Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Igenisad tempgivare på utedelen-tips???  (läst 3330 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vaklagärdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Igenisad tempgivare på utedelen-tips???
« skrivet: 01 december 2021, 17:52:13 »
Hej.
Har en XRH-40. Har 30 mil till stugan tur och retur så man vill inte åka i onödan för att bara ”kolla till pumpen”. Såg för nån vecka sen att elräkningen började skena per dygn och att det enligt airpatrolen blev varmare inne än jag ställt den på. Åkte ner och märker att tempgivaren på utedelen är en isklump med istapp (se bild). Hela plaströret var fyllt av is. Förmodligen av ånga som tryckt upp och blivit till is. Doppade givare och rör i lite ljummet vatten och maskinen slog sen av direkt. Sprayade lite silikonspray inne i röret så ev vatten och fukt lättare glider av (oklart om det kommer göra nån skillnad men installatör som tipsade). Böjde ut givaren också lite mer bort från kylaggregatet. Har ni några andra tips för att tempgivaren inte ska frysa?? Har ingen lust att åka fram och tillbaka hela tiden.
« Senast ändrad: 01 december 2021, 17:54:01 av vaklagärdan »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Igenisad tempgivare på utedelen-tips???
« Svar #1 skrivet: 01 december 2021, 18:08:54 »
Det där kan nog vara ett problem på alla maskiner, de måste ju mäta utetemperaturen på något sätt, och det finns alltid en risk att de bakas in i snö eller is.

Det du visar på bilden borde INTE påverka driften alls, däremot förstår jag om den slog av direkt du hällde varmt vatten på den...
Min erfarenhet är att driften påverkas först om den täcks in helt av snö/is/frost - alltså ett kanske 2-5 cm tjock lager - då kan kylan från förångarens gasledning påverka utegivaren så den visar kallare än vad det är - och det i sin tur kan göra att avfrostningen aldrig triggas och hela maskinen blir till ett ispaket.

Vad som orsakat den högre innetempen kan jag inte förklara, men jag ser inga skäl till att en utegivare som har is på sig skall vare sig visa fel eller påverka rumstemperaturen.
Utemperaturen har inget alls att göra med hur varmt det blir inne, det styrs helt av givaren som mäter innetemperaturen.
Möjligen kan Airpatrolen visa lite varmare om det blir kallt ute och du har den placerad så att dess tempgivare sitter direkt i varmluftsflödet från innedelen. (Jag förutsätter att Airpatrol har en egen tempgivare i sig)
« Senast ändrad: 01 december 2021, 18:11:22 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Igenisad tempgivare på utedelen-tips???
« Svar #2 skrivet: 01 december 2021, 18:19:34 »
Håller med Rickard, den lilla isen borde inte ha påverkat något och definitivt inte inomhustemperaturen.

När du doppade tempgivaren i ljummet vatten så gick maskinen antingen till avfrostning eller så bröt den helt för att den mätta temperaturen ute gick över den maximalt tillåta för värmedrift.

Utloggad vaklagärdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igenisad tempgivare på utedelen-tips???
« Svar #3 skrivet: 01 december 2021, 19:55:43 »
Det där kan nog vara ett problem på alla maskiner, de måste ju mäta utetemperaturen på något sätt, och det finns alltid en risk att de bakas in i snö eller is.

Det du visar på bilden borde INTE påverka driften alls, däremot förstår jag om den slog av direkt du hällde varmt vatten på den...
Min erfarenhet är att driften påverkas först om den täcks in helt av snö/is/frost - alltså ett kanske 2-5 cm tjock lager - då kan kylan från förångarens gasledning påverka utegivaren så den visar kallare än vad det är - och det i sin tur kan göra att avfrostningen aldrig triggas och hela maskinen blir till ett ispaket.

