första hand väljas om vattnet är surt (lågt pH-värde) och dessutom är marmoraggressivt (fri kolsyra). Emaljerad beredare väljs om vattnet har hög kloridhalt (bräckt vatten). Direkt uppvärmning bör undvikas vid hårt vatten eftersom kalkbeläggningen lätt förstör elpatronerna.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: solvärme med slinga eller växlare
« Svar #4 skrivet: 19 augusti 2009, 12:06:59 »
Skillnaderna mellan slinga och extern VVX kommer bl.a. när man har flera
värmelager och vill att solkretsen ibland skall passera rakt förbi det ena eller
andra lagret. Om du har VVX är det bara att sluta pumpa, men med slinga
måste du t.ex. ha shuntar för att styra flödet förbi.

Har du bara en tank så är slingan enklaste och billigaste lösningen.

Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: solvärme med slinga eller växlare
« Svar #5 skrivet: 19 augusti 2009, 16:14:59 »
Jad har 3 tankar men dom är parallelkopplade med kranar emellan det sitter beredare i en av dom (500 liters) det är den jag ev tänker ansluta solvärme kan ju använda alla tre om det blir soligt länge och risk för kokning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: solvärme med slinga eller växlare
« Svar #6 skrivet: 19 augusti 2009, 20:12:09 »
Hur använder du tankarna nu? Är det vedeldning, eller vad?

Får man föreslå fritt så skall tankarna förstås seriekopplas istället.
Solen går förbi i ordningen hög-, medel-, lågtemp.tank. Den tank som vill ha,
tar för sig av det som passerar via externa VVX. Om solpumpen skall
gå eller inte bestäms av bottentemp. på lågtemp.tanken.

Varmvattnet går åt motsatt håll från låg- till högtemp. Finns VVB-slingor i tankarna,
så använd dessa, annars förvärmning av varmvatten i externa VVX.
Förrådsberedaren i lilla tanken är enligt mig bara till besvär och bör helst inte
användas alls!!

Värme tas ut ur de två kallaste tankarna.

Det är en väldigt stor nackdel för verkningsgraden på solfångarsystemet att först
försöka ladda lilla tanken tills man blir "nöjd" och sedan låta denna pytsa iväg
eventuellt överskott. En solfångare som får möjlighet att gå mot kallvattentemperatur
(kanske 5 grader) kommer att gå dygnet runt på sommaren och så fort det blir ljust
pÃ¥ vintern  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: solvärme med slinga eller växlare
« Svar #7 skrivet: 19 augusti 2009, 21:38:03 »
har ved eldning i dag. Om jag seriekopplar tankarna hur får jag fram det varma vattnet från tank nr 2 och 3 till tank 1 med beredare alt slinga om det är några dar med moln lär ju inte 500 liters tanken hålla värmen länge. Har inte möjlighet att ta ur värme ur tank 2 och 3 då räcker inte ackvolymen på vintern. Jag förstår inte riktigt varför solfångarna ska gå mot så låg temp som 5 grader jag har inte så stor nytta av så kallt vatten visst förvärma vv men det blir inte många grader. Elektrisk beredare är helt uteslutet jag vill minska min kostnad inte öka. Eldar ca en gång per vecka nu för vv har totalt 2000 liter acktank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: solvärme med slinga eller växlare
« Svar #8 skrivet: 19 augusti 2009, 22:55:59 »
Även när du eldar med ved har du ju nytta av att tankarna laddas tripp-trapp-trull
istället för alla parallellt. Precis som vid solladdningen så skall den lilla tanken få först
eftersom den har högst krav (60 grader). Från botten av lilla tanken går vattnet vidare
till toppen av mellersta tanken och det är här jag tycker värmen skall shuntas ut. Här räcker
ofta 35-40 grader i ett lågtemperatursystem. Från botten av mellersta tanken går vattnet
vidare till toppen av sista tanken. I botten av sista tanken kommer returen från radiatorerna in.
Från botten av sista tanken går också returen till pannan.

Allra bäst skulle det bli om du hade slingberedare/VVX för varmvattnet genom alla tankarna
och skippade förrådsberedaren i lilla tanken. En liten el-VVB kan spetsa vid behov och om ved
eller sol redan gjort jobbet behöver den inte göra nå't. Sätt ett litet öppet expansionskärl på
förrÃ¥ds-VVB:n och fyll den med vatten sÃ¥ bidrar den med 180 liters ack.volym i alla fall  ;)
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: solvärme med slinga eller växlare
« Svar #9 skrivet: 20 augusti 2009, 17:05:36 »
Det fungerar inte med seriekoppling om man inte har värmebehov det varma vattnet från tank nr 3 kommer inte fram till nr 1. Om man inte kör med tva. skulle jag bygga en anläggning i dag skulle jag seriekoppla tankarna med kranar för parallelkoppling såj ag kan skifta på sommaren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: solvärme med slinga eller växlare
« Svar #10 skrivet: 20 augusti 2009, 19:58:35 »
Varför skall du skära upp tanken?
Du har beredare i tank 1 och det är ok.
Låt det vara parallellkopplat med "vanlig" självcirkulation. Med vanliga avstängningskranar mellan. Det fungerar utmärkt.
Redan Newton insåg gravitationens kraft.
Tryck dit en extern värmeväxlare med termostat som laddar acctank 1 från toppen med min temp säg 55-60 grader.
Verkningsgraden på solfångare sjunker iofs med temperaturen men inte så mycket som man kan tro. 5-10% på årsbasis bara.
Tryck dit lite mer solfångaryta säg 90 rör med extern värmeväxlare så slipper du skära upp tankar och får dessutom bra med varmvatten med rätt temp
Du får en kanonanläggning med så mycket vatten och skiktade tankar.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: solvärme med slinga eller växlare
« Svar #11 skrivet: 20 augusti 2009, 20:56:33 »
Har lite svart att få dit 90 rör 60 rör är max anledningen att jag vill skära upp tanken är att beredaren förstör skiktningen i tanken. Skulle vilja ha dit en förvärmningsslinga i botten och då kanske det är lika bra att svetsa in en solslinga på samma gång eller är det bättre med växlare ? skulle även vilja ha en bivalent schunt. Det är inga problem att skära upp tanken och svetsa i slinga det tar inte så många timmar fast jag måste flytta pannan först (den väger 500 kilo)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: solvärme med slinga eller växlare
« Svar #12 skrivet: 20 augusti 2009, 21:47:39 »
Aha en liten beredare i toppen av tanken. Då är jag med.
Det förstör skiktningen rejält.
Men sätt en TVA som matar beredaren så är problemet löst. ;)
Skiktningen bibehålls.
Det MÃ…STE inte komma in kallt vatten i beredaren....
DÅ slipper du flytta pannan och skära upp tanken.

MEN om du ändå skär upp tanken är en förvärmningsslinga för varmvattnet det som är viktigast.
60 rör mot 500 l fungerar både med slinga eller extern värmeväxlare med termostat.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: solvärme med slinga eller växlare
« Svar #14 skrivet: 20 augusti 2009, 22:26:53 »
Om jag använder mej av 60 rör är det för mycket vatten att köra mot 1250 liter eller 2000 liter. Hur stor är risken för kokning om jag kör mot endast 500 liter. Anggående partiel förångning såg att värmeväxlaren måste sitta högst i systemet jag måste montera panelerna så att rören mellan panelerna dras över en nock (till farstun) ev hamnar då röret mellan panelerna högst är det något problem eller gäller placeringen endast rören ner resp upp till panelerna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!