Vad som orsakat den högre innetempen kan jag inte förklara, men jag ser inga skäl till att en utegivare som har is på sig skall vare sig visa fel eller påverka rumstemperaturen.
Utemperaturen har inget alls att göra med hur varmt det blir inne, det styrs helt av givaren som mäter innetemperaturen.
Möjligen kan Airpatrolen visa lite varmare om det blir kallt ute och du har den placerad så att dess tempgivare sitter direkt i varmluftsflödet från innedelen. (Jag förutsätter att Airpatrol har en egen tempgivare i sig)

Tack för svar! Lite mysko är det för efter att jag tog bort isen så går den helt annorlunda. Nu håller den tempen inne mkt mer exakt och slår av eller går ner i fläkt när börvärdet är uppnått. Förut fortsatte den bara att gå, som att den kände av att det var iskallt hela tiden. Men det kanske handlar om nåt annat.

Hur funkar tempgivaren på utedelen? Vad är dess uppgift, mäter den endast utetempen?

En annan fråga som ni säkert har koll på: Hur funkar airpatrolen? Jag trodde den gav info till innedelen att ändra börvärdet+att man också kan begära en status på innetemp eftersom det sitter en sensor i airpatrolen. Men när jag mailade och frågade airopatrols kundtjänst så svarade dom att airpatrolen styr innedelen med sin tempsensor hela tiden. Det verkar för mig vara helt omöjligt och osannolikt… om jag tex skickar iväg via airpatrolen att jag vill ha 18 grader så ger den väl ett kommandon till innedelen som sen via SIN EGEN tempgivare ser till att hålla det börvärdet?? Annars skulle ju den där airpatrolen på nåt sätt behöva kommunicera hela tiden med innedelen och styra den. Eller är jag ute och cyklar?!

Idag bytte jag till en airpatrol för Daikin 1.14, innan hade jag en nordic variant som inte gick att ställa ner mer än till 18. Kan det ha påverkat driften, att den bara fortsatte gå? Fattar inte riktigt hur dock, om det inte är så att airpatrolen styr mer än vad jag fattat!
« Senast ändrad: 01 december 2021, 20:47:31 av vaklagärdan »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Igenisad tempgivare på utedelen-tips???
« Svar #4 skrivet: 02 december 2021, 10:58:42 »
Utegivaren styr i princip bara avfrostningen.
grovt förklarat:

Avfrostningen triggas vid olika tempdiff mellan utetemp och temp på gasen efter förångaren.
Om det t.ex. är 0 grader ute, så triggas en avfrostning om gastemperaturen går under -3 grader och det gått mer än en viss minimitid.
Om det blir -10 grader så triggas den kanske när gastemperaturen är 5 grader kallare än utetemperaturen, och det gått mer än en viss tid sedan senaste avfrostning.

Att det är is på sensorn kan göra den lite trögare, men inte att den visar fel - utom möjligen om det är precis så varmt att isen smälter - det kan göra att temperaturen visar lite fel (Jämför med att linda in en cococolaburk i våt handduk och hålla ut den genom bilfönstret - det kyler läsken även om uteluften är varm).

Så det skulle eventuellt kunna ställa till det lite med avfrostningen om utegivaren är våt och fläkten i utedelen går på hög hastighet - är lite osäker på detta dock.
Oavsett vilket så skall inte innetemperaturen öka för att det kan hända.

Jag har inte läst någonstans att Airpatrol styr värmepumpen, det är en "dum" manick som bara fungerar som en förlängning av fjärrkontrollen.
När du "säger" öka till 22 grader så skickar den en signal som ökar börvärdet på värmepumpen till 22 grader.
Den inbyggda tempgivaren är bra, för på den får du ju ett kvitto på att den "order" också leder till en uppmätt högre temperatur.

Har du flyttat på airpatrolen, eller riktat om luftriktarna så kan de kanske se ut som att temperaturen är jämnare.
På vilket sätt kan du se att den går mycket jämnare när du inte är där, loggar du elförbrukningen på något sätt så du kan se hur driften har påverkats före/efter?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Igenisad tempgivare på utedelen-tips???
« Svar #5 skrivet: 02 december 2021, 11:09:45 »
Hur funkar tempgivaren på utedelen? Vad är dess uppgift, mäter den endast utetempen?
Blir lite dubbelt nu när Rickard redan svarat, men jag skickar detta svar ändå.

Exakt hur Daikin använder ute-tempgivaren vet nog bara Daikin.
Vad som är helt klart är att den används för att räkna ut om ute-delen behöver frostas av och för att verifiera att ute-tempen är inom de gränser som satts för när den tillåts gå i värme-drift.
Det första kan verifieras genom att värma tempgivaren med fingrarna och man då får maskinen att strax därefter gå in i avfrostning. Jag har använt denna metod någon gång när jag tyckt att det varit dags för avfrostning före vår XRH30 tyckt det själv.

Styrningen av värmen inne skall ske baserat på en tempgivare som befinner sig inne.

Daikin kan såklart använda ute tempgivaren på något sätt för att korrigera önskad innetemperatur i relation till förväntat effektbehov, för det är ett faktum att de har en offset där mellan vad man begär och vad den styr mot. Denna bör dock bara kunna förklara någon enstaka grad i variation.

Svårt att säga vad det var som gjorde att den skenade i temperatur, men att lite is på ute-tempgivaren skulle skapa detta beteende är nog ändå helt uteslutet. Isen i sig på den lär inte ha fått den att mäta mycket lägre temperatur heller, utan främst fått den att svara långsammare vid ändrad utomhustemperatur. Vattnet som fruset ser ut att ha runnit från topp-plåten och ned på utsidan av slangen som tempgivaren sitter i, så själva tempgivaren lär fortsatt ha varit torr. Eller var slangen i sig full av is?

Vad som är riktigt intressant att förstå är varifrån det där vattnet kom.
Satt tempgivaren så som bilden visar när du hittade den med isen på?
« Senast ändrad: 02 december 2021, 11:13:20 av Perfa76 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Igenisad tempgivare på utedelen-tips???
« Svar #6 skrivet: 02 december 2021, 11:22:45 »
Ofta ligger de mer eller mindre tätt mot utedelen, vi böjer ut dem i ca 45° vinkel för att minimera problemen med "inpackning" som kan påverka avfrostningen när vi installerar.
Håller med om att den eventuellt skulle kunna användas för att "kompensera" rumstempen lite uppåt när det blir kallare ute, det är i vart fall inte uteslutet, men som sagt, inte särskilt mycket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igenisad tempgivare på utedelen-tips???
« Svar #7 skrivet: 02 december 2021, 15:37:43 »
1. Den isbildningen som var på utomhusgivaren orsakar inte denna typ av störning (om nu någon har skett)
2: Utomhusgivaren kompenserar inte för utomhustemperaturen och ändrar inga börvärden
3: Om Air patrolen sitter så att den träffas av varmluft (vilket är den normala placeringen på en Airpatrol då den skall "se" IR ögat) så kan den avläsa en högre temperatur då den kan träffas av en varm luftström. Det betyder dock inte att det är den temperaturen som är i huset.
4: tjuvluft genom dålig tätning av genomgångshålet kan orsaka att kompressorn jobbar på. Kan ska vid krafig ving och undertryck i huset genom skorsten e.t.c.  Säkerställ att maskinen är ordentligt tätad, speciellt på insidan av väggen.
5. Airpatrolen kan ej själv ändra temperaturen i huset. Ställer du den på 20 så skickar den detta värde till maskinen. Varken mer eller mindre. Däremot kan den läsa av temperaturen fel om den sitter i luftströmmen.

Mvh
D

Utloggad vaklagärdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igenisad tempgivare på utedelen-tips???
« Svar #8 skrivet: 02 december 2021, 19:09:02 »
Blir lite dubbelt nu när Rickard redan svarat, men jag skickar detta svar ändå.

Exakt hur Daikin använder ute-tempgivaren vet nog bara Daikin.
Vad som är helt klart är att den används för att räkna ut om ute-delen behöver frostas av och för att verifiera att ute-tempen är inom de gränser som satts för när den tillåts gå i värme-drift.
Det första kan verifieras genom att värma tempgivaren med fingrarna och man då får maskinen att strax därefter gå in i avfrostning. Jag har använt denna metod någon gång när jag tyckt att det varit dags för avfrostning före vår XRH30 tyckt det själv.

Styrningen av värmen inne skall ske baserat på en tempgivare som befinner sig inne.

Daikin kan såklart använda ute tempgivaren på något sätt för att korrigera önskad innetemperatur i relation till förväntat effektbehov, för det är ett faktum att de har en offset där mellan vad man begär och vad den styr mot. Denna bör dock bara kunna förklara någon enstaka grad i variation.

Svårt att säga vad det var som gjorde att den skenade i temperatur, men att lite is på ute-tempgivaren skulle skapa detta beteende är nog ändå helt uteslutet. Isen i sig på den lär inte ha fått den att mäta mycket lägre temperatur heller, utan främst fått den att svara långsammare vid ändrad utomhustemperatur. Vattnet som fruset ser ut att ha runnit från topp-plåten och ned på utsidan av slangen som tempgivaren sitter i, så själva tempgivaren lär fortsatt ha varit torr. Eller var slangen i sig full av is?

Vad som är riktigt intressant att förstå är varifrån det där vattnet kom.
Satt tempgivaren så som bilden visar när du hittade den med isen på?

Ja hela plaströret var fyllt med is, så hela givaren var inbäddad i is. Den enda förklaringen jag har är att det blivit ånga som tryckt upp fukt i röret och eftersom den sitter nära aggregatet så fryser den. Det var en liten istapp igen efter ett dygn, men då var inte röret fyllt. Ja den satt så när jag kom. Nu böjde jag den någon cm mot kortsidan så att plaströret istället har plåt ”bakom sig” istället för ett iskallt aggregat. Vet inte om det gör nån skillnad, vi får se. Men det verkar ju inte vara något större problem att det är is på dom så det är väl bara att köra på.


Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Igenisad tempgivare på utedelen-tips???
« Svar #9 skrivet: 02 december 2021, 22:49:25 »
Såg också att min var frusen i slangen ibland på min xr 30 pump. Men aldrig märkt någon skillnad om den är full med is eller inte.. Men jag snedkapade änden på slangen och drog ut den lite.. så den isar inte igen nå mera..känns iaf bättre  :)

Utloggad vaklagärdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igenisad tempgivare på utedelen-tips???
« Svar #10 skrivet: 02 december 2021, 23:28:59 »
Såg också att min var frusen i slangen ibland på min xr 30 pump. Men aldrig märkt någon skillnad om den är full med is eller inte.. Men jag snedkapade änden på slangen och drog ut den lite.. så den isar inte igen nå mera..känns iaf bättre  :)

Ok kanske ska prova det. Alltså drog du givaren längre ner i slangen eller drog du ut bara slangen längre?

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Igenisad tempgivare på utedelen-tips???
« Svar #11 skrivet: 03 december 2021, 11:41:41 »
Ja hela plaströret var fyllt med is, så hela givaren var inbäddad i is. Den enda förklaringen jag har är att det blivit ånga som tryckt upp fukt i röret och eftersom den sitter nära aggregatet så fryser den. Det var en liten istapp igen efter ett dygn, men då var inte röret fyllt. Ja den satt så när jag kom. Nu böjde jag den någon cm mot kortsidan så att plaströret istället har plåt ”bakom sig” istället för ett iskallt aggregat. Vet inte om det gör nån skillnad, vi får se. Men det verkar ju inte vara något större problem att det är is på dom så det är väl bara att köra på.
En fråga till Daikin_ är såklart om detta är ett känt beteende, att det kan vandra upp ånga i slangen till tempgivaren som där blir till is?

Eftersom slangen som jag minns det följer tempgivarens kabel mer eller mindre hela vägen in till kretskortet så känns det ju inte bra om vattenånga kan vandra upp i slangen, då antagligen drivet av det undertryck som finns där inne mellan fläkten och evaporatorn.

Själv så har jag aldrig sett någon sådan här tendens till istappsbildning på våra två XRH, men vi har kanske lite annat klimat. Jag har däremot sett att tempgivaren mäter cirka 2°C varmare än "verklig" omgivningstemperatur om den där slangen ligger nära plåten (värmd av kompressorn) istället för nära utanför evaporatorn, vilket för oss på vår XRH40 i början medförde att den i torrt väder gick med 30 minuters avfrostningsintervall även om där fanns noll frost. Med tempgivaren på vår XRH40 uppstoppad mellan plåten och evaporatorn så blev det problemet mindre utan att för oss ge några problem med för glesa avfrostningar någon gång hittills. Det hörnet på evaporatorn är med vårt effektuttag ofta inte ens frostbelagt när det är frost på resten av ytan. Det Rickard beskriver att de har sett problem med hos vissa kunder är alltså tvärtom på vår XRH40. Vår XRH30 däremot med tempgivaren placerad normalt ger ett fullt acceptabelt avfrostningsbeteende.

För vår XRH30 funderar jag dock på en modifiering för att ge skydd åt tempgivaren från att bli solbelyst. Detta då vi under delar av året drabbas av att tempgivaren visar upp till 20°C varmare temperatur och därmed får täta avfrostningar när det absolut inte behövs.

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Igenisad tempgivare på utedelen-tips???
« Svar #12 skrivet: 03 december 2021, 13:15:48 »
Ok kanske ska prova det. Alltså drog du givaren längre ner i slangen eller drog du ut bara slangen längre?
böjde ut den lite från pumpen bara så den inte ligger emot pumpen

Utloggad vaklagärdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igenisad tempgivare på utedelen-tips???
« Svar #13 skrivet: 03 december 2021, 17:55:10 »
En fråga till Daikin_ är såklart om detta är ett känt beteende, att det kan vandra upp ånga i slangen till tempgivaren som där blir till is?

Eftersom slangen som jag minns det följer tempgivarens kabel mer eller mindre hela vägen in till kretskortet så känns det ju inte bra om vattenånga kan vandra upp i slangen, då antagligen drivet av det undertryck som finns där inne mellan fläkten och evaporatorn.

Själv så har jag aldrig sett någon sådan här tendens till istappsbildning på våra två XRH, men vi har kanske lite annat klimat. Jag har däremot sett att tempgivaren mäter cirka 2°C varmare än "verklig" omgivningstemperatur om den där slangen ligger nära plåten (värmd av kompressorn) istället för nära utanför evaporatorn, vilket för oss på vår XRH40 i början medförde att den i torrt väder gick med 30 minuters avfrostningsintervall även om där fanns noll frost. Med tempgivaren på vår XRH40 uppstoppad mellan plåten och evaporatorn så blev det problemet mindre utan att för oss ge några problem med för glesa avfrostningar någon gång hittills. Det hörnet på evaporatorn är med vårt effektuttag ofta inte ens frostbelagt när det är frost på resten av ytan. Det Rickard beskriver att de har sett problem med hos vissa kunder är alltså tvärtom på vår XRH40. Vår XRH30 däremot med tempgivaren placerad normalt ger ett fullt acceptabelt avfrostningsbeteende.

För vår XRH30 funderar jag dock på en modifiering för att ge skydd åt tempgivaren från att bli solbelyst. Detta då vi under delar av året drabbas av att tempgivaren visar upp till 20°C varmare temperatur och därmed får täta avfrostningar när det absolut inte behövs.

Lägg gärna in en bild hur tempgivaren nu sitter på din XRH40, så kan jag jämföra med hur det ser ut hos mig. Jag böjde min så den pekar mer ”bortåt” än på bilden. Den står i typ samma vinkel ut från maskinen men har nu den vertikala sidoplåten bakom sig. Den plåt du pratar om som blir varm av kompressorn är det den horisontellt liggande plåten högst upp?
« Senast ändrad: 03 december 2021, 18:08:17 av vaklagärdan »

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Igenisad tempgivare på utedelen-tips???
« Svar #14 skrivet: 06 december 2021, 15:26:04 »
Lägg gärna in en bild hur tempgivaren nu sitter på din XRH40, så kan jag jämföra med hur det ser ut hos mig. Jag böjde min så den pekar mer ”bortåt” än på bilden. Den står i typ samma vinkel ut från maskinen men har nu den vertikala sidoplåten bakom sig. Den plåt du pratar om som blir varm av kompressorn är det den horisontellt liggande plåten högst upp?
Delar av topp-plåten (den del som är över kompressorutrymmet) och hela plåt-svepet bortåt i din bild runtom hörnet blir varmare än omgivningstemperaturen.

Så som jag har placerat givaren och slangen på vår XRH40 så ligger den lätt upptryckt mellan evaporatorn och topp-plåten (hitåt i din bild).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